Skip to main content
Beantwoord

wel of geen monteur nodig

• August 5, 2025
  • 3 reacties
  • 258 Bekeken

Hoi, ik heb een mail gehad om een monteur in te plannen voor mijn internetaansluiting. 
enkel kan ik pas een afspraak maken een dag nadat de verbinding actief is.

Heb ik die monteur echt nodig? We hadden internet en tv via glasvezel van KPN en straks dan via Odido.
ik neem aan dat het toch enkel een utpkabel van de bestaande glasvezel apparaat in de WAN aansluiting van de modem/router hoef te doen en dan verbinding maken via je pc (via utp) om de modem/router in te stellen?

Beste antwoord door rvk01

Ja, bij Odido heb je altijd een monteur nodig. Die zorgt ook voor de gereedmelding van de aansluiting.

Er zijn proeven voor een doe het zelf pakket maar alleen als er ook een ONT hangt (en alleen bij ODF). Maar die proef is nog zeer beperkt (en meestal hangt er nog geen ONT).

ONT (actief op stroom) is wat anders dan de passieve FTU waar het glasvezel op afgemonteerd is. Om de ONT te installeren moet je met een glasvezel patch kabel aan de gang (wat Odido liever overlaat aan de monteur).

Als er dus gezegd is dat er een monteur moet komen, dan is deze inderdaad gewoon verplicht.

3 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • is een legendarische user
  • Antwoord
  • August 5, 2025

Ja, bij Odido heb je altijd een monteur nodig. Die zorgt ook voor de gereedmelding van de aansluiting.

Er zijn proeven voor een doe het zelf pakket maar alleen als er ook een ONT hangt (en alleen bij ODF). Maar die proef is nog zeer beperkt (en meestal hangt er nog geen ONT).

ONT (actief op stroom) is wat anders dan de passieve FTU waar het glasvezel op afgemonteerd is. Om de ONT te installeren moet je met een glasvezel patch kabel aan de gang (wat Odido liever overlaat aan de monteur).

Als er dus gezegd is dat er een monteur moet komen, dan is deze inderdaad gewoon verplicht.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • August 5, 2025

Hallo ​@Fobbe 

Het kan ook zo zijn dat er een andere glasvezel apparaat wordt geplaatst en de registratie daarvan kan je niet zelf doen. Ook kan een monteur direct doorschakelen indien er een probleem is.

• heeft eerste post geplaatst
  • August 6, 2025

Zou het inderdaad niet afzeggen., ik had dus vanmorgen via de link aangegeven dat een monteur niet nodig is - op advies van mijn familie die hun Odido glasvezel zelf hadden aangesloten een paar jaar geleden en vervolgens hun afspraak zonder problemen hadden afgezegd omdat de boel gewoon prima werkte. (Iets met een familie met IT’ers en techneuten). 😅

Plot twist: Odido gaat diezelfde dag nog bellen omdat ze er vanuit gaan dat je het hele abonnement niet meer hoeft. (Zelf telefoontje gemist en niet in staat nu te terug te bellen. Hopelijk kunnen ze het via de Facebook chat ook regelen dat ik een nieuwe mail krijg)

Dus bespaar jezelf het gedoe en laat de monteur komen. 😛