Hallo, ik lees dat er helaas nog veel mis gaat bij het aansluiten van en overstappen op glasvezel. Maar het kan ook gewoon heel goed gaan, dus dat wilde ik hier ook even delen.
Eind april gebeld om glasvezel abonnement aan te vragen. Paar dagen later had ik het pakket al thuis. Ook SMS ontvangen van Guidion, helaas was eerste mogelijkheid voor monteur pas 14 dagen later. Balen, maar er is overal personeelstekort dus hier ook. Afgelopen maandag was het zover. De monteur stond echt klokslag 8:00 uur op de stoep, en het aansluiten van T-Mobile glasvezel (via het KPN Netwerk) was binnen 5 minuten gebeurd. Het netwerk hier is vrij nieuw, dus werd XGS-PON gebruikt. Het was qua handelingen niet meer dan de ONT over het aansluitpunt schuiven; klik en klaar. (Dat had ik zelf ook makkelijk gekund.) Modem eraan, de monteur heeft even getest en dat was het dan. Nu aangesloten op 1 Gbit internet, en gemiddeld haal ik ongeveer 85% van die snelheid (dus rond de 850-900 Mbit). Hoogst gemeten was 980 Mbit. De razendsnelle upload is geweldig voor clouddiensten.
Zyxel modem weer terug in de doos gedaan en eigen UniFi UDM Pro router aangesloten, geen problemen. De router hangt nu via SFP+ module met 10 Gbit ethernet aan de ONT, dus ruim voldoende 'lucht'. Ziggo kabel eruit getrokken en klaar was de overstap. Heb overigens pas daarna mijn Ziggo abo opgezegd, zodat ik altijd een backup had in geval van problemen.