Skip to main content

Hallo,

 

ik gebruik hier een Fritzbox 7590 router icm T-mobile thuis (internet only) glasvezel , deze vervangt de orginele Huawei router.

 

dit werkt prima. Alleen probeer ik telefonie met cheapconnect werkend te krijgen, maar dat wil nog niet lukken.

ik heb allereerst de standaard poort 5060 aangepast naar 5080 in de config van de Fritzbox.

 

Ik krijg nu deze melding in de Fritzbox:

“Telefonie langer dan een uur niet of slechts beperkt beschikbaar”

 

Verder in de log file staat ook nog deze melding:

Aanmelding van het internetnummer 31xxxxxxxxxx is niet geslaagd. Oorzaak: remote site antwoordt niet. Tijd overschreden.

 

 

in verleden heb ik dit wel werkend gehad met een oudere Fritzbox, maar met de 7590 wil het niet lukken, heeft iemand dit werkend met de 7590 en kan zijn ervaringen delen ?
 

gr. Chris

lijkt mij goed te zijn.

 

welke fritzbox en firmware heb je ?


7490 met 7.27


De firmware op mijn 7590 is in ieder geval identiek, dus instellingen zouden grotendeels overeenkomen denk ik.

 

gebruik je een DECT toestel gekoppeld aan de Fritzbox ?

of een IP phone ?

of wat anders ?

(ik heb hier DECT toestel,  een tel. met bedrade aansluiting en FON APP op Android GSM werken)

 

in de firmware bij menu ‘systeem, gebeurtenissen’ kan je naast wat er in de router gebeurt mogelijk ook fout melding zien wat er mis gaat. (dat was bij mij het geval voorheen)

 

 


Dects aan de box. Ook de fon app gebruik ik.

De voipbuster-klonen gebruiken 6000 als alternatieve poort. Ik heb nu achter alle registrars de respectieve alternatieve poorten gezet. Bellen blijft normaal werken.

Maar ja, dit is dan wel weer op KPN DSL. Wat het gaat doen op de doehetzelf DSL van TM...


Ok, dus op die manier werkt het bij jou wel ?

En heb je dan ook nog de aangepaste config file met port forwarding ingesteld ?

Binnenkort bij mijn familie eens proberen dan, die hebben ook KPN (en Fritzbox)


@ezow123  en @rindertb 

Opvallend dat er een portfowarding nodig is, omdat VoIP devices eigenlijk ‘clients’ zijn.

Maar blijkbaar is de implementatie van VoIP op Fritz in samenspraak met zijn firewall nogal beperkend, waarschijnlijk blokt hij afwijkende poorten. Wel raar voor een device dat van zichzelf VoIP heeft ingebouwd.

Heb hier al jaren een ATA, maar nog nooit een portforwarding in moeten stellen. Heb nu tegenwoordig best wel een agressieve firewall pfsense , maar ook daar was portforwarding niet nodig.

https://www.voipmechanic.com/sip-basics.htm

 


Klopt, Fritzbox heeft alleen poort 5060 standaard gereserveerd voor VoIP. 

Is inderdaad een dingetje bij Fritzbox.

 

Andere poorten niet beschikbaar, alleen te gebruiken door de poort forwarding toe te passen zoals eldersin dit topic beschreven blijkbaar.


 

 

.


Ok, dus op die manier werkt het bij jou wel ?

En heb je dan ook nog de aangepaste config file met port forwarding ingesteld ?

Binnenkort bij mijn familie eens proberen dan, die hebben ook KPN (en Fritzbox)

 

Voip op DSL van KPN werkt zonder fratsen: dus voor zowel voipbusterklonen, CC en Budgetphone met normale configuratie en zonder poortvermeldingen :50xx achter registrars.

Ik ben jouw vondst gaan toepassen omdat ik begrijp dat dit bij TM niet gaat werken. Een aangepast .export-bestand zoals jij gevonden had leidt bij mijn KPN DSL tot onbereikbaarheid voor inkomend verkeer.

Het vermelden van alléén poorten 6000, 5080 en resp. 5070 in de normale settings verstoort niets voor telefonie op KPN DSL.

@Pieter_B Ik vind niet de FB, maar TMT raar!


@rindertb 

Heb hier al diverse routers gehad en staan van TMT, maar ook eigen aangeschafte routers. Allemaal hebben ze wel iets wat problemen geeft in zekere zin, zelfs iets van een bedrijf als Unifi met een Edgerouter Lite.

Ben nu al geruime tijd zeer tevreden met een DIY pfSense systeem met een Mini ITX PC en 4 port Intel NIC, want tot nu toe nog geen enkele problemen gehad om zaken werkend te krijgen.

FB ken ik niet zo, maar hoor en lees wel veel positieve berichten hier als ‘huis tuin en keuken router’ .. dus daar doe ik niets aan af.


Ik zou een FB niet als huis-tuin-keuken betitelen: het is behalve router ook (in mijn geval DSL) modem, dect station met ruimte voor pak hem beet 15 voip accounts, oob in- en uitgaande fax, remote USB, mediaserver, NAS.

Mijn 2e hands gekochte 7490 kwam dacht ik in 2014 op de markt en heeft kortgeleden een update gekregen naar de nieuwste FW. Vele, frequente, updates gingen deze voor. En wat ik verbazingwekkend vond: ook voor mijn 7490 werd nog WPA3 geïmplementeerd.

Hierbij is sprake van goede ondersteuning. AVM is niet te beroerd zich met jouw gevalletjes bezig te houden. In het Nederlands.

XS4ALL noemt het ‘de beste router die wij konden vinden’.

En ook niet te vergeten is de actieve Duitstalige gemeenschap die van alles erbij verzint. Zoals de tool in deze draad aangehaald.

Maar inderdaad: het is een heel ander product dan bijvoorbeeld Edge.

Jouw betiteling vind ik overigens prima. Mijn opmerking sloeg vooral op de blokkades van TM: niet te pruimen tegen regels in.

Ik geloof dat behalve Ziggo geen enkele provider bezwaar had tegen implementatie van vrije modemkeuze en kan niet wachten op de richtlijn van de ACM. Ziggo gun ik forse dwangsommen.

Maar ook TM moet stoppen met het blokkeren van 5060. Bij KPN zelf kun je evengoed ook nog VOIP afnemen … die poort kan wel wat hebben!

 


Ik denk inderdaad dat FB iets meer is als de standaard ‘huis tuin en keuken’ routers geleverd door de internet providers. 
 

ik heb in mijn omgeving al diverse mensen overgezet naar FB router vanwege wifi/netwerk problemen met hun standaard Provider router. Daarna zijn hun problemen meestal verdwenen en zijn ze tevreden. en ik ook, want dan hoef ik er niet meer heen om het op te lossen ;-)


@rindertb en @ezow123 

Wat ik al aangaf over de FB devices, alleen maar lof binnen diverse topics ook hier op TMT.

Alleen bedoel ik met ‘huis tuin en keuken’ router de beperking van segmentering in je netwerk. Zo heb ik hier diverse VLAN’s binnen mijn netwerk voor een Guest Wifi netwerk .. webservers op hun eigen LAN, firewall rules die traffic direction orientated zijn .. dus meer control over wie-wat-waar trafic.

Voor mij is een ‘huis tuin en keuken’ router een device welke alles over 1 LAN IP range stuurt … en je daar dus weinig of geen scheiding in kunt aanbrengen via firewall of VLAN settings.

Maar nogmaals, FB maakt gezien de community een product wat voldoet voor heel veel mensen .. maar mist voor mij vitale zaken als VLAN scheiding op die ene LAN.

Zelfs mijn VoIP zit in zijn eigen VLAN .. scheiden is je security lvl opschalen is mijn bescheiden mening.

Het is net zoals Windows of Linux (hierzo) .. blijft ook een tweestrijd.


Ik heb er hier overigens ook nog een managed switch tussen zitten, anders kan ik al mijn netwerkkabels niet kwijt, 4 poorten van de FB is te weinig in mijn geval, daar kan volgens mij ook de nodige VLANs mee regelen , moet ik me toch maar eens verder in verdiepen. 


Gelukkig is het tegenwoordig een stuk makkelijker: In de Fritzbox7590 maar vast ook in andere types kun je onder Telephony  - Telephone numbers - tabblad Line Settings een vinkje aanzetten bij “Use a random port for the SIP service of the FRITZ!Box to the SIP registrar”. Klaar!

 


Gelukkig is het tegenwoordig een stuk makkelijker: In de Fritzbox7590 maar vast ook in andere types kun je onder Telephony  - Telephone numbers - tabblad Line Settings een vinkje aanzetten bij “Use a random port for the SIP service of the FRITZ!Box to the SIP registrar”. Klaar!

 

Dat was hem inderdaad! Dank!


Poort 5060 gaat helaas niet werken omdat deze poort is gereserveerd voor VOIP van T-Mobile.

 

 

 

Ik heb even weer geprobeerd met poort 5060, maar dat geeft dus ook geen resultaat.

(voorheen met andere router moest ik de poort ook aan moeten passen toen het nog wel werkte)

Bij fritzbox kan dat helaas niet standaard vanuit configuratie menu in de firmware maar moet je een config bestand met text editor aanpassen, checksum opnieuw berekenen via een bepaalde site en dan weer uploaden, maar dat lukt me wel.

 Eenvoudigste zou zijn als iemand met ook FB 7590 de instellingen door zou kunnen lopen.

(want oudere/andere fritzbox heeft weer andere firmware die er ook weer iets anders uitziet)

ik zal ook eens een poging doen bij cheapconnect forum.

iedereen alvast bedankt voor het meedenken.

 

Kun je mij uitleggen hoe ik die checksum moet aanpassen? 


Ik zit met exact hetzelfde probleem. Ik heb de Fritz!Box .export file geëdit maar bij importeren geeft ie error dat het bestand ongeldig is.

Hoe pas je de checksum aan?

Het zou ook een pluim zijn voor AVM als ze in de GUI een mogelijkheid maken om het portnummer aan te passen (logisch).


Ik zit met exact hetzelfde probleem. Ik heb de Fritz!Box .export file geëdit maar bij importeren geeft ie error dat het bestand ongeldig is.

Hoe pas je de checksum aan?

Het zou ook een pluim zijn voor AVM als ze in de GUI een mogelijkheid maken om het portnummer aan te passen (logisch).    Overigens geeft de portal bij CC wel aan dat de Fritz!Box geregistreerd is. Maar de telefonie werkt niet.

 

 


@MegaMidi Welke exactie instelling probeer je aan te passen in de export file?


@MegaMidi Welke exactie instelling probeer je aan te passen in de export file?

Het gaat om aanpassen van de standaard portnummers voor VoIP verkeer, want de standaard poort 5060 wordt door Odido geblokkeerd voor gebruik van telefonie van Odido zelf. Lees de rest van het topic door. 


@MegaMidi Bedankt voor de opheldering. Ik ben in het algemeen vrij goed bekend met dit topic ondertussen.

Heb je dat vinkje “Use random port for the SIP service” kunnen vinden in “Line Settings”? Want die zou ook al het probleem (de Odido blokkade van poort 5060 inkomend) moeten oplossen voor je. Als dat vinkje beschikbaar is, dan hoef je niet de config handmatig te editen.


Overigens is de blokkade vor 5060 alleen inkomend, wat gek is. Maar nog gekker is dat die blokkade er ook is voor de eigen Odido dienst Vast Bellen als je niet de Zyxel, maar een competente router in gebruik hebt.

Oftewel, het lijkt erop dat Odido het netwerk dusdanig heeft geconfigureerd dat verkeer naar een klant toe met poort 5060 als bestemming, niet op de “normale” glasvezelverbinding toestaat, maar dit reroute (of blokkeert) zodat dit via een ongedocumenteerde route (een apart voice VLAN?) alleen specifiek bij de Zyxel routers terecht komt.

Met eigen router werkt zowel Odido Vast Bellen niet, net zomin als een concurent zoals Cheapconnect, als je dat doet vanaf een eigen apparaat (Gigaset, Fritz, Grandstream), die af-fabriek standaard poort 5060 als afzender-poort gebruikt.

Hele gekke situatie dit. En heel irritant, want Odido hoort dit absoluut niet te doen, zij horen dit te fixen. Te fixen door simpelweg met hun poten af te blijven van verkeer dat voor een klant is bestemd.

 


Vinkje “Use random port for the SIP service” in “Line Settings” is aan; toch werkt het nog niet. Ik zie in de portal bij CC wel dat de Fritzbox geregistreerd is.

Overigens moet ik erbij vermelden dat ik intern ook nog een trunk heb vanaf een gigaset DX800A naar de Fritzbox. Deze configuratie heeft altijd gewerkt met dezelfde Fritzbox met KPN glasvezel, enige verschil is nu dat de aansluiting gewijzigd is naar Odido glasvezel (en andere ONT) maar intern niets gewijzigd. De interne trunk gebruikt echter ook port 5060; maakt dat uit?

Ik ga eens testen met een oldschool toestel via RJ11 direct op de Fritzbox; laat de resultaten hier weten.


Ah check, dat is inderdaad andere configuratie dan we hier meestal zien, waar de Fritzbox effectief alleen “client” is en niet ook “server". Meestal gebruikt men inderdaad PSTN (RJ11) verbindingen vanaf de Fritzbox, of DECT draadloze handsets. En dan luistert de Fritzbox inderdaad ook zelf op poort 5060, wat dus problemen geeft met Odido.


Reageer