Skip to main content

Hallo,

ik gebruik hier een Fritzbox 7590 router icm T-mobile thuis (internet only) glasvezel , deze vervangt de orginele Huawei router.

dit werkt prima. Alleen probeer ik telefonie met cheapconnect werkend te krijgen, maar dat wil nog niet lukken.

ik heb allereerst de standaard poort 5060 aangepast naar 5080 in de config van de Fritzbox.

Ik krijg nu deze melding in de Fritzbox:

“Telefonie langer dan een uur niet of slechts beperkt beschikbaar”

Verder in de log file staat ook nog deze melding:

Aanmelding van het internetnummer 31xxxxxxxxxx is niet geslaagd. Oorzaak: remote site antwoordt niet. Tijd overschreden.

in verleden heb ik dit wel werkend gehad met een oudere Fritzbox, maar met de 7590 wil het niet lukken, heeft iemand dit werkend met de 7590 en kan zijn ervaringen delen ?

gr. Chris

Overigens is de blokkade vor 5060 alleen inkomend, wat gek is. Maar nog gekker is dat die blokkade er ook is voor de eigen Odido dienst Vast Bellen als je niet de Zyxel, maar een competente router in gebruik hebt.

Oftewel, het lijkt erop dat Odido het netwerk dusdanig heeft geconfigureerd dat verkeer naar een klant toe met poort 5060 als bestemming, niet op de “normale” glasvezelverbinding toestaat, maar dit reroute (of blokkeert) zodat dit via een ongedocumenteerde route (een apart voice VLAN?) alleen specifiek bij de Zyxel routers terecht komt.

Met eigen router werkt zowel Odido Vast Bellen niet, net zomin als een concurent zoals Cheapconnect, als je dat doet vanaf een eigen apparaat (Gigaset, Fritz, Grandstream), die af-fabriek standaard poort 5060 als afzender-poort gebruikt.

Hele gekke situatie dit. En heel irritant, want Odido hoort dit absoluut niet te doen, zij horen dit te fixen. Te fixen door simpelweg met hun poten af te blijven van verkeer dat voor een klant is bestemd.

Jemig; filteren ze dan op bepaalde MAC-adressen o.i.d. (en WAAROM???)

Ah check, dat is inderdaad andere configuratie dan we hier meestal zien, waar de Fritzbox effectief alleen “client” is en niet ook “server". Meestal gebruikt men inderdaad PSTN (RJ11) verbindingen vanaf de Fritzbox, of DECT draadloze handsets. En dan luistert de Fritzbox inderdaad ook zelf op poort 5060, wat dus problemen geeft met Odido.

Met KPN gaf die config geen problemen; kan het uitmaken dat Odido vs KPN geen IPv6 uitgeeft? Want IPv6 heeft wat slimmere routering. Na de test met directe telefoon op de Fritzbox laat ik het resultaat weten; mits dat wel werkt dan is er werk aan de winkel om beide trunks aan elkaar te verbinden.

Vinkje “Use random port for the SIP service” in “Line Settings” is aan; toch werkt het nog niet. Ik zie in de portal bij CC wel dat de Fritzbox geregistreerd is.

Overigens moet ik erbij vermelden dat ik intern ook nog een trunk heb vanaf een gigaset DX800A naar de Fritzbox. Deze configuratie heeft altijd gewerkt met dezelfde Fritzbox met KPN glasvezel, enige verschil is nu dat de aansluiting gewijzigd is naar Odido glasvezel (en andere ONT) maar intern niets gewijzigd. De interne trunk gebruikt echter ook port 5060; maakt dat uit?

Ik ga eens testen met een oldschool toestel via RJ11 direct op de Fritzbox; laat de resultaten hier weten.

Wel tof dat AVM de arrogantie van aanbieders om port 5060 te blocken gewoon heeft omzeild met het implementeren van vinkje “Use random port for the SIP service” maar ik vond de omschrijving wel vaag. Random!!! Waarom niet gewoon een optie om een ander portnummer of reeks op te geven?!

Vinkje “Use random port for the SIP service” in “Line Settings” is aan; toch werkt het nog niet. Ik zie in de portal bij CC wel dat de Fritzbox geregistreerd is.

Overigens moet ik erbij vermelden dat ik intern ook nog een trunk heb vanaf een gigaset DX800A naar de Fritzbox. Deze configuratie heeft altijd gewerkt met dezelfde Fritzbox met KPN glasvezel, enige verschil is nu dat de aansluiting gewijzigd is naar Odido glasvezel (en andere ONT) maar intern niets gewijzigd. De interne trunk gebruikt echter ook port 5060; maakt dat uit?

Ik ga eens testen met een oldschool toestel via RJ11 direct op de Fritzbox; laat de resultaten hier weten.

Wel tof dat AVM de arrogantie van aanbieders om port 5060 te blocken gewoon heeft omzeild met het implementeren van vinkje “Use random port for the SIP service” maar ik vond de omschrijving wel vaag. Random!!! Waarom niet gewoon een optie om een ander portnummer of reeks op te geven?!

Ik ben zelf net iets te dikke nerd om het “handje vasthouden” van de Fritz te waarderen, ik heb liever apparaten waar je nog meer dingen handmatig kan instellen.

Maar als je kijkt naar bijvoorbeeld de Gigaset apparaten, dan kan je daar random instellen, maar je kan ook gewoon specifiek instellen welke andere poort:

Zie screenshots hier:

Dat gezegd, de use case is denk ik eerder dat er 2 of meer SIP apparaten achter een enkele router zitten. Het idee dat een internet provider poort 5060 UDP binnenkomt blokkeert is absurd en belachelijk. Ik kan me niet voorstellen dat dat scenario specifiek voor gepland is. En het is ook onbegrijpelijk dat Odido 1) dit uberhaupt doet, en 2) dat de support mensen dit dus niet duidelijk in beeld hebben, totdat mensen hier in de Community het zwart-wit uitspellen voor ze.

Nu dus getest met een PSTN toestel direct op de Fritzbox. Uitgaand werkt dat, inkomend niet. Geluid was wel rommelig, maar dat kan aan dat toestel liggen (moest ook wel een zoektocht ondernemen voor dat ouwe ding) 

Ik ben zelf net iets te dikke nerd om het “handje vasthouden” van de Fritz te waarderen, ik heb liever apparaten waar je nog meer dingen handmatig kan instellen.

Maar als je kijkt naar bijvoorbeeld de Gigaset apparaten, dan kan je daar random instellen, maar je kan ook gewoon specifiek instellen welke andere poort:

Zie screenshots hier:

Dat gezegd, de use case is denk ik eerder dat er 2 of meer SIP apparaten achter een enkele router zitten. Het idee dat een internet provider poort 5060 UDP binnenkomt blokkeert is absurd en belachelijk. Ik kan me niet voorstellen dat dat scenario specifiek voor gepland is. En het is ook onbegrijpelijk dat Odido 1) dit uberhaupt doet, en 2) dat de support mensen dit dus niet duidelijk in beeld hebben, totdat mensen hier in de Community het zwart-wit uitspellen voor ze.

Kunnen we niet collectief een zaak aanspannen tegen Odido?

Nu dus getest met een PSTN toestel direct op de Fritzbox. Uitgaand werkt dat, inkomend niet. Geluid was wel rommelig, maar dat kan aan dat toestel liggen (moest ook wel een zoektocht ondernemen voor dat ouwe ding

Nu dus getest met een PSTN toestel direct op de Fritzbox. Uitgaand werkt dat, inkomend niet. Geluid was wel rommelig, maar dat kan aan dat toestel liggen (moest ook wel een zoektocht ondernemen voor dat ouwe ding

Kan je als alternatieve test je SIP gegevens invullen in MicroSIP? (Een open source SIP client, wat gewoon een programma is wat op een PC draait, geen hardware nodig.)

Specifiek maakt dit het heel makkelijk om source port in te stellen, zodat je zonder netwerk-level technische dingen als packet sniffen of firewall logs toch heel makkelijk kan testen of die source port verschil uitmaakt. MicroSIP zelf is Googlend heel makkelijk te vinden. Dit is de instelling in Settings daar:

Micro SIP Settings

Ik dacht dat “0” random betekent, en als je daar 5060 invult, dan loop je dus tegen de Odido blokkade aan.

Reageer