Van Delta XGS-PON naar Odido XGS-PON mét een perfect werkende FRITZ!Box 5590

  • 23 November 2023
  • 28 reacties
  • 929 Bekeken

Reputatie 1

Best wel spannend de komende weken......

Nu :

Abbo: DELTA Flexpakket € 72,- per maand | Klant sinds 29 juni 2022
Internet: 150 Mbps 1 Gig
Televisie: 50+ zenders (o.a. NPO, RTL, SBS, Discovery en Disney), 2x 4k interactieve tv-ontvanger
Vast bellen: Telefoonlijn

Verbinding: 29-06-2022 t/m 15-02-2023:
De Nokia XS-2426G-A (direct op de Attema FTU)

Verbinding: 16-02-2023 t/m heden:
De FRITZ!Box 5590 met de SFP-module "FRITZ!SFP XGS-PON" met de blauw-groene kabel (direct !) op de Attema-FTU.

Overgang van Nokia naar Fritz (15-02-2023) best wel soepeltjes verlopen..... (telefoon vast was nog wel "een dingetje", maar uiteindelijk prima opgelost. Fritzbox met modem-ID telefonisch aan Delta doorgegeven en een uurtje later... gaan met die banaan.
Heeft tot op heden best wel storingsvrij veel internet, tv en telefoongenot gegeven... enige ding is (vind ik) ... nogal duur in gebruik (€ 72,- p.m. en vanaf 01-01-2024 € 75,- p.m.) .

Dus maar de stoute schoenen aangetrokken en de overstap gewaagd naar Odido......
Leuk lokkertje en het installatiepakket al in huis.... (De ZyXel T-56 en de Nokia XS-010X-Q)
Op 12 december in de namiddag mag ik de (verplichte !) monteur van Guidion ontvangen en ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren...... Hij 'mag'alleen de kleine Nokia en de T-56 aansluiten en activeren.... Ook goed, maar in mijn optiek is het puur voor de vorm....
Ik zit er al over te denken om de juiste (XGS-PON-)contactpersoon (via Odido-community???) in het voren te contacten, zodat ik op 12 december na het vertrek van "Mr. Guidion" direct mijn Fritz 5590 met het complete netwerk er achter kan activeren.
Bij Delta ging dat dus erg soepeltjes.....
Activatie

Wil je een eigen modem gebruiken en heb je een COAX of XGSPON (Nokia modem) glasvezel verbinding? Dan zullen wij je in stap 3 ondersteunen deze modem te activeren:

Dit doe je door het MAC adres en serienummer via de chat door te geven waarna wij aan de slag gaan om jouw modem op het netwerk te activeren. Dit kan tot 1 werkdag duren. Binnenkort kan dit ook via MijnDELTA zonder onderbreking van diensten.


Zou dat dus ook niet bij Odido kunnen?
Ik zou zeggen van wel.... gezien dat dit bij de TD van Odido hooguit/maximaal 40 toetsaanslagen zullen zijn........
Rest mij dus alleen nog de juiste CP bij Odido op te snorren..…

 

Ik zet deze boodschap ook maar even op de [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/77268622#77268622

en kijk wat er voor reacties zullen gaan komen..…


Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen want, zeg nu zelf.... ,

ik ben toch (nog niet) dé 'XGS-PON-Witte-Raaf' in DolDwaas-Glasvezelland ???

Of ben ik nu té positief gestemd?


28 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @GSH1964, jouw topic was gemarkeerd als spam omdat je een ongeldige combinatie van cijfers en letters gebruikte, alsmede een niet-beveiligde url. Ik heb beiden aangepast en je topic alsnog geplaatst. 

12 december is inmiddels verstreken: hoe is het gegaan? 

Reputatie 1

Hoi @GSH1964, jouw topic was gemarkeerd als spam omdat je een ongeldige combinatie van cijfers en letters gebruikte, alsmede een niet-beveiligde url. Ik heb beiden aangepast en je topic alsnog geplaatst. 

12 december is inmiddels verstreken: hoe is het gegaan? 

Hoi Jason,

Dank voor het (alsnog) vandaag plaatsen van mijn topic.

Ik heb gisteren op het Tweakers-forum de volgende reactie geplaatst:

“ Update 13-12-2023

Zoals beloofd...

En ja hoor..... té positief gestemd........

Gisteren is de monteur van Guidion 10 minuten binnen geweest.... Heeft mijn 5590 van de ONT afgekoppeld en de Nokia X10 aan de muur geschroefd, de slede in de Hattema geschoven en...........

geen licht.....voor de Nokia.....

Conclusie: een PoP-probleempje (of beter gezegd een Odido-Delta-communicatieprobleempje...)

Gelukkig is Delta nog steeds actief .........

Enig speurwerk in de Odido-community leverde mij het volgende antwoord op in deze topic:
https://community.odido.n...id-tbv-xgs-pon-ont-359467

We hebben het hier dus over een softwarelicentie-update voor Odido. Ik hoop dat dit snel door Odido bewerktstelligd zal gaan worden.....

Enfin de tussenstand dus van Delta-XGS-PON naar Odido XGS-PON.....

Jammer dat ik hier zoveel toetsaanslagen moet wijden..... Maar het is kennelijk (toch wel) nodig.... “

 

En even de Guidion-monteur-rapportage te citeren:

“Ont aangesloten helaas geen licht
De oude provider is actief en klant heeft dienst op oude provider.
Guidion gebeld lijnmeting laten uitvoeren geen signaal.
Nazorg ticket aangemaakt
De oude provider terug gezetten ander klant zit zonder internet”

 

Kortom ik ben nog steeds een Delta klant.

Naar aanleiding van de melding op Tweakers heb ik wel een PB-conversatie met @R3D mogen hebben, waarbij ik mijn eigen conclusie heb getrokken, dat de glasvezel-slede-aansluiting op de Attema niet hetzelfde is als mijn huidige (groene sc- aanlsuiting ) van mijn FB (mannetje vs. vrouwtje?)

Zie bijgaande foto….

Links (huidige FB-aansluiting; Rechts Nokia X010-aansluiting)

 

Ik kan het mis hebben hoor.

Maar is hier niet het busje mee getrokken.?

 

Reputatie 5

Ik kan het mis hebben hoor.

Maar is hier niet het busje mee getrokken.?

 

Laten we hopen van niet, want dan is de hele ftu kapot.

Reputatie 5

Hoi @GSH1964, jouw topic was gemarkeerd als spam omdat je een ongeldige combinatie van cijfers en letters gebruikte, alsmede een niet-beveiligde url. Ik heb beiden aangepast en je topic alsnog geplaatst. 

12 december is inmiddels verstreken: hoe is het gegaan? 

Hoi Jason,

Dank voor het (alsnog) vandaag plaatsen van mijn topic.

Ik heb gisteren op het Tweakers-forum de volgende reactie geplaatst:

“ Update 13-12-2023

Zoals beloofd...

En ja hoor..... té positief gestemd........

Gisteren is de monteur van Guidion 10 minuten binnen geweest.... Heeft mijn 5590 van de ONT afgekoppeld en de Nokia X10 aan de muur geschroefd, de slede in de Hattema geschoven en...........

geen licht.....voor de Nokia.....

Conclusie: een PoP-probleempje (of beter gezegd een Odido-Delta-communicatieprobleempje...)

Gelukkig is Delta nog steeds actief .........

Enig speurwerk in de Odido-community leverde mij het volgende antwoord op in deze topic:
https://community.odido.n...id-tbv-xgs-pon-ont-359467

We hebben het hier dus over een softwarelicentie-update voor Odido. Ik hoop dat dit snel door Odido bewerktstelligd zal gaan worden.....

Enfin de tussenstand dus van Delta-XGS-PON naar Odido XGS-PON.....

Jammer dat ik hier zoveel toetsaanslagen moet wijden..... Maar het is kennelijk (toch wel) nodig.... “

 

En even de Guidion-monteur-rapportage te citeren:

“Ont aangesloten helaas geen licht
De oude provider is actief en klant heeft dienst op oude provider.
Guidion gebeld lijnmeting laten uitvoeren geen signaal.
Nazorg ticket aangemaakt
De oude provider terug gezetten ander klant zit zonder internet”

 

Kortom ik ben nog steeds een Delta klant.

Naar aanleiding van de melding op Tweakers heb ik wel een PB-conversatie met @R3D mogen hebben, waarbij ik mijn eigen conclusie heb getrokken, dat de glasvezel-slede-aansluiting op de Attema niet hetzelfde is als mijn huidige (groene sc- aanlsuiting ) van mijn FB (mannetje vs. vrouwtje?)

Zie bijgaande foto….

Links (huidige FB-aansluiting; Rechts Nokia X010-aansluiting)

 

Hier zou @Tommie van Odido mogelijk bij kunnen helpen.

Ik denk alleen niet dat dit in de Decembermaand nog zal gebeuren.

@R3D 

Ik bedoel de binnenste bus in het koppelbusje.

Het zal in de Attema FTU iets anders en groen zijn.

 

Reputatie 5

@R3D

Ik bedoel de binnenste bus in het koppelbusje.

Het zal in de Attema FTU iets anders en groen zijn.

 

Ja dat van het buisje snap ik, ik bedoel meer dat de monteur een apc op een upc connector heeft gezet wat al voor schade kan zorgen op de ftu.

Dat het buisje los is gekomen maakt het niet veel beter

Daarom doe ik de installatie van glasvezel ook zelf.😃

En natuurlijk een one click cleaner gebruiken.😉

 

Reputatie 1

Tsja heren,

 

Ik ben blij dat ik niet de kwade genius in dezen ben….. Ik zal het nog maar ff volhouden met mijn Delta i.c.m. de FB5590. Gelukkig dat dit nog steeds volledig functioneert.

Inderdaad wat @R3D zegt, zal het dit jaar niet meer gaan worden; daar de dubbel verzegelde ONT waarschijnlijk door de verantwoordelijke monteur(s) (Delta Fiber ??? Guidion ????) geopend en gerepareerd zal moeten gaan worden.

 

To be continued…..

@GSH1964

Dit heb ik nog kunnen vinden link.

Bij montagehandleiding kun je zien hoe deze FTU in elkaar zit.

Ik moet er wel bij zeggen dat het niet de bedoeling is om er zelf mee bezig te gaan.

Maar meer voor info.

En ik denk helaas dat wat ik omcirkeld heb uit de FTU komt.

https://fritzshop.nl/glasvezel/1318-sc-apcsc-upc-at01-attema-blauw-groen-glasvezelkabel.html

 

 

Reputatie 5

Tsja heren,

 

Ik ben blij dat ik niet de kwade genius in dezen ben….. Ik zal het nog maar ff volhouden met mijn Delta i.c.m. de FB5590. Gelukkig dat dit nog steeds volledig functioneert.

Inderdaad wat @R3D zegt, zal het dit jaar niet meer gaan worden; daar de dubbel verzegelde ONT waarschijnlijk door de verantwoordelijke monteur(s) (Delta Fiber ??? Guidion ????) geopend en gerepareerd zal moeten gaan worden.

 

To be continued…..

De infra blijft van Delta, ODIDO neemt alleen de administratie over.

Dus Delta zal een monteur aansturen voor de ftu/fiber.

Misschien ook voor meer info mijn topic.

Ik wacht wel voor ik een hoger pakket neem.

Ik doe het zolang wel op GPON.

 

Reputatie 5

Misschien ook voor meer info mijn topic.

Ik wacht wel voor ik een hoger pakket neem.

Ik doe het zolang wel op GPON.

 

ODIDO heeft het na twee weken nog niet voor elkaar om mijn 8G op hun eigen ont actief te krijgen.

En om het nog mooier te maken lukt het met gpon blijkbaar ook niet meer, mijn verbinding ligt er sinds de middag uit en niemand van de back-office/helpdesk/odf kan me vertellen wat er precies is gebeurd.

Zo als het er nu uit ziet zal ik het weekend door moeten op 4G met vouchers.

Ik hoop dat iemand voor die tijd weet wat hij/zij doet want van de gesprekken met ODIDO word ik niet echt veel wijzer.

Ik denk niet dat ze zichzelf begrijpen, ze zeggen zelf dat OpenDutchFiber de patch moet omzetten maar blijven de opdracht naar Guidion sturen.

D Guidion monteur heeft 6Dec zelf in zijn afmeld bon aangegeven dat zij niet in de wijkkast kunnen.

Maar je raad het al, na het 17de gedprek vandaag met ODIDO en we begrijpen het zo goed … voor de 6de keer een mail om een Guidion afspraak te maken.

 

 

@R3D 

Dat is niet zo mooi. (Op ze zacht gezegd)

Hopelijk dat het snel opgelost wordt.

Ze mogen hier wel in de pop in Rijssen.

Ik heb de installatie toen hier thuis al gedaan.

De monteur heeft de patch in de pop gedaan en de ont aanmelden.

Eigenlijk wat een gezeur met dat pon.

Dan kun je beter op AON zitten.

De glasvezel via een passieve splitter delen en dan met registratie uit vissen ik vindt het een techniek van niks.

AON en GPON altijd al gezeik.

Nu krijg je ook al gezeur met GPON naar XGS-PON.

Dat het nu allemaal XGS-PON gaat worden lost het AON GPON probleem op maar nu dit pfff.

Ik zal mijn pakket niet boven de 1Gbit zetten.

Ik ben dan bang voor problemen.

Laat staan mijn Fritzbox aansluiten op XGS-PON.

 

Reputatie 1

Peter, ik heb het met je te doen 🥴

Ik ben wel blij dat mijn FB-Delta-verbinding nog steeds goed functioneert .

Ik moet er niet aan denken dat ik het zou moeten doen met vouchers…. Wij zitten in Renkum, min of meer in een dal, en zeker bij slecht weer is een 4G- en laat staan een 5G-ontvangst, bedroevend voor zowel data, als spraak.

 

Dus laten we hopen dat wij (ook) uitverkoren gaan worden in de pilot voor XGS-PON Odido met een de FB……

Misschien dus via @Tommie van Odido of @Jason van Odido ?

Reputatie 5

@R3D

Dat is niet zo mooi. (Op ze zacht gezegd)

Hopelijk dat het snel opgelost wordt.

Ze mogen hier wel in de pop in Rijssen.

Ik heb de installatie toen hier thuis al gedaan.

De monteur heeft de patch in de pop gedaan en de ont aanmelden.

Eigenlijk wat een gezeur met dat pon.

Dan kun je beter op AON zitten.

De glasvezel via een passieve splitter delen en dan met registratie uit vissen ik vindt het een techniek van niks.

AON en GPON altijd al gezeik.

Nu krijg je ook al gezeur met GPON naar XGS-PON.

Dat het nu allemaal XGS-PON gaat worden lost het AON GPON probleem op maar nu dit pfff.

Ik zal mijn pakket niet boven de 1Gbit zetten.

Ik ben dan bang voor problemen.

Laat staan mijn Fritzbox aansluiten op XGS-PON.

 

Ik vrees dat we in de techniek “the point of no return” al ruimschoots gepasseerd zijn.

Reputatie 5

Peter, ik heb het met je te doen 🥴

Ik ben wel blij dat mijn FB-Delta-verbinding nog steeds goed functioneert .

Ik moet er niet aan denken dat ik het zou moeten doen met vouchers…. Wij zitten in Renkum, min of meer in een dal, en zeker bij slecht weer is een 4G- en laat staan een 5G-ontvangst, bedroevend voor zowel data, als spraak.

 

Dus laten we hopen dat wij (ook) uitverkoren gaan worden in de pilot voor XGS-PON Odido met een de FB……

Misschien dus via @Tommie van Odido of @Jason van Odido ?

De heren @Tommie van Odido en @Jason van Odido hebben ook een aantal keren meegekeken en doorgezet.

De welwillendheid van de moderators is niet het probleem.

Het gaat fout in de laagjes achter de helpdesk.

De helpdesk lijkt geen direct contact met de back-office te hebben die op hun beurt geen direct contact met hun technische afdeling lijkt te hebben die op hun beurt geen direct contact met hun operationele afdeling lijkt te hebben die op hun beurt niet weten hoe ze bij hun onderaannemer moeten komen.

Er is heel veel ruimte voor verbetering bij de afdelingen.

Een mooi simpel script met de juiste informatie voor de helpdesk zou al helpen.

Bijna hilarisch dat je in ieder gesprek een ander verhaal te horen krijgt wat nergens op gebaseerd is.

@R3D

Als ik de omkeer maak naar Kpn kom ik zeker weer op AON.

Maar los van dat moet Odido er gewoon voor zorgen dat naar XGS-PON gewoon vloeiend moet gaan.

En zelfs zijn zij wettelijk verplicht dat het aansluiten van een eigen ONT gewoon moet werken.

@GSH1964 

Mijn Fritzbox 5590 werkt perfect direct op de GPON glasvezel lijn.

 

 

Reputatie 5

@R3D

Als ik de omkeer maak naar Kpn kom ik zeker weer op AON.

Maar los van dat moet Odido er gewoon voor zorgen dat naar XGS-PON gewoon vloeiend moet gaan.

En zelfs zijn zij wettelijk verplicht dat het aansluiten van een eigen ONT gewoon moet werken.

 

Ook KPN is AON aan het afschakelen puur omdat het een dure grap begint te worden.

En de techniek is bijna hetzelfde behalve dat op PON nog een passief stuk ertussen zit.

Maar daar is niet waar het fout gaat, waar het fout gaat is in de administratie en communicatie.

Ik weet nog van mijn F!B avontuur vorig jaar duidelijk werd dat het operationeel beheer van de OLT niet direct bij T-Mo/ODIDO lag.

Door die geweldige communicatie werd maar geadviseerd je pon-id te gaan spoofen.

Nu XGS-PON niet meer te vermijden moet je dat ook hierop werkend krijgen want dat is gewoon wettelijk vastgelegd.

Dus als je nu nog moet gaan rennen voor licenties… tja liever laat dan nooit.

Al met al is het wel duidelijk dat er in de afgelopen 3 jaar weinig tot geen energie gestoken is in wat er na AON zou komen en VrijeModemKeuze.

Maar ook KPN heeft zich verkeken daarop, ik krijg regelmatig tweakers in mijn inbox van die providers die om hulp vragen.

 

@R3D 

Klopt AON is ook niet de toekomst en is maar 1Gbit.

Maar passief glasvezel delen blijft gewoon storing gevoelig.

Het is de toekomst goedkoop maar of het er beter op wordt.

Ik denk het niet.

 

 

Reputatie 5

@R3D

Klopt AON is ook niet de toekomst en is maar 1Gbit.

Maar passief glasvezel delen blijft gewoon storing gevoelig.

Het is de toekomst goedkoop maar of het er beter op wordt.

Ik denk het niet.

 

 

Tja dat waren CoaX en [A/V]DSL in het begin ook, er zijn providers die na al die jaren nog steeds DOCSIS niet onder controle hebben.

Het heeft gewoon wat tijd nodig.

Reputatie 1

Beste mensen,

 

Sinds 28-12 jongstleden draait het allemaal…. Op de T56 weliswaar (dus mijn 5590 staat nu te verstoffen en de overige FB-ers zijn (helaas) niet in Mesh geschakeld).

De T-56 aangepast naar 192.168.178.1 . Hierdoor kunnen de Powerlines en de FB's toch nog een beetje ze zaken ondersteunen….

 

Dus maar wachten totdat mijn FB 5590 eindelijk aangesloten kan worden….

 

Overigens iedereen nog de beste wensen voor 2024 :-)

Reputatie 6
Badge +2

@GSH1964 Super om te lezen dat alles naar behoren werkt! Dank je wel dat je ons dit laat weten. Voor jou ook nog de beste wensen voor 2024! 😀

Mmmh, jammer, lees ik nu goed, dat er nog geen mogelijkheid is tot Delta → Attema-FTU → Eigen Fritz 5590 combinatie?

Heb onlangs een Abbo voor internet/tv bij Odido afgesloten, en 2e week april a.s. is het netwerk van Delta eindelijk ergens opgeleverd,… Dus dan wordt het eerst maar met de Nokia ONT en de T-56 begrijp ik dat goed? (moet natuurlijk sowieso voor de eerste verbinding om even tot stand te komen) Maar wil toch graag wel mijn eigen spul gaan gebruiken,..

 

 

Reputatie 7
Badge +14

Op dit moment wordt een eigen ONT (xgon) nog getest bij Odido. Dus inderdaad,  eerst de Nokia ONT gebruiken met je eigen router kan wel. 

Reageer