Skip to main content

Overstappen van KPN naar Odido

• Doet lekker mee
  • 2 reacties

Ik zit al jaren bij KPN met het 1 Gbit abonnement voor 52,50 per maand (ik ben geen jaarlijkse overstapper) en mijn contract loopt 22 mei af bij KPN.

Nu zie ik dat Odido ditzelfde abonnement aanbiedt voor 45 euro per maand (standaard al 7,50 per maand goedkoper) en ook nog eens de eerste 6 maanden voor 30 euro bij een 1 jarig contract. Dit scheelt dus (te) veel.

Nu ben ik van plan over te gaan stappen naar Odido. Odido heeft eigen apparatuur in de wijkcentrale hangen (oud Reggefiber gebied) en daardoor zal ik gebruik gaan maken van het netwerk van Odido. Odido gebruikt alleen de vezel van KPN maar alle apparatuur zal van Odido zijn.

Nu heb ik enkele vragen:

Vraag 1: KPN geeft aan dat de kwaliteit minder is bij Odido. De latency zou ook hoger zijn bij Odido. Ik hecht hier niet zoveel waarde aan want het voelt echt een beetje als “wij van wc-eend adviseren...”. Hoe hebben andere overstappers in dezelfde situatie dit ervaren?

Vraag 2: Op dit moment heb ik deze NT hangen. Ik begrijp dat deze zal worden vervangen voor een ONT van Odido. Nu heb ik deze beugel. Ik begreep dat de ONT van Odido daar niet op past. Ik heb de afdekkap (gelukkig) bewaard dus die heb ik nog. Maar hoe komt dit allemaal er ongeveer uit te zien? Het hangt bij mij zichtbaar in de woonkamer (dat moest destijds) en het oog wil ook wat, het moet er dus nog wel een beetje afgewerkt uitzien. Heeft iemand een foto van hoe het in deze situatie gaat worden?

Vraag 3: Mag je de ONT ook zelf ophangen en installeren of moet dit verplicht via een Odido monteur?

Vraag 4: Mijn abonnement loopt 22 mei af bij KPN. Wanneer moet/ kan ik de overstap aanvragen?

Vraag 5: Zijn er verder nog dingen waar ik misschien niet aan denk maar wel rekening mee moet houden?

Alvast bedankt voor de reacties!

Uitgelichte reactie

14 maart 2025

Hallo ​@Knorde 

De latency problemen zijn er vooral op het KPN WBA netwerk maar als Odido daar eigen apparatuur heeft dan kom je op KPN ODF. Hier zit een losse vierkante mediaconverter bij.  Zo zal het er dan waarschijnlijk uitzien:

Het kastje van Huawei kan er ook naast worden geplaatst.

5 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8632 reacties
  • 14 maart 2025

Hoi ​@Knorde 

Over latency gaan verschillende ervaringen de ronde, maar dan gaat het om een ms meer of minder, wat voor gamers natuurlijk van belang kan zijn, voor mij ook niet.  Er zijn ook onafhankelijke bronnen, zoals Umlaut, dat Odido soms zelfs beter is. Via die link kun je ook het volledige Umlaut testrapport van Nederland downloaden.

Odido zal de installatie doen van de ONT en router. Je bent daar natuurlijk bij en zou je dan kunnen aangeven wat je wel en niet wilt, bv niet boren.  Dan kun je na de oplevering er nog je eigen draai aan geven, klein houten kastje erom heen? Je benoemde al het mooie aanbod van de kortingsmaanden,  maar nu zijn er de haastmakers deals waarbij je ook deze monteurservice gratis is!

Als je een Odido abonnement met overstapservice aanvraagt zal de overgang en opzegging van je KPN abonnement door Odido worden voorbereidt en op 22 mei worden uitgevoerd. Je bent mooi op tijd want KPN hanteert een opzegtermijn van 1 maand, dus als je e.e.a. nu besteld krijg je vanaf 22 mei dit aanbod actief!

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20426 reacties
  • 14 maart 2025
Uitgelichte reactie

Hallo ​@Knorde 

De latency problemen zijn er vooral op het KPN WBA netwerk maar als Odido daar eigen apparatuur heeft dan kom je op KPN ODF. Hier zit een losse vierkante mediaconverter bij.  Zo zal het er dan waarschijnlijk uitzien:

Het kastje van Huawei kan er ook naast worden geplaatst.

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • 2 reacties
  • 14 maart 2025

Bedankt voor jullie reacties, dat maakt het een heel stuk duidelijker voor mij!

Levert Odido een eigen afdekkap mee waar de mediaconverter op kan worden gezet (zoals op de foto) of moet je gaten maken in je eigen afdekkap (die ik nog heb liggen) om hem vast te zetten op de afdekkap?

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 20426 reacties
  • 14 maart 2025

@Knorde 

De monteur komt alleen de mediaconverter en router aansluiten, een afdekkap zal de monteur niet hebben.

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • 2 reacties
  • 16 maart 2025
Waqqas schreef:

@Knorde 

De monteur komt alleen de mediaconverter en router aansluiten, een afdekkap zal de monteur niet hebben.

Ok duidelijk, gelukkig heb ik zelf nog de afdekkap. Ik vind in afbeelding hierboven waar de mediaconverter op de afdekkap zit prima!

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen