Op 9-9 glasvezel bij t-mobile aangevraagd en gisteren kwam een aardige meneer van Guidion langs. Een week geleden was het installatie materiaal al binnengekomen.
Helaas constateerde hij al snel dat er geen signaal op de glas aansluiting van de media convertor stond (maar 1 lampje aan de glas kant). Hij kon blijkbaar in een systeem kijken en bevestigen dat de patch wel degelijk voor vandaag ingepland stond bij Reggefiber en adviseerde mij de huidige werkdag af te wachten. Zijn werkzaamheden waren in een half uur voorbij.
Om kwart over 5 s’middags was er nog niets veranderd en heb ik de klantenservice gebeld, ik kwam al snel in een wachtrij met een ontspannend muziekje terecht. Na een paar minuten kreeg ik een medewerkster aan de lijn. Dit had ik eigenlijk niet zomaar verwacht (wordt ik dan toch cynisch?).
Ze stond me prima te woord en wist me precies te vertellen wat er allemaal was gebeurd, maar dat het toch vreemd was. Blijkbaar komt de Guidion man pas langs als Reggefiber bevestigd heeft dat er licht op het glas staat. Dat is dus niet gebeurd. Ze zou de technische dienst aansturen en bood me een voucher aan voor een onbeperkt sim gebeuren.
Vervolgens kreeg ik een bevestiging van dat gesprek in de mail met een referentienummer erin. Ik moet zeggen dat ik deze afhandeling van de klantenservice prima vind.
De hele technische procedure om van een glasprovider naar een andere te gaan is natuurlijk bagger maar was me als glasgebruiker na diverse verhuizingen al wel bekend.
Tot nu toe ging het bij de verhuizingen gewoon goed al bleef ik wel bij dezelfde provider. Als je overstapt naar een andere provider is er blijkbaar zoveel technische ombouw nodig dat het makkelijk mis kan gaan door het gebruik van drie partijen.Licht is dus niet zomaar licht maar men maakt gebruik van verschillende technieken. Dat zou geen probleem zijn als de Guidion man alle werkzaamheden kan doen/aansturen.
De Guidion man kan alleen zijn stukje doen en vertrekt dan weer en jij zit daar met je probleem en kan gaan bellen. Het zou al een hele verbetering zijn als hij de Reggefiber man kan bellen zodat die de ‘patch’ op dat moment kan doen. Nu moet je terug naar t-mobile die dan weer mensen gaan aansturen.
Zoals gezegd was ik op de hoogte van de structuur en de risico’s maar ‘hoopte’ dat het zomaar ineens goed zou kunnen gaan. Maar het is dan toch teleurstellend als het fout gaat en je ineens zonder internet zit. Ik hoop op een snelle oplossing.
Verder nog een opmerking over het installatiemateriaal. Daar zat een T-54 router bij met een sfp slot. Toch wordt er een aparte media convertor met een voeding meegeleverd. Logisch zou dus zijn dat er een sfp module wordt meegeleverd en de media convertor wordt weggelaten. Dat scheelt direct een stopcontact in de meterkast en wellicht geld.