Skip to main content

SIP telefononie met Odido Welk modem?

  • 17 July 2024
  • 9 reacties
  • 91 Bekeken

Allen, ik heb enkel jaren zonder problemen gebruik gemaakt van SIP telefonie via cheapconnect en mijn VOIP gigaset telefoon.

Ongeveer 2 jaar geleden stopte dit met werken en ondanks verschillende zoektochten, aanpassingen, tips van de community niet meer werkend gekregen. 

Grootste probleem lijkt het Odido modem te zijn… Ik heb de hoop opgegeven en wil een ander modem aanschaffen om toch weer VOIP telefonie te kunnen gebruiken.

Is er een aanbeveling welk modem te gebruiken? Ik wil dus achter het modem mijn Gigaset voip toestel aansluiten. Iemand die mij verder zou kunnen helpen met het juiste modem en de settings?

 

 

 

 

9 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @ChrisREG 

Misschien kan je kijken naar de Fritzbox 7590 (ax) bijvoorbeeld?

Hallo @ChrisREG 

Misschien kan je kijken naar de Fritzbox 7590 (ax) bijvoorbeeld?

 

Heb je daar goede ervaringen mee? Voldoende mensen hier die dit met een Fritzbox 7590 werkend hebben gerkegen?

Reputatie 2

Ik had de FritzBox 7590 er werkend mee en nu de FritzBox 4060. 

Reputatie 7
Badge +15

@ChrisREG 

Ik gebruik de Odido router maar er zijn veel mensen met dit modem en hij is ook nog eens makkelijk in te stellen:

Fritzbox instellen

Reputatie 7
Badge +6

@ChrisREG Je zou nog kunnen proberen om in de Zyxel bij Netwerkinstelling > NAT > ALG de instelling SIP ALG aan of uit te zetten. Welke het beste werkt, is een kwestie van uitproberen. Daar lees ik verschillende ervaringen over.

Welke uitgaande poort wordt er gebruikt? Dat zou een andere moeten zijn dan 5060, want die is op een of andere manier gereserveerd voor de VoIP-dienst van Odido.

Ik had de FritzBox 7590 er werkend mee en nu de FritzBox 4060. 

 

Bedankt voor de feedback, ik ga een in de opties voor een FritzBox duiken!

@ChrisREG Je zou nog kunnen proberen om in de Zyxel bij Netwerkinstelling > NAT > ALG de instelling SIP ALG aan of uit te zetten. Welke het beste werkt, is een kwestie van uitproberen. Daar lees ik verschillende ervaringen over.

Welke uitgaande poort wordt er gebruikt? Dat zou een andere moeten zijn dan 5060, want die is op een of andere manier gereserveerd voor de VoIP-dienst van Odido.

Ik heb in eerste instantie gewerkt met de 5060 poort. Dit werkte prima, na een tijdje werkte dit niet meer en kwam het verhaal over de gereserveerde poort. Daarna andere poort ingesteld op de gigaset, werkte heel even (iets van 1 week) daarna ook niet meer. Verschillende instellingen geprobeerd op de Zyxel maar krijg het niet werkend. Uiteindelijk zou nu het advies zijn om het modem volledig te resetten omdat er kennelijk een setting blijft "hangen". 

Mijn conclusie is dat er iets vreemds gebeurt met Zyxel en voip, ik heb er geen vertrouwen in (dat ik met een reset en andere poort dan de 5060) een configuratie heb die het blijft doen. 

 

Maar sowieso bedankt voor het meedenken.

 

 

 

Reputatie 2

@ChrisREG Zelf gebruik ik al geruime tijd een TP-Link Deco set (VLAN 300).
Gigaset Voip telefoon heb ik bedraad aangesloten op een switch. CheapConnect en VoipBuster geconfigureerd in de Gigaset. Allebei op poort 5060, tot nu toe nooit problemen gehad. Alleen op CheapConnect heb ik een “vast” nummer.

Alleen toen ik “vaste” telefoon had van T-Mobile (nu Odido) kreeg ik VoipBuster niet op poort 5060, omdat T-Mobile dat toen blijkbaar idd reserveerde voor eigen gebruik.

Succes.

Reputatie 7
Badge +4

@ChrisREG 

Werk hier al jaren met een Gigaset N300A IP met CC en powervoip, werken beide prima op welke poort dan ook (ook default 5060).

Voorheen draaide dit achter een Vigor Draytek van Vodafone, maar daarna achter mijn eigen routers / modems.

Er zijn i.d.d. wel berichten dat als je telefonie afneemt van Odido, poort 5060 van een andere provider niet goed werkt. Waarschijnlijk heeft dat mede te maken met de setting van de SIP ALG, die maar al te vaak roet in het eten gooit.

Maar als je geen ISP telefonie afneemt, zou alles probleemloos moeten werken. CC heeft trouwens ook meerdere registratie poorten, dus die spelen al in op de problemen van sommige ISP’s.

Om te kijken of de Zyxel de ‘boze’ is in het verhaal, zou je eens een eigen router met VLAN mogelijkheid op je aansluiting kunnen zetten.

Binnen de community is daar best wel veel informatie over te vinden, zoals deze die ooit gemaakt is door Hidden.nl

 

Reageer