Overgestapt op Odido

  • 16 March 2024
  • 10 reacties
  • 139 Bekeken

Hallo,

Het is zover! Wij zijn over op Odido glasvezel, woensdag kwam KPN de glasvezel aanleggen, de man van KPN had het makkelijk, de kabel lag opgerold voor de deur. En was daarom binnen een uur klaar met aansluiten van de glasvezel.

Op donderdag kwam aansluitend de monteur van Guidion het apparatuur aansluiten, het modem, en de glasvezelomzetter installeren, ook werd de televisie draadloos over de wifi ingesteld, telefoon op het modem aangesloten. De monteur heeft de Gigaset hoofdbasis op het plankje van de deur in de meterkast gezet, niet geheel praktisch.. nu zou je iedere keer de deur van de meterkast moeten openen om de DECT telefoon op te laden,  gelukkig is dit op te lossen om de handset op te laden in een andere handset, ook geeft de telefoon intern aan als iemand belt, je kunt dus niet zien wie je belt. Mijn ouders hebben contact gehad met Odido, er komt gelukkig een monteur voor deze problemen.

De televisie werkt goed en het is prima kijken op deze manier.. ook is het Android kastje enorm handig, en is de losse Chromecast verleden tijd.

Het internet haalt de beloofde snelheid als je naast de meterkast staat en op de Wifi zit, als je boven op de computer zit dan viel het internet aardig weg, en haal je niet meer als 200 mb. En viel ook regelmatig het internet uit. Daarop heb ik een driedelige set TP-Link Deco X20 aangeschaft in de hoop om de beloofde snelheid te halen, eentje in de meterkast aangesloten op het Zyxel modem, en de tweede staat er hier nu in de kamer, en de derde staat in een kamer hier tegenover in het huis. Het bereik is volgens de app tussen de TP-Link's matig, je haalt 200 mb/s maar het is nu wel een stuk stabieler. Ik denk dat de muren uit dit huis van de 70er jaren redelijk het bereik wegtrekken. Ik moet nog gaan kijken hoe dit beter kan! Advies is welkom :)

Bij Ziggo hadden we de wandaansluiting bij de boekenkast zitten, en gebruikte we een eigen modem, de Fritz Box 6660, boven was er een Fritz box repeater, dit werkte perfect.

 

Al met al een best goede ervaring met Odido tot nu toe.

Groet Harmen


10 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Harmen1993 

Is het mogelijk om een internetkabel van de meterkast aan te leggen naar de woonkamer bijvoorbeeld? Je kan de internetkabel ín de meterkast dan aansluiten op de omzetter en de Zyxel, basisstation, TP-LINK Deco unit aansluiten in de woonkamer.

Hi Waqqas,

Dit behoort zeker tot een van de opties! Ik heb nu een zwaarder mesh systeem gekocht omdat we boven nog steeds minder goed internet hebben, het is allemaal gipsmuur dus een gaatje is zo gemaakt, het nadelige is alleen dat er geen stopcontacten in de buurt is, dan zou je de kabel evt door kunnen trekken tot aan de tv zeg maar.

 

Groet

Harmen

Reputatie 7
Badge +15

@Harmen1993

Als je een CAT6 internetkabel neemt dan mag de internetkabel tussen omzetter en Zyxel tot wel 100 meter lang zijn.

Welke mesh set heb je genomen? Je kan ze in Acces Point Mode achter de Zyxel aansluiten en de WiFi op de Zyxel uitzetten.

Reputatie 6
Badge +2

Allereerst van harte welkom bij Odido en op onze Community! 😀 @Harmen1993 

Ik vind het super leuk om jouw ervaring te lezen. Ik ben blij dat je er zo van geniet! 

Uiteraard help ik je graag verder bij het halen van een optimale snelheid. Is de tip van @Waqqas misschien een idee?

Ik heb het modem uitgelezen en de verbinding ziet er verder gelukkig helemaal goed uit!

@Harmen1993

Als je een CAT6 internetkabel neemt dan mag de internetkabel tussen omzetter en Zyxel tot wel 100 meter lang zijn.

Welke mesh set heb je genomen? Je kan ze in Acces Point Mode achter de Zyxel aansluiten en de WiFi op de Zyxel uitzetten.

Ah top, ik zal in ieder geval het modem bij de tv plaatsen, en daar een tafeltje maken bijvoorbeeld. 

Ik heb ze met de Deco X20 nu in Wifi router modus staan:

De wifi van het modem staat inderdaad uit. Dit gaat goed en het is stabiel. Alleen de snelheid is niet zo heel snel. 

Ik heb in ieder geval een maand de tijd om ze uit te testen. 

Ik heb nu gekozen voor de Linksys Atlas Pro 6, is ook een 3 pack net zoals de Deco X20 

Deze Linksys is geschikt tot 3500 mb op Wifi 5, waar de Deco tot 1800 mb geschikt is. Deze leek mij wat beter, en kwam ook zeer goed uit de test bij Consumentenbond.

 

Allereerst van harte welkom bij Odido en op onze Community! 😀 @Harmen1993 

Ik vind het super leuk om jouw ervaring te lezen. Ik ben blij dat je er zo van geniet! 

Uiteraard help ik je graag verder bij het halen van een optimale snelheid. Is de tip van @Waqqas misschien een idee?

Ik heb het modem uitgelezen en de verbinding ziet er verder gelukkig helemaal goed uit!

@Teresa van Odido Hartelijk dank! Het werkt tot nu toe super, geen klachten tot nu toe. 

Nu aan het puzzelen hoe je een stabiele en snelle verbinding kunt krijgen, gelukkig ben ik er graag mee bezig. Dus alle hulp is welkom :)

Het modem werkt inderdaad naar behoren, geen klachten tot dusverre.

Dankjewel 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Harmen1993 

Bij de bewerkingsmodus kan je beter voor Acces Point kiezen.

Hi @Waqqas 

Ik heb m nu ingesteld op Access point.

Wat denk je van die Linksys Atlas Pro 6?

Reputatie 7
Badge +15

@Harmen1993

WiFi 6 zorgt voor een wat beter bereik, had je ook op de TP-LINK Deco X20 maar zorg dat ze op een goede plek staan met weinig obstakels tussen de units of sluit ze bekabeld aan.

Ik heb nu de TP-link en de Linksys gehad totdat mijn vader heeft gebeld naar Odido omdat er nog geen afspraaksbevestiging van de monteur was, de medewerkster vertelde dat TP-link in ieder geval niet samenwerkte met het Zyxel modem wat in de meterkast staat, zij had daarop aangeboden om de mesh repeater van Zyxel uit te proberen, zodoende lag er gisteren een pakket van Odido in huis. Ik heb besloten om vandaag de repeater aan te sluiten, tot mijn verbazing was er nog een Odido pakket binnengekomen, er zat een gloednieuw modem in, inclusief een kabel voor het aansluiten van de glasvezel, mijn ouders vertelde me dat er in een mail stond dat technici naar het modem gekeken hadden maar het modem niet te repareren was. Terwijl met het huidige modem alles werkt gek genoeg, en ook heeft @Teresa van Odido dit gecontroleerd. Ik heb ergens het vermoeden dat er een nieuw modem is besteld om de problemen met beller ID op te lossen. 
 

in ieder geval is het repeatersysteem up and running en halen ze hoge snelheden. Ik zal mij over een paar dagen opnieuw melden :)

 

Reageer