Skip to main content
Beantwoord

universele afstandsbediening

• November 10, 2025
  • 7 reacties
  • 349 Bekeken

• heeft eerste post geplaatst

Ik ben in heb bezit van een TV Box van Odido . Er staat achterop vermeld 4K TV Box 1.gen, model SEI800TFAS fabrikant Shenzhen SEI Robotics (China).. De bijbehorende remote is van hetzelfde merk (Y243100). Ik wil nu een universele remote gebruiken (sofabaton X1S). Dit kan schijnbaar niet omdat de 4K TV Box 1.gen zich verbindt met de remote via Bluetooth BLE (en wel met een Odido protocol). Dit schijnt een aangepaste bluetooth  te zijn, die niet werkt met de normale bluetooth, waarmee de Sofabaton wel kan werken. De remote van Odido heeft ook nog een IR (infrarood) signaal, maar dit is alleen voor een beperkt aantal functies (aan/uit, volume en kanalen).
Is er een oplossing of heeft Odido ook een andere TV box met volledige IR ondersteuning? En zo ja kan/wil Odido die aan mij leveren? 

Beste antwoord door TMTV

Hoi ​@EizeT,

Welkom op de Community!

De Mediabox kun je wel degelijk met IR bedienen, maar de meegeleverde afstandsbediening doet dat standaard via bluetooth. Alleen de TV-functies (TV aan/uit, volume) gaan via IR. Als bluetooth niet werkt kun je misschien met je universele afstandsbediening de Mediabox bedienen via bluetooth? Het zou kunnen dat je bij het instellen van de afstandsbediening de Mediabox niet als optie ziet. Gebruik dan de Nokia 8000, die komt het dichtst in de buurt. Mocht dat ook niet lukken, heeft jouw afstandsbediening een functie om IR-signalen te leren? Dan zou je de afstandsbediening van de Mediabox op IR kunnen zetten en zo de signalen kopiëren. Ik ben benieuwd of het hiermee lukt.

7 reacties

TMTV
Super User
Forum|alt.badge.img+6
  • Odido Superuser
  • Antwoord
  • November 10, 2025

Hoi ​@EizeT,

Welkom op de Community!

De Mediabox kun je wel degelijk met IR bedienen, maar de meegeleverde afstandsbediening doet dat standaard via bluetooth. Alleen de TV-functies (TV aan/uit, volume) gaan via IR. Als bluetooth niet werkt kun je misschien met je universele afstandsbediening de Mediabox bedienen via bluetooth? Het zou kunnen dat je bij het instellen van de afstandsbediening de Mediabox niet als optie ziet. Gebruik dan de Nokia 8000, die komt het dichtst in de buurt. Mocht dat ook niet lukken, heeft jouw afstandsbediening een functie om IR-signalen te leren? Dan zou je de afstandsbediening van de Mediabox op IR kunnen zetten en zo de signalen kopiëren. Ik ben benieuwd of het hiermee lukt.

rvk01
  • November 11, 2025

Die Sofabaton X1S wordt toch geleverd met een hub? Die hub kan volgens mij wel BLE aan volgens de specificaties:

Bluetooth: BLE 5.0(Bluetooth LE) &Bluetooth 3.0
Infrared: 10 KHz~100 KHz

Heb je de hub wel kunnen koppelen in de TV Box (want uiteraard is dat een vereiste bij bluetooth)??

• Auteur
  • November 17, 2025

Dank jullie wel voor de reacties. Het is mij gelukt om de tv box te verbinden met de Sofabaton.

• is een nieuwe Poster
  • May 21, 2026

Dank jullie wel voor de reacties. Het is mij gelukt om de tv box te verbinden met de Sofabaton.

Hi ​@EizeT 

Kun je vertellen hoe je dat hebt gedaan? Ik zit min of meer in hetzelfde schuitje….

Ik heb een 4K TV Box, Philips TV met Soundbar. Nu heb ik de TV Box (en de TV) zo ingesteld dat de TV mee uit en aan gaat met de Odido box. En dat je het geluid kunt bedienen met de Odido afstandsbediening. Dat werkt, maar niet altijd. De TV box gaat soms naar een andere instelling voor bediening van het geluid, dan heb je helemaal geen geluid meer. En als ik dan iets anders ga kijken, op een andere HDMI ingang van de TV, gaat ook de TV Box aan.
Kortom, ik wil wat meer controle en de Sofabaton lijkt me een mooie oplossing… maar dan moet die wel werken samen met de 4K TV Box.

Alvast dank!

Groeten, Dre

• October 6, 2026

Bedien je de tv box nu via BLE of via IR? En welk profiel heb je gebruikt de Nokia Streaming Box 8000?

mvg

TelecomHSH

• is een nieuwe Poster
  • October 8, 2026

Hi,
Bij mijn vorige bericht had ik nog geen Sofabaton 😀😉
Maar inmiddels wel, een X1S, sinds een week of twee in huis.

Ik ben nog aan het experimenteren. Ik heb nu een activiteit gemaakt met mijn TV en de AndroidBox. Kortom dat is via BlueTooth voor de Odido box. en IR voor de TV. Op zich werkt dat. Ik moet nog wel even een keer alle knoppen langs, maar het belangrijste werkt wel. Ook het in en uitschakelen van de Odido box. Ik heb wel de HDMI-CEC (of hoe het ook mogen heten) uitgezet en laat de afstandbediening het werk doen. Het enige wat ik hier merk is dat de 1XS een commando blijkbaar (soms?) 2x verstuurt. Dus een zender kanaal omhoog, geeft soms (niet altijd) dat de Odido box twee kanalen omhoog gaat. Zo ook voor het volume naar mijn TV (Sonos soundbar).
Nu heb ik nog een tweede activiteit gemaakt, om specific nog te testen met in/uitschakelen. Daar heb ik de Nokia 8000 toegevoegd voor IR, maar ook de AndroidBox behouden. Dat moet ik nog gaan proberen.
En misschien moet ik die Nokia 8000 nog wel eens proberen voor kanalen omhoog/omlaag… Maar nog niet aan toegekomen...

Groeten,
Dre

• is een nieuwe Poster
  • October 9, 2026

Sorry, het is net andersom 😀😉

Ik heb nu de Nokia 8000 in gebruik via IR. 

Moet nog gaan experimenteren met de Android Box erbij.