Laatste week was de Odido monteur langs geweest om de glasvezel aan te zetten. De internet werkte dan, maar het was heel langzaam en met veel onderbrekingen. Een reset van de mediaconverter, modem en wifipunten heeft dit opgelost.
Het wifi was dan nog steeds wat langzaam en met onderbrekingen, bijzonder aan onze laptops (allebei MacBooks). Aan onze telefoons was het wifi op did moment al goed, maar niet aan de laptops. Wat googelen leerde me dat er wat wifi-interferentie kan zijn met MacBooks (veroorzaakt door AirDrop en AirPlay). Het omschakelen van de 5G-wifi naar een specifiek kanaal (44) hielp daarbij. Sindsdien krijgen we over het algemeen de snelheden die we zouden moeten krijgen (400 Mbp/s), en het lijkt stabiel.
Nu hebben we echter nog steeds problemen met twee dingen waar de verbinding heel vaak ontbreekt:
- Video calls via Google Meet worden steeds onderbroken, ongeveer elke 2-3 minuten. We worden niet helemaal uit gesprekken geschopt, maar het beeld en geluid loopt regelmatig vast.
- Muziek afspelen met HomePod Minis wordt ook steeds onderbroken met pauzen van ongeveer 3-5 seconden.
Ik heb nu geen idee wat deze twee specifieke problemen kan veroorzaken. Onze modem is wat ouder dus het is misschien mogelijk dat het probleem daarvan komt. De modem is een Zyxel T-54.
Verder heb ik nog een probleem met de facturering van onze wifipunten—we hebben sinds april 2024 twee wifipunten, maar ik heb onlangs vastgesteld dat we de gehele tijd voor drie wifipunten hebben betaald. Ons abonnement zegt nog steeds dat we drie hebben, maar het zijn nog steeds alleen twee. Hoe kan ik dit oplossen?