Skip to main content
Antwoord

Twee vaste telefoons (parallel) op eigen router // Voip converter?

• September 6, 2025
  • 7 reacties
  • 40 Bekeken

Oorspronkelijke situatie met Zyxel T-56: Heb twee vaste telefoons aan kunnen sluiten, waarbij (als enig probleem) ik slechts één telefoon op kan pakken als ik gebeld word. Bij het oppakken van de tweede telefoon is er niets te horen.

Huidige situatie: Ben overgestapt naar een eigen router, met daarachter een Grandstream HT802 voor m'n telefoon. Na het vinden van m'n User ID en registreren van SIP wachtwoord via Odido heb ik nu één FXS poort werkend gekregen. Maar de tweede poort status blijft op "Not Registered”.

Extra opmerking: Ik heb deze instellingen gevolgd met met ook "voip.t-mobilethuis.nl” als adres. Elders heb ik gelezen dat het adres nu "voip.odido.nl” zou moeten zijn, maar die werkte juist helemaal niet voor mij.

Beste antwoord door TMTV

@Creater0822 Dat is inderdaad het probleem. Bij Odido kun je maximaal 2 registraties tegelijk hebben. De Zyxel is er 1 en poort 1 van de Grandstream is nummer 2. Als je de Zyxel ertussenuit haalt, zou het qua registratie moeten werken. Of het met bellen ook werkt, heb ik nooit geprobeerd. Waarom zet je geen splitter achter poort 1 van de Grandstream en sluit je daar beide toestellen op aan? Misschien kun je het gesprek dan zelfs op beide telefoons volgen, maar dat weet ik niet zeker.

7 reacties

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • September 7, 2025

Hoi ​@Creater0822,

Welkom op de Community!

Het instellen van een VoIP-wachtwoord via Mijn Odido gaat dus nog steeds niet goed. Ik zal morgen eens navragen hoe het ervoor staat. Tot die tijd is het via een omweg wel mogelijk om de juiste gegevens te achterhalen. De instructies vind je hier:

Ik hoop dat het zo alsnog lukt om VoIP werkend te krijgen met je eigen apparatuur. Mocht je ergens tegenaan lopen, laat het gerust weten!

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • September 7, 2025

Hoi ​@TMTV,

De authenticatie is me wel gelukt op één poort, want daarop kan ik nu wel gebeld worden. Het is nu alleen de tweede poort die niet wil registreren, ondanks dat ik daar precies dezelfde instellingen heb, behalve bij de Local RTP Port waar ik FXS1 op 40012 en FXS2 op 40014 heb.

Vandaar denk ik dat Odido het misschien niet toestaat dat dezelfde inloggegevens op twee verschillende FXS poorten wordt gebruikt. Of dat werkelijk zo is weet ik natuurlijk niet, want heb ik ook niet de kennis om het nader te diagnosticeren.

Eén ding wat ik wel ben vergeten te noemen is dat ik momenteel nog NAT op NAT aan 't testen ben, voordat ik de Zyxel modem/router er tussenuit haal. Kan het er misschien aan liggen dat Odido ziet dat ik dan dus de Zyxel poorten + de Grandstream poorten tegelijk actief heb, en daarom ergens een limiet heeft gesteld?

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • Antwoord
  • September 7, 2025

@Creater0822 Dat is inderdaad het probleem. Bij Odido kun je maximaal 2 registraties tegelijk hebben. De Zyxel is er 1 en poort 1 van de Grandstream is nummer 2. Als je de Zyxel ertussenuit haalt, zou het qua registratie moeten werken. Of het met bellen ook werkt, heb ik nooit geprobeerd. Waarom zet je geen splitter achter poort 1 van de Grandstream en sluit je daar beide toestellen op aan? Misschien kun je het gesprek dan zelfs op beide telefoons volgen, maar dat weet ik niet zeker.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • September 7, 2025

Kleine update:

Heb momenteel nog niet kunnen proberen of 't weghalen van de Zyxel de oplossing is, want ik kreeg met m'n eigen router nog geen ext. IP toegewezen. (Realiseerde me toen pas weer het gedoe met VLAN 300 tagging, 't was een tijdje geleden voor mij😐) Ik heb inmiddels wel deze instructies kunnen vinden, maar nu moet ik al die instellingen nog zien te vinden op m'n router (OpenWRT 24.10.2), wat nogal verbazend lastig blijkt te zijn.

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • September 7, 2025

@Creater0822 Heb je hier iets aan? Komt van een ander forum, maar zo zou het moeten lukken.

Log in to the LuCI web interface and go to 'Network' -> 'Interfaces'.

Select the 'Devices' -> Devices tab and select 'Add device configuration' at the bottom.

Configure the following:

Device type: VLAN (802.1q)
Base device: wan
VLAN ID: 300
MTU: 1500

The rest of the settings are correct. Click 'Save' and 'Save & Apply'. You now have an additional device called wan.6.

Select the 'Interfaces' tab.

Remove the default 'WAN6' interface. You don't need it.

Click the "WAN" interface -> Edit and configure the following:
Protocol: DHCP client
Device: wan.300

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • September 7, 2025

@Creater0822 Heb je hier iets aan? Komt van een ander forum, maar zo zou het moeten lukken.

Log in to the LuCI web interface and go to 'Network' -> 'Interfaces'.

Select the 'Devices' -> Devices tab and select 'Add device configuration' at the bottom.

Configure the following:

Device type: VLAN (802.1q)
Base device: wan
VLAN ID: 300
MTU: 1500

The rest of the settings are correct. Click 'Save' and 'Save & Apply'. You now have an additional device called wan.6.

Select the 'Interfaces' tab.

Remove the default 'WAN6' interface. You don't need it.

Click the "WAN" interface -> Edit and configure the following:
Protocol: DHCP client
Device: wan.300

Jazeker, die had ik iets later inderdaad ook gevonden. (Straks na etenstijd weet fysiek alles omwisselen en proberen) 

Eén opmerkelijk ding is dat beide FXS poorten van de Grandstream blijken te werken, als ik het direct aan een Zyxel LAN-poort verbind (i.p.v. m'n eigen router op dubbel-NAT.) 

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • September 7, 2025

@TMTV Jahoor, na al die configuraties correct in te hebben gesteld werkt nu alles zoals 't hoort. Dankjewel voor het meedenken vandaag!

(Voor een klein beetje context)
Voordat ik KPN glasvezel had, was ik lang met Ziggo internet hun meegeleverde router in bridge mode gaan gebruiken met m'n eigen pfSense router.(Was een mini-ITX bordje met onboard CPU en een traag HDD.) 

Later toen ik Odido internet ging gebruiken wist ik nog niet dat VoIP converters bestonden, dus ik had heel lang dubbel-NAT moeten gebruiken vanwege vast telefoongebruik. Sinds een maand of twee overleed m'n pfSense router (na ca. 9 jaar tijd) en ik kwam toen deze post van jou tegen. Dus ook zeker daarvoor heel erg bedankt, want anders was ik daar waarschijnlijk nooit achter gekomen😂.

Het netwerk dat ik nu werkend heb, is uiteindelijk bedoeld voor noodgevallen. Dat is een Xiaomi AX3200 met OpenWRT en daarachter een 8-poort switch voor m'n computers. Na half oktober ben ik van plan om een Protectli Vault Pro VP4670 te nemen, daarmee OPNSense te virtualiseren in Proxmox met wat andere dingen erbij. Idealiter als er iets mis gaat, heb ik dus altijd een eenvoudig werkend backup routers liggen. (De OpenWRT en desnoods de Zyxel)

Dusja, binnenkort gaat 't alleen maar leuker worden👍