Hoi @XifiWIfi, welkom op de Community en bij T-Mobile Thuis! 😄
Ik heb direct de verbinding geanalyseerd en een meting uitgevoerd: jouw vaste lijn zou moeten werken. Gisteren was nog niet alles officieel online gemeld, waardoor de registratie een paar uur achterliep, dit is inmiddels hersteld.
@Marcel MCi Wij maken gebruik van de VoIP technologie oftewel Voice over IP (vaste telefonie via de internetlijn):
Alles wat je in de vaste telefoon inspreekt, wordt als data-pakket verzonden naar de ontvanger en andersom. Een gesprek komt tot stand via een zogeheten SIP-protocol.
- De beller neemt de hoorn op, die een signaal naar de VoIP gateway stuurt. De gateway ontvangt het signaal en stuurt een beltoon, om te laten weten dat er verbinding is.
- Beller toetst een nummer in. Dat wordt tijdelijk in de VoIP gateway opgeslagen. De gateway controleert het nummer. De gateway vertaalt het gebelde nummer naar een IP-adres van een ander apparaat genaamd de IP host. De IP host is meestal een andere VoIP gateway die weer verbonden is met het telefoonsysteem van het nummer dat je belt.
- Er wordt een sessie tussen de VoIP gateway en de IP host van de andere partij opgezet. Nu kunnen beide partijen data pakketten sturen. Tijdens het gesprek worden er tussen de gateway en IP host data pakketten uitgewisseld.
- Je hangt op, het circuit tussen jouw lijn en de VoIP gateway is gesloten. De gateway stuurt een signaal naar de IP host, waarmee de sessie gesloten wordt.