Skip to main content

13 maanden geleden heb ik glas besteld. Dat is nog niet opgeleverd omdat er problemen zijn met het laatste stuk aanvoer, vergunning etc. Wel is de vezel in huis gebracht maar daar staat geen signaal op. ODF en T mobile hebben diverse keren laten weten aan de zaak te werken, laatste update was maart 2023. Nu staat ineens wel een melding op de site van ODF dat in juni/juli het uiteindelijk zou komen, maar in hoeverre dat klopt is maar de vraag, want andere huisnummers in de buurt geven "niet beschikbaar".  Nu was mijn idee om mijn KPN abo over te zetten naar DSL van TM. Op de site van TM lees ik dat wanneer er glas komt van TM ze dit dan weer overzetten voor mij van DSL naar glas.  Nu is mijn vraag:  Moet ik de huidige aanvraag glas gewoon laten doorlopen, ook al bestel ik DSL bij TM?  Niet dat ik ineens met 2 abo's zit.  En wat nu in het geval dat ik overgegaan ben van KPN naar TM, en 2 weken later komt ineens toch glas?  Dan zijn er kosten gemaakt door TM voor DSL en die zijn dan ineens verdampt omdat het pand naar glas gaat? Iemand of moderator die weet hoe zo iets loopt in zo'n situatie? Ik heb al geprobeerd te chatten of te bellen met de klantenservice maar je komt  er eenvoudig niet doorheen. Ja ik kan uiteraard gewoon wachten totdat die glasvezel eindelijk klaar is, maar ik wacht al 13 maanden, en diverse mails en telefoontjes van TM gehad over dit verhaal (niet alleen van mij maar van de hele buurt die aanvoer moet hebben van glas. Overal hebben ze kabels naar binnen gebracht, maar nergens signaal). KPN wordt steeds duurder, weer 3 euro er bij vanaf juli.  De boel overzetten naar DSL van TM (zelfde kabel van de KPN) zou een mooie overstap zijn, en tevens gebruik maken van de overstapservice om te synchroniseren met de 1 maand opzeg termijn.   Iemand die dit ook meegemaakt heeft in zo'n situatie?

Hoi @W.Wortel 

Zodra glasvezel bij t-mobile te bestellen is wordt de mogelijkheid om DSL te bestellen uit het systeem gehaald. Inderdaad omdat de koperlijn voor minimaal een jaar bij KPN gehuurd moet worden. 

De postcode checker is altijd leidend en moderators kunnen hier niet van afwijken. Ik neem aan dat in de postcode checker op jouw adres alleen glasvezel besteld kan worden? Dan heb jij dat natuurlijk al gedaan en is het inderdaad afwachten totdat die complexe operatie door de lokale netbeheerder is uitgevoerd.  Als het gereed is krijgt t-mobile een bericht en stuurt dan monteur service Guidion aan om bij jou de ONT en router te komen plaatsen. Je ontvangt dan hiervoor een link per email om een afspraak te maken.

13 maanden geleden stond er dat glasvezel beschikbaar was. Daarna bleek dat niet zo te zijn, want vergunning problemen, aanleg laatste kilometer ontbrak. Wel zijn de kabeltjes in de straat gelegd en zelfs naar binnen gebracht.  Nu is die "glasvezel beschikbaar" weer verdwenen en kan ik DSL bestellen. Zie screenshot.  En ODF geeft aan dat ze binnen een bepaalde tijd toch die glasverbinding gaan afmaken.

Maar zo ik begrijp heeft DSL bestellen geen zin, want dan zou dit een jaar moeten zijn, en je kan wel aannemen dat binnen 1 jaar die glasvezelverbinding opgeleverd gaat worden, alhoewel zeker is dat niet.

Er staat alleen bij dat wanneer je DSL bestelt, die omgezet wordt naar glas zodra beschikbaar, dus hoe TM hier mee omgaat?

Hallo @W.Wortel 

Volgens de screenshot kan je nu DSL bestellen maar ik denk dat het beter is om nog een paar maanden te wachten omdat als je nu DSL internet met 8 maanden korting korting bestelt en binnen die 8 maanden korting van DSL naar glasvezel gaat, je die 8 maanden korting kwijt raakt.

Van DSL naar glasvezel gaan is wel gratis en kan je zelf regelen in je My T-Mobile account.

Hallo @W.Wortel 

Volgens de screenshot kan je nu DSL bestellen maar ik denk dat het beter is om nog een paar maanden te wachten omdat als je nu DSL internet met 8 maanden korting korting bestelt en binnen die 8 maanden korting van DSL naar glasvezel gaat, je die 8 maanden korting kwijt raakt.

Van DSL naar glasvezel gaan is wel gratis en kan je zelf regelen in je My T-Mobile account.

ah, kijk. Glas met korting is voor nieuwe klanten en met een DSL van TM  ben je natuurlijk al klant wanneer je naar glas gaat dus dan geen korting meer zodra glas beschikbaar. Goed antwoord

Tja.  Hoe lang dat gaat duren weet niemand precies. TM niet, ODF niet.  Het wachten is op de aannemer en de gemeente die het met elkaar eens moeten worden. Dat laatste stuk glas moet ingegraven worden in een dijklichaam, welke tevens een doorgaande weg is.  ZIggo en KPn liggen er wel, maar wil je daar een glasvezelaanvoer bij maken moet het asfalt open, en de gemeente is niet dol op graven in een dijklichaam.  Een paar maanden geleden zag ik wat lui van ODF in de grasstrook aan de slootkant kijken of ze daar die glasvezel kwijt konden, maar na 15 minuten waren ze verdwenen. Dat gaat ook niet werken heb ik zo'n idee.

Ik wacht nog een maandje voordat ik wat doe.

Reageer