Skip to main content

[GUIDE] VOIP-/SIP-inloggegevens achterhalen met de Zyxel

Toon eerste reactie

222 reacties

GebruikersnaamRandomTekst

@Tommie van Odido Is dit ondertussen al gefixt? De laatste post over dit onderwerp is een kwart jaar oud, maar dit lijkt me een high prio probleem om te fixen, want als Odido niet bereid (of in staat) is om klanten de SIP login te verschaffen, dan maakt Odido het dus zowel nieuwe als bestaande klanten onmogelijk om eigen telefonie apparatuur te gebruiken, en dat is heel zwart-wit in strijd met de regels die ACM hierover gesteld heeft. Vandaar dat me dit high prio lijkt.

En als de website nou stuk is, is dat één ding, maar dan moet je een alternatief proces hebben, bijvoorbeeld dat je het per brief op kan sturen, of dat een winkel het (na checken van ID bewijs ofzo) verschaft. Gelukkig is al eerder vastgesteld door Odido (in het geval van gestolen telefoon) dat het tonen ban ID bewijs een 100% garantie is dat die persoon de juiste persoon is, waar absoluut niet mee gefraudeert kan worden. Lijkt me makkelijke oplossing dus, toch?

En nee, een klant die uitlegt hoe je via de debug tools van Chrome het kan achterhalen is niet een serieuze oplossing. Dat is een lelijke hack omdat Odido zelf niet doet wat de ACM als bare minimum heeft gedefinieerd.

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Odido Superuser
  • 1865 reacties
  • 8 juli 2025

Misschien goed om te melden: ik kreeg een tijdje terug dit mailtje:

Dit is net iets anders dan het standaard onderhoudsmailtje. Hier staat specifiek dat er enkele instellingen van Vast Bellen gewijzigd worden. Het bleek te gaan om de server (van voip.t-mobilethuis.nl overgezet naar voip.odido.nl) en om het wachtwoord. Dat bestond eerst uit 12 of 13 tekens, maar nu zijn het er 20. Houd daar dus rekening mee als je eigen apparatuur gebruikt.

@TMTV Is er toevallig bekend of dergelijke wijzigingen ook gevolgen hebben voor mensen met eigen/betere VoIP apparatuur?

Als het serveradres (of zelfs het wachtwoord) wordt veranderd van een klant die de standaard Zyxel router (let op: niet modem) dan neem ik aan dat Odido die veranderingen ook doorvoert in die router (bijv via TR-069) waardoor telefonie blijft werken.

Maar als de klant dat serveradres (en wachtwoord) heeft ingesteld in een eigen apparaat, zoals Gigaset, Fritzbox, noem maar op, dan heeft dat potentieel impact.

Ik zie het niet in je mail staan, maar heb je enig idee of dat bekend is?

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Odido Superuser
  • 1865 reacties
  • 10 juli 2025

@GebruikersnaamRandomTekst Ja, dat heeft wel gevolgen, want de oude gegevens werken dan niet meer. Als je de Odido-router gebruikt, merk je er niets van. De nieuwe gegevens worden inderdaad via TR-069 gestuurd. Als je eigen apparatuur gebruikt, moet je in elk geval het serveradres aanpassen. Ik weet alleen niet zeker of het wachtwoord ook verandert als je zelf een eigen wachtwoord via Mijn Odido hebt ingesteld. Ik heb mijn wachtwoord via het script achterhaald en niet veranderd. Het zou kunnen dat ze het niet aanpassen bij klanten met een eigen wachtwoord, maar omdat het serveradres verandert, moet je toch iets aanpassen in je instellingen.

Daarom had deze mail wel iets duidelijker mogen zijn qua implicaties voor klanten met eigen apparatuur. Niet dat ze ondersteuning kunnen bieden op eigen spullen, maar een waarschuwing kost niks en was wel netjes geweest.

@TMTV Ik ben met je eens dat de mail best had mogen vermelden dat als je eigen telefonie-apparatuur hebt, dat je dan mogelijk X of Y moet aanpassen. Met een beetje vriendelijkheid had zelfs de technische info er in mogen staan. Maar tenminste vermelden 

Niet dat ze ondersteuning kunnen bieden op eigen spullen, maar een waarschuwing kost niks en was wel netjes geweest.

Dat ben ik dan weer niet met je eens. Dat je klanten toe moet staan eigen apparatuur te gebruiken betekent ook dat je eerlijk moet zijn over de eisen. Oftewel, Odido moet duidelijk zijn dat voor een eigen router je VLAN300 moet gebruiken, en KPN moet duidelijk uitleggen dat je PPPoE moet gebruiken. Dat is simpelweg onderdeel van wat we verstaan onder “het mogelijk maken dat klanten eigen apparatuur gebruiken.”

Dus het is al een schande (en tegen de geldende regels in) dat Odido niet duidelijk is of klanten nu voip.odido.nl of voip.t-mobilethuis.nl moeten gebruiken (waarom staat dat niet gewoon bij je klantinfo op de Mijn Odido pagina?!) maar als ze ook nog eens de (technische) voorwaarden voor toegang veranderen, waardoor de apparatuur van de klant niet meer werkt, dan ja: dan moet Odido daar absoluut wel ondersteuning voor bieden.

Niet van “klik op die knop van de Fritzbox pagina” maar absoluut wel “vroeger was het serveradres X, maar dit is veranderd naar serveradres Y.”

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Odido Superuser
  • 1865 reacties
  • 10 juli 2025

@GebruikersnaamRandomTekst Ik bedoelde inderdaad dat ze deze wijziging qua instellingen ergens hadden moeten vermelden. Vervolgens is het aan de klant zelf om het aan te passen in de eigen router. Het lastige is dat niet iedereen tegelijkertijd wordt overgezet. Er zijn nog steeds klanten die op voip.t-mobilethuis.nl zitten. Daarom kunnen ze het nog niet in de documentatie aanpassen, maar hadden ze het wel in de mail kunnen zetten (of een verwijzing daarin naar de Community). Sowieso zou ik er voorstander van zijn dat het onderhoudstopic iets meer in detail treedt. Ik snap dat ze niet alles kunnen vertellen, want de concurrentie leest ook mee, maar iets meer diepgang voor wie dat wil, zou leuk zijn. Dat hoeft dan niet in de mail, want het merendeel van de klanten vindt dat vast niet interessant, maar die groep klanten die het wel wil weten, kan dan doorklikken.

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Odido Superuser
  • 1865 reacties
  • 16 juli 2025

Voor de trouwe volgers van dit topic: ik zag dat het alweer een jaar geleden is dat ik mijn script offline heb moeten halen, omdat het door een aanpassing bij Odido onbetrouwbaar werd en soms de verkeerde gegevens liet zien. Eindelijk heb ik de oorzaak gevonden en ik ben bezig om het te herschrijven. Zodra ik het online kan zetten, laat ik het hier weten. Ik moet hiervoor wel even schakelen met de moderators en dat kan iets langer duren omdat degene die ik hier meestal mee lastig val op vakantie is. Kleine kanttekening: je moet het script dan wel uitvoeren terwijl je verbonden bent met de Zyxel-router. Daar staat wel een verbetering tegenover: het script laat nu ook zien welke server-URL je moet hebben. Nog even geduld en dan kun je weer je gegevens opvragen via het Python-script. De methode via Mijn Odido werkt ook nog, maar daar kun je geen gegevens van een tweede lijn zien. Daarom hoop ik dat het script na al die tijd weer mag terugkeren!

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Odido Superuser
  • 1865 reacties
  • 17 juli 2025

Het was even schrikken vorig jaar toen mijn VoIP-script ineens de gegevens van andere klanten begon te tonen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. De oorzaak blijkt een wijziging bij Odido te zijn. De technische details zal ik je besparen, maar het belangrijkste is dat dit nieuwe script weer doet wat het moet doen, namelijk je eigen VoIP-gegevens achterhalen. Je zou via Mijn Odido een eigen wachtwoord moeten kunnen instellen, maar de ervaring leert dat dat niet altijd betrouwbaar werkt. Bovendien wees een klant me erop dat dat niet lukt met een tweede lijn. Enige nadeel van de nieuwe versie van het script is dat je nu wel de Zyxel-router van Odido nodig hebt. Welke je hebt, maakt niet uit. Het werkt met alles van de T-50 tot en met de T-75, getest met de nieuwste firmware. Heb je nog een Draytek of Huawei? Dan wordt het tijd voor een nieuwe router. Omdat ze end-of-life zijn, zal een moderator hem met liefde omruilen. Misschien niet als je zegt dat je deze guide wilt gebruiken, maar als je een smoesje verzint (‘mijn hond heeft de router opgegeten’), maak je misschien kans om hiervoor in aanmerking te komen. Of je roept iets over WPA3 en WiFi 6 of zo.

Enfin, terug naar het stappenplan, waarbij ik ervan uitga dat je de Zyxel in gebruik hebt zoals je dat normaal gesproken ook zou hebben. Verder is deze guide gemaakt voor een schone Windows-installatie (dat is nu eenmaal de grootste doelgroep), maar op andere systemen moet het ook lukken. Als je al eerder iets in deze richting hebt gedaan, kun je een paar stappen overslaan. Misschien heb je bijvoorbeeld Python 3 (2 werkt niet!) al op je computer. Zo niet, dan kun je dat hier downloaden. Ik heb de code getest met de op het moment van schrijven meest recente versie (3.9.2). Installeer het en let daarbij op dat je het vinkje bij ‘Add Python 3.9 to PATH’ aanzet.

Klik na het installeren voor de zekerheid op ‘Disable path length limit’.

Om dit alles tot een goed einde te brengen, heb je natuurlijk het script nodig. Dat vind je hier. Als je er verstand van hebt, kun je ook eerst de code bekijken om zeker te weten dat het allemaal deugt. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat je niet zomaar een programmaatje van een vreemde op je computer wilt hebben. Ziet alles er goed uit? Download hem dan.

Druk nu op Windowstoets + R, typ

cmd

en druk op Enter. Je hebt nu de hack-mode geactiveerd ;-). Om alles te laten werken, heb je nog twee hulpprogramma’s nodig. Die kun je installeren door eerst dit te typen:

pip install requests

en op Enter te drukken, en daarna dit:

pip install pycryptodome

Wacht tot het installeren klaar is (en negeer een eventuele waarschuwing) en open dan in CMD de map waar je het eerder gedownloade script hebt opgeslagen. Meestal is dat de map 'Downloads'. Dat doe je door dit te typen:

cd "C:\Users\<gebruikersnaam>\Downloads"

Vervang <gebruikersnaam> natuurlijk door je eigen gebruikersnaam. Typ nu:

python voip.py

Voer nu het Login Password van je router in. Dat is het wachtwoord van 8 hoofdletters en cijfers dat je op de achterkant van de Zyxel vindt, tenzij je dat ooit hebt aangepast natuurlijk. Druk weer op Enter. Als je een melding van de firewall krijgt, sta dan alles toe. De communicatie vindt plaats tussen de server van Odido, je router en je computer. Niets hiervan gaat via het grote boze internet, dus geen zorgen. Je ziet nu alle gegevens staan die je nodig hebt om je eigen router of VoIP-toestel te gebruiken, met naar aanleiding van de verwarring eerder in dit topic ook de server-URL.

Nu ben je vrij om een eigen router aan te sluiten en toch je oude telefoonlijn te gebruiken. Daarover zijn hier genoeg interessante topics te vinden. Je Zyxel kan nu de kast in, maar bewaar 'm wel. Als je ooit je abonnement opzegt, wil Odido 'm graag terug. En verder: wees voorzichtig met je VoIP-gegevens! Als ze in verkeerde handen vallen, kan het boevengilde op jouw kosten bellen en dat gaat Odido niet vergoeden.

Tot slot, ere wie ere toekomt: een deel van de nieuwe code is een bewerking van het werk van Thomas Rinsma. Het is een hele geruststelling dat ik niet de enige ben met een bovengemiddelde fascinatie voor Zyxel-routers.

Succes!

TMTV

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • 17 juli 2025

Ik kan bevestigen dat het nieuwe script voor mij gewerkt heeft (met Zyxel T-56). Het wachtwoord voor de eerste lijn had ik ingesteld via Mijn Odido en het script geeft hetzelfde wachtwoord, dus dat klopt. Het wachtwoord voor de tweede lijn kon ik niet instellen of achterhalen via Odido maar dus wel met dit script. Ik moest alleen in het script het IP-adres van de Zyxel aanpassen, omdat ik niet het standaard IP-adres gebruik. Nu kan ik eindelijk mijn eigen modem gaan gebruiken, erg blij mee!

@TMTV (en anderen die hieraan meegewerkt hebben): heel erg bedankt voor alle moeite!

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1757 reacties
  • 18 juli 2025
TMTV schreef:

Het was even schrikken vorig jaar toen mijn VoIP-script ineens de gegevens van andere klanten begon te tonen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. De oorzaak blijkt een wijziging bij Odido te zijn.

Haha, ik neem aan dat Odido blij was dat jij dat grote gapende gat in hun systeem gevonden had?

Hebben ze dat “gat” overigens inmiddels wel echt gedicht?
(niet dat ze denken dat alleen een script offline halen voldoende is)

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Odido Superuser
  • 1865 reacties
  • 18 juli 2025
rvk01 schreef:

Haha, ik neem aan dat Odido blij was dat jij dat grote gapende gat in hun systeem gevonden had?

Hebben ze dat “gat” overigens inmiddels wel echt gedicht?
(niet dat ze denken dat alleen een script offline halen voldoende is)

Ze stonden niet te juichen, maar beter dat ik het vind dan iemand met kwade bedoelingen.

Het is nu inderdaad gedicht, of in elk geval bijna. Ze zijn iedereen aan het omzetten naar een andere manier waarop gegevens van de ACS naar de routers gestuurd worden. Zo ben ik de oorzaak ook op het spoor gekomen en heb ik mijn script aan kunnen passen om het weer werkend te krijgen. 

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 21 juli 2025
TMTV schreef:

Het was even schrikken vorig jaar toen mijn VoIP-script ineens de gegevens van andere klanten begon te tonen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. De oorzaak blijkt een wijziging bij Odido te zijn. De technische details zal ik je besparen, maar het belangrijkste is dat dit nieuwe script weer doet wat het moet doen, namelijk je eigen VoIP-gegevens achterhalen. Je zou via Mijn Odido een eigen wachtwoord moeten kunnen instellen, maar de ervaring leert dat dat niet altijd betrouwbaar werkt. Bovendien wees een klant me erop dat dat niet lukt met een tweede lijn. Enige nadeel van de nieuwe versie van het script is dat je nu wel de Zyxel-router van Odido nodig hebt. Welke je hebt, maakt niet uit. Het werkt met alles van de T-50 tot en met de T-75, getest met de nieuwste firmware. Heb je nog een Draytek of Huawei? Dan wordt het tijd voor een nieuwe router. Omdat ze end-of-life zijn, zal een moderator hem met liefde omruilen. Misschien niet als je zegt dat je deze guide wilt gebruiken, maar als je een smoesje verzint (‘mijn hond heeft de router opgegeten’), maak je misschien kans om hiervoor in aanmerking te komen. Of je roept iets over WPA3 en WiFi 6 of zo.

Enfin, terug naar het stappenplan, waarbij ik ervan uitga dat je de Zyxel in gebruik hebt zoals je dat normaal gesproken ook zou hebben. Verder is deze guide gemaakt voor een schone Windows-installatie (dat is nu eenmaal de grootste doelgroep), maar op andere systemen moet het ook lukken. Als je al eerder iets in deze richting hebt gedaan, kun je een paar stappen overslaan. Misschien heb je bijvoorbeeld Python 3 (2 werkt niet!) al op je computer. Zo niet, dan kun je dat hier downloaden. Ik heb de code getest met de op het moment van schrijven meest recente versie (3.9.2). Installeer het en let daarbij op dat je het vinkje bij ‘Add Python 3.9 to PATH’ aanzet.

Klik na het installeren voor de zekerheid op ‘Disable path length limit’.

Om dit alles tot een goed einde te brengen, heb je natuurlijk het script nodig. Dat vind je hier. Als je er verstand van hebt, kun je ook eerst de code bekijken om zeker te weten dat het allemaal deugt. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat je niet zomaar een programmaatje van een vreemde op je computer wilt hebben. Ziet alles er goed uit? Download hem dan.

Druk nu op Windowstoets + R, typ

cmd

en druk op Enter. Je hebt nu de hack-mode geactiveerd ;-). Om alles te laten werken, heb je nog twee hulpprogramma’s nodig. Die kun je installeren door eerst dit te typen:

pip install requests

en op Enter te drukken, en daarna dit:

pip install pycryptodome

Wacht tot het installeren klaar is (en negeer een eventuele waarschuwing) en open dan in CMD de map waar je het eerder gedownloade script hebt opgeslagen. Meestal is dat de map 'Downloads'. Dat doe je door dit te typen:

cd "C:\Users\<gebruikersnaam>\Downloads"

Vervang <gebruikersnaam> natuurlijk door je eigen gebruikersnaam. Typ nu:

python voip.py

Voer nu het Login Password van je router in. Dat is het wachtwoord van 8 hoofdletters en cijfers dat je op de achterkant van de Zyxel vindt, tenzij je dat ooit hebt aangepast natuurlijk. Druk weer op Enter. Als je een melding van de firewall krijgt, sta dan alles toe. De communicatie vindt plaats tussen de server van Odido, je router en je computer. Niets hiervan gaat via het grote boze internet, dus geen zorgen. Je ziet nu alle gegevens staan die je nodig hebt om je eigen router of VoIP-toestel te gebruiken, met naar aanleiding van de verwarring eerder in dit topic ook de server-URL.

Nu ben je vrij om een eigen router aan te sluiten en toch je oude telefoonlijn te gebruiken. Daarover zijn hier genoeg interessante topics te vinden. Je Zyxel kan nu de kast in, maar bewaar 'm wel. Als je ooit je abonnement opzegt, wil Odido 'm graag terug. En verder: wees voorzichtig met je VoIP-gegevens! Als ze in verkeerde handen vallen, kan het boevengilde op jouw kosten bellen en dat gaat Odido niet vergoeden.

Tot slot, ere wie ere toekomt: een deel van de nieuwe code is een bewerking van het werk van Thomas Rinsma. Het is een hele geruststelling dat ik niet de enige ben met een bovengemiddelde fascinatie voor Zyxel-routers.

Succes!

TMTV

Hallo, tot zover goed, ik heb geen map downloads en heb gezien dat python in C:\Users\XXXXX\AppData\Local\Programs staat. Waar ik dit ook in typ “python voip.py” er gebeurt niets meer, misschien een oplossing??

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Odido Superuser
  • 1865 reacties
  • 21 juli 2025

Hoi ​@pita652,

Het maakt niet uit waar Python geïnstalleerd is. Het gaat om de locatie van het script (voip.py) dat je gedownload hebt. Standaard zetten browsers dat in de map Downloads onder je gebruikersnaam, maar als je dat hebt aangepast, kan het ergens anders staan. Als je Chrome gebruikt, kun je naar chrome://downloads gaan. Je krijgt dan een lijst met je downloads te zien. Als je op het mapje klikt, kom je in de juiste map terecht. Gebruik dat pad bij het commando cd C:\Users\…. Daarna kun je python voip.py doen en zou het moeten werken. Lukt het zo?

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 22 juli 2025
TMTV schreef:

Hoi ​@pita652,

Het maakt niet uit waar Python geïnstalleerd is. Het gaat om de locatie van het script (voip.py) dat je gedownload hebt. Standaard zetten browsers dat in de map Downloads onder je gebruikersnaam, maar als je dat hebt aangepast, kan het ergens anders staan. Als je Chrome gebruikt, kun je naar chrome://downloads gaan. Je krijgt dan een lijst met je downloads te zien. Als je op het mapje klikt, kom je in de juiste map terecht. Gebruik dat pad bij het commando cd C:\Users\…. Daarna kun je python voip.py doen en zou het moeten werken. Lukt het zo?

Python gezocht en gevonden in de map programs, echter zonder succes na het ingeven van voip.py

In de map python staat eigenlijk niets wel weer een map python313

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Odido Superuser
  • 1865 reacties
  • 22 juli 2025
pita652 schreef:

Python gezocht en gevonden in de map programs, echter zonder succes na het ingeven van voip.py

Heb je het script wel gedownload? Linkje staat in de handleiding. Dan zou het in de map Downloads moeten komen en kun je het uitvoeren.

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 22 juli 2025
TMTV schreef:
pita652 schreef:

Heb je het script wel gedownload? Linkje staat in de handleiding. Dan zou het in de map Downloads moeten komen en kun je het uitvoeren.

Ik heb ff een paar printscreens gemaakt, misschien kun je daar iet uit herleiden

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Odido Superuser
  • 1865 reacties
  • 22 juli 2025

Je bent er bijna. Typ cd "C:\Users\<gebruikersnaam>\Downloads". Vervang <gebruikersnaam> door je eigen gebruikersnaam. Typ nu: python voip.py. Als het script in die map staat, krijg je nu je gegevens te zien.

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1757 reacties
  • 22 juli 2025

Als je in de python313 zit dan kun ye het volgende tikken, uitgaande dat je de VoIP of gedownload hebt in je Downloads directory.

python c:\users\jouwusernaam\downloads\voip.py

Je kunt ook de voip.py kopiëren naar je python313 directory.

copy c:\users\jouwusernaam\downloads\voip.py .

En dan

python voip.py

Edit: ha, ja, ik zie dat je python wel in je zoekpad staat dus direct python voip.py in de download directory werkt ook.

Je moet wel die voip.py downloaden.

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 22 juli 2025
rvk01 schreef:

Als je in de python313 zit dan kun ye het volgende tikken, uitgaande dat je de VoIP of gedownload hebt in je Downloads directory.

python c:\users\jouwusernaam\downloads\voip.py

Je kunt ook de voip.py kopiëren naar je python313 directory.

copy c:\users\jouwusernaam\downloads\voip.py .

En dan

python voip.py

Edit: ha, ja, ik zie dat je python wel in je zoekpad staat dus direct python voip.py in de download directory werkt ook.

Je moet wel die voip.py downloaden.

waar kun je dit downloaden?

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1757 reacties
  • 22 juli 2025
pita652 schreef:
rvk01 schreef:

Dat staat in de post met uitleg. (Is al gezegd) 

Om dit alles tot een goed einde te brengen, heb je natuurlijk het script nodig. Dat vind je hier

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 22 juli 2025
rvk01 schreef:
pita652 schreef:
rvk01 schreef:

Om dit alles tot een goed einde te brengen, heb je natuurlijk het script nodig. Dat vind je hier

Ik heb volgens de beschrijving python gedowload en geinstalleerd zoals in de beschrijving staat, maar voip.py kan ik niet vinden, zie ook mijn screenshots

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • 1757 reacties
  • 22 juli 2025
pita652 schreef:
rvk01 schreef:
pita652 schreef:
rvk01 schreef:

Ik heb volgens de beschrijving python gedowload en geinstalleerd zoals in de beschrijving staat, maar voip.py kan ik niet vinden, zie ook mijn screenshots

Ik kan op een mobiel niet meer quoten maar ik geef daar toch de tekst met de link naar het script.

Je kunt op download drukken op die pagina.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen