Kan Odido stoppen met blokkeren VoIP verkeer van klanten
Het wemelt van de meldingen en gesprekken over dit onderwerp. Waarom klanten van Odido hun normaliter werkende VoIP implementatie niet meer werkend krijgen via de aansluiting bij Odido. Ik ben er één van, onlangs overgestapt van KPN naar Odido. VoIP voor mijn vaste telefoons thuis werkt niet meer. Een functionaliteit die ik héél hard nodig heb. Te belachelijk voor woorden dat dit wordt geblokkeerd door mijn nieuwe ISP Odido.
Ik vind het triest en gewoonweg NOT DONE; Odido fix dit!!! Klanten hebben het recht om hun eigen telefonie-implementatie toe te passen; er blijven zat mensen over die niet technisch zijn en telefonie via jullie aanbod afnemen.
Bladzijde 1 / 1
Ik steun deze motie. Degenen die al eens een eerdere post/comment van mij gezien hebben zal dat niet verbazen.
Klanten hebben het recht om hun eigen telefonie-implementatie toe te passen
Precies, maar dat is het gekke. Dit is niet uit te leggen als een maatregel die of meer veiligheid, of meer geld oplevert. No offense, maar het is pure incompetentie. Incompetentie dat het zo is ingesteld, en apathie dat de blokkade er niet wordt afgehaald.
En ik doe dit niet als triviale escalatie, ik ben al anderhalve maand om de paar dagen aan het bellen met Odido over deze kwestie, naast dat ik probeer op dit forum mensen te helpen die tegen dit probleem lopen.
Technische nuance, mochten mensen niet herkennen waar dit precies over gaat.
Odido blokkeert onrechtmatig verkeer:
Richting inkomend, van WAN (internet/Odido) naar de klant toe
Protocol UDP
Bestemming: IP van klant, poortnummer 5060.
De blokkade gebeurt op het Odido netwerk, voordat het verkeer de klantaansluiting bereikt (eigen router helpt niet)
Belangrijke context is dat veel SIP apparatuur (Gigaset, Fritz!box, Grandstream) in standaardinstellingen die exacte poort als afzender gebruiken (en dus inkomend verkeer, de reacties, daarop ontvangen) en dus getroffen worden.
Ook belangrijk is dat niet alle klanten deze blokkade hebben. Maar wel een significante groep, dat is ondertussen ook duidelijk. Extra nuance is dat er meerdere klanten expliciet hebben aangegeven dat het sinds onderhoud van hun aansluiting ze deze blokkade hebben terwijl het daarvoor niet het geval was.
@GebruikersnaamRandomTekst Wat is de beste methode om iets te bereiken? Het direct opschalen en gebruikers die mee willen demonstreren verzamelen op een apart platform? Of direct juridisch stappen ondernemen? Of diplomatie zoeken bij Odido?
Zeker is dat er iets ondernomen moet worden.
Maar laat je niet opjutten. Een moderator ging dit bespreken en daar is het nu even wachten op.
Euhm… hoe lang bestaat dit issue al? Hoeveel mensen irriteren zich kapot aan deze blokkade van Odido? Het is voor mij en veel anderen belangrijk om een eigen, goed werkende telefonie-oplossing te kunnen implementeren, en daar mag een ISP niet zomaar verkeer in blokkeren.
Indien Odido deze blokkade opheft zal ik (en velen) zeer tevreden zijn over de diensten van Odido. Momenteel verzucht ik dat ik (ondanks het prijsverschil) liever bij KPN was gebleven.
Deze vraag is pas recent zo diepgravend op het forum gekomen. De oplossing met een alternatieve SIP poort was tot nu toe afdoende.
Ik ben e.e.a. nog aan het uitzoeken, maar het lijkt erop dat ik met die alternatieve poort alleen uitgaand kan bellen; voorts werkt de rest van de intern gebruikte configuratie niet meer.
Deze vraag is pas recent zo diepgravend op het forum gekomen. De oplossing met een alternatieve SIP poort was tot nu toe afdoende.
Dat was ook al niet ok.
Het idee dat de internet provider Odido de standaard netwerkpoort voor VoIP diensten blokkeert/blokkeerde voor elke concurrent maar wel toestaat voor de eigen dienst Odido Vast Bellen is volstrekt verwerpelijk.
Ja, er zijn workarounds mogelijk. Maar als die workarounds nodig zijn voor elke concurrent, maar niet voor de eigen VoIP dienst, dan is dat verwerpelijk en (verwacht ik) illegaal.
Vooral omdat -- cruciaal -- er geen technische noodzaak is om dit te doen. Je kan prima de poorten open laten zodat zowel Odido Vast Bellen, als ook concurrenten beide prima werken.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.