Skip to main content

SIP-gegevens nodig voor eigen modem. Klantenservice heeft geen idee.

• August 17, 2025
  • 11 reacties
  • 137 Bekeken

PipBoykin

Ik heb deze week de Zyxel VMG8825-T50 vervangen voor een eigen modem, een FRITZ!Box 5690.

Ik wil nu mijn vaste telefoon activeren door de SIP-gegevens in te voeren zoals hier omschreven:

https://nl.fritz.com/service/knowledge-base/dok/FRITZ-Box-4060/3551_FRITZ-Box-voor-gebruik-op-de-aansluiting-van-Odido-voorheen-T-Mobile-configureren/

Het probleem is dat ik de SIP-gegevens niet kan bemachtigen.

• de optie om de SIP-gegevens op te vragen via Mijn Odido werkt al jaren niet
  • Ik heb (eer)gister Odido klantenservice gebeld, en ik kreeg eerst het advies om de SIP-gegevens uit de oude Zyxel te halen. Via de Zyxel web-interface, onder VOIP zie ik (ik vermoed) een Gebruikersnaam: CDCxxxxxP005. En onder Status (of zo) zag ik nog een URI staan: CDCxxxxxP005@voip.t-mobilethuis.nl
  • ik heb net voor de tweede keer de klantenservice gebeld, en kreeg nu het advies om de Login Password op het etiket van de Zyxel te gebruiken (oftewel, het wachtwoord voor de Zyxel webinterface), of mijn Zyxel wifi wachtwoord. Toen ik aangaf dat dat niet juist is kreeg ik als laatste mee dat er geen SIP-wachtwoord nodig zou zijn. Ze hebben werkelijk geen idee. Vervolgens hebben ze mij alles doorgegeven wat in hun systeem stond, waaronder een “VOIP nummer”: 78xxxxxxxx#P007

Op dit forum gaat ook een voip.py scriptje rond waarmee je de SIP-gegevens kan achterhalen. Ik heb gister Python geinstalleerd, de computer tijdelijk weer aangesloten op de Zyxel, en het scriptje gedraaid. Maar dit werkt niet -- blijkbaar moet de Zyxel ook verbonden zijn met internet. En dat laatste zou betekenen dat ik alles weer moet ombouwen, dus dat is geen optie.

Is er een moderator die mij kan helpen aan mijn SIP-gegevens?

August 17, 2025

Hallo ​@PipBoykin 

Het script gebruiken is voor nu de enige optie, het is dan ook nodig om de Zyxel hiervoor aan te sluiten.

Het duurt slechts enkele minuten en daarna kun je de Fritzbox weer aansluiten.

11 reacties

Bottlefriend
  • is een King Poster
  • August 17, 2025

Cheapconnect.nl 

Dat kan ik aanbevelen als alternatieve provider van vast bellen. heb je alles in eigen hand, werkt perfect op de fritzbox.

PipBoykin
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • August 17, 2025

Cheapconnect.nl 

Dat kan ik aanbevelen als alternatieve provider van vast bellen. heb je alles in eigen hand, werkt perfect op de fritzbox.

Ja, ik zat daar ook al aan te denken. Ik heb Cheapconnect in het verleden (lang, lang geleden) ook al eens gebruikt. Als het via Odido helemaal niet wil dan is dit nog een optie.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • August 17, 2025

Hallo ​@PipBoykin 

Het script gebruiken is voor nu de enige optie, het is dan ook nodig om de Zyxel hiervoor aan te sluiten.

PipBoykin
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • August 17, 2025

Hallo ​@PipBoykin 

Helaas, ombouwen terug naar de oude situatie duurt wel iets langer dan een paar minuten. Dan zou ik de NTU weer moeten openen, oude patchcord weer aansluiten, Media Converter weer aansluiten (maar ik heb de montagebeugel van dat ding niet meer aan de muur, dus die bungelt dan aan de patchcord), en daarop weer de Zyxel. Dit is wel de aller aller allerlaatste optie.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • August 17, 2025

@PipBoykin 

Ah oke, je hebt dus de glasvezel rechtstreeks aangesloten.

Ik las dat moderators het wachtwoord ook per privébericht kunnen sturen. Vul alvast alle privé velden in je community profiel in.

PipBoykin
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • August 17, 2025

@PipBoykin 

Ah oke, je hebt dus de glasvezel rechtstreeks aangesloten.

Ik las dat moderators het wachtwoord ook per privébericht kunnen sturen. Vul alvast alle privé velden in je community profiel in.

Klopt, de Media Converter en oude patchcord verwijderd, en de FRITZ!Box rechtstreeks aangesloten met een nieuwe patchcord. Nu heb ik weer een stopcontact over in de meterkast om de nieuwe 2.5GB switch te voeden (waar deze wijzigingen allemaal mee begonnen is).

Goeie tip, ik heb mijn profiel even aangevuld. Ik had eerder vanavond al een berichtje gestuurd naar mod Tommie.

PipBoykin
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • August 18, 2025

Zou een moderator mij kunnen helpen om de SIP-gegevens te achterhalen, svp?

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • August 19, 2025

Hoi ​@PipBoykin,

Volgens mij kunnen moderators het VoIP-wachtwoord niet meer inzien. Als het lastig is om de Zyxel aan te sluiten, heb ik hier nog een andere manier om het wachtwoord in te stellen. Het is niet minder omslachtig, maar het werkt nog wel. Ik ga het er nog eens met een moderator over hebben, want dit moet wel opgelost worden. Tot die tijd kun je hopelijk zo vooruit.

PipBoykin
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • August 19, 2025

Thanks ​@TMTV !

Eindelijk vooruitgang. Via deze weg heb ik nu een nieuw VOIP-wachtwoord kunnen aanvragen.

Het is ook gelukt om deze in te stellen in de Fritzbox, en het werkt -- ik ben weer bereikbaar voor de buitenwereld!

PipBoykin
  • Auteur
  • is een Top Poster
  • August 19, 2025

Ter afsluiting -- het blijft bizar dat de Klantenservice deze gegevens niet kan toedoen, eventueel per mail of per brief. Je bent afhankelijk van medegebruikers die een browser-hack weten zodat je alsnog je SIP-gegevens kan aanpassen via de MijnOdido pagina. Heel bijzonder allemaal.

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • August 19, 2025

@PipBoykin Fijn dat het werkt! Dat het op deze manier moet, is inderdaad niet hoe het hoort. Dat ben ik met je eens. VoIP is ondertussen een beetje de rode draad door mijn bestaan op de community geworden. Ik heb het er nog eens over gehad met een moderator en hij gaat het opnieuw onder de aandacht brengen. Meer kan ik als medeklant niet doen, maar hopelijk staat het nu weer op de radar zodat anderen hier in de toekomst niet meer tegenaan lopen.