Skip to main content

Hallo,

 

ik gebruik hier een Fritzbox 7590 router icm T-mobile thuis (internet only) glasvezel , deze vervangt de orginele Huawei router.

 

dit werkt prima. Alleen probeer ik telefonie met cheapconnect werkend te krijgen, maar dat wil nog niet lukken.

ik heb allereerst de standaard poort 5060 aangepast naar 5080 in de config van de Fritzbox.

 

Ik krijg nu deze melding in de Fritzbox:

“Telefonie langer dan een uur niet of slechts beperkt beschikbaar”

 

Verder in de log file staat ook nog deze melding:

Aanmelding van het internetnummer 31xxxxxxxxxx is niet geslaagd. Oorzaak: remote site antwoordt niet. Tijd overschreden.

 

 

in verleden heb ik dit wel werkend gehad met een oudere Fritzbox, maar met de 7590 wil het niet lukken, heeft iemand dit werkend met de 7590 en kan zijn ervaringen delen ?
 

gr. Chris

Hoi @ezow123 

Het lijkt er dus op dat de Fritzbox de registratie niet kan maken met Cheapconnect.

Ik gebruik zelf een externe Linksys gateway, maar denk even met je mee. Moet je bij Cheapconnect ook nog aangeven dat je een andere poort gebruikt? Sluist de Fritzbox zonder portforwarding de poort door naar de interne sip cliënt?

 


De poort zou je niet moeten aanpassen volgens mij, alleen nodig inkomend verkeer.  Voor het aanmelden op een sip server is het uitgaand verkeer en dat wil je gewoon op een default poort doen.  Wil je van buiten je netwerk een telefoon met je fritzbox verbinden dan pas moet je zorgen dat inkomend verkeer geaccepteerd wordt, maar denk niet dat je dat doet ?  
 

ik zou eerst die poort weer terug op default 5060 zetten en kijken of dat helpt. De melding lijkt erop dat je nu connect op een verkeerde poort ( geen antwoord). Anders had ik eerder een andere foutmelding verwacht als user/pass niet goed bijv.


Poort 5060 gaat helaas niet werken omdat deze poort is gereserveerd voor VOIP van T-Mobile.

Dit zijn de alternatieven voor CC 

5066

5068

5070

5072

5074

5076

5078

5080

SIP server: sip.cheapconnect.net


Poort 5060 gaat helaas niet werken omdat deze poort is gereserveerd voor VOIP van T-Mobile.

Dit zijn de alternatieven voor CC 

5066

5068

5070

5072

5074

5076

5078

5080

SIP server: sip.cheapconnect.net


toch zou dat voor uitgaand verkeer niet mogen uitmaken. Heb je bij de sip server waar hij naar moet connecten ook de port op 5080 gezet of aangegeven ?  Weet niet of daar een poort opgegeven kan worden geen fritzbox liggen momenteel om zelf te kijken :-)

Zo niet probeer eens  :  sip.cheapconnect.net:5080  op te geven.. 

 


POORT 5060 werkt bij Tmobile glasvezel.

In mijn netwerk staat de Zyxel met een DMZ instelling naar het eigen netwerk.

De connectie naar CC verloopt al bijna 2 jaar prima via de standaard poort 5060

@ezow123Dus waarschijnlijk een Fritzbox! dingetje, helaas geen idee waar of hoe.

In het CC portaal de SIP meldingen omtrent de registratie nagezien?

/knip-plak
Registratie expiration/timeout/interval

3600 seconden (minimaal 300 seconden)

Codec voorkeur

1 - G.711A (alaw)
2 - G.729A/B

DTMF instelling

RFC2833

STUN of TURN

Wij raden aan deze uit te schakel

SIP ALG

Dit is een router instelling, indien mogelijk deze uitschakelen. Door af te wijken van de standaard SIP poort (5060) en gebruik te maken van de alternatieve SIP poort 5080 wordt SIP ALG al ontweken.

SIP poort

Wij ondersteunen de standaard SIP poort 5060. Indien problemen met firewall of SIP ALG raden wij de alternatieve SIP poort 5080 aan.

/einde knip-plak


Poort 5060 gaat helaas niet werken omdat deze poort is gereserveerd voor VOIP van T-Mobile.

 

 

 

Ik heb even weer geprobeerd met poort 5060, maar dat geeft dus ook geen resultaat.

(voorheen met andere router moest ik de poort ook aan moeten passen toen het nog wel werkte)

Bij fritzbox kan dat helaas niet standaard vanuit configuratie menu in de firmware maar moet je een config bestand met text editor aanpassen, checksum opnieuw berekenen via een bepaalde site en dan weer uploaden, maar dat lukt me wel.

 Eenvoudigste zou zijn als iemand met ook FB 7590 de instellingen door zou kunnen lopen.

(want oudere/andere fritzbox heeft weer andere firmware die er ook weer iets anders uitziet)

ik zal ook eens een poging doen bij cheapconnect forum.

iedereen alvast bedankt voor het meedenken.

 


Wellicht werkt zoals uitgelegd op https://www.3cx.com/blog/docs/change-default-port-fritzbox/ via telnet het ook. 
 

 


Wellicht werkt zoals uitgelegd op https://www.3cx.com/blog/docs/change-default-port-fritzbox/ via telnet het ook. 
 

 

Die telnet optie hebben ze enkele firmwares geleden eruit gesloopt, kan nu alleen nog met backup bestand met txt editor aanpassen en dan met nieuwe checksum weer uploaden.


@ezow123

Is CC de aansluiting met een bestaand nummer wat eerder werkte of is het een geporteerd nummer vanuit een andere provider?

In 1 van de topics over de Frtizbox! op dit forum bleek de verbinding niet mogelijk omdat de nummer portering pas na enige dagen uitgevoerd werd.


Ja, is eenbestaand nr die al enige tijd actief is.


Het is de bedoeling dat ik overstap naar TMT en dat mijn SIP-providers gewoon blijven werken … :upside_down:

In mijn CC profiel (7490 FW 7.27) heb ik op en af dit als gegevens staan:

 


rundertb:  Dit lijkt op hetgene wat ik heb.  Heb je nog poort moeten aanpassen bij je huidige provider ?

(T-mobile houd poort 5060 bezet voor hun eigen SIP)

 


Nee. Het werkt al jaren zo. Ook bij de andere providers die ik erin heb staan. Dat zou toch ook zo moeten: je hebt vrije modemkeuze of je hebt het niet. Je hebt vrij internet of niet.

Elders in dit forum las ik dat SIP - bij een ander vrij gekozen modem - zonder poortaanpassing werkt.


@ezow123

Enige verschil wat mij opvalt met mijn werkende Gigaset N300A-ip instellingen en de Fritzbox! van @rindertb  is dat er  een proxy server is ingevuld.


Ik heb zojuist als test BRIA VOIP software geïnstalleerd op mijn android telefoon en even gebeld met mijn cheap connect tel nr. , dan werkt het prima.  Dus mijn SIP Account op zich is in orde.

 


Het werkt inmiddels !

 

Ik heb nu de poort forwarding in Fritzbox aangepast zoals ik op tweakers forum gevonden had:

 

 

en dan is VOIP hier werkend 😉  (en de FON VOiP app van Fritz werkt hier ook mee op de gsm)

 

Bedankt iedereen voor het meedenken.

 


Bedankt voor de terugkoppeling @ezow123, fantastisch dat je het werkend hebt gekregen!

 

En super dat er hier zo actief meegedacht wordt. Ik heb weer veel geleerd van dit topic. Applaus!


Het werkt inmiddels !

 

Ik heb nu de poort forwarding in Fritzbox aangepast zoals ik op tweakers forum gevonden had:

 

 

en dan is VOIP hier werkend 😉  (en de FON VOiP app van Fritz werkt hier ook mee op de gsm)

...

Bedankt iedereen voor het meedenken.

 

Tjonge, jonge!

Wat goed dat je dit gevonden hebt. Ik heb het zelf inmiddels ook maar in mijn KPN-export opgenomen.

Ik heb een hele tijd zitten zoeken en lezen. Het lijkt erop dat mijn gedachte hierboven geuit wel erg naïef was. Hoezo ging ik ervan uit dat mijn accounts zouden blijven werken??

T-Mobile heeft kennelijk nog nooit gehoord van netneutraliteit. En dat belachelijke, stugge, domme volhouden dat er niks ‘geblokkeerd’ wordt …

Bravo @TimBrom


Tjonge, jonge!

Wat goed dat je dit gevonden hebt. Ik heb het zelf inmiddels ook maar in mijn KPN-export opgenomen.

Ik heb een hele tijd zitten zoeken en lezen. Het lijkt erop dat mijn gedachte hierboven geuit wel erg naïef was. Hoezo ging ik ervan uit dat mijn accounts zouden blijven werken??

T-Mobile heeft kennelijk nog nooit gehoord van netneutraliteit. En dat belachelijke, stugge, domme volhouden dat er niks ‘geblokkeerd’ wordt …

Bravo @TimBrom

 

tis overal wel wat, ik ben nu ook bezig met KPN SIP account van familie bezig, ik probeer hun SIP login gegevens op te vragen zodat ik deze in hun eigen (Voip) Router kan zetten. (ook een Fritzbox, vervangt dan Experiabox)

Maar deze SIP login gegevens die je via een speciale KPN service tool site op zou kunnen vragen werkt niet naar behoren, dus moet ik deze zelf handmatig opvragen, hopelijk krijg ik na weekend een reactie van ze.

 

zoals je ziet is het gras niet altijd groener aan de overkant ;-)

 

 

 


Om het verhaal kompleet te maken, hierbij nog de link om de nieuwe checksum te berekenen van de aangepaste config file mbt SIP poort forwarding voor de Fritzbox. Helaas kan je dit niet op een andere manier aanpasen.

Zonder de juiste checksum vermelding werkt de config file niet.

 

Checksum tool Fritzbox

 

dus eerst in het menu van je Fritzbox op ‘systeem’ klikken en daarna ‘back-up’ , hier kan je de config file downloaden op je computer, deze met een eenvoudige tekst editor bewerken (poort forwarding aanpassen) zoals ik hierboven vermeld heb met een alternatieve SIP poort, andere dan poort 5060 welke door T-mobile gebruikt / gereserveerd word. (Welke poorten beschikbaar zijn is afhankelijk van je SIP provider)

Daarna kan je de aangepaste config file met nieuwe checksum weer in je Fritzbox uploaden. (Optie Herstellen)
Let hierbij op dat de extensie hierbij .export moet zijn !

Oja, ik zou eerst een extra onbewerkte config file apart opslaan, zodat je altijd nog terug naar orgineel kunt.

 

 

succes


Je kunt ook een offline versie van de tool downloaden. Zie hiervoor de kleine tekst onderaan:

Kan dus airgapped

Budgetphone ondersteunt ook 5070

Ook 5070

 

Edit: ik heb de aangepaste export even geïmporteerd: na een half uur komen inkomende gesprekken niet meer aan … (Ik zit dus nog op de DSL van KPN) Niet goed. Heb nu de tip van Budgetphone bij onaangepaste fritzbox settings toegepast, ook maar gelijk op CC. Ik mag toch aannemen dat dit in elk geval voor BP werkt … Vervolgvraag is: werkt dit niet ook bij TMT? Zou een stuk simpeler zijn en ruimte laten voor onderling verschillende alternatieve poorten. Overigens raadt CC 5080 aan (en proxy.cheapconnect.net).


Ik heb hier glasvezel  van T-mobile (ODF) en CC als SIP provider, met standaard poort 5060 werkt het hier niet ivm T-mobile deze voor eigen SIP heeft gereserveerd, maar poort 5080 doet het wel met CC.

(er zijn nog andere poorten beschikbaar bij CC, maar ik heb nudeze ingesteld)

 Net nog even getest, ik kan gewoon in of uit bellen met vaste telefoon zoals het hiernu ingesteld heb.

 


Je hebt nu een .export van je fritzbox aangepast. Wat als je op onaangepaste settings achter sip.cheapconnect.net “:5080” zou zetten? Werkt het dan?


Bij mij niet, heb ik wel geprobeerd als ik het me goed herinner.

(ik heb vele dingen geprobeerd voordat ik het werkend kreeg ;-)

 

 


Wat merkwaardig allemaal. Vraag me af of ik mijn VOIP wel werkend krijg bij TMT.

Had ik dit wel goed gedaan?

 

 


Reageer