Skip to main content
Beantwoord

Vaste telefoon na overstap vanaf Tweak werkt niet meer (Fritzbox 5490)

  • 14 June 2024
  • 14 reacties
  • 225 Bekeken

1-5 Overgestapt naar Odido na de belofte van de medewerker dat alles zou blijven werken op mijn Fritzbox en de belofte dat de monteur op zaterdag of 's avonds langs zou komen.

Op vrijdag 31-5 rond 14:00 is de monteur langs geweest voor de aanpassingen die volgens Odido nodig zouden zijn voor de overstap. Uiteindelijk heeft hij de internetverbinding werkend opgeleverd op mijn Fritzbox. De vaste telefoon heb ik daarna ook nog getest en deze werkte ook naar behoren. Op 10-6 krijg ik een e-mail getiteld: "Yes, het werkt!” met daarin de tekst "We hebben je vaste telefoonnummer meteen overgezet naar Odido. Binnen een half uurtje zou het moeten werken!” Dit heeft me getriggerd om de vaste telefoon nog maar eens te testen met een teleurstellend resultaat: het werkte niet meer. Vervolgens de servicedesk gebeld (kies dit, kies dat, postcode, inspreken etc) uiteindelijk een medewerker aan de lijn gekregen en de instructie om de Zyxel- (T56) modem aan te sluiten waarna ze nog voor 20:00 terug zouden bellen. Helaas ben ik niet terug gebeld. De volgende dag opnieuw de servicedesk benaderd en het gehele probleem opnieuw voorgelegd aan een andere medewerker die in het systeem niets kon terugvinden van het gesprek de dag ervoor. Zij heeft daarop de melding doorgezet naar de technische dienst die binnen 3 werkdagen zou reageren. De reactie: "wij ondersteunen geen andere modem” terwijl ik gevraagd had om of de voip Tweak settings bij Odido terug te zetten of mij de nieuwe gegevens te verstrekken (wachtwoord) om de voip instellingen in de Fritzbox opnieuw te doen. Ondertussen heb ik nog e.e.a. geprobeerd met de gegevens die hier op de community te vinden waren maar het is me helaas niet gelukt. Zo bestaat bijvoorbeeld de file die ik uit de Zyxel T56 heb verkregen alleen maar uit Chinese tekens en de werkt de nieuwe-wachtwoord-tool in mijn Odido niet.

Graag jullie hulp voor het oplossen van het probleem.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Rob970 

Heb je internet wel werkend via de Fritzbox?

Hier staat uitgelegd hoe je VoIP instelt in de Fritzbox, de gebruikersnaam staat in je Odido account en het wachtwoord moet je achterhalen met deze script. Een wachtwoord kiezen via je Odido account werkt niet vanwege een bug.

Hallo @Rob970 

Heb je internet wel werkend via de Fritzbox?

Hier staat uitgelegd hoe je VoIP instelt in de Fritzbox, de gebruikersnaam staat in je Odido account en het wachtwoord moet je achterhalen met deze script. Een wachtwoord kiezen via je Odido account werkt niet vanwege een bug.

Ik heb inmiddels met het script een gebruikersnaam en een wachtwoord verkregen uit de Zyxel. Merkwaardig is dat de gebruikersnaam niet overeenkomt met de gebruikersnaam in mijn Odido account. Als ik vervolgens de gegevens in de Fritzbox invoer heb ik wel een werkende telefoon maar klopt het telefoonnummer niet. Dus als ik met mijn vaste telefoon bel naar mijn mobiel gaat hij over en komt er een ander telefoonnummer in het display te staan. Andersom, als ik vanaf mijn mobiel mijn vaste telefoon wil bellen moet ik dit andere nummer intoetsen. Het lijkt er op dat Odi.do niet het juiste telefoonnummer aan mijn account heeft gekoppeld.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Rob970, top dat telefonie nu werkt! Ik heb gekeken in jouw abonnement en ik zie wel dat nummerportering gelukt is. Ik wil voor de zekerheid controleren of het klopt en waar het nummer anders vandaan komt. Ik heb je een PB gestuurd met het telefoonnummer dat ik zie. Kan je mij daar vertellen of dit het juiste nummer is of dat het een ander nummer moet zijn en zo ook welk nummer? Dan kan ik verder voor je aan de slag om te kijken of we het er juist in kunnen krijgen! 😊

Hi @Rob970, top dat telefonie nu werkt! Ik heb gekeken in jouw abonnement en ik zie wel dat nummerportering gelukt is. Ik wil voor de zekerheid controleren of het klopt en waar het nummer anders vandaan komt. Ik heb je een PB gestuurd met het telefoonnummer dat ik zie. Kan je mij daar vertellen of dit het juiste nummer is of dat het een ander nummer moet zijn en zo ook welk nummer? Dan kan ik verder voor je aan de slag om te kijken of we het er juist in kunnen krijgen! 😊

Het door jouw opgegeven nummer klopt, dat betreffende nummer zou het moeten zijn maar de vaste telefoon werkt momenteel met een ander? nummer.

Ik heb je zojuist een PB gestuurd.

Korte status update

Zyxel nogmaals aangesloten en het script er weer op los gelaten met als resultaat een andere username en ww voor de VOIP.  Deze in de Fritzbox ingevoerd maar helaas geen kloppend telefoonnummer (bellen werkt wel). Merkwaardig is het gegeven dat het telefoonnummer wel klopt als ik via de Zyxel bel. Werkt het script niet goed meer met de huidige T56 / software of zijn er in de Fritzbox nog instellingen die het telefoonnummer/ voipaccount beïnvloeden?

Odido lijkt nu ook vast te lopen op dit probleem

Graag jullie hulp

 

Reputatie 7
Badge +6

Deze zaak wordt steeds ingewikkelder, dus ik ga me er als auteur van het script ook maar eens mee bemoeien. Eerst even een paar vragen om de situatie helder te krijgen. Heb je 1 of 2 telefoonlijnen van Odido? Kun je de Zyxel aansluiten, erop inloggen en vervolgens naar Systeemmonitor > VoIP-status gaan? Onder URI staan 1 of 2 gebruikersnamen. Als je kijkt naar het gedeelte voor de @, komt dit nummer overeen met wat er in Mijn Odido staat als je naar Instellingen > Bellen > Vast Bellen-account gaat? En komt het eerste gedeelte van dit nummer (tot Pxxx) overeen met je klantnummer dat op de factuur staat? Is het gedeelte na de @ voip.t-mobilethuis.nl of voip.odido.nl? Tot slot wat betreft de Zyxel: als je uitbelt, komt bij de ontvanger dan het juiste nummer in beeld?

Over naar mijn script: ik begrijp dat de gebruikersnaam die daaruit komt anders is dan bovenstaande. Is dat compleet anders, dus met een heel ander klantnummer, of verschilt het maar een beetje? Als je dit account instelt op de Fritzbox, dan werkt uitgaand bellen dus wel, maar via een verkeerd nummer, klopt dat?

Ik ben geen medewerker van Odido, dus ik kan niet in hun systemen kijken. Vandaar de vele vragen, maar zo hoop ik erachter te komen waar het misgaat. Op basis van je laatste reactie lijkt het in mijn script te zitten. Dat zou gek zijn, want het enige wat het script doet is je router nabootsen om zo dezelfde gegevens die daarnaartoe worden gestuurd te onderscheppen. Omdat dit voor het eerst is dat dit misgaat, ben ik heel benieuwd waar het probleem zit.

Deze zaak wordt steeds ingewikkelder, dus ik ga me er als auteur van het script ook maar eens mee bemoeien. Eerst even een paar vragen om de situatie helder te krijgen. Heb je 1 of 2 telefoonlijnen van Odido? Kun je de Zyxel aansluiten, erop inloggen en vervolgens naar Systeemmonitor > VoIP-status gaan? Onder URI staan 1 of 2 gebruikersnamen. Als je kijkt naar het gedeelte voor de @, komt dit nummer overeen met wat er in Mijn Odido staat als je naar Instellingen > Bellen > Vast Bellen-account gaat? En komt het eerste gedeelte van dit nummer (tot Pxxx) overeen met je klantnummer dat op de factuur staat? Is het gedeelte na de @ voip.t-mobilethuis.nl of voip.odido.nl? Tot slot wat betreft de Zyxel: als je uitbelt, komt bij de ontvanger dan het juiste nummer in beeld?

Over naar mijn script: ik begrijp dat de gebruikersnaam die daaruit komt anders is dan bovenstaande. Is dat compleet anders, dus met een heel ander klantnummer, of verschilt het maar een beetje? Als je dit account instelt op de Fritzbox, dan werkt uitgaand bellen dus wel, maar via een verkeerd nummer, klopt dat?

Ik ben geen medewerker van Odido, dus ik kan niet in hun systemen kijken. Vandaar de vele vragen, maar zo hoop ik erachter te komen waar het misgaat. Op basis van je laatste reactie lijkt het in mijn script te zitten. Dat zou gek zijn, want het enige wat het script doet is je router nabootsen om zo dezelfde gegevens die daarnaartoe worden gestuurd te onderscheppen. Omdat dit voor het eerst is dat dit misgaat, ben ik heel benieuwd waar het probleem zit.

Ik heb één telefoonlijn. De gebruikersnaam in de Zyxel komt overeen met wat in mijn Odido staat en na de @ is voip.t-mobilethuis.nl. Indien ik via de Zyxel bel komt wel het goede nummer in het display van de ontvanger.

De via het script verkregen username is totaal anders als mijn klantnummer. Als ik dit invul in de Fritzbox werkt het bellen maar met een ander telefoonnummer.

Ik ben zelf geen software goeroe en heb geen idee waar dit fout gaat.

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Ik begrijp dat je het script hebt uitgevoerd terwijl je met de Zyxel was verbonden. Zou je het eens via de Fritzbox kunnen proberen? Daarvoor moet je tijdelijk kiezen voor ‘andere internetaanbieder’ op de pagina waar je nu voor het T-Mobile-/Odido-profiel gekozen hebt en handmatig VLAN 100 invullen. Als het goed is, krijg je nu een IP-adres in de 10.x.x.x-reeks. Voer het script nu nogmaals uit. Verandert dat iets?

De enige andere mogelijkheid is dat Odido achter de schermen iets heeft veranderd voor nieuwe klanten. Bij mij werkt het script namelijk nog wel. Ik heb iemand gevonden die ook een nieuwe aansluiting heeft en ga kijken of ik erachter kan komen wat ze eventueel hebben aangepast.

Reputatie 5

@Rob970 aangezien je normaliter altijd je FRITZ!Box (goede keuze overigens) gebruikt en je wellicht de Zyxel allang in de hoek gegooid hebt, zou je voor de zekerheid eens het volgende willen uitvoeren?

  1. WiFi uitschakelen (niet alleen verbinding verbreken maar echt uitschakelen)
  2. De computer bekabeld aansluiten
  3. Een eventuele VPN verbinding verbreken
  4. En dan het script opnieuw willen uitvoeren?

Ben benieuwd of je dan hetzelfde resultaat krijgt.

 

Vandaag heb ik van Odido een wachtwoord gekregen en daarmee het probleem kunnen verhelpen (Dankjewel Demi👍🏻). De telefoon werkt dus nu naar behoren en met het juiste telefoonnummer.

 

 

 

@Rob970 aangezien je normaliter altijd je FRITZ!Box (goede keuze overigens) gebruikt en je wellicht de Zyxel allang in de hoek gegooid hebt, zou je voor de zekerheid eens het volgende willen uitvoeren?

  1. WiFi uitschakelen (niet alleen verbinding verbreken maar echt uitschakelen)
  2. De computer bekabeld aansluiten
  3. Een eventuele VPN verbinding verbreken
  4. En dan het script opnieuw willen uitvoeren?

Ben benieuwd of je dan hetzelfde resultaat krijgt.

 

Bedankt voor je reactie.

Ik had het script al uitgevoerd zonder vpn, met bekabeling en geen wifi.

Ik begrijp dat je het script hebt uitgevoerd terwijl je met de Zyxel was verbonden. Zou je het eens via de Fritzbox kunnen proberen? Daarvoor moet je tijdelijk kiezen voor ‘andere internetaanbieder’ op de pagina waar je nu voor het T-Mobile-/Odido-profiel gekozen hebt en handmatig VLAN 100 invullen. Als het goed is, krijg je nu een IP-adres in de 10.x.x.x-reeks. Voer het script nu nogmaals uit. Verandert dat iets?

De enige andere mogelijkheid is dat Odido achter de schermen iets heeft veranderd voor nieuwe klanten. Bij mij werkt het script namelijk nog wel. Ik heb iemand gevonden die ook een nieuwe aansluiting heeft en ga kijken of ik erachter kan komen wat ze eventueel hebben aangepast.

Als ik in het weekend  een moment krijg om het internet hier thuis even plat te mogen leggen zal ik dit alsnog proberen. Het telefoonprobleem is voor mij nu opgelost waarbij het verschil in wachtwoordlengte opviel (3x zo lang).

Reputatie 6
Badge

@rob970: gebruik je de Odido ONT of heb je  een SFP ONT in  de Fritzbox gestoken?  en in dat geval: heb je de juiste details in de Fritzbox ingevuld? Het zou dan goed kunnen dat je daar een typefout in hebt gemaakt waardoor je de voor het Odido netwerk een andere klant lijkt….

@rob:gebruik je de Odido ONT of heb je  een SFP ONT in  de Fritzbox gestoken?  en in dat geval: heb je de juiste details in de Fritzbox ingevuld? Het zou dan goed kunnen dat je daar een typefout in hebt gemaakt waardoor je de voor het Odido netwerk een andere klant lijkt….

Beste Louis,

Bedankt voor de reactie. Het probleem is inmiddels opgelost (zie eerdere berichten). Ik gebruik de Odido ONT en het lag niet aan een invoer-fout.

 

Reageer