Skip to main content

Ongeveer 8 maanden geleden had ik al een probleem met de kwaliteit van vaste telefoongesprekken. Er is toen een poging gedaan door ODIDO om het probleem op te lossen wat uiteindelijk heeft geleid tot het vervangen van het modem.

Dat heeft allemaal niet geholpen en ik vind nu dat de tijd dat ODIDO de kans had om het op te lossen wel voorbij is.

Meestal begin het geluid met ta-ta-ta om daarna helemaal weg te vallen, ik zou hier wel een voorbeelden willen laten horen maar ik kan geen geluidsfragment toevoegen.

En nee ODIDO het ligt niet aan hier. Het hele ritueel is al meerdere malen geprobeerd, modem vervangen, modem gereset, kabels loshalen, andere (bedrade) telefoon gebruiken, het wegvallen van halve zinnen blijft bestaan.

Ze vragen me hier nog wel eens advies over de overstap naar glasvezel van ODIDO omdat ze door de straten lopen om woningen aan te sluiten op het glasvezelnetwerk, maar ik raad het iedereen af vanwege de belabberde gesprekskwaliteit vast telefonie.

 

Is het altijd slecht of op bepaalde tijden? 


Hi @JanBe, ik wil natuurlijk dat je vlekkeloos gesprekken kunt voeren.

Ik kijk dus graag met je mee, echter kan ik geen abonnement vinden op dit e-mailadres. Zou je jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer in je profiel willen zetten? Dan kan ik met je meekijken. Ook ben ik benieuwd naar wat voor telefoonstation je gebruikt. Graag het merk en type doorgeven. Alvast bedankt! 


@Tommie van Odido Ik heb de gevraagde gegevens in gevuld.

Het telefoonstation is een Siemens C470 DECT of: een met een draad aan het modem verbonden toestel.

Zowel de DECT telefoon als het vaste toestel vertonen hetzelfde gedrag.

Wat in ieder geval opvalt is dat bij onderling telefoonverkeer tussen de basisstations het nooit is voorgekomen.

Het begon op de dag dat mijn abonnement overging van TWEAK naar ODIDO. Voor die datum was het telefoonverkeer prima.

 

PS, ik had dit bericht 2 dagen geleden ook al geplaatst. Omdat ik geen reacties meer kreeg keek ik een keer op het forum en zie dat mijn bericht niet aangekomen is. Ook dat is niet vreemd want op

Beschrijf ik het zelfde probleem maar ook de problemen die ik soms ervaar bij het modem  of bij mijn instelllingen zoals b.v. het niet kunnen inzien van mijn  facturen.


@Huigiebaby . Het verschijnsel doet zich op ieder moment van de dag voor. Het feit dat het begon op de dag dat het zyxelmodem is geinstalleerd. Ik had hiervoor bij TWEAK een Fritzbox en heb bijna 5 jaar lang nooit hoeven klagen over de kwaliteit van de telefoonverbinding.

Ik heb niet voor niets een vaste telefooonlijn met onbeperkt bellen genomen.
Ik baal er goed van als je een telefoongesprek voert met een familielid van iemand die een zelfmoord poging heeft ondernomen en je moet om de haverklap vragen wat zeg je of dat de andere kant op dezelfde manier telkens moet vragen. Dat is niet fijn een luisterend oor zijn. Zulke mensen verwachten een luisterend oor en niet om de minuut: “Wat zeg je, je viel weg”


Hi @JanBe, dit moeten we absoluut oplossen. Erg bedankt voor het toevoegen van je gegevens! Ik mis één belangrijk stuk informatie: is de persoon die jij aan de lijn hebt slecht te horen? Of ben jij óók slecht te horen voor de andere persoon aan de lijn? Je vaste lijn ziet er aan deze kant trouwens top uit. Laat het weten, ik ga het uitzoeken en oplossen!


@Cheyenne van Odido De andere kant hoort het ook. Het maakt ook niet uit welke provider het is. Het kwam in ieder geval voor bij gebruikers van KPN, ZIGGO en DELTA.

Grappig genoeg (of eigenlijk triest) de dag na deze post had ik een gesprek van 3 kwartier met een perfecte kwaliteit. De volgende dag was een gesprek op hetzelfde nummer WAARDELOOS.

Het enige wat er in de huisinstallatie is veranderd is de HUAWEI glasvezelconverter, en dus de kabel naar het zyxelmodem. En het zyxelmodem. (Dat was eerst glasvezel rechtstreeks naar een Fritzboxmodem). En de week na die vervanging begon het probleem

Dat de lijn top was wist ik wel. Dat is, toen ODIDO het probleem de eerste keer probeerde op te lossen, ook gecontroleerd.


Hoi @JanBe, super bedankt voor de duidelijke informatie! Om dit door te zetten naar de technische dienst, heb ik alleen nog twee concrete voorbeelden met datum, tijdstip en en nummer van de B-partij nodig. Je kunt dit ook in een privébericht naar ons sturen. Als het vandaag nog lukt, mag je dit naar mij sturen en anders kan het naar Tommie. Alvast bedankt! Groetjes, Ishana 


@Ishana van Odido per prive bericht met de volledige gegevens:

Kopie uit het Zyxel modem
Date           Time        Peer Number  Telefoonnummer                 Duur
10-12-2024 xx:xx:xx +31xxxxx1425 EAX71947P006 / PHONE1 00:02:53 (KPN-nummer)
10-08-2024 xx:xx:xx   xxxxxxx4579 EAX71947P006 / PHONE1  00:37:29 (ZIGGO-nummer)


Zou je dit ook naar mij willen sturen @JanBe? Dan ga ik het voor je doorzetten! 


@Tommie van Odido  per prive bericht met de volledige gegevens:

Gekopieerd uit het zyxelmodem

Date         Time        Peer Number  Telefoonnummer                 Duur

10-12-2024 xx:xx:10 +xxxxxxx1425 EAX71947P006 / PHONE1 00:02:53 (KPN)

10-08-2024 xx:xx:40     xxxxxx4579 EAX71947P006 / PHONE1 00:37:29 (ZIGGO)

 


Bedankt @JanBe, zou je eens een factory reset willen uitvoeren en de RJ11 kabel (van modem naar hoofdstation) kunnen vervangen? 


@Tommie van Odido Je bedoelt de bekabeling tussen hoofdstation. Die bestaat uit 1 RJ11 kabeltje,  een stuk vaste leiding door het huis heen en weer een RJ11 kabeltje?
Alles heeft jaren goed gewerkt. Eerst bij KPN toen bij TWEAK tot het ODIDO werd en toen begon de ellende.

https://community.odido.nl/vast%2Dbellen%2D494/hakkelende%2Dvaste%2Dtelefonie%2D361393?tid=361393 beschrijft al aardig wat er gebeurde en ik heb toen via persoonlijke berichten met @Teresa van Odido alles gereset losgenomen, modem vervangen e.d.

Als je weet hoeveel moeite het kost om ,dankzij de matige door ODIDO aangepaste interface, het modem opnieuw in te richten na zo'n factory reset ga ik dat na 3 keer op advies van ODIDO niet meer doen.

Mijn abonnement loopt nog een paar maanden dus nog die paar maanden ergernis kunnen er nog wel bij.
 

 

,


@Tommie van Odido Ik ben nu eenmaal en techneut en kan het niet goed hebben als ik niet snap waar zo'n storing vandaan komt. Ik bedacht me ineens dat bij de overgang van TWEAK naar ODIDO ook andere apparatuur in de POP gekomen is. Dus een andere netwerkopbouw.

Vanmiddag Pingplotter maar weer eens geinstalleerd (mijn licentie was wel verlopen maar ik mag het 14 dagen gratis gebruiken). Dat heeft de hele avond mee gelopen en daar zie je een duidelijke grafiek van de Latency (roze vlak) en de Jitter (zwarte grafiekelijn). Voor een goede kwaliteit VOIP verbinding moet de Jitter onder de 30 msec blijven maar bij mijn, niet geijkte, meting blijkt dat er pieken in het gedrag zijn waar de Jitter oploopt tot ca 250 msec. En daar vind ook het gestotter en wegvallen van zinnen plaats. Ik voeg een screenshot bij.

Bij de groene pijlen was gehakkel en uitvallen van zinnen. Bij de blauwe pijl viel het hele gesprek weg. Dat uitvallen van gesprekken had ik wel eens meer gehad maar het nooit toegeschreven aan de kwaliteit van de onze glasvezel verbinding.

Omdat het de hele avond heeft meegelopen werd meteen duidelijk waarom  het TV beeld wegviel. Daar heeft de WIFI altijd de schuld van gekregen maar als zo'n meting toch loopt zie je meteen dat het ook aan de glasvezelverbinding kan liggen (zie screenshot).

Bij de bruine pijl viel het TV beeld stil.

Dit lijkt me voer voor de techneuten van ODIDO

Een afdruk door Pingplotter. Hier gemeten naar odido.nl maar gelijktijdig liepen er metingen naar npo.nl, nu.nl en kpn.com. Allemaal met de onderbekingen en latency op hetzelfde tijdstip.

De lange maximale latencytijd in de tabel is een gevolg van de langlopende meting die ook de onderbrekingen meerekent.

Het grootste deel van de tijd als de gesprekken goed zijn is de roundtrip Jitter (Jttr) rond de 30 msec. In bovenstaande tabel zelfs 20,26 msec. Duur van de Jittermeting 30 sec.


Hi @JanBe, dit moeten we absoluut oplossen. Erg bedankt voor het toevoegen van je gegevens! Ik mis één belangrijk stuk informatie: is de persoon die jij aan de lijn hebt slecht te horen? Of ben jij óók slecht te horen voor de andere persoon aan de lijn? Je vaste lijn ziet er aan deze kant trouwens top uit. Laat het weten, ik ga het uitzoeken en oplossen!

 

Zo top is mijn lijn anders niet, zie mijn grafieken in dit blog.


Lijkt me dat dit precies hetzelfde is als waar sommige gamers over klagen: 

Je hebt helaas de T56 nodig voor telefonie want anders zou ik je adviseren een ander modem te testen/gebruiken...


Op welk glasnetwerk ben je trouwens aangesloten? KPN of Delta of…?

 


@Huigiebaby Leuk om te lezen dat ik niet de enige ben die het probleem signaleert. Wel verbazingwekkend dat ODIDO steeds naar de problemen in huis verwijst. Ik heb dat blog even doorgelezen en ook daar zijn de problemen ontstaan na de overstap van TWEAK naar ODIDO.

Omdat een Sonosradio in huis 's morgens ook regelmatig uitvalt (dat kan natuurlijk ook aan de streamingsdienst leggen) vanmorgen pingplotter maar weer opgestart.

Ik rolde bijna van verbazing van mijn stoel. Weer is odido.nl het einddoel van de meting. Deze metingen lopen terwijl ik via een VPN verbinding werk.

Het lijkt of het grote pieken zijn maar de schaal voor de Jitter = 5 msec en voor de Latency = 30 msec.

Dat zijn  mooie waarden voor een glasvezelverbinding. De meting heeft vanmorgen 2 uur gelopen en er zaten 2 korte pieken in met packet loss. Overigens lopen deze meting via WIFI de eerdere metingen waren bedraad.

Als ik Pingplotter laat pingen op de eerste HOP buiten de deur 10.7.18.1 (mijn modem IP = 10.79.xx.xx) is de Jitter 2 a 3 msec met maximale uitschieter naar 9 msec waaruit ik de voorzichtige conclusie trek dat het probleem niet in huis zit (hoewel ik ne met WIFI meet)

Als ik tot Amsterdam ga, nog steeds E-Fiber - KPN glasvezel, kom ik tot een Jitter van 6.5 msec en Latency pieken van 50 msec. 

Aangezien de problemen kennelijk in Amsterdam liggen zal het wel de manier zijn waarop ODIDO aanhaakt op het World Wide Web. Immers bij TWEAK waren deze problemen er niet en liep de glasvezel op dezelfde manier naar Amsterdam.

Na het uitschakelen van de VPN komt er nog een HOP in beeld “1-26-212-87-ftth.glasoperator.nl” met ip adres 87.212.26.1. Daar laat ik pingplotter ook nog maar op los. En dit beeld herken ik van gisteravond toe het gehakkel in de telefoon optrad. Latency pieken tot 27oo msexJitter tot 2100 msec. De rode blokken zijn packet loss.

Ik weet niet  bij wie glasvezeloperator.nl thuis hoort maar ik zou als ODIDO technicus wel willen weten wat hier aan de hand is.

 


Las het volgens mij op Tweakers ook al, over een VPN nergens last van...


als ik “1-26-212-87-ftth.glasoperator.nl”  via de VPN server benader ziet het beeld er veel beter uit zonder grote Jitter en Latency verschillen en geen packetloss.

 


2017… https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/53397191#53397191

 

“Het lijkt er op dat het probleem bij T-Mobile zat... Tijdens de problemen heb ik een tracert naar verschillende adressen uitgevoerd, allen met dezelfde trage response na "1-2-201-31.ftth.glasoperator.nl o31.201.2.1]":”


En zo ziet odido.nl eruit, via VPN op het zelfde tijdstip als hierboven. Ook geen noemenswaardige verstoringen.

 

@Huigiebaby dan weten ze nu waar ze moeten beginnen met zoeken. Fijn voor de gamers en fijn voor mijn telefoonverkeer (en dat van anderen) als ze dit even snel oplossen.

 

@Tommie van Odido Geef dit even door aan de techneuten.

@Cheyenne van Odido Waarschijnlijk meten jullie de lijn , die er van jullie kant goed uitziet, op een andere manier en kom je niet op dezelfde manier binnen bij glasoperator.nl als wij gebruikers.


Op welk glasnetwerk ben je trouwens aangesloten? KPN of Delta of…?

 

Sorry, overheen gelezen in mijn enthousiasme. Het glasvezel netwerk in aangelegd door E-fiber. Is nu overgenomen door ODF. Open Dutch Fiber werd in 2021 opgericht als joint venture van investeerders KKR en Deutsche Telekom Capital Partners.  Maar als ik het goed begrepen heb is nu alles in handen van investeerders. Die hebben maar één doel: Geld verdienen.

Dat in tegenstelling tot TWEAK die met eigen apparatuur een flitsend netwerk had opgebouwd.

 


Hi @JanBe, ik snap dat het instellen van het modem moeite kan kosten, daarom kun je een back-up maken van je settings. Dit kan in het modem. Bedankt voor alle gegevens, dit ziet er inderdaad niet goed uit. Voordat er ook maar iets gebeurt moeten de standaard vragen wel doorlopen zijn. Ik wil je als nog vragen om het modem te voorzien van een factory reset en het een powerflip. Het ONT staat al bijna een jaar aan. Daarnaast wil ik je vragen om de Deco los te koppelen samen met al je randapparatuur behalve je telefoon. Ik ben benieuwd of de gesprekken dan beter zijn of niet. Kan je de datum en tijdstip van het gesprek noteren? Dan kunnen we het verder onderzoeken als dit allemaal getest is. 


Deze afbeelding voor de systeem reset. Het begon met de verbinding via VPN en bij de rode pijl werd de VPN uitgeschakeld.

13.50 Alle kabels verwijderd. Modem via resetknop gereset naar factory-instellingen.
13.51 ONT gereset door spanningsloos maken. Netwerkkabel verwijderd.
13.52 ONT onder spanning Netwerkkabel naar modem aangesloten (is bij modem nog los).
13.55  Dect-basisstation spanningsloos.
13.59 Modem spanningsloos.
14.03 Modem spanning, kabel van ONT naar modem aangesloten. Modem aangezet.
14.05 Dect-basistation aangezet.
14.08 Internetverbinding volgens modem hersteld.
14.09 telefoon aangesloten op modem.
14.15 Testen kwaliteit telefoon. Telefoongesprek met mobiel. Mobiel voor DAB-radio en geluid
          van in het  begin muziek met veel gestotter. Een spraakzender opgezocht zodat het beter
          hoorbaar zou zijn. Na een kwartier wist ik het wel het gehakkel en gestotter heb ik
          opgenomen en toen:
14.25 Laptop bekabeld aangesloten en Pingplotter opgestart omdat er nog steeds, met niets
         aangesloten, verstoringen in het vaste telefoongesprek optraden.
14.35Test gestopt. Genoeg gehakkel opgenomen. En ook gezien wanneer het optreed.

Iedere twee minuten is er een latency probleem, soms met Packetloss, gevolgd door Jitter.
Precies op die momenten (zie grafiek hieronder) treed de verstoring van het telefoongesprek op.

Dat is dus al sinds 11 januari (de overschakeling naar ODIDO aan de gang. Ik hoop dat niemand het vreemd vind dat ik de leden van onze vereniging (1100 leden) adviseer om maar niet over te stappen naar ODIDO?

Ze mogen me inmiddels wel korting geven op de telefoonfactuur.
 

NB De Deco hangt aan de Zyxel omdat er een laptop in huis is die niet geaccepteerd wordt door het Zyxelmodem.


@Tommie van Odido Ik realisseer me dat ik je naam niet genoemd had in bovenstaand bericht over de reset en dan lang kan wachten op een reactie.


Reageer