Hoi @taco-l,
Welkom op de Community!
Odido blokkeert poort 5060 niet. Er zijn hier meerdere succesverhalen te lezen over het gebruik van een externe VOIP-provider. Voor de duidelijkheid: je gebruikt alleen de Fritzbox, dus niet achter de door Odido geleverde router? Op hun eigen apparatuur ‘reserveren’ ze poort 5060, waardoor het niet altijd werkt om een eigen provider erachter te gebruiken, maar dat is iets anders dan blokkeren.
Zou je hier de instellingen die je gebruikt hebt kunnen delen, met eventuele persoonlijke gegevens onleesbaar gemaakt? Mijn VOIP-kennis gaat niet veel verder dan Odido, maar er zijn hier breder georiënteerde VOIP-experts actief (@yalerta).
Hoi @TMTV,
Hartelijk bedankt voor je antwoord.
De configuratie voor VOIP op de Fritzbox is heel simpel. Daar staat bij mij sip1.budgetphone.nl onder het kopje “Aanbieder” van het menu Telefonie/Eigen Telefoonnummers/Telefoonnummers. Verder heb ik mijn telefoonnummer, netnummer en landnummer correct ingesteld in “ Telefoonnummers” en “Instellingen van de aansluiting”.
Dat werkte niet. Ik heb een mirroring switch tussen het glaskastje en de WAN-aansluiting van de router opgenomen en heb pakketten gesniffed. Daar zag ik dat er heel regelmatig pakketten naar budgetphone werden gestuurd op poortnummer 5060. Er kwam geen enkel antwoord terug.
Budgetphone vertelde mij dat ze voor dit soort gevallen ook poort 5070 open hebben staan. Helaas kan het poortnummer op mijn Fritzbox niet in een menu worden opgegeven.
Ik had nog een Cisco SPA112 liggen, waarover ik van budgetphone hoorde hoe ik het poortnummer kon veranderen. Dat heb ik uitgeprobeerd en dat werkte zowaar.
Later heb ik een backup van de Fritzbox-configuratie gemaakt, het poortnummer 5060 daarin gewijzigd in 5070, met een tool de CRC van de configuratie aangepast en vervolgens de configuratie weer geladen. Daarna werkte telefonie met de Fritzbox prima.
Mijn conclusie blijft dat poort 5060 wordt geblokkeerd. Sorry, maar ik kan er niets anders van maken.
Je had het over succesverhalen. Die heb ik niet zo gauw kunnen vinden, maar ik ben benieuwd wat ik moet doen om via poort 5060 met budgetphone te kunnen bellen.
Hoi @taco-l,
De server is voor mij gewoon bereikbaar op poort 5060, maar ik ben niet bij Budgetphone, dus ik kan uiteraard niet inloggen. Waarom het niet werkt, kan ik ook niet verklaren, maar zoals je zelf terecht aangeeft, mag Odido dit niet blokkeren en ik neem aan dat ze zich daaraan houden. De meestgenoemde externe VOIP-provider hier is CheapConnect en er zijn mensen die dit werkend hebben gekregen op poort 5060, maar ook die zijn uitgeweken naar bijvoorbeeld 5080. Een oorzaak of rode draad heb ik daarin niet kunnen ontdekken, dus ik denk dat er niets anders op zit dan poort 5070 gebruiken. Het is onhandig dat je die niet direct in de Fritzbox in kunt stellen. Dit is inderdaad de enige manier.
Hoi @TMTV,
Dit is een interessante kwestie. Van de week zal ik eens precieser kijken. Dan zal ik vier pakket-captures maken van het SIP-verkeer tussen mijn router en het glasvezelkastje: Mijn Fritzbox als client op poorten 5060 en 5070 en mijn Cisco SPA112 op poorten 5060 en 5070. Dan vorm ik mijn mening op grond van de pakketstromen. Dat it wat telt. Daarna zie ik wel verder.
Voor cheapconnect en de Fritzbox werkt deze instelling om poort 5060 te omzeilen:
Voor andere sip providers zat het ook gaan denk ik.
Afgelopen donderdag een glasvezellijn bij iemand omgezet naar Odido. Sindsdien deed VoIP welke ik daar via een Gigaset basisstation heb lopen niet meer. De eerste oplossing die ik probeerde hielp niet, dus even een doorschakeling bij de VoIP-provider ingesteld.
Vanavond even hetzelfde VoIP-account in een andere Gigaset geprobeerd op een andere internetverbinding, die kon meteen verbinden.
Vervolgens heb ik de Poort-instellingen gewijzigd naar 5080 en was registratie bij de server meteen succesvol.
Dit alles achter een Cloud Gateway Ultra, hier staat vrijwel dezelfde hardware op een andere netwerkverbinding.
Oftewel; volgens mij heeft @taco-l hier gewoon een goed punt.
Had ik dit draadje maar iets eerder gevonden. Achteraf pas specifiek naar ‘poort 5060 Odido’ gezocht er pas omdat het toch wel een vreemde situatie was.
Dit onderwerp mag opnieuw open, want poort 5060 (in ieder geval UDP, heb TCP niet getest) wordt geblokkeerd door Odido en dat mag niet.
De verwarring die ik hierboven lees heeft misschien te maken met de richting van het verkeer met UDP 5060. Verkeer dat vanaf de klant naar het internet gaat met bestemmingspoort UDP 5060 (en afzenderpoort iets anders) werkt prima. Maar verkeer dat vanaf het internet naar de Odido klant gaat met UDP poort 5060 wordt geblokkeerd.
Het onderscheid “blokkeren vs reserveren” is klare onzin. In mijn geval heb ik een eigen router, alleen de ONT van Odido is in gebruik. Dus er is geen Odido router die die poort voor eigen gebruik reserveert, Odido blokkeert dergelijke verbindingen binnen haar eigen netwerk voordat het mij bereikt.
Het is bovendien absurd omdat je er technisch gezien niks mee opschiet. Een dergelijke blokkade is niet nodig om een CPE (de Zyxel unit) normaal verbinding te laten maken. Tenzij het extreem lui en incompetent is ingesteld, door bijv. alle UDP 5060 verbindingen voor klanten binnen Odido netwerk om te leiden naar een apart VLAN, waar dan de CPE gebruik van maakt voor de VoIP verbinding.
In de praktijk betekent het 2 dingen.
- Het is niet mogelijk een eigen SIP server te hosten met de industrie-standaard instellingen (met afwijkende SIP poort kan het wel)
- Elke klant die een kastje gebruikt dat gewend is om standaard, af fabriek als afzender poort UDP 5060 te gebruiken (zoals een Gigaset N300A IP, maar ik gok ook de Fritzbox van @taco-l als ik zijn bericht lees) loopt tegen een bakstenen muur aan, waar geen oplossing voor lijkt, totdat men de afzender UDP poort verandert, want niet een gebruikelijke instelling is om mee te klooien.
Het is extra kwalijk dat Odido zelf hier dus geen informatie over bekend maakt, en zowel mensen aan de telefoon maar ook hier op het forum lijken te weten dat dit het probleem is.