XGS-PON en/of GPON in Roosendaal

  • 9 October 2023
  • 8 reacties
  • 244 Bekeken

Gisteren heb ik het installatiepakket ontvangen met de Huawei OptiXstar HN8010Ts XGS-PON mediaconverter. Dat vond ik enigszins verrassend omdat een familielid die een wijk verderop woont en waar 8 maanden geleden de verbinding is opgeleverd een Huawei OptiXstar HG8010Hv6 GPON mediaconverter geleverd heeft gekregen.

Kan het zo zijn dat er in mijn wijk XGS-PON gebruikt wordt,
en bij een familielid in een andere wijk GPON?

Of is de Huawei XGS-PON mediaconverter een algemene upgrade en geschikt voor beide standaarden, en heb ik ook GPON?

Of kan het misschien ook andersom, waar het familielid op een XGS-PON netwerk aangesloten is en de GPON mediaconverter daar ook op werkt?

Ik ben voorlopig niet van plan om eigen apparatuur te gebruiken, maar ik was vooral benieuwd of ik de juiste mediaconverter had ontvangen voor de installatie aanstaande woensdag.

Waqqas 6 maanden geleden

Hallo @cinci-allegra 

XGSPON is nog niet zo heel lang geleden geïntroduceerd en omdat je een XGSPON ONT hebt ontvangen heb je dus een XGSPON verbinding.

GPON apparatuur werkt niet op een XGSPON verbinding en andersom ook niet.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @cinci-allegra 

XGSPON is nog niet zo heel lang geleden geïntroduceerd en omdat je een XGSPON ONT hebt ontvangen heb je dus een XGSPON verbinding.

GPON apparatuur werkt niet op een XGSPON verbinding en andersom ook niet.

Bedankt @Waqqas, dan verwacht ik dat het goed moet komen bij de installatie!
Kan het ook zo zijn dat hier in het PoP zowel GPON en XGS-PON apparatuur geïnstalleerd is (en XGS-PON pas later), en dat het familielid daarom op GPON zit en ik op XGS-PON?

Reputatie 7
Badge +15

@cinci-allegra 

Dat is mogelijk, GPON en XGSPON kunnen naast elkaar blijven werken.

Reputatie 1

@Waqqas Is er ergens te vinden of je aangesloten bent op GPON of XGSPON? Op dit moment ben ik geen klant van Odido.

Grt

Reputatie 7
Badge +14

@BramDEP , dan kun je bij je huidige provider navragen.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @BramDEP 

Bedoel je dat je wilt weten of je op GPON of XGSPON komt bij Odido?

GPON is nu denk ik wel verleden tijd omdat er nu ook snelheden boven de 1 Gbps zijn.

Wil je dit zeker weten dan zou een moderator dit voor je kunnen controleren.

Voor je huidige verbinding is aan de ONT ook wel te zien of het een GPON ONT is of XGSPON ONT.

Reputatie 1

Hallo @BramDEP 

Bedoel je dat je wilt weten of je op GPON of XGSPON komt bij Odido?

GPON is nu denk ik wel verleden tijd omdat er nu ook snelheden boven de 1 Gbps zijn.

Wil je dit zeker weten dan zou een moderator dit voor je kunnen controleren.

Voor je huidige verbinding is aan de ONT ook wel te zien of het een GPON ONT is of XGSPON ONT.

Ja, inderdaad. Kom ik op GPON of XGSPON. Nu bij KPN maak ik gebruik maken van mijn eigen SFP en Edgerouter.

Zou het kunnen zijn dat KPN GPON levert en Odido XGSPON? Of moet er bij overstap fysiek iets omgezet worden in de wijkcentrale?

Reputatie 7
Badge +15

@BramDEP

Je hebt nu een AON verbinding, de monteur zal je in de wijkcentrale hoogstwaarschijnlijk omzetten naar XGSPON.

Bij KPN waren alle GPON klanten al overgezet naar XGSPON volgens mij.

Reageer