Beantwoord

Tweak naar Odido. Zakelijk via AON? Of beter naar Freedom?

  • 4 March 2024
  • 6 reacties
  • 96 Bekeken

Ik heb nu Tweak via Fritzbox 5490 via AON. Glasvezel direct in de modem.

Via Odido-particulier kan ik snelheden  >1 Gbps kiezen. Ik neem aan dat dat via xgs-pon gaat.
Via Odido-zakelijk kan ik max 1Gbps kiezen. (is genoeg. Heb nu 100 mbit thuis)

Gaat zakelijk via Odido via AON? Zou ik in dat geval mijn Fritzbox 5490 kunnen houden?

Ik wil een vast-ip-adres, dus is enkel zakelijk via Odido een optie. (Heb kvk).

Het gaat in mijn geval om twee aansluitingen. Thuis, nu glasvezel via tweak via kpn/aon. En op een bedrijfslocatie, nu ziggo, wil ik naar glasvezel (aon mogelijk)

Zou zakelijk-odido het overwegen waard zijn? Of zou ik beter Freedom kunnen kiezen? Hoe stabiel is Odido zakelijk? Freedom biedt officieel geen zakelijke abo’s namelijk.

 

icon

Beste antwoord door eric 4 March 2024, 18:54

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Op dit forum bespreken we alleen de consumenten producten.  Bel de zakelijke Odido helpdesk voor je vragen. 

Reputatie 4
Badge

Fritzbox blijft gewoon bruikbaar bij Odido, Fritz heeft daar zelfs een eigen profiel voor (data over VLAN 300). Een eigen XGS-PON gaat nog niet bij Odido, GPON wel (wordt op sommige plekken nog aangeboden tot 1 Gbps), AON ben ik bij Odido nog niet tegengekomen.

De Fritzbox is in geval van XGS-PON (zoals bij mij) ook via UTP op de ONT interface van Odido aan te sluiten. Werkt probleemloos.

Odido zakelijk schijnt over een ander intern netwerk te gaan dan Odido consument, en een stuk stabieler te zijn.

Odido consument werkt bij mij ook prima, nadat ik de Zyxel T-56 had vervangen door mijn eigen Fritzbox.

Reputatie 7
Badge +14

Als TS een vast IP adres wilt, dan voorziet Odido zakelijk daarin. Zakelijk gebruikt geen VLAN 300, vandaar het advies om voor vragen de Zakelijk helpdesk te vragen.

Ik heb nu dus een AON-aansluiting. Aangelegd in 2019 bij nieuwbouw.

Als ik overstap op een provider die een verbinding levert via XGS-PON, wordt er dan een nieuwe glasvezel getrokken naar binnen? Of wordt er enkel in de straatkast mijn glasvezel gepatcht en aangesloten op het XGS-PON-netwerk?

 

Reputatie 4
Badge

In de wijkkast wordt de glasvezel omgeplugd, en in de meterkast komt een ONT die de glasvezel omzet in UTP. Geen graafwerkzaamheden nodig, de glasvezelf blijft hetzelfde.


Maar zoals @eric al aangeeft, Odido Zakelijk is in feite een losstaand bedrijf, met eigen helpdesk, eigen apparatuur en eigen netwerk. Hier in het forum is niet veel kennis over Odido Zakelijk aanwezig.

Reputatie 2

In de wijkkast wordt de glasvezel omgeplugd, en in de meterkast komt een ONT die de glasvezel omzet in UTP. Geen graafwerkzaamheden nodig, de glasvezelf blijft hetzelfde.


Maar zoals @eric al aangeeft, Odido Zakelijk is in feite een losstaand bedrijf, met eigen helpdesk, eigen apparatuur en eigen netwerk. Hier in het forum is niet veel kennis over Odido Zakelijk aanwezig.

Wat bedoel je met apart netwerk, want zakelijk en consumenten en mobiel zitten allemaal op AS50266.
Het verschil zit alleen in het eerste stuk, dat zijn wel aparte netwerken. Bedoel je dat?

Ik heb wel ervaring met beiden. Zakelijk krijg je een lagere latency (zo’n 5ms) omdat PON infrastructuur wat minder is van Odido. En je krijgt IPv6, maar voor de rest is er geen verschil qua connectiviteit.

Reageer