Skip to main content
Beantwoord

Vaste telefoon werkt(nog) niet.

BZwart
  • is een Master Poster
  • 20 reacties

Vorige week is mijn glasvezel aansluiting opgeleverd. Internet en TV werken perfect ik krijg alleen de vaste telefoon niet aan de praat. Nummerbehoud is aangevraagd van Ziggo naar Odido. Zowel mijn ziggo als mijn odidio geven nu het zelfde nummer onder telefonie.
Ik gebruik een pfSense router (vlan 300) met een Grandstream HT801 ATA (status Registered) en ben al; een aantal keer terug gegaan naar de Zyxtel T56b modem, aller van de stroom, maar ook dan werkt telefonie niet.
Als ik vanaf mijn mobiel mijn vaste nummer bel krijg een `fout met server` melding.
Kan iemand uitzoeken wat hier aan de hand is, lijkt mij dat de portering niet goed gaat.

Beste antwoord door BZwart

Ter afsluiting van deze thread, net de telefoon kabel omgezet naar de ATA box en alles werkt.
Ben aangenaam verrast hoe eenvoudig het gebruik van eigen apparatuur is. In mijn geval een pfSense router en een Grandstream HT801.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Bekijk origineel

20 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20359 reacties
  • 3 februari 2025

Hallo ​@BZwart 

Wanneer je de Zyxel aansluit brandt het VoIP lampje op de router dan en zit de telefoonkabel in de PHONE1 poort?

BZwart
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 3 februari 2025

Ja voip lampje brand en telefoon in poort 1 getest. 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20359 reacties
  • 3 februari 2025

@BZwart 

Kan je voor de zekerheid ook de PHONE2 poort testen?

BZwart
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 3 februari 2025

Zal ik testen zodra ik in de gelegenheid ben.

BZwart
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 4 februari 2025

@Waqqas Net weer de Zyxel aangesloten, nu brand ook het VoIP lampje niet meer.
Heb zowel de ONT als het Zyxel modem van de stroom afgehaald en na 3o sec weer aangesloten.

GebruikersnaamRandomTekst

Ik gebruik een pfSense router (vlan 300) met een Grandstream HT801 ATA (status Registered) en ben al; een aantal keer terug gegaan naar de Zyxtel T56b modem, aller van de stroom, maar ook dan werkt telefonie niet.

Odido blokkeert op (een gedeelte van?) haar aansluitingen UDP packets binnenkomend (naar de eindgebruiker toe) met bestemmingspoort 5060.

HT801 gebruikt die poort standaard als afzender, wat betekent dat de reacties dus bestemmingspoort 5060 hebben. En dat blokkeert Odido.

Je kan dit aanpassen, zie de post hier:

Je moet in de instellingen “Local SIP Port” aanpassen. Die is standaard 5060, maar moet ergens anders naar toe. Bijvoorbeeld 5070, of 5080, of 5061. Het maakt niet uit.

Dat verklaart niet dat de Zyxel het niet doet. Maar als je iig dit aanpast in de Grandstream, dan is dit uitgesloten als oorzaak.

BZwart
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 4 februari 2025

@GebruikersnaamRandomTekst bedankt voor de tip. Heb de poort gewijzigd naar 5080, maakt overigens nog geen verschil.
Morgen maar weer bellen.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20359 reacties
  • 4 februari 2025

@BZwart 

Werkt Ziggo ook nog? Als je dan het Ziggo modem aansluit en je telefoon, werkt het dan met het te behouden nummer?

BZwart
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 4 februari 2025

@GebruikersnaamRandomTekst  Ziggo is losgekoppeld, kan ik niet meer testen.
Als ik nu mijn vaste nummer bel vanaf mijn mobiel zie ik bijna onmiddellijk de melding:
`Fout met server, probeer het later opnieuw` dit lijkt mij een probleem in het netwerk en niet hier bij mij.
Ik heb een week geleden al een mail ontvangen dat telefoon binnen 30 minuten zou werken 😖

Ik zie nog niet langskomen wat de status is van het vaste bellen op administratief vlak.

Heb je een porteringsdatum, en is die al in het verleden?

Als je inlogt op Mijn Odido, zie je dan daar het Vast Bellen staan, en dat het actief is?

BZwart
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 4 februari 2025

De bestelling staat op status afgerond
Ik zie verder nergens dat telefoon actief is, wel zie ik onder instellingen het correcte vaste nummer. Ook nooit een porterings datum ontvangen.

BZwart
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 5 februari 2025
Waqqas schreef:

@BZwart 

Werkt Ziggo ook nog? Als je dan het Ziggo modem aansluit en je telefoon, werkt het dan met het te behouden nummer?

Ik heb het Ziggo modem weer aangesloten en de vaste telefoon werkt daarmee.
Nummer is dus, ondanks dat mijn Odido aangeeft dat alles is oplevert, niet geporteert.

BZwart schreef:

Ook nooit een porterings datum ontvangen.

Ik vermoed dat dit het misverstand is. Kan je bellen naar Odido, of hier een moderator vragen, of zij je een porteringsdatum kunnen geven? Of Ziggo zou dit moeten weten.

En ik hoop dat dit ergens (misschien op onhandige plek?) in de MijnOdido staat. Is dat mogelijk?

BZwart
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 5 februari 2025

Ik heb vanmorgen gebeld, krijg enigszins tegenstrijdige info. 

Eerst mogelijke porteer datum is 13/2, en wordt vandaag geregeld. Ik wacht af. 

BZwart
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • Antwoord
  • 6 februari 2025

Ter afsluiting van deze thread, net de telefoon kabel omgezet naar de ATA box en alles werkt.
Ben aangenaam verrast hoe eenvoudig het gebruik van eigen apparatuur is. In mijn geval een pfSense router en een Grandstream HT801.

Demy van Odido
Moderator
  • Moderator | Mobiel
  • 52 reacties
  • 7 februari 2025

Hey ​@BZwart, gaaf om te lezen dat het opgelost is! Mocht je in de toekomst nog ergens tegenaan lopen? Weet dat we dan voor je klaar zitten!

BZwart schreef:

@BZwart Fijn om het goeie nieuws te horen!

Maar, misschien gekke vraag, maar zou je bereid zijn te kijken wat je als “Local SIP Port” hebt staan in de instellingen van de Grandstream HT801?

Je kan in deze comment zien waar je die instelling kan vinden:

Er staan een hoop instellingen, maar het gaat alleen om Local SIP Port

Die staat af fabriek standaard op port 5060, maar de poort blokkeert Odido, maar niet bij alle klanten. Maar Odido geeft ook geen informatie over hoe zeldzaam dit is of niet. Sterker nog, er zijn klanten op dit forum waarbij die poort in eerste instantie geen probleem gaf, maar “na onderhoud aan het netwerk” die plotseling wel was geblokkeerd.

En omdat normaal natuurlijk alleen de mensen hier een praatje komen doen als er een probleem is, en niet uit eigen motivatie komen vertellen wat er wel werkt, is het prettig om het expliciet bevestigd te hebben als bij sommige klanten dit dus wel gewoon werkt.

(En zie het anders als tip, dat als die poort inderdaad op 5060 staat, en het nu wel werkt, maar in de toekomst, plotseling de Grandstream niet meer werkt, dat je dat kan proberen om het probleem op te lossen.)

Bedankt!

BZwart
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 7 februari 2025

@GebruikersnaamRandomTekst op dit moment staat de sip poort op 5060.
Ik weet dat dit mogelijk problemen kan geven, ik zal binnenkort een andere poort proberen, kijken of alles blijft werken.
Mijn redenatie om port 5060 te blijven gebruiken is dat ik telefonie afneem van Odido, en er vanuit gaan dat poort 5060 dan gewoon open staat.

BZwart schreef:

@GebruikersnaamRandomTekst op dit moment staat de sip poort op 5060.
Ik weet dat dit mogelijk problemen kan geven, ik zal binnenkort een andere poort proberen, kijken of alles blijft werken.
Mijn redenatie om port 5060 te blijven gebruiken is dat ik telefonie afneem van Odido, en er vanuit gaan dat poort 5060 dan gewoon open staat.

Hi BZwart, het zal absoluut geen problemen geven om die waarde te veranderen, zolang je maar niet “bijzondere” waarden gebruikt. Bijvoorbeeld als je poort 25 zou gebruiken, verwacht ik dat het niet meer werkt, dat is de poort die standaard voor email wordt gebruikt (hoewel dat UDP is en niet TCP, dus misschien werkt het wel gewoon.)

Maar dat zijn uitzonderingen. Elke huis-tuin-en-keuken poort zou gewoon moeten werken. Alles wat in de buurt zit van 5060, maar ook alles wat daarboven zit. (Speciale/gereserveerde poorten zijn meestal lager, de hogere poorten zijn voor algemeen gebruik).

En je logica dat 5060 moet werken omdat je telefonie afneemt van Odido is helaas niet de werkelijkheid. Bij mensen waar de blokkade wel op zit, is poort 5060 geblokkeerd voor alles inclusief voor Odido Vast Bellen.

Een familielid van me heeft Odido Vast Bellen samen met Odido glasvezel besteld, en ik ben uren bezig geweest omdat het maar zo onlogisch was dat het niet werkte, totdat ik met trial-en-error achter die gekke blokkade kwam.

Een klant is of onderworpen aan de blokkade, of niet. En Odido geeft nul duidelijkheid over de rijm of reden hier achter. Het is al vooruitgang dat ze het uberhaupt toegeven, want dat was lang niet het geval. Maar vandaar dat het fijn is om ook wat terugkoppeling te krijgen van klanten waarbij de blokkade niet actief is. (Mensen bij wie het gewoon werkt, komen daar meestal niet over vertellen op een dergelijk forum.)

BZwart
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 20 reacties
  • 14 februari 2025

@GebruikersnaamRandomTekst bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb voor alle zekerheid de sip poort veranderd naar 5080, 2 seconde werk.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen