Skip to main content

Odido Glasvezel

Joukelangen

Geachte heer of mevrouw,

Ik zit met een probleem. Er is vanochtend een monteur langs geweest van Guidion. Er zou Glasvezel aangelegd worden hier in huis. De kabel ligt in de meterkast. Er moet een stroompunt aan worden gelegd, maar er zit een zegel op de stoppenkast. Daardoor kan de monteur van Guidion niets. Hij was na 5 minuten binnen te zijn geweest weer weg. Hij gaf aan dat ik Stedin moet bellen. Dit heb ik gedaan. Stedin wees mij op hun beurt naar installQ. Daarna heb ik een Elektrotechnisch bedrijf gebeld hier in de omgeving. In de tussentijd nog 2 keer met Odido gebeld. De bedoeling was toch, verder kosteloos Glasvezel aanleggen. De elektrotechnische monteur kan de zegel verwijderen, een stroompunt maken en de zegel er weer op zetten. Dat mag de monteur van Guidion niet begreep ik net. Een stroompunt laten maken kost mij als ik het laat doen 150 Euro exclusief btw. Ik dacht dat het allemaal kosteloos geregeld kon worden. Ik heb het glasvezel pakket al binnen van Odido. Ik zou graag willen dat het allemaal gewoon regegeld wordt. Onnodig stressvol dit.

Kunt u mij helpen?

Met vriendelijke groeten,

Jouke Langen, Gouda 

Uitgelichte reactie

24 april 2025

Hallo ​@Joukelangen 

Een stopcontact laten aanleggen door Guidion valt onder meerwerk en kost €73, zie ook deze pagina:

https://www.odido.nl/service/bestelling/internet-tv/installeren/installatie-door-monteur

6 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21009 reacties
  • 24 april 2025

Hallo ​@Joukelangen 

Een stopcontact laten aanleggen door Guidion valt onder meerwerk en kost €73, zie ook deze pagina:

https://www.odido.nl/service/bestelling/internet-tv/installeren/installatie-door-monteur

Joukelangen
  • Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 24 april 2025
Waqqas schreef:

Hallo ​@Joukelangen 

Hey Waqqas,

De monteur was er vanmorgen, maar die was na 5 min weer weg. Er zit een zegel op de stoppenkast van Stedin. De monteur van Guidion mag die zegel niet verwijderen. Dat mag alleen een erkend bedrijf. Ik heb Stedin gebeld, InstallQ gebeld. Een elektromonteur gebeld die wel aan de zegel mag zitten. Dat kost me gelijk €150,-- exclusief btw. Odido een paar keer gebeld. Guidion gebeld. Niet goed voor mijn hart dit.

groet, Jouke

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1146 reacties
  • 24 april 2025

Je hebt een huis met een meterkast… er moet een stopcontact vrij zijn in de meterkast voor de ONT en router… en je hebt helemaal geen stopcontact in de meterkast zitten…? Wat raar?

Heb je helemaal geen stroompunt in de meterkast? Ook niet voor de deurbel? Of hoe had je de vorige modem aangesloten. Het is toch redelijk normaal dat er MINIMAAL 1 stroom stopcontact in de meterkast zit. Overigens… je kun op dat ene stopcontact gerust een verlengsnoer met 4 of 6 extra stopcontacten aansluiten. Dat is helemaal geen probleem. Dan hoeven ze dus van Stedin helemaal geen zegel te verbreken om extra stopcontacten aan te leggen.

(Overigens vindt ik dat sowieso al raar want normaal doe je dat vanuit je eigen meterkast. Of is die meterkast ook van Stedin? Laat anders eens een overzichtsfoto van de meterkast zien. Een zegel op de hoofdstop van het energiebedrijf kan ik me voorstellen, maar op de meterkast zelf...)

Joukelangen
  • Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 24 april 2025
rvk01 schreef:

Je hebt een huis met een meterkast… er moet een stopcontact vrij zijn in de meterkast voor de ONT en router… en je hebt helemaal geen stopcontact in de meterkast zitten…? Wat raar?

Heb je helemaal geen stroompunt in de meterkast? Ook niet voor de deurbel? Of hoe had je de vorige modem aangesloten. Het is toch redelijk normaal dat er MINIMAAL 1 stroom stopcontact in de meterkast zit. Overigens… je kun op dat ene stopcontact gerust een verlengsnoer met 4 of 6 extra stopcontacten aansluiten. Dat is helemaal geen probleem. Dan hoeven ze dus van Stedin helemaal geen zegel te verbreken om extra stopcontacten aan te leggen.

(Overigens vindt ik dat sowieso al raar want normaal doe je dat vanuit je eigen meterkast. Of is die meterkast ook van Stedin? Laat anders eens een overzichtsfoto van de meterkast zien. Een zegel op de hoofdstop van het energiebedrijf kan ik me voorstellen, maar op de meterkast zelf...)

Beste rvk01,

Bedankt voor je reactie. Er zit inderdaad geen stopcontact in de meterkast. De monteur van Guidion was er vijf minuten. Hij kon niet verder. De stoppenkast is verzegeld en om een stopcontact aan te leggen voor de modem moet hij de stoppenkast openmaken, maar daar is hij niet bevoegd voor. Ik heb Stedin gebeld. De verzegeling moet door een erkende elekticiteitsmonteur gebroken worden. Dan kunnen ze een stopcontact aanleggen wat er nu nog niet ligt. En dan moet daarna de stoppenkast weer verzegeld worden. Ik ben geen elektricien, dus ik weet ook niet precies wat er moet gebeuren.

Mijn huidige modem staat nu een hoek van de woonkamer. Daar is stroom.

Ik woon in een huurhuis uit 1980. Op de stoppenkast zit inderdaad een verzegeling op de meterkast zelf niet.

Bedankt voor het meedenken.

Groet, Jouke

rvk01
Forum|alt.badge.img+3
  • is een legendarische user
  • 1146 reacties
  • 24 april 2025

Je gaat ook absoluut geen stopcontact rechtstreeks op de verzegelde stoppen van Stedin zetten. Die tak je gewoon af van je (niet verzegelde) meterkast. Die hangt daarboven. Daar heb jij als bewoner gewoon volledig toegang toe (alles in dat witte kastje met schakelaren boven dat zwarte gedeelte, de ‘groepen’ dus). Als je een stopcontact direct op de stoppenkast van Stedin zou zetten, dan moet je daar ook weer een aparte aardlekschakelaar op zetten !!! Niet handig dus.

Je mag gerust een stopcontact bij maken vanaf je eigen (niet verzegelde) meterkast. Je ziet daar boven die meterkast zelfs een split/las-doosje zitten. Daar zou rechtsboven een uitgang kunnen komen om netjes een stopcontact te monteren.

Je kunt ook even helemaal bovenin de meterkast kijken of daar nog iets zit. Want het is raar dat ze daar niet even 1 stopcontact gemaakt hebben voor b.v. de deurbel. Ik zie daar wel wat draden hangen maar kan dus niet om het hoekje kijken of er ook iets van stroom zit.

Anders kan elke elektricien die meterkast open maken en op een van de groepen een extra draad zetten (of dus aftakken in dat las-doosje wat daar boven zit want daar zit volgens mij al een vertakking.

Ik weet niet in hoeverre ze bij Guidion ook een stopcontact op de meterkast kunnen maken, maar daar zit dus geen verzegeling op. Je mag het officieel zelfs (als particulier) zelf doen (als je je aan de voorschriften houdt) maar waarschijnlijk is het wel beter om dit even door een elektricien te laten doen.

PS. Je ziet daar links van/in de meterkast ook zelfs een geïmproviseerd draadje lopen. Lijkt me ook niet zoals het 100% moet 😋

Joukelangen
  • Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 24 april 2025
rvk01 schreef:

Je gaat ook absoluut geen stopcontact rechtstreeks op de verzegelde stoppen van Stedin zetten. Die tak je gewoon af van je (niet verzegelde) meterkast. Die hangt daarboven. Daar heb jij als bewoner gewoon volledig toegang toe (alles in dat witte kastje met schakelaren boven dat zwarte gedeelte, de ‘groepen’ dus). Als je een stopcontact direct op de stoppenkast van Stedin zou zetten, dan moet je daar ook weer een aparte aardlekschakelaar op zetten !!! Niet handig dus.

Je mag gerust een stopcontact bij maken vanaf je eigen (niet verzegelde) meterkast. Je ziet daar boven die meterkast zelfs een split/las-doosje zitten. Daar zou rechtsboven een uitgang kunnen komen om netjes een stopcontact te monteren.

Je kunt ook even helemaal bovenin de meterkast kijken of daar nog iets zit. Want het is raar dat ze daar niet even 1 stopcontact gemaakt hebben voor b.v. de deurbel. Ik zie daar wel wat draden hangen maar kan dus niet om het hoekje kijken of er ook iets van stroom zit.

Anders kan elke elektricien die meterkast open maken en op een van de groepen een extra draad zetten (of dus aftakken in dat las-doosje wat daar boven zit want daar zit volgens mij al een vertakking.

Ik weet niet in hoeverre ze bij Guidion ook een stopcontact op de meterkast kunnen maken, maar daar zit dus geen verzegeling op. Je mag het officieel zelfs (als particulier) zelf doen (als je je aan de voorschriften houdt) maar waarschijnlijk is het wel beter om dit even door een elektricien te laten doen.

PS. Je ziet daar links van/in de meterkast ook zelfs een geïmproviseerd draadje lopen. Lijkt me ook niet zoals het 100% moet 😋

Okee, ik ga sowieso niks zelf doen. Dan wordt het inderdaad een elektricien.

Bedankt voor uw berichten!

Komt vast goed.

groet, Jouke

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen