Skip to main content

Ik ontvang zoals ik begrijp de zyxel 56 modem die kan niet in de bridge en wil mijn bestaande router/mesh aansluiten op de ONT/mediaconverter. Ik zou graag weten welke dat is. bij een 2Gb bestelling. 

Ik heb vele topics doorgezocht en veel over eigen router op media converter aansluiten gezien maar helaas geen draadje gevonden waar vermeld wordt welk type/merk. Odido weet het mij tot nog toe ook niet vertellen via reguliere weg of info op website. Dus heb ik maar een accountje gemaakt altijd leuk.

Hallo @Le-Berry 

Bij een 2 Gbps abonnement krijg je de Huawei OptiXstar HN8010Ts XGSPON ONT.


Supersnel antwoord !!! Ik ga hem even opzoeken maar mijn zorg is nu weg ik zag namelijk dat de zyxel 56T router ook een sfp ingang had en daar had ook een sfp mediaconverter ingepast dat zou weer niet handig zijn omdat mijn huidige router geen SFP ingang heeft. Maar ik ben blij met je antwoord alles komt gewoon goed. Heb ik echt een monteur nodig want het aansluiten en router voorzien van de VLAN gaat mij zelf ook wel lukken. Het betreft een nieuwe aansluiting in Delta gebied (vezel is doorgemeten en in orde maar nog nooit aangesloten geweest)


@Le-Berry

Op het Delta glasvezelnetwerk wordt de Nokia XS-010X-Q gebruikt maar de SFP ingang op de T56 is standaard niet te gebruiken.

Een monteur is verplicht bij een glasvezel installatie omdat deze mogelijk de ONT moet activeren en de monteur zal ook de installatie achteraf op afgerond zetten.

De verbinding wordt eerst opgeleverd met de Zyxel-T56.


Welke conventor u krijgt maakt eigenlijk niets uit. De manier waarop u uw eigen router moet configureren is altijd hetzelfde. 


Dus als ik Odido afneem in het Delta gebied dan krijg ik geen Huawai maar de Nokia begrijp ik dat goed.

Geen probleem verder als hij maar los is. Bij delta (provider) krijg je een Nokia XS-2426G-B waar de ONT inzit welke je niet in de bridge kan zetten dus geen eigen router zonder ook zelf een ONT te regelen. Delta geeft je als particulier de tip een grootzakelijke 8Gb aansluiting te nemen die in de BTW 100 euro p/m kost om een Nokia XS-010X-Q te ontvangen. Koop je er zelf een dan is het uiteraard mogelijk om er een aan te melden en dat gaat heus wel werken maar dan maken ze je bang het op eigen risico is…. Nou Delta bedankt ik zou toen ik 3 jaar geleden bestelde een modem krijgen die in de bridge kon omdat ik VPN, DDNS gebruik en van buiten natuurlijk mijn NAS wil blijven bereiken. Dat op het XGS-PON plotseling geen bridge mogelijkheden meer zijn die officieel ondersteund worden door delta is gênant. Iedereen en zijn moeder wil kunnen bridgen toch haha


Dus als ik Odido afneem in het Delta gebied dan krijg ik geen Huawai maar de Nokia begrijp ik dat goed.

Klopt


Welke conventor u krijgt maakt eigenlijk niets uit. De manier waarop u uw eigen router moet configureren is altijd hetzelfde. 

Zolang hij maar los is en het niet een fiber/SFP converter betreft heb je gelijk die zitten bij Delta bijvoorbeeld in het modem (de Nokia XS-2426G-B). Maar ik begrijp dat je dus sowieso altijd een ONT krijgt bij Odido waar je een eigen router op kan aansluiten en dat is precies goed. 


De glasvezel gaat in de ONT (welke dat dan ook is), waarna de uitgang een normale UTP connector is. Hierop sluit je dan je VLAN capable router op aan, met de VLAN ID 300 voor internet&TV.

Hou er wel even rekening mee, dat vaak eerst de Zyxel aangesloten moet zijn om de registratie correct te kunnen afronden.


Dus als ik Odido afneem in het Delta gebied dan krijg ik geen Huawai maar de Nokia begrijp ik dat goed.

Klopt

Haha nou al had Delta dat nou ook begrepen hadden ze me gewoon aan kunnen sluiten. Bij Delta kan je slikken of stikken. Nou ik hoef geen Nokia XS-2426G-B als dat impliciet betekend dat mijn Router/Mesh vervolgens in de access point modus moet. Terwijl ik alles nu strak geregeld heb in mijn Router. Maar goed bij Delta hebben ze voor een particulier met 2Gb geen officieel aanbod waar je mee vooruit kan zonder zelf die Nokia XS010X of G te kopen die ze wel aansluiten desgevraagd maar uit principe niet ondersteunen (terwijl ze wel firmware pushen voor deze twee modellen)

Ik begrijp dat dit een Odido community is maar hier kom ik dus vandaan en moest het even ventileren. Ik ben blij dat Odido wel begrijpt dat een bridge of de mogelijkheid je eigen router aan te sluiten niks maar dan ook niks met zakelijke aansluitingen te maken heeft. Nee grootzakelijk zelf je krijgt de Nokia XS010 pas bij 8Gb en koopt als ware bridge functionaliteit het staat ook bij zakelijk bij de derde optie (duurste) als feature. Ik heb 150 jaar ziggo gehad en die hadden ook gewoon een bridge en op het oude glas werd via Delta ook voorzien in de wens te kunnen bridgen. Nou bij Delta zijn ze nog niet helemaal ingericht om op XGS-PON ook klantgericht te zijn. Het is een bloody shame. 3 jaar geleden bij de voorinschrijving kon ik helaas geen Odido kiezen. Maar eind goed al goed Okido Odido 


De glasvezel gaat in de ONT (welke sddat dan ook is), waarna de uitgang een normale UTP connector is. Hierop sluit je dan je VLAN capable router op aan, met de VLAN ID 300 voor internet&TV.

Hou er wel even rekening mee, dat vaak eerst de Zyxel aangesloten moet zijn om de registratie correct te kunnen afronden.

Dank je Pieter ik begreep dat de monteur alles moet doen dus laten we die maar gewoon komen ik doe het normaal zelf allemaal maar gideon moet ook boterhammen verdienen.


Het is natuurlijk wel gewoon mogelijk om je eigen router als 2de router achter de router van de provider te zetten. Maar ideaal is het niet.


Reageer