Wanneer komt installatiepakket binnen?

  • 5 February 2024
  • 7 reacties
  • 125 Bekeken

Hallo!

 

Ik heb op 22 januari een internetabonnement afgesloten bij Odido. Ik wacht nu op mijn installatiepakket alleen weet ik totaal niet wanneer ik die kan verwachten en kan ik een datum of iets ook niet echt terugvinden in mijn gemailde documenten of Odido account. In verband met glasvezel komt er een monteur langs. Daar heb ik ook geen reactie van gehad. 

 

Wat hulp zou fijn zijn!

 

🙂

 

Groet,

Jordy

eric 2 maanden geleden

Hoi @Jinsang ,

Is de glasvezel al aanwezig in jouw woning? Anders wordt er eerst een afspraak gepland om dat voor elkaar te krijgen. Daarvoor komt de eigenaar van het glasvezel netwerk bij jou langs, de netbeheerder of een aannemer die dat voor hem uitvoerd. 

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Jinsang ,

Is de glasvezel al aanwezig in jouw woning? Anders wordt er eerst een afspraak gepland om dat voor elkaar te krijgen. Daarvoor komt de eigenaar van het glasvezel netwerk bij jou langs, de netbeheerder of een aannemer die dat voor hem uitvoerd. 

Hoi @Jinsang ,

Is de glasvezel al aanwezig in jouw woning? Anders wordt er eerst een afspraak gepland om dat voor elkaar te krijgen. Daarvoor komt de eigenaar van het glasvezel netwerk bij jou langs, de netbeheerder of een aannemer die dat voor hem uitvoerd. 

Hi @eric!

 

Thanks voor de snelle reactie.

 

Bij het zoeken van mijn woning voor het Odido abonnement zag ik dat glasvezel beschikbaar en was dat de automatische keuze voor het internetabonnement. Ik dacht een glasvezel kast gezien te hebben in de gedeelde ruimte van mijn woning, maar dat even niet zeker meer. Het lijkt me een aardige ingreep om vanaf daar kabels naar mijn huis te laten lopen.

 

In mijn woning zelf heb ik alleen een mogelijkheid tot een aansluiting met een UTP kabel. Waar ik overigens helemaal content mee ben. 

 

Dus is het een optie om alleen die aansluiting te gebruiken en een monteur überhaupt niet te hoeven laten komen?

 

Groet,

Jordy

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Jinsang ,

Als de postcode checker aangeeft dat glasvezel mogelijk is, dan wordt DSL (koper) niet meer aangeboden. Dat is namelijk een techniek die wordt uitgefaseerd in Nederland. NIet direct landelijk, alleen wanneer glasvezel een mogelijkheid is geworden zal wijk voor wijk tot 2031 het koper worden “uitgezet".

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met een “gedeelde ruimte in de woning”. Alleen zelfstandig geregistreerde woningen kunnen zelfstandig een aansluiting aanvragen. Dus bij bijvoorbeeld kamerverhuur binnen een pand, is er maar 1 huisnummer/aanvulling bij de gemeente geregistreerd en kan er maar 1 aansluiting worden aangevraagd. Bij glasvezel zal dat altijd met een monteur moeten en de apparatuur wordt geplaatst naast de plek waar de glasvezel binnenkomt. Vandaar zul je zelf een eigen netwerk moeten maken. Naar een bepaalde kamer kan dat bijvoorbeeld via wifi, eventueel met wifi versterkers. Het beste is dat je dan een ethernet kabel trekt of worst case gebruik maakt van power adapters zodat een verbinding via het stroomnet wordt gelegd.

Mocht je de aansluiting niet meer willen, of dit is niet mogelijk binnen jouw woning, dan kun je de bestelling altijd nog annuleren.

Hoi @Jinsang ,

Als de postcode checker aangeeft dat glasvezel mogelijk is, dan wordt DSL (koper) niet meer aangeboden. Dat is namelijk een techniek die wordt uitgefaseerd in Nederland. NIet direct landelijk, alleen wanneer glasvezel een mogelijkheid is geworden zal wijk voor wijk tot 2031 het koper worden “uitgezet".

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met een “gedeelde ruimte in de woning”. Alleen zelfstandig geregistreerde woningen kunnen zelfstandig een aansluiting aanvragen. Dus bij bijvoorbeeld kamerverhuur binnen een pand, is er maar 1 huisnummer/aanvulling bij de gemeente geregistreerd en kan er maar 1 aansluiting worden aangevraagd. Bij glasvezel zal dat altijd met een monteur moeten en de apparatuur wordt geplaatst naast de plek waar de glasvezel binnenkomt. Vandaar zul je zelf een eigen netwerk moeten maken. Naar een bepaalde kamer kan dat bijvoorbeeld via wifi, eventueel met wifi versterkers. Het beste is dat je dan een ethernet kabel trekt of worst case gebruik maakt van power adapters zodat een verbinding via het stroomnet wordt gelegd.

Mocht je de aansluiting niet meer willen, of dit is niet mogelijk binnen jouw woning, dan kun je de bestelling altijd nog annuleren.


Oke, good to know! Ben een leek op dit gebied.

Ik woon in een pand met 4 woningen daarin verdeeld en met gedeelde ruimte daarvoor bedoel ik het trappenhuis. Volgens mij hangt daar dus een kastje voor glasvezel, ik ga dat dubbelchecken. 
 

In mijn huis zelf is er een ethernet kabel getrokken door de muur die nu aansteekt en die ik kan ‘gebruiken’. 

 

Zou het dus kunnen zijn dat glasvezel al is aangesloten en ik alleen nog maar die ethernet kabel in mijn huis in de router hoef te pluggen?

 

Groet,

Jordy

 

 

 

Reputatie 7
Badge +14

Nou, als er naast het glasvezel punt in die “gemeenschappelijke ruimte” al een router hangt, dan is dat het abonnement van één van de andere bewoners. Je zou met hem/haar moeten overleggen of jij daar bijgeprikt mag worden. Maar als je een eigen huisnummer hebt, dan zijn er waarschijnlijk 4 glasvezel aansluitingen op dat punt en kun je daar je eigen aansluiting krijgen.

Ik ga op onderzoek uit!

 

En wel nog een vraag. In de Odido bevestigingsmail van 22 januari staat dat de monteur contact op zou nemen, maar dat is nog niet gebeurt. Wanneer zou ik dat kunnen verwachten of moet ik zelf contact opnemen met de monteur?

 

Groet,

Jordy

Beetje haast, vandaar de dubbele reactie.
 

Kan ik zelf contact opnemen met de monteur? En zo ja wat is daarvoor de beste manier?

 

Groet,

Jordy

 

Reageer