Skip to main content

Ik heb het stappenplan af gevolgd en alles gereset, andere telefoon geprobeerd, maar niets helpt.
Hoe kom ik van dit probleem af? Ik gebruik de telefoon de hele dag.

Hoi @Matini1, heel hartelijk welkom op de Community! 🙋‍♂️

Geen zorgen, dat gaan we oplossen! Met de volgende stappen kun je de meest voorkomende problemen met je vaste telefoon gemakkelijk verhelpen. 

 

  1. Zit er toevallig een ‘splitter’ tussen de (telefoon)kabel? Het gaat dan specifiek om de verbinding tussen de VOIP-poort op het modem (achterop) en het moedertoestel van de vaste telefoon. Vroeger was het namelijk gebruikelijk om de ISDN lijn (voorloper van DSL) te splitsen door een splitter. Deze splitter is niet van toegevoegde waarde en kan mede door ouderdom stuk gaan. 

    Splitters kunnen er zo uitzien (de kleur kan ook zwart zijn):

 

 

  1. Welk merk vaste telefoon gebruik je? Is het toevallig een Panasonic? 
  2. Probeer eens om de vaste lijn van VOIP-poort één naar VOIP-poort twee om te zetten (en vice versa). 
  3. Zou je kunnen bellen naar 085-7732598 en dan tijdens het gesprek de toets <5> kunnen indrukken? Hoor je tijdens het gesprek “FIVE” uitgesproken worden? 

Indien de laatste checks ook geen oplossing verschaffen, zet ik het door naar onze vaste lijn specialisten.

Ik heb aan de hand van het type toestel nog even zitten neuzen en ik kom de volgende instellingen tegen voor de telefoon, dat zouden we nog kunnen proberen:

Je kan het type netwerk selecteren, als je deze instelling probeert welke opties worden er dan aangegeven?

  1. Druk op MENU/OK.
  2. Selecteer pServices] >
  3. Selecteer een netwerktype en druk op MENU/OK.
  4. De instelling wordt opgeslagen.

De andere optie die ik heb gevonden gaat over de kiesmodus. Kies hier voor de optie ‘DTMF’.

  1. Druk op MENU/OK.
  2. Selecteer DServices] >
  3. Selecteer de kiesmodus DTMF en druk vervolgens op MENU/OK om te bevestigen.
  4. De instelling wordt opgeslagen.

 

Laat je mij weten of het is gelukt? Zo niet, laat het weten. We pakken het samen weer verder op zodat je straks geen wegvallend geluid meer hebt. Belangrijk is wel dat je bovenstaande stappen allemaal uitvoert. Als dat niet heeft geholpen, ga ik er alles aan doen om dit voor je op te lossen!

 


Hartelijk dank voor je reactie.
Ik had een antwoord gestuurd, maar dat zie ik niet meer.
Er zat idd een splitter tussen voor een extra bel omdat ik slecht hoor. Deze is nu verwijderd.
Ik gebruik een Gigaset A 415.
Omzetten naar andere poort werkt niet, op 2 doet de telefoon het niet.

Na bellen naar 085-7732598 hoor ik duidelijk VIJF.
Type netwerk kan ik niet selecteren op mijn telefoon.
Ik heb nu alle stappen gedaan en nog geen oplossing voor mijn probleem.
Graag nog eens je hulp.


Hi @Matini1, dan ben ik bang dat het aan het toestel zelf ligt. Zou je toevallig een ander toestel kunnen uitproberen of jouw toestel op een ander netwerk kunnen proberen? Dan kunnen we het toestel uitsluiten! 


Afgelopen jaar met Tweak en dit toestel geen problemen gehad. Ik ben nu op zoek naar een ander toestel, had ik net weggegooid. Ik denk niet dat het daaraan ligt, maar ga het proberen.


Dankjewel voor je moeite @Matini1, dat helpt altijd erg om een probleem op te lossen! Wij zijn benieuwd naar de uitslag, ik ga voor je duimen dat hiermee de speld in de hooiberg gevonden kan worden. 👍


Bedankt voor je reactie.
Inmiddels ook een ander toestel aangesloten en ook daarbij valt de verbinding steeds weg.
Graag een oplossing.


Wij hebben het zelf de  probleem

Bij Tweek werkte alles perfect


Klopt ook hier bij Tweak geen probleem.


Hey @Matini1, zou je het modem willen voorzien van een factory reset en een andere RJ45 kabel willen uitproberen? 


Bedankt voor de tip. Ga ff weekje wintersporten, doe het daarna.


Hele fijne vakantie @Matini1! Geef maar een gil als je mij nodig hebt. 


Vandaag een ander modem (laten) installeren door Guidion i.v.m. een het hierboven vermelde  probleem met de vaste telefoonlijn. Dat probleem is niet opgelost, eerder nog erger geworden.
Zie Hakkelende telefoon

Ook bij mij begon het hakkelen en hele zinnen die wegvallen na de overstap van Tweak naar Odido. Vandaag is de monteur langs geweest die een harde reset van het modem gedaan heeft en toen het probleem niet weg was, heeft hij het modem vervangen.

Mijn eerste gesprek leek het probleem nog wel erger, maar na afloop heb ik een “telefoongesprek” gevoerd van mijn mobiel naar de vaste telefoon en dat opgenomen met een andere telefoon.

Dat leverde een mooie 8 minuten op waarbij hele zinnen verdwenen voorafgegaan door een stotterend geluid. Die opname heb ik opgestuurd naar Odido, zie de link hierboven.

Ik begin nu mijn gesprekken, maar met de verontschuldiging voor de slechte gesprekskwaliteit en data we daar last van hebben sinds de overstap naar Odido en dat het niet aan hun toestel ligt.

 


Reageer