Skip to main content

Het ging zo lekker, en ineens kunnen we niet meer vast bellen.
Het is heel random, een enkele keer gaat het perfect, dan weer hoor je de beller niet, dan weer hoort de beller jou niet.
We hebben dit op twee adressen. Bij ons zowel als bij mijn schoonmoeder exact hetzelfde probleem.
We hebben ook allebei een zyxel modem

(Alle resets aluitgevoerd)

Ook ik heb vandaag dit probleem.

Soms bij bellen hoort geen van beide kanten een stem, soms wordt één kant niet gehoord, soms gaat het goed. En bij gebeld worden precies hetzelfde. Soms wel geluid, soms niet. De telefoon gaat wel gewoon over aan beide zijdes, er kan wel gewoon opgenomen worden, maar daarna dus random wel of geen geluid aan één of beide zijdes.

Ook hier een zyxel modem. Heb zowel het modem als het telefoon basis station vanmiddag gereset, maar geen verbetering.


Hoi @JAN_OBL & @Shilka, bedankt voor jullie meldingen en fijn dat jullie ook al aan de slag zijn geweest, dat helpt absoluut!

Zoals jullie zelf al aangeven vermoed ik ook niet dat dit losstaand is. Lukt het jullie nog om een bepaald patroon te ontdekken? Bijvoorbeeld dat dit vooral op bepaalde tijdstippen plaatsvindt of vooral als jullie met specifieke contacten bellen (die bij een specifieke provider zitten)?

Weten jullie ook wanneer dit ongeveer is begonnen?

Bedankt alvast voor jullie hulp, ik ben benieuwd hoe de vork in de steel zit!


Ook ik merk sinds deze week een blijvend probleem met vast bellen (VOIP).

- Als ik zelf bel via de vaste lijn naar buiten bel (bijv mijn mobiel) dan kan hoor ik diegene wel praten, maar hoort degene mij niet.
- Als ik word gebeld (met mobiel) naar vaste lijn dan is het een normaal gesprek.

 

Reset van eigen Gigaset basisstation helpt niet. En het Zyxel T50 modem even van de stroom afhalen ook niet.


@Cal Ik heb gisteren om te testen diverse malen van eigen vaste telefoon naar eigen mobiel (t-mobile) gebeld en vice versa, en het is compleet willekeurig of het wel of niet werkt, soms hoor je beide kanten, soms één van beide kanten niet, soms hoor je allebei de kanten niet. Ook  naar familie met andere aanbieder (KPN) gebeld (vast naar vast) en ook daar hoorde ik de ene kant wel, maar zij ons niet. Zelfde met vast naar mobiel vodafone.

Ik heb het probleem in ieder geval vanaf 3 december. Daarvoor afgelopen week niet gebeld met vast als ik het me goed herinner.


Ik werd net gebeld door mijn schoonmoeder (kpn vast), konden elkaar niet horen. Nadat ze nog een keer probeerde werkte het wel. Kortom, compleet random of het werkt; vast naar vast, vast naar mobiel, mobiel naar vast, maak allemaal niet uit. Enige overeenkomst (tot  nu toe dan) is dat iedereen in dit topic een zyxel modem heeft.


Hi @JAN_OBL@Shilka en @t1m, zouden jullie voor de zekerheid de telefoonkabel vanuit Phone1 kunnen halen, het modem herstarten en daarna de kabel weer in Phone1 willen prikken? Ik ben benieuwd of dit verschil maakt. Anders ontvang ik graag twee voorbeeldgesprekken (datum en tijd) plus informatie over het gesprek (van mobiel naar vast, van vast naar vast, uitgaand of inkomend etc.). Super bedankt!


@Cheyenne

Ik heb de telefoonkabel losgekoppeld, modem van de stroom gehad, opnieuw opgestart en daarna kabel weer ingeprikt (voor de zekerheid basisstation ook nog gereset)

Geen verschil, het probleem blijft voortbestaan.

 

Voorbeeld 1:

(4 dec) 12-04-2022 16:42:45 - Inkomend - vast naar vast - Gespreksduur 00:00:17 - Beide kanten kunnen elkaar niet horen

 

Voorbeeld 2:

(5 dec) 12-05-2022 10:11:34 - uitgaand - vast naar mobiel - gespreksduur 00:00:21 - Vast hoort mobiel wel, maar mobiel hoort vast niet

 

Voorbeeld 2 is na de reset vanmorgen, voorbeeld 1 was na de reset die ik gisteren al had gedaan, de exacte timestamps zijn direct uit de gespreksgeschiedenis van het modem overgenomen, hoop dat jullie er iets aan hebben! Werkze 🙂


Bij mij precies hetzelfde probleem. Vandaag is het wel heel erg. Diverse keren naar mijn mobiel gebeld en vaak hoor ik mij daar niet. Ik denk dat het misschien al wel veel langer speelt, mijn moeder van 95 hoort mij vaak niet en ik dacht steeds dat het aan haar lag, maar twijfel daar nu erg aan. Ook heb ik al vaker gemerkt dat als de ontvanger zo’n automatisch menu gebruikt dit niet werkt. Of dit hetzelfde probleem is, weet ik niet.

Het is inderdaad random. Op een oude telefoon die parallel staat, hoor ik mij zelf wel als ik naar mijn mobiel bel, maar op mijn mobiel hoor ik dan niets. Ik heb een Draytek modem.

Als ik de berichten hierboven zo lees, kunnen we de modem dus wel uitsluiten als oorzaak.

Ik hoop dat het snel opgelost wordt.


Voor het niet werken van het keuzemenu liep ook al een topic voor, dat kun je hier vinden: 

Het Draytek modem zou al een werkende fix voor het keuzemenu moeten hebben ontvangen, maar dat blijkt dus nu toch ook niet helemaal te werken? Gaat niet helemaal goed met de firmware voor de vaste telefonie als ik het zo zie… Je misschien in dat topic ook even melden dan zodat ook het keuzemenu voor Draytek weer meegenomen gaat worden…

 


Voor het niet werken van het keuzemenu liep ook al een topic voor, dat kun je hier vinden: 

Het Draytek modem zou al een werkende fix voor het keuzemenu moeten hebben ontvangen, maar dat blijkt dus nu toch ook niet helemaal te werken? Gaat niet helemaal goed met de firmware voor de vaste telefonie als ik het zo zie… Je misschien in dat topic ook even melden dan zodat ook het keuzemenu voor Draytek weer meegenomen gaat worden…

 

Dank voor deze andere topic. Ik haal er nog niet echt uit dat er een oplossing voor de Draytec is maar zal er nog even beter naar kijken en hier ook mijn probleem melden.


Voor het niet werken van het keuzemenu liep ook al een topic voor, dat kun je hier vinden: 

Het Draytek modem zou al een werkende fix voor het keuzemenu moeten hebben ontvangen, maar dat blijkt dus nu toch ook niet helemaal te werken? Gaat niet helemaal goed met de firmware voor de vaste telefonie als ik het zo zie… Je misschien in dat topic ook even melden dan zodat ook het keuzemenu voor Draytek weer meegenomen gaat worden…

 

Dank voor deze andere topic. Ik haal er nog niet echt uit dat er een oplossing voor de Draytec is maar zal er nog even beter naar kijken en hier ook mijn probleem melden.

Op pagina 1 van dat topic liet Lisa weten dat dat de fix voor Draytek en Huawei modem live was en dat zyxel modem nog moest komen. Maar blijkbaar heeft die fix jou niet geholpen.


@Shilka Ja, dank, ik zie het nu staan inderdaad. Misschien moet ik eerst maar even de oplossing voor dit probleem afwachten en dan weer kijken of het menu werkt.


Dankjewel @Shilka! Zou je mij via een privébericht jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer kunnen sturen? Ik kijk dan met je mee!

@AlyZo Zou jij de stappen die ik eerder heb aangegeven voor de zekerheid willen testen? Anders ontvang ik ook van jou graag twee voorbeeldgesprekken zoals door @Shilka aangeleverd. Bedankt!


@Cheyenne privébericht is verstuurd :)

 

Als toevoeging, ook @Te Wierik meld gisteren dezelfde problemen met willekeurig dode lijn in dit topic: 

dus het lijkt echt een meer algemeen probleem te zijn. Ik hoop dat nog meer mensen de twee voorbeeldgesprekken kunnen doorgeven voor bespoediging van een oplossing. Tegelijkertijd bestaat het probleem dat forum notificaties nog steeds niet in de inbox terecht komen, ik hoop dat dit probleem daardoor niet langer gaat duren dan nodig is. Tenslotte wordt telefoon ook gebruikt voor het verwittigen van de nooddiensten als politie, ambulance en brandweer, en is de storing moeilijk voor klanten te herkennen als storing omdat de telefoon soms wel, soms niet werkt. Ik hoop dan ook op een spoedige oplossing die met voorrang gezocht zal worden, voordat er ernstige gevolgen plaatsvinden.


Hi @JAN_OBL@Shilka en @t1m, zouden jullie voor de zekerheid de telefoonkabel vanuit Phone1 kunnen halen, het modem herstarten en daarna de kabel weer in Phone1 willen prikken? Ik ben benieuwd of dit verschil maakt. Anders ontvang ik graag twee voorbeeldgesprekken (datum en tijd) plus informatie over het gesprek (van mobiel naar vast, van vast naar vast, uitgaand of inkomend etc.). Super bedankt!

 

@CheyenneVanavond een paar keer geprobeerd maar dat ging steeds goed. Zal het morgen opnieuw proberen. 

Ik heb het modem nog niet herstart.


Ik heb inmiddels bericht gehad dat het probleem nu in zijn algemeenheid bekend is en dat er aan gewerkt wordt door de  t-mobile techneuten. Het ligt dus in ieder geval niet aan onze telefoons. Ik hoop dat we op korte termijn allemaal weer van een correct werkende vaste telefoonverbinding kunnen genieten!  Een fijne dag nog allemaal 😊


@Shilka Dank voor de informatie

@Cheyenne Het is bij mij nu nog niet weer fout gegaan maar ik heb er geen vertrouwen in.

Maandagmorgen 5 dec hebben we naar een vast nummer (met een menu) gebeld en dat ging steeds niet goed. In de log zie ik 5 pogingen tussen 10:54 en 11:25 uur. Daarna een stuk of 15 pogingen om mijn mobiel te bellen en dat ging ook heel vaak niet goed. (schatting 80 % fout)

Hopelijk is er snel een betrouwbare oplossing.


Nu ik hier vandaag toch even rondkijk kan ik laten weten dat ik dit problemen ook ervaar.
Ik hou deze thread in de gaten.


Hoi @tmklant22, slim dat je dit topic in de gaten blijft houden! Zodra we concrete updates hebben, zullen we die meteen met jullie delen.

Voor nu: alvast een prachtig, voetbalweekend toegewenst! 😄⚽️


Hi allemaal, ik hoop dat jullie van een mooi weekend hebben genoten! Ik zie dat onze specialisten op het gebied van Vaste Telefonie een aanpassing hebben verricht voor het weekend, zodat dit issue niet meer voor zou moeten komen. Ik hoop ontzettend dat jullie dit ook zo ervaren. Als dit niet het geval is, kunnen jullie mij dan een privébericht sturen met twee voorbeelden vanaf 10 december met daarin het nummer dat jullie probeerde te bellen of het nummer dat jullie heeft geprobeerd te bellen, het tijdstip en de datum? Dan gaat de technische dienst hier gelijk verder mee aan de slag. 


We hebben dit weekend de vaste telefoon 2 maal gebruikt en toen ging het goed in ieder geval. Vandaag 4 keer gebeld, maar 1 keer antwoordapparaat, en 3 keer keuzemenu, dus geen idee of de andere kant me hoorde. Ik hoorde de andere kant in ieder geval wel, dus zover lijkt het hoopvol 


Hi @Shilka, super fijn om dit te lezen en dankjewel voor deze mega snelle melding! Dit klinkt inderdaad veelbelovend. Houd je het vandaag en morgen nog even goed in de gaten? Als het dan nog steeds probleemloos werkt, dan weet ik dat het bij jou is opgelost. 


De voicemail heeft terug gebeld inmiddels, dus so far so good!


@Lisa vanmorgen was het weer raak, zie PB.


Super @Shilka, heel fijn! 💪

Hi @Te Wierik, wat balen - maar hier gaan we iets aan doen! Super dat je dit meteen kon doorzetten in een privébericht. Zojuist heb dit dan ook weer kunnen doorspelen naar de technische dienst. Hier heb je net ook een e-mail van gekregen ter bevestiging. Ik ga dit de komende dagen goed in de gaten houden en deel het met je als ik een update terugzie.