Skip to main content

Ik ga binnenkort over van Ziggo naar Odido glasvezel met vaste telefonie.
En ben van plan mijn pfsense router met vlan 300 recht reeks aan te sluiten en voor vaste telefonie een ATA te gebruiken. Ik heb de “Vast Bellen instellingen bij gebruik eigen modem” PDF gelezen en daar haal ik uit dat een SIP-proxy nodig is.
Om mij alvast voor te bereiden heb ik siproxd geïnstalleerd op de pfsense maar ik kom daar de instellingen tegen in de PDF beschreven niet tegen.
Iemand een handleiding of tips hoe ik dit straks werkend kan krijgen?

 

Goedemorgen @BZwart.

Zelf draait hier ook een ATA, de N300 IP van Gigaset. Heb geen enkele aanpassing op pakketten geïnstalleerd op de pfsense, werkt gewoon out of the box zonder proxy settingen.


Bedankt voor je reactie @Pieter_B .
Zou het zo simpel zijn, ik heb Gigaset SL toestellen, dat zou dus moeten werken.


Deze ATA N300 IP van mij heeft al achter diverse andere router gedraaid, ook al achter diverse versies van pfsense. Heeft bij mij i.i.g. nog nooit problemen opgeleverd, om te connecten met mijn VoIP providers.

Het enig wat hier zo nu en dan wel voorbij komt, zijn blijkbaar wat problemen met de Odido eigen VoIP instellingen/service.

Neem aan dat je ATA nu ook achter de pfsense box zit en functioneel is, dan zou het een 1 op 1 moeten zijn zonder issues.


Ik heb nog geen ATA box, telefoon is nu aangesloten op het ziggo modem, dat staat in bridge mode. Helaas ondersteunen de door Odido gebruikte glasvezel routers geen bridge mode. Dit wordt mijn eerte ervaring met het gebruik van een ATA box. 


Reageer