Skip to main content
Beantwoord

ondersteunt NR5307 Zyxcel de DDNS-functie?

• November 16, 2024
  • 13 reacties
  • 511 Bekeken

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Ik heb ODIDO-dienst 'klik en klaar' (=5G voor thuis) aangeschaft. Maar ik kan de DDNS-functie niet vinden in het modem (Zyxcel NR5307). Zit deze functie uberhaubt wel in dit modem?

Beste antwoord door Tommie van Odido

Hey ​@pandelam, welkom op onze Community!

Volgens mij heb ik jou zaterdag ook gesproken, klopt dat? Ik zou hier nog op terugkomen. Het klopt wat ik zei, door een aantal bugs met DDNS is het tijdelijk uitgeschakeld. Het komt terug in een volgende firmware update!

13 reacties

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 16077 reacties
  • Antwoord
  • November 19, 2024

Hey ​@pandelam, welkom op onze Community!

Volgens mij heb ik jou zaterdag ook gesproken, klopt dat? Ik zou hier nog op terugkomen. Het klopt wat ik zei, door een aantal bugs met DDNS is het tijdelijk uitgeschakeld. Het komt terug in een volgende firmware update!

• Auteur
  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • November 19, 2024

Ja wij hebben elkaar zaterdag  gesproken. Bedank voor deze update. Dan wacht ik de update af … Deze DDNS-functionaliteit is belangrijk voor veel huidige en toekomstige klanten. Zonder DDNS zal ‘Klik en Klaar’ voor minder klanten aantrekkelijk zijn. Mvg

• is een Top Poster
  • 5 reacties
  • January 4, 2025

Ik kon de DDNS-optie ook niet vinden op mijn router. Ik heb nu dit tooltje als hulpmiddel opgezet:

https://keepdns.nl

Hier kun je een TransIP-subdomein koppelen dat automatisch je thuis-IP bijwerkt via de API. Het enige dat je hoeft te doen, is de persoonlijke URL die je krijgt, elke minuut te refreshen. Als Keep-DNS ziet dat je IP is veranderd, wordt automatisch je IP bijgewerkt.

Ik heb dit zelf via Home Assistant ingeregeld, die de URL aanroept, maar je kunt natuurlijk ook een oude telefoon gebruiken met een tabblad dat elke minuut refreshed.

Als DDNS straks weer werkt, kun je deze URL ook direct daarin gebruiken.

• is een Top Poster
  • 5 reacties
  • January 4, 2025

Bericht verwijderd, verkeerde topic.

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • May 20, 2025

Hallo,

is er al iets bekent over de firmware update inzake de DDNS? 

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 16077 reacties
  • May 20, 2025

Hey ​@hugo-utrecht, welkom op onze community!

De firmware is al uitgestuurd! Op welke firmware zit jij? Zou je dat voor mij willen controleren? Dan weet ik precies wat er speelt namelijk. Sommige blijven nog op de B7 zitten in verband met de lage banden. De B11 zit DDNS nu is. Zou je ook je profiel willen aanvullen met jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van je rekeningnummer? Dan kan ik je handmatig laten upgraden als je nog op de B7 zit namelijk. Laat je mij dit weten? Alvast bedankt! 

• is een King Poster
  • 65 reacties
  • May 21, 2025

De firmware is al uitgestuurd! Op welke firmware zit jij? Zou je dat voor mij willen controleren? Dan weet ik precies wat er speelt namelijk. Sommige blijven nog op de B7 zitten in verband met de lage banden. De B11 zit DDNS nu is. Zou je ook je profiel willen aanvullen met jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van je rekeningnummer? Dan kan ik je handmatig laten upgraden als je nog op de B7 zit namelijk. Laat je mij dit weten? Alvast bedankt! 

@Tommie van Odido :

Ik heb het zelf niet nodig, maar ik heb (al een tijdje) de b11 fw-versie van de NR5307 en ik heb DDNS nog nergens zien staan in de web-interface.

Waar zou het te vinden moeten zijn?

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 16077 reacties
  • May 22, 2025

Dat is wel gek ​@ed-win, hij moet onder het hamburgermenu staan → Netwerkinstellingen → DNS. 

Als je hem nog niet kunt vinden dan moet je het modem voorzien van een factory reset. Dan moet je hem zien staan!

• is een King Poster
  • 65 reacties
  • May 22, 2025

@Tommie van Odido Ik heb mijn router een factory reset gegeven. En inderdaad pas daarna is het DNS menu zichtbaar. (de url 192.168.x.x/DNS werkte daarvoor ook nog niet. die doet het na de reset nu ook)

Lijkt me wel erg onhandig als iedereen die hier gebruik van wil gaan maken eerst een factory reset uit moet voeren. Lijkt me dan ook de moeite waard als jullie kunnen onderzoeken waarom deze instelling niet zichtbaar was na de firmware upgrades.

Vraagje: Ik heb nu alles weer handmatig geconfigureerd, maar had ik ook een backup van mijn instellingen kunnen maken, een factory reset uit voeren en dan de backup weer inlezen?

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • May 22, 2025

Hallo

ik heb firmware 

• Firmware-versie
  • V1.00(ACJG.0)NR53_b11D0326

ik heb mijn profiel geupdated

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • May 22, 2025

De tip van Edwin werkt, inderdaad harde reset met B11 firmware werkt!

DDNS werkt, hartelijk dank

Forum|alt.badge.img+4
  • Odido medewerker
  • 933 reacties
  • May 22, 2025

Lijkt me wel erg onhandig als iedereen die hier gebruik van wil gaan maken eerst een factory reset uit moet voeren. Lijkt me dan ook de moeite waard als jullie kunnen onderzoeken waarom deze instelling niet zichtbaar was na de firmware upgrades.

Dit wordt al opgelost in een volgende firmware-update. 

Vraagje: Ik heb nu alles weer handmatig geconfigureerd, maar had ik ook een backup van mijn instellingen kunnen maken, een factory reset uit voeren en dan de backup weer inlezen?

Ja hoor! 

• Debutant
  • 4 reacties
  • September 5, 2025

@Tommie van Odido 
Wij gebruiken een Odido K&K voor ons lokale verenigingsgebouw. Het alarmsysteem vereeist een vast ip-adres om op afstand te kunnen zien of het ingeschakeld is of niet (en eventueel de status te veranderen) én om meldingen door te krijgen.

Odido kiest ervoor om elke 24 uur het ip te veranderen voor 5G netwerken, maar dat is een keuze. Het is super makkelijk om als provider na een reset te zeggen: 'hé, dat MAC Adres dat ken ik, dat was er 5 minuten geleden ook, en toen had hij IP w.x.y.z; laat ik die opnieuw uitgeven. 

Maar goed, dat is een keuze. Nu is het alternatief voor veel mensen om danmaar een DynDNS service op te tuigen. Een paar gratis providers, en dat werkt best. Je zou denken…. dat kan Odido ook prima zelf verzorgen; of zelfs een kwestie van een vinkje in de instelling in het modem (of in je klantportaal) dat je graag hetzelfde ip-adres behoud. Desnoods tegen een kleine vergoeding; maar er hoeft niet per se een enorme service achter te hangen voor de consument die hun alarm systeem, NAS, of gameserver bereikbaar wil houden van buitenaf.

De DDNS opgezet en ik kijk in het modem…. nergens te vinden. Ik bel de klantenservice en wat zeggen die? Eerst dat het niet kan, na doorvragen dat het wel kan, maar dat je het in de app moet instellen. En vervolgens moet ik in een community forum eerst lezen dat sommige mensen het prima werkend hebben, todat ik dit topic tegen kom en lees dat je hiervoor een bepaalde firmware versie nodig hebt die 9 maanden geleden al beschikbaar was.

Dan lees ik dat je daarvoor een fabrieksreset moete doen. En dan pas dat het misschien handiger is om eerst een back-up te maken van je instellingen, zodat je die terug kan zetten.

Vanmorgen zoek ik op firmware update op het forum (want het modem hier staat nog b7) en in het modem staat geen optie om firmware in te laden. 

Tot mijn verbazing lees ik vervolgens hier en hier en hier:

Als je nu de b7 firmware hebt heb je die omdat je op een locatie zit die slechte dekking heeft. In de nieuwere firmwares worden er 5G kanalen uitgezet om het normale mobiel 5G verkeer niet te overbelasten. 

Een firmware update naar b17 zal in jouw geval dan serieuze verbindingsproblemen opleveren. Het is de vraag of dat opweegt tegen een dyndns functionaliteit.

en de een krijgt het via het forum; de ander moet een DM sturen:

Goedenavond ​ ,

Stuur even een privébericht naar een Odido-moderator met je klantnummer en modemgegevens, dan kunnen zij controleren of jouw modem in aanmerking komt voor een handmatige update.

Dus

1. Waarom wordt dit niet simpel uitgelegd op een support pagina zodra je zoekt naar DynDNS en Klik & Klaar en moet je meerdere topics door om dit uit te vinden
  2. Waarom heeft de telefonische support hier de ballen verstand van en stuurt je de verkeerde richting op?
  3. Waarom is een firmware update een keuze tussen twee kwade? Waarom dan niet een tussenvariant voor die klanten die in een bijzonder 5G gebied zitten en dus die lage frequenties niet willen verliezen? 

En tot slot; wat is nu het advies voor ons?