Skip to main content

Ik heb een afspraak gemaakt met Gideon voor de glasvezelinstallatie. In het installatiepakket dat ik heb gekregen zit alleen de Huawei ONT. Ik vroeg me af hoe het dan zit met het modem. Wordt die later verstuurd? Neemt de Gideon monteur die mee? Of is mijn huidige modem voor de DSL aansluiting (Zyxel T50) ook geschikt voor glasvezel en wordt die aangesloten op de ONT.

Daarnaast zie ik op de site dat installatie inclusief het leggen van de meegeleverde UTP kabel op of langs de plint is. Er zit geen UTP kabel in het installatiepakket. Heeft de monteur die zelf bij zich? Het is namelijk wel belangrijk dat die kabel van het modem in de meterkast naar de router in de woonkamer gaat.

Hoi @Gooner 

1. Het modem (Zyxel T50) wordt inderdaad voor zowel een DSL als een glasvezel verbinding gebruikt. Bij een overgang hoef je dus geen nieuwe router.
  2. Wat er gebeurt  bij installatie is dat de ONT geplaatst wordt naast de FTU (waar de glasvezel binnen komt in je huis). Daarop wordt direct de router T50 aangesloten met een korte ethernet kabel. Deze zal dus niet in de woonkamer komen. 
  3. De 15 meter ethernet kabel is geen onderdeel van de levering omdat dit voor de TV decoder is. 

Wel kun je nadat e.e.a. is opgeleverd zelf een kabel kopen/aanleggen via een loze leiding of inderdaad langs een plint zodat je de ONT en de router wat uit erlkaar haalt. Dat is technisch gezien mogelijk tot 100 meter indien je wel gebruik maakt van een Cat 5E kabel.

Dank voor je reactie @eric!

Begrijp ik het goed dat de T50 en de ONT tot 100 meter uit elkaar mogen staan? Ik zie namelijk vaak voorbij komen dat bij glasvezel het modem dichtbij het kastje moet staan. Mijn plan was daarom om de T50 in de meterkast te zetten en een kabel door te trekken naar de Deco router/access point in de woonkamer. Maar als de T50, net als nu voor mijn DSL aansluiting, gewoon in de woonkamer mag blijven staan zou dat beter zijn, omdat ik de extra Ethernetpoorten op de T50 goed kan gebruiken.

Ik neem aan dat de kabel van ONT naar de T50 niet de DSL poort gebruikt? Komt deze in de WAN poort? Ik kan dan zelf alvast een UTP kabel door de plint leggen voordat de monteur er is, zodat het gelijk goed kan worden aangesloten.

De monteur levert de router op met een korte ethernet kabel tussen ONT en Router, deze werd in het modem/router pakket meegeleverd. Na oplevering van de werkende installatie mag je zelf aan de slag. Je kunt zelfs een eigen router gebruiken, zoals bijvoorbeeld de Deco in ROUTER mode! Vergeet niet dan bij VLAN de waarde 300 in te vullen. Dan heb je de zyxel niet meer nodig als je alleen internet (en eventueel TV gebruikt). Een vaste telefoon ondersteund een Deco niet.

Tussen de ONT en de router is de verbinding een Ethernet kabel. Neem daarvoor wel zo'n Cat 5E, dan kun je snelheden tot 1 Gbit aan. De DSL poort van de Zyxel wordt niet meer gebruikt. Om een router neer te zetten voor wat switch poorten is een beetje overkill. Zo'n switch heb je al voor 19 euro. Of je neemt voor een paar euro meer zelfs een 8 poort versie.  Als je de Zyxel toch gebruikt, dan moet je goed opletten dat de Zyxel en de Deco niet allebei in router modus staan. dan gaat het mis.

Gideon, dat lijkt me sterk. Dat is een Bijbels clubje...

Hallo @Gooner 

Heb je in de meterkast minimaal 1 stopcontact voor de ONT? En als er geen tweede is voor de Zyxel dan kan je tijdelijk een stekkerdoos naar de meterkast leggen.

Reageer