Ik overweeg om over te stappen van Ziggo naar T-mobile glasvezel. Ik heb nu het volgende thuisnetwerk:
- ziggo modem in bridge-stand
- Cisco RV325 router met hierop bedraad aangesloten:
- 2 Ubiquity WiFi AP’s
- Cisco SPA (voor VOIP naar een provider (niet Ziggo)
- NAS waar oa m'n eigen mailserver op draait
- Playstation
Ik heb destijds voor bovenstaande gekozen omdat het gebruik van losse, bedrade AP’s de beste WiFi geeft. Het ziggo modem had niet alleen onvoldoende ethernetpoorten, de configuratiemogelijkheden van de firewall (oa port forwarding) waren ontoereikend voor me.
Ik overweeg om over te stappen naar T-mobile glasvezel, maar ik wil graag vooraf duidelijk hebben of dat vlekkeloos gaat en of ik vooraf ergens rekening mee moet houden. Dit is wat ik nu zelf in beeld heb:
- het lijkt erop dat ik alleen een mediaconverter nodig heb en de Zyxel niet nodig heb.
- TV zou zo op het LAN moeten werken zonder VLAN's oid.
- ingaand VOIP verkeer op poort 5060 naar m'n SPA ‘mag’ niet, maar m’n VOIP provider ondersteunt standaard ook poort 6060.
- Ziggo blokkeert uitgaand verkeer over poort 25, dus ik moest uitgaand mailverkeer via de Ziggo mailserver laten lopen. Het lijkt erop dat dit niet nodig is bij T-mobile.
Heb ik het plaatje zo compleet of vergeet ik iets, of zou ik beter nog iets anders kunnen doen?