Skip to main content
Vraag

Odido Glasvezel: Foute? installatie en Odido neemt hun verantwoordelijkheid niet

• July 3, 2026
  • 59 reacties
  • 688 Bekeken

In maart 2026 werden de werken voor glasvezel klaar na meer dan een jaar van technische voorbereiding door Open Dutch Fiber (ODF), Rezolute en Circet. Als lid van de Technische Commissie van onze VvE heb ik dit proces van begin tot einde actief opgevolgd en, gedurende het hele traject, de technische voorwaarden nauwgezet nagevraagd om een correcte en kosteloze installatie te garanderen voor de 64 appartementen in onze blokken.

Het voorstel van ODF, eindverantwoordelijke, was om de FTU in onze meterkast in de trappenhal (buiten de appartementen) te plaatsen. Bij deze uitvoering was mijn belangrijkste voorwaarde het doortrekken van een kabel tussen de FTU in de meterkast en onze woonkamers, waar de huidige DSL aankomt. Die voorwaarde is belangrijk want onze trappenhal is volledig uit beton gemaakt, waardoor de modem niet in onze meterkast geplaatst kan worden zonder een ernstig verlies van signaalkwaliteit.
En alles, kosteloos.

Dit werd me, zowel schriftelijk als mondeling, meermaals bevestigd door ODF, Rezolute, Circet, Odido en Guidion zelf.

Dit was de voorwaarde waarop zowel ikzelf als de VvE akkoord zijn gegaan met de aanleg. Maar u kunt het al zien aankomen, het is niet gegaan als gepland.

8 april 2026 — Telefonische bevestiging door Odido

Op 8 april 2026 heb ik Odido gebeld met een expliciete vraag: is het mogelijk om de kabel van de FTU in de meterkast door te trekken naar de woonkamer, en zal dit kosteloos gebeuren? Die vraag wou ik beantwoord hebben voordat ik de officiële overgang naar glasvezel wou aanvragen.
De medewerker van Odido heeft dit telefonisch bevestigd na overleg met collega's en leidinggevenden. Hij bevestigde dat dit mogelijk was mits er loze leidingen aanwezig zijn in de meterkast, wat ik bevestigde. Hij bevestigde ook dat dit kosteloos zou gebeuren.
Ik heb de officiële overgang dus aangevraagd.

10 april 2026 — Schriftelijke bevestiging door Guidion

Op 10 april 2026 heb ik mijn eerste afspraak met Guidion gemaakt. Maar nadat ik de afspraak had gemaakt, heb ik contact opgenomen met hun klantenservice-chat. Ik heb expliciet gevraagd of de kabel van de meterkast naar de woonkamer doorgetrokken kon worden, en of dit kosteloos zou zijn. Een medewerker van Guidion bevestigde schriftelijk in de chat: "Als er een loze leiding is dan is het geen enkel probleem" en op de tweede vraag: "Ja dan moet het helemaal goed komen!"

22 april 2026 — Monteur Guidion: installatie niet mogelijk

Op 22 april 2026 kwam de monteur van Guidion (een onderaannemer, zzp'er) langs voor de installatie. Hij gaf meteen aan dat hij geen kabel van de FTU in de meterkast naar de woonkamer kon trekken, om twee redenen. Ten eerste valt het traceren van de loze leidingen buiten zijn contract — zijn opdracht beperkt zich tot het plaatsen van een modem. Bovendien zou dit een uitgebreide en kostbare ingreep vereisen, en dus een meerkost voor mij. Hij stelde ook vast dat het plaatsen van de modem in de meterkast niet mogelijk is vanwege de betonnen wanden. Op mijn vraag wat mijn opties waren, kreeg ik één antwoord: terug bellen naar Odido. Hij liet ook weten dat hij een PV van het bezoek met zijn bevindingen ging opmaken.

23 april 2026 — Eerste contact met Odido na het bezoek

Op 23 april 2026 heb ik Odido telefonisch gecontacteerd om de situatie te melden. Ik heb de technische problemen en de keten van verantwoordelijkheden gedetailleerd uitgelegd. De medewerker erkende de situatie. Diezelfde dag ontving ik een generieke e-mail van Odido met een lijst van vage "mogelijke redenen" voor het probleem, alsof de technische oorzaak onbekend was. Deze redenen waren niet correct en niet in lijn met wat telefonisch was besproken, en beantwoordden mijn vragen niet. Meteen stuurde ik een schriftelijke e-mail aan Odido waarin ik de technische oorzaak verduidelijkte, bevestiging vroeg van het behoud van mijn DSL-contract, bevestiging vroeg dat het glasvezelabonnement niet geactiveerd wordt, en een kosteloze oplossing eiste conform de eerder gemaakte afspraken.
Ik heb tot heden geen antwoord op mijn e-mail gekregen.

23 april 2026 — Tweede contact met Odido

Diezelfde namiddag belde een tweede medewerker van Odido, die niet op de hoogte was van het ochtendgesprek. Die drong aan op een onmiddellijke beslissing over een FTU-verplaatsingsaanvraag bij ODF, met het risico dat ik zelf de kosten zou dragen als ODF dat zou weigeren.
Ik heb dit geweigerd en schriftelijk vastgelegd in een tweede e-mail dat:

• de kosteloze installatie uitdrukkelijk was beloofd op 8 april 2026;
  • ik geen beslissing neem onder druk en zonder garanties;
  • ik van Odido een concreet en kosteloos voorstel verwacht met een duidelijke tijdslijn.

Ik heb tot heden geen antwoord op mijn e-mails gekregen.

7 mei 2026 — Bezoek van Circet (zzp'er)

Odido had bij ODF een aanvraag ingediend voor de verplaatsing van de FTU — zonder mij te consulteren. Zoals ik meermaals heb aangegeven, verwacht ik een technische en kosteloze oplossing van Odido en haar partners, niet een procedure waarbij beslissingen over mijn hoofd worden genomen.

Op 7 mei 2026 kwam er iemand langs van Circet, een onderaannemer (zzp'er), die ter plaatse niets kon oplossen. Hij moest contact opnemen met Circet om iemand anders te laten komen.

24 mei & 1 juni 2026 — E-mails van Odido + telefonisch contact

Op 24 mei en 1 juni 2026 ontving ik twee e-mails van Odido waarin, naar mijn begrip, toestemming werd gevraagd voor een FTU-verplaatsing. Ik heb op beide e-mails geantwoord waarin ik uitleg vroeg over de e-mails en de gevraagde toestemming. Op geen van beide reacties heb ik een antwoord ontvangen.

Op 1 juni heb ik daarom opnieuw telefonisch contact opgenomen met Odido. Na meer dan 30 minuten heb ik het volledige verhaal opnieuw uitgelegd. Tijdens dit gesprek vernam ik ook dat ODF de FTU-verplaatsing had afgekeurd zonder redenen — nadat ze het hadden goedgekeurd — na het eerste bezoek van hun Circet-monteur, een beslissing die nooit aan mij was gecommuniceerd.

Na onderzoek door de medewerker en drie telefoontjes die dag, was de conclusie van het gesprek dat het doortrekken van de kabel tussen de meterkast en de woonkamer wél mogelijk was en kosteloos zou gebeuren. De medewerker had zelf contact opgenomen met een leidinggevende bij Guidion, die dit bevestigde. Ik heb vervolgens een nieuwe afspraak met Guidion gemaakt.

27 mei 2026 — Tweede bezoek Circet

Twee medewerkers van Circet kwamen langs op 27 mei 2026. Tijdens dit bezoek gaven zij aan dat een verplaatsing van de FTU zou betekenen dat de bestaande binnenkabels afgebroken moeten worden en dat een nieuwe route via de buitenkant gezocht moet worden.

Circet is een onderaannemer van ODF met een contract dat binnenkort — als het al niet verlopen is — afloopt voor de uitvoering van deze werken. Mede hierdoor probeerden zij mij onder druk te zetten om onmiddellijk een beslissing te nemen. Ik heb geweigerd.

Zij zouden de situatie met ODF bespreken en met een oplossing of beslissing terugkomen. Tot op heden heb ik hierop geen antwoord ontvangen.

2 juni 2026 — Afspraak Guidion: monteur verschijnt niet

Op 2 juni 2026 had ik een afspraak met Guidion. Mij was bevestigd dat de monteur op de hoogte was van de situatie en wist dat hij een kabel tussen de meterkast en de woonkamer moest doortrekken. Ik ben de hele dag thuis gebleven om hem te ontvangen. De monteur zou tussen 12u en 16u langskomen.

Om 16u was er nog niemand. Ik belde Guidion, die mij simpelweg meedeelde dat de monteur had gemeld dat ik niet thuis was. Ik was wel degelijk thuis. Of de monteur of Guidion heeft dus onjuiste informatie doorgegeven — iets wat niet te bewijzen valt, maar des te frustrerender is.

Het was niet mogelijk om de afspraak onmiddellijk opnieuw te boeken. Ik moest opnieuw contact opnemen met Odido.

3 juni 2026 — Opnieuw contact met Odido: klacht geweigerd

Op 3 juni moest ik het volledige verhaal opnieuw uitleggen. Ik vroeg deze keer om een formele klacht in te dienen. Dit werd geweigerd, zonder uitleg over hoe ik dit zelf kon doen. De medewerker beloofde de zaak te escaleren en gaf aan dat ik gecontacteerd zou worden door een leidinggevende of iemand van een andere afdeling.

16 juni 2026 — Nog geen nieuws

Ik had niets gehoord en belde opnieuw. De medewerker zou erachter gaan.

25 juni 2026 — Nog geen nieuws

Opnieuw geen nieuws. Ik belde opnieuw. De medewerker zou erachter gaan.

29 juni 2026 — Odido: wij kunnen niets meer doen

Odido belde terug met de mededeling dat zij niets meer kunnen betekenen en dat ik mij tot ODF moet wenden. Dit terwijl ODF de FTU-verplaatsing reeds had afgekeurd, met als reden dat de FTU technisch correct geplaatst is — wat volledig voorbijgaat aan het feit dat de verbinding tussen de meterkast en de woonkamer, de kern van het probleem, nog steeds niet gerealiseerd is.

Dus Odido, is dit wat jullie een dienst noemen?

Wij hebben een VvE in Amsterdam met 64 appartementen met een niet bruikbare glasvezelaansluiting. De aansluiting is volgens ODF correct uitgevoerd tot in de meterkast. Het probleem is de verbinding tussen de meterkast en de woonkamer — een verbinding die Odido, Guidion en alle betrokken partijen tot nu toe als kosteloos realiseerbaar hebben bevestigd. En nu trekken jullie de handen ervan af en nemen geen verantwoordelijkheid op voor de situatie?

Wat gaat Odido doen om hun klanten tegemoet te komen?

Extra verzoek

Ik verzoek Odido op basis van Artikel 15 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en mijn recht als consument op een deugdelijke en transparante klachtafhandeling om alle informatie rondom deze casus schriftelijk te maken.

Aangezien uw medewerkers tot nu toe cruciale beslissingen en toezeggingen — onder andere over de afspraken met ODF en Guidion — uitsluitend telefonisch hebben gecommuniceerd, sommeer ik u om deze volledige historie alsnog schriftelijk aan mij te bevestigen. Ik verzoek u om de exacte inhoud van deze eerdere telefonische beslissingen, de datums waarop deze zijn genomen en de motivering daarvan, per e-mail aan mij te overleggen.

Tevens maak ik formeel gebruik van mijn recht op inzage conform de AVG. Ik verzoek u mij binnen de wettelijke termijn van één maand een volledig, chronologisch overzicht te verstrekken van alle persoonsgegevens die u in deze casus verwerkt, vanaf 1 april 2026 tot heden. Ik verzoek specifiek om:

• Alle interne klantnotities, logboeken en dossiernotities in uw CRM-systeem die door medewerkers zijn getypt tijdens of na contactmomenten omtrent mijn adres.
  • Alle audio-opnamen dan wel transcripten van de telefonische gesprekken die hebben plaatsgevonden tussen 1 april 2026 en heden.
  • Alle interne en externe schriftelijke communicatie (e-mails en systeemberichten) tussen Odido, ODF en Guidion met betrekking tot mijn aansluiting.

Indien bepaalde audio-opnamen of specifieke e-mails niet (meer) beschikbaar zijn, verzoek ik u mij hierover expliciet en schriftelijk te informeren, inclusief de specifieke reden en de datum waarop deze zijn gewist.

Ik maak vanaf heden bezwaar tegen verdere telefonische afhandeling van deze casus. Ik verzoek u om vanaf nu alle statusupdates en beslissingen uitsluitend schriftelijk per e-mail aan mij te communiceren. Mondelinge toezeggingen per telefoon worden door mij niet meer geaccepteerd.

59 reacties

Albert55
Forum|alt.badge.img
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • July 4, 2026

@Imrick je bent hier in een forum, het officiële stukje wat met AI is gemaakt had je achterwege kunnen laten. Als je geluk hebt komt er iemand van Odido binnenkort even kijken, als je net zoals ik pech hebt moet er zeker 3 weken wachten op antwoord. 

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • July 4, 2026

Hoi ​@Imrick 

Dit is inderdaad niet het juiste medium om met legal statements informatie op te eisen. Dit is een klant helpt klant forum. Er zijn ook moderators die de gesprekken begeleiden.

Even afgezien van het feit dat de AVG niet hetzelfde is als Wet Openbaar Bestuur waarbij je bij overheden hele correspondentie kunt opeisen, gaat dat bij AVG niet op. Je kunt dan alleen "vergeten " worden en moeten ze alle persoonlijke gegevens zo veel mogelijk wissen. 

Maar goed,  je maakt het ook wel heel moeilijk.  Als er loze leidingen zijn dan moeten die natuurlijk niet eerst opgespoord moeten worden. Label de leidingen als VVE en betaal wat bij voor het kabeltrekken. Dat zijn gewoon werkzaamheden die nooit in het standaard pakket zitten. Zie de FAQ op deze pagina.

De erhernetkabel zelf is ook niet gratis.  Dus wat er gebruikt wordt betaal je gewoon direct aan de monteur. Die gebruiken daar vaak eigen middelen voor. (Zijn niet voor niks ZZP). En anders krijgt elke bewoner dezelfde discussie.

De VVE zou ook haar onderhoudspartij kunnen vragen om een offerte om in 1 x alle appartementen te voorzien van zo'n kabel. Dan zal dat goedkoper zijn.

Het zou kunnen dat Guidion standaard ONT en router bij elkaar zet. Daarna kun je als bewoner zelf je internet verbinding aansluiten met een Wifi versterker via die kabel of de Zyxel internet router verplaatsen naar de huiskamer. 

• July 4, 2026

Hij bevestigde dat dit mogelijk was mits er loze leidingen aanwezig zijn in de meterkast, wat ik bevestigde.

Als er loze buizen liggen, dan is het trekken van een kabel volgens mij kosteloos. Maar het moet wel bekend zijn waar die liggen natuurlijk. Het moet niet zijn dat die monteur van Odido die buizen op moet zoeken. Dat kost veel te veel tijd en is wellicht niet gratis.

Forum|alt.badge.img+2
  • July 4, 2026

Een glasvezelkabel kan je niet zomaar door een buis trekken. De dikke kabel is niet erg buigzaam en je moet aan de minimale buigradius houden (anders reflecteert het licht terug ipv verder gaan door de bocht). Een bestaande buis van meterkast naar woning heeft met zekerheid vele bochten en meestaal ook te klein voor een glasvezelkabel. Wat wel mogelijk is, de ONT in de meterkast te installeren en een ethernetkabel naar de woning door de buizen te trekken. Maar dan kan iedereen, de in de flat toegang tot de meterkast heeft, de kabels uit de ONTs omwisselen en de internettoegang misbruiken. Vandaar kiest men in meeste gevallen de gaatjes nieuw te boren en glasvezelkabel in rechte buizen van onderburen naar boven te trekken. Of men trekt de kabel buiten omhoog en via gaatjes in buitengevel naar binnen te voeren.

• July 4, 2026

Een glasvezelkabel kan je niet zomaar door een buis trekken. 

Dat hoeft ook helemaal niet. Van glasvezelkastje naar router is een utp kabel. Die kan prima door een buisje.

Forum|alt.badge.img+2
  • July 4, 2026

Van glasvezelkastje naar router is een utp kabel. Die kan prima door een buisje.

Zie deze opmerking

Maar dan kan iedereen, de in de flat toegang tot de meterkast heeft, de kabels uit de ONTs omwisselen en de internettoegang misbruiken.

rvk01
  • July 4, 2026

Wat wel mogelijk is, de ONT in de meterkast te installeren en een ethernetkabel naar de woning door de buizen te trekken. Maar dan kan iedereen, de in de flat toegang tot de meterkast heeft, de kabels uit de ONTs omwisselen en de internettoegang misbruiken. 

Toch wordt het regelmatig zo gedaan. Maar goed... dat is dan iets wat de VvE met de aannemer in de planning fase af moet spreken.

Forum|alt.badge.img+2
  • July 4, 2026

Toch wordt het regelmatig zo gedaan. 

Misschien is dit toch de reden, waarom we in laatste weken massale melding over "onrechtmatig gebruik” in deze community hebben?

rvk01
  • July 4, 2026

Misschien is dit toch de reden, waarom we in laatste weken massale melding over "onrechtmatig gebruik” in deze community hebben?

🤣 ik denk dat dat een andere (interne) reden bij Odido heeft. 

Maar goed... De aannemer heeft hier opdracht gekregen om de FTU's aan te leggen. Dat is gedaan en dat laatste stukje Ethernet tussen de FTU en ONT wordt doorgaans met een klein kabeltje opgelost. Dat gaat hier niet dus zal er een partij de verantwoording moeten nemen om dat door te trekken. Is ODF hiervoor verantwoordelijk, direct voor alle aansluitingen, of Guidion, in naam van Odido per individuele aansluiting bij afsluiten van een abonnement.

Uiteraard kan ook de VvE het boetekleed aantrekken en dit extern regelen omdat zij schijnbaar geen duidelijke afspraken met de juiste partij.

Het is dus wel schriftelijk bevestigt... maar is er ook schriftelijk bevestigd wie er voor verantwoordelijk is? Want dat iemand zegt of schrijft dat het wel in orde komt, is nog geen schriftelijke bevestiging dat ZIJ het in orde maken. Dus wie heeft schriftelijk bevestigd dat het hun verantwoordelijkheid is?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 4, 2026

Hoi ​@Imrick 

Dit is inderdaad niet het juiste medium om met legal statements informatie op te eisen. Dit is een klant helpt klant forum. Er zijn ook moderators die de gesprekken begeleiden.

Even afgezien van het feit dat de AVG niet hetzelfde is als Wet Openbaar Bestuur waarbij je bij overheden hele correspondentie kunt opeisen, gaat dat bij AVG niet op. Je kunt dan alleen "vergeten " worden en moeten ze alle persoonlijke gegevens zo veel mogelijk wissen. 

Maar goed,  je maakt het ook wel heel moeilijk.  Als er loze leidingen zijn dan moeten die natuurlijk niet eerst opgespoord moeten worden. Label de leidingen als VVE en betaal wat bij voor het kabeltrekken. Dat zijn gewoon werkzaamheden die nooit in het standaard pakket zitten. Zie de FAQ op deze pagina.

De erhernetkabel zelf is ook niet gratis.  Dus wat er gebruikt wordt betaal je gewoon direct aan de monteur. Die gebruiken daar vaak eigen middelen voor. (Zijn niet voor niks ZZP). En anders krijgt elke bewoner dezelfde discussie.

De VVE zou ook haar onderhoudspartij kunnen vragen om een offerte om in 1 x alle appartementen te voorzien van zo'n kabel. Dan zal dat goedkoper zijn.

Het zou kunnen dat Guidion standaard ONT en router bij elkaar zet. Daarna kun je als bewoner zelf je internet verbinding aansluiten met een Wifi versterker via die kabel of de Zyxel internet router verplaatsen naar de huiskamer. 

Bedankt ​@eric voor uw reactie.

Over de technische uitvoerbaarheid

Dus volgens u zijn deze werken uitvoerbaar en opgenomen in een FAQ. Dan stel ik de volgende vraag: waarom weigert Guidion, of hun zzp'er, deze werken uit te voeren? Want ik heb op dit moment nog steeds geen werkende glasvezelaansluiting. Als het zo eenvoudig is als u aangeeft, met extra werk die niet in het standard pakket vallen, dan verwacht ik dat Odido ervoor zorgt dat Guidion dit ook daadwerkelijk uitvoert.

Over de kosten

Los van wat er op de website staat en wat standard is of niet: ik heb met Odido een expliciete afspraak gemaakt. Deze kosteloze uitvoering werd mij niet één, maar drie keer bevestigd, door verschillende medewerkers van Odido, na overleg met collega's en leidinggevenden, en ook schriftelijk door Guidion zelf. Een mondelinge afspraak is volgens de wet eveneens bindend. Ik ga er dan ook van uit dat Odido deze toezegging nakomt.

Over de wifi-versterker

Een wifi-versterker is geen oplossing voor onze situatie. De FTU bevindt zich in een meterkast in een betonnen trappenhal, buiten het appartement. Beton blokkeert het wifi-signaal aanzienlijk. Een versterker lost het fundamentele probleem niet op, het maskeert het hooguit. Ik heb glasvezel aangevraagd voor een werkende verbinding in mijn woonkamer, niet voor een workaround.
PS: Een paar bewoners hebben dit toch laten installeren en hebben nu exact dit probleem, een hele slechte en soms geen verbinding met internet.

Dus mijn vraag blijft hetzelfde, wat zal Odido doen om te zorgen dat onze VVE die verbinding krijgt volgens de afspraken die werden gemaakt.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 4, 2026

Van glasvezelkastje naar router is een utp kabel. Die kan prima door een buisje.

Zie deze opmerking

Maar dan kan iedereen, de in de flat toegang tot de meterkast heeft, de kabels uit de ONTs omwisselen en de internettoegang misbruiken.

Bedankt voor jullie reacties.

Elk appartement heeft een aparte meterkast op slot met een FTU-aansluiting, dus dat is voor ons geen probleem. Een UTP-kabel via een loze leiding is inderdaad een optie, maar mijn punt is precies dat ik momenteel van niemand (Odido, Guidion, noch hun partners) een werkende oplossing heb aangeboden gekregen. Ik word van medewerker naar medewerker, van bedrijf naar bedrijf gestuurd, zonder oplossing.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 4, 2026

🤣 ik denk dat dat een andere (interne) reden bij Odido heeft. 

Maar goed... De aannemer heeft hier opdracht gekregen om de FTU's aan te leggen. Dat is gedaan en dat laatste stukje Ethernet tussen de FTU en ONT wordt doorgaans met een klein kabeltje opgelost. Dat gaat hier niet dus zal er een partij de verantwoording moeten nemen om dat door te trekken. Is ODF hiervoor verantwoordelijk, direct voor alle aansluitingen, of Guidion, in naam van Odido per individuele aansluiting bij afsluiten van een abonnement.

Uiteraard kan ook de VvE het boetekleed aantrekken en dit extern regelen omdat zij schijnbaar geen duidelijke afspraken met de juiste partij.

Het is dus wel schriftelijk bevestigt... maar is er ook schriftelijk bevestigd wie er voor verantwoordelijk is? Want dat iemand zegt of schrijft dat het wel in orde komt, is nog geen schriftelijke bevestiging dat ZIJ het in orde maken. Dus wie heeft schriftelijk bevestigd dat het hun verantwoordelijkheid is?

Bedankt voor de reactie.

Volgens mij is Odido verantwoordelijk voor de laatste stuk uitvoering.
Een mondelinge afspraak is bindend volgens de wet, en Guidion heeft het ook schriftelijk bevestigd via hun klantenservice-chat.

Daarnaast heb ik een contract met Odido voor het leveren van een glasvezelaansluiting, als zij denken dat ze het niet kunnen realiseren, moeten ze dat vooraf communiceren, het contract beëindigen, of bij ODF aangeven dat de verbinding tot in het appartement niet gerealiseerd kan worden.

Dit zou de logische manier van werken zijn.

Forum|alt.badge.img+2
  • July 4, 2026

@Imrick Je heb hier met 4 partijen te maken. ODF de eigenaar van het glasvezelnetwerk, Circet de glasvezelaanlegger, Odido de internetprovider en Guidion de aannemer van Odido. Bij showing wordt de plek van FTU vastgelegd en Circet voerde deze opdracht volgens de afspraak uit (FTU in meterkast). Maar dan wil je FTU in de woning verleggen, dit is niet zoals afgesproken, een FTU te verplaatsen is een taak van de netwerkeigenaar (ODF) niet van de provider (officieel mag niemand aan de FTU aankomen zonder toestemming van ODF), als ODF acht dat de verplaatsing niet te verantwoorden is zonder extra werk, moet je (VvE) of Odido voor meerwerk betalen. Dus het is tussen jou en Odido te twisten wie moet betalen, Guidion voert alleen opdracht van Odido uit en kan niet zelfs beslissen.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 4, 2026

@Imrick Je heb hier met 4 partijen te maken. ODF de eigenaar van het glasvezelnetwerk, Circet de glasvezelaanlegger, Odido de internetprovider en Guidion de aannemer van Odido. Bij showing wordt de plek van FTU vastgelegd en Circet voerde deze opdracht volgens de afspraak uit (FTU in meterkast). Maar dan wil je FTU in de woning verleggen, dit is niet zoals afgesproken, een FTU te verplaatsen is een taak van de netwerkeigenaar (ODF) niet van de provider (officieel mag niemand aan de FTU aankomen zonder toestemming van ODF), als ODF acht dat de verplaatsing niet te verantwoorden is zonder extra werk, moet je (VvE) of Odido voor meerwerk betalen. Dus het is tussen jou en Odido te twisten wie moet betalen, Guidion voert alleen opdracht van Odido uit en kan niet zelfs beslissen.

Bedankt voor de uitleg en ik weet precies met welke partijen ik te maken heb en wat hun rollen zijn. Ik heb er nog een paar uit deze uitleg gelaten.

Ik wil mijn FTU ook niet verplaatsen, dit heb ik nooit gevraagd. Ik wil mijn router in de woonkamer, dat was de afspraak vanaf het begin van de aanleg, en ik heb dit zelf voor de hele VvE opgevolgd en nagevraagd. (Dus ook met ODF, Rezolute en Circet.)

De VvE en ik hebben twee voorwaarden, in alle stappen van het traject geëist, namelijk een werkende router in de woonkamer en een kosteloze installatie. Elke betrokken partij heeft bevestigd dat dit mogelijk is op verschillende momenten van het proces. Zo zijn we geëindigd met de FTU in de meterkast, want iedereen heeft beweerd dat onze voorwaarden op deze manier konden worden nagekomen. Nu blijkt dat dit niet het geval is.

De VvE en ik willen gewoon dat deze afspraak wordt nagekomen.

Dus of de FTU in de meterkast blijft of wordt verplaatst, dat is niet ons probleem. Dat is een interne kwestie tussen al die partijen. Ons kader blijft hetzelfde: router in de woonkamer, kosteloze installatie.

rvk01
  • July 4, 2026

Zo zijn we geëindigd met de FTU in de meterkast, want iedereen heeft beweerd dat onze voorwaarden op deze manier konden worden nagekomen. Nu blijkt dat dit niet het geval is.

Het is technisch nog wel mogelijk, toch?

Het probleem is dat je dus met Guidon (met weer 'tig zzp'ers) en Odido te maken hebt. En dan moet je dus wel de juiste persoon aan de lijn zien te krijgen. Als je een schriftelijke bevestiging van Odido hebt dan moeten ze dat gewoon nakomen. Alleen moeten ze het daar wel doorspelen naar hogerop want die studentjes aan de helpdesk kunnen gewoon niets. 

Als het schriftelijk bevestigd is, heb je dan zo telefonisch contact gehad met degene die daarvoor getekend heeft?

• July 4, 2026

De VvE en ik hebben twee voorwaarden, in alle stappen van het traject geëist, namelijk een werkende router in de woonkamer en een kosteloze installatie.

Je hebt een lopend thuisabonnement bij Odido? En nu is de router verbonden met de telefoonlijn van KPN? 

Heeft Odido zelf contact opgenomen (per brief/email) om de verbinding om te zetten naar glasvezel van ODF? Of ben jij de hele tijd degene die dat wil?

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • July 4, 2026

Zolang DSL in de betreffende wijk nog niet wordt uitgezet blijft dat actief. Maar als er glasvezel is kun je DSL niet meer als nieuwe aansluiting bij Odido bestellen. Uiterlijk in 2033 wil KPN van al het koper af maar voert tot die tijd per wijk uit.

Forum|alt.badge.img+2
  • July 4, 2026

Ik wil mijn router in de woonkamer, dat was de afspraak vanaf het begin van de aanleg, en ik heb dit zelf voor de hele VvE opgevolgd en nagevraagd. (Dus ook met ODF, Rezolute en Circet.)

Hier heb ik twijfel over, ODF, Rezolute en Circet hebben niet te zeggen over waar de router staat. Ze kunnen hooguit afspraken maken over het aanleggen van glasvezel tot het maken van een aansluitingspunt. Men kan zelfs glasvezel laten aanleggen zonder glasvezel abonnement te bestellen. Dus deze afspraak kan je alleen met Odido gemaakt hebben (of met een andere willekeurige provider op ODF netwerk zoals Freedom...)

Dus of de FTU in de meterkast blijft of wordt verplaatst, dat is niet ons probleem.

De FTU te verplaatsen is tegen de oorspronkelijke afsprak, dit kost geld en of ODF überhaupt toestemt, staat nog niet vast. Je kan via mijnaansluiting.nl een offerte voor het verplaatsen van de FTU aanvragen.

Ons kader blijft hetzelfde: router in de woonkamer, kosteloze installatie.

Je eist van valse partijen, jouw pijl moet gericht op de provider, vergeet de andere bedrijven.

Albert55
Forum|alt.badge.img
  • is een gewaardeerde antwoordgever
  • July 4, 2026

Vergeet maar dat je de kosten vergoed gaat krijgen. Ga in overleg met VVE om de kosten te verdelen.

Wens je anders veel succes hiermee. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 5, 2026

Zo zijn we geëindigd met de FTU in de meterkast, want iedereen heeft beweerd dat onze voorwaarden op deze manier konden worden nagekomen. Nu blijkt dat dit niet het geval is.

Het is technisch nog wel mogelijk, toch?

Het probleem is dat je dus met Guidon (met weer 'tig zzp'ers) en Odido te maken hebt. En dan moet je dus wel de juiste persoon aan de lijn zien te krijgen. Als je een schriftelijke bevestiging van Odido hebt dan moeten ze dat gewoon nakomen. Alleen moeten ze het daar wel doorspelen naar hogerop want die studentjes aan de helpdesk kunnen gewoon niets. 

Als het schriftelijk bevestigd is, heb je dan zo telefonisch contact gehad met degene die daarvoor getekend heeft?

Ik zou ervan uitgaan dat het mogelijk is, maar zoals eerder gezegd blijven de zzp'ers van Guidion dit weigeren, terwijl Guidion het zelf wel bevestigt.

Het is ook onmogelijk om bij dezelfde persoon te blijven. Ik heb de bevestiging schriftelijk van Guidion via een helpdeskgesprek, en meermaals mondeling van Odido. En ik weet dat dit ook schriftelijk in het systeem van Odido staat, want een paar weken geleden heeft een medewerker dit precies voorgelezen vanuit de notities van een collega (technische haalbaar en kosteloos). Dus het is ook bij Odido schriftelijk vastgelegd.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 5, 2026

De VvE en ik hebben twee voorwaarden, in alle stappen van het traject geëist, namelijk een werkende router in de woonkamer en een kosteloze installatie.

Je hebt een lopend thuisabonnement bij Odido? En nu is de router verbonden met de telefoonlijn van KPN? 

Heeft Odido zelf contact opgenomen (per brief/email) om de verbinding om te zetten naar glasvezel van ODF? Of ben jij de hele tijd degene die dat wil?

Ja, ik heb een abonnement bij Odido via DSL, dus via de KPN telefoonlijn.

Wij hebben 1,5 jaar geleden e-mails van Odido samen met ODF gekregen over de aanleg van glasvezel in onze straat. Tijdens de hele fase van aanleg was ik in gesprek met ODF, Rezolute en Circet over hoe ze die aanleg in onze gebouwen gingen uitvoeren. De conclusie was een binnenroute tot onze meterkast, met de voorwaarde dat later een kabel van de meterkast naar de woonkamer kon worden doorgetrokken. Dit werd bevestigd door ODF, Rezolute en Circet, en ook door Odido.
Wat ook belangrijk is te weten: dit is een samenwerking tussen ODF en Odido. Wij mogen momenteel alleen een glasvezelabonnement bij Odido nemen, want zij hebben een jaar lang exclusiviteit door hun afspraak met ODF. Dus nee, ik ben niet degene die deze situatie zo heeft gewild.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 5, 2026

Ik wil mijn router in de woonkamer, dat was de afspraak vanaf het begin van de aanleg, en ik heb dit zelf voor de hele VvE opgevolgd en nagevraagd. (Dus ook met ODF, Rezolute en Circet.)

Hier heb ik twijfel over, ODF, Rezolute en Circet hebben niet te zeggen over waar de router staat. Ze kunnen hooguit afspraken maken over het aanleggen van glasvezel tot het maken van een aansluitingspunt. Men kan zelfs glasvezel laten aanleggen zonder glasvezel abonnement te bestellen. Dus deze afspraak kan je alleen met Odido gemaakt hebben (of met een andere willekeurige provider op ODF netwerk zoals Freedom...)

Ja en nee. Waar ODF de FTU plaatst is van belang voor de provider en hoe de provider de aansluiting kan maken. Ik ga er dan ook niet mee akkoord om te zeggen dat ODF en de rest van hun onderaannemers hier geen verantwoordelijkheid hebben.
Wat mij ook niet normaal lijkt: Odido of een andere provider controleert dit blijkbaar niet, terwijl het voor hen en hun klanten van groot belang is waar de FTU terechtkomt. Dit casus toont dat duidelijk aan.
Los daarvan: ik heb een bevestiging van zowel Odido als Guidion dat die uitvoering mogelijk is. En toch weigeren de zzp'ers van Guidion dit uit te voeren. Dat is de kern van het probleem.

Dus of de FTU in de meterkast blijft of wordt verplaatst, dat is niet ons probleem.

De FTU te verplaatsen is tegen de oorspronkelijke afsprak, dit kost geld en of ODF überhaupt toestemt, staat nog niet vast. Je kan via mijnaansluiting.nl een offerte voor het verplaatsen van de FTU aanvragen.

Niet als Odido beweert en aantoont bij ODF dat ze de aansluiting niet kunnen maken om een degelijk en goed signaal bij hun klanten te voorzien. (Dit werd een paar weken geleden wel goedgekeurd bij ODF om de FTU gratis te verplaatsen, ze zijn teruggekomen op hun beslissing). Wat blijkbaar nu het probleem is, en dat komt terug op mijn punt hierboven: waar de FTU wordt geplaatst is van belang voor ODF, maar ook voor de provider.
Dus opnieuw: ik heb als klant niets fout gedaan, en ik zal niet toestaan dat de VvE of ik betalen voor een afspraak die niet wordt nagekomen door een derde partij.

Ons kader blijft hetzelfde: router in de woonkamer, kosteloze installatie.

Je eist van valse partijen, jouw pijl moet gericht op de provider, vergeet de andere bedrijven.

Klopt niet. Ik eis dit bij elke partij die verantwoordelijkheid draagt bij het uitvoeren van deze werken. Wie de eindverantwoordelijkheid draagt, is mijn probleem niet als klant. Maar de twee grote bedrijven ODF en Odido, met hun onderaannemers, hebben iets beloofd te leveren. Waar de verantwoordelijkheid uiteindelijk valt, moeten zij samen uitzoeken.

Maar nu proberen ze gewoon aan hun verantwoordelijkheid te ontsnappen, in de hoop dat ik en de VvE op een bepaald moment plooien en zelf betalen. Dat zal niet gebeuren. Als klant neem ik beslissingen op basis van informatie die aan mij wordt gedeeld. Als die informatie misleidend, fout en/of onvolledig blijkt te zijn, mag ik de gevolgen daarvan niet dragen. Dat is precies wat ze nu proberen te doen.

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • July 5, 2026

Als je een jaar wacht dan kunnen ook andere (kleinere) providers via ODF aanbieden.  Maar dit ethernetkabel verhaal zal ook bij de andere providers hetzelfde zijn. Niemand biedt grais interne bekabeling aan en de meeste gebruiken ook Guidion als installatie partij. Een eigen monteursdienst is zeldzaam.…

Elke bewoner krijgt dit "gezeur"  dus een keer voor zijn kiezen. Je zou als VVE in 1 keer een installateur de ethernet kabels door door loze leidingen kunnen laten leggen. Dan is het heel efficiënt en als je er gelijk aan 2 kanten een rj45 connector op laat prikken kan het daarna snel getest worden en elke provider nu en in de toekomst dan het internet signaal in de woonkamer. 

• July 5, 2026

Dus nee, ik ben niet degene die deze situatie zo heeft gewild.

Je begrijpt mijn vraag verkeerd denk ik. Want dit bedoel ik niet.

ODF heeft glasvezel aangelegen. Heeft Odido jou daarna een email of brief gestuurd dat ze de verbinding om willen zetten naar glasvezel? 

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • July 5, 2026

In Amsterdam verdwijnt DSL nog niet, KPN moet eerst nog overbouwen met glasvezel 😒.

Maar nieuwe DSL aansluitingen bij Odido zijn niet meer te bestellen als ODF glasvezel er is.