Internet + TV + vast bellen - onvolledige installatie
Wij hebben Internet, TV en vast bellen besteld nadat we hier gebombardeerd werden met aanbiedingen om over te stappen naar T-Mobile. In de eerste helft van dit jaar hebben we dan toch schoorvoetend de overstap gewaagd met het idee dat je in een gespreid bedje komt. Helaas klopt dat dus niet. Mijn angst voor overstappen is bewaarheid geworden. Ik ben blij dat ik de oude abonnementen nog heb aangehouden zodat ik in ieder geval nog van de oude diensten gebruik kan maken bij Tele2 en Ziggo.
Onlangs is de glasvezelaansluiting naar onze meterkast geïnstalleerd. Vanmorgen kwam er iemand anders die de rest zou installeren. Internet was zo gepiept (vanuit de meterkast), maar onze vaste toestel kunnen we nu nog niet gebruiken. Wat blijkt, het contactpunt in de huiskamer kan niet bereikt worden; langs de plint is namelijk geen optie i.v.m. allerlei obstakels zoals toilet, keuken, deurposten etc. Een andere wijze van doortrekken blijkt Odido niet als dienst aan te bieden; ook niet betaald. Het komt erop neer dat je het zelf uit mag gaan zoeken. En dat is voor ons een volkomen verrassing. Want nergens in de eerdere documentatie werd nadrukkelijk op gewezen in welke situaties je het maar zelf uit kunt zoeken. Dit betekent dat ik nu zelf in de kruipkelder een kabel mag gaan leggen? Waarvan ik geen idee heb hoe dit lukt? Of dit lukt? En of ik hiervoor het juiste gereedschap heb? Dit had jullie vriendelijke verkoper wel eens eerder kunnen zeggen.
En ga nu niet roepen dat dit in de kleine lettertjes staat; we zijn in de afgelopen 35 jaar in dit huis eerder al overgestapt van leverancier zonder zelf kabels en aansluitingen te hoeven verleggen, dus vind ik dit echt een probleem van Odido.
Afijn… wat moet ik nu doen om mijn oude abo's op te zeggen? Dat vaste toestel wil ik niet in de meterkast maar in de huiskamer; ook het modem moet bereikbaar en snel zichtbaar zijn in geval van storing. Hoe krijg ik de kabel fatsoenlijk naar de huiskamer doorgetrokken zodat ik geen dubbele kosten meer heb aan abonnementen? Ik verwacht van jullie toch wel enige dienstverlening in deze (al dan niet tegen wat extra kosten).
Bladzijde 1 / 1
Hoi @julez, allereerst excuses voor deze ervaring. Ik help je graag direct verder! Om je oude abonnementen op te zeggen, kun je contact opnemen met Ziggo. Er is namelijk geen overstapservice voor dit abonnement. De installatievoorwaarden en mogelijkheden voor de kabels vind je op onze website: Installatie door monteur | Odido. Laat gerust een reactie achter als je nog vragen hebt of er iets onduidelijk is. Voor nu wens ik je een fijn weekend! Groetjes, Ishana
Hi @julez ,
Odido/Guidion internet monteurs zijn gespecialiseerd in de montage van de zaken direct rondom de router. Kabel trajecten aanleggen buiten "langs de plint" zijn duur en vooral, qua tijdsindeling niet te plannen. Deze monteurs moeten een aantal installaties per dag afronden. Als er geen kabels lopen vanuit de meterkast, dan kun je elke willekeurige electra installateur inhuren om kabels te leggen. Soms kan dat door bestaande leidingen, en anders inderdaad door de kruipruimte.
Maar voor alleen vast bellen is meest simpele oplossing, die ook niet duur is, een DECT oplossing. Het basis station staat dan in de meterkast en de handset bij jou in de woonkamer!
Hoi @julez, allereerst excuses voor deze ervaring. Ik help je graag direct verder! Om je oude abonnementen op te zeggen, kun je contact opnemen met Ziggo. Er is namelijk geen overstapservice voor dit abonnement. De installatievoorwaarden en mogelijkheden voor de kabels vind je op onze website: Installatie door monteur | Odido. Laat gerust een reactie achter als je nog vragen hebt of er iets onduidelijk is. Voor nu wens ik je een fijn weekend! Groetjes, Ishana
Ik heb inderdaad geen overstapservice genomen omdat ik vreesde afgesloten te worden van zaken die nog niet goed werken. 1 van de zaken die nu niet werken is onze vaste telefoonlijn. Er staat op jullie website dat daarvoor 70 euro extra wordt berekend. Vreemd genoeg lees je dit nergens als je bij jullie het pakket besteld. Vraag 1: Waarom communiceren jullie dit niet duidelijk? Vraag 2: Waarom is ons vaste telefoonlijn niet aangesloten? Komt hier nog een oplossing voor?
Wij zijn in mei ingegaan op jullie aanbieding. Pas in september zijn kabels naar binnen doorgetrokken. Wij hadden dus tijd genoeg om de kabel vanuit de meterkast door te trekken naar de huiskamer via de kruipruimte. Als we dat hadden geweten!!!! Vraag 3: Waarom staat nergens in jullie aanbieding en bij de bestelling nadrukkelijk dat wij daar zelf voor moeten zorgen?
Uit de pagina (https://www.odido.nl/service/bestelling/internet-tv/installeren/installatie-door-monteur) op jullie website haal ik nog steeds niet wat jullie (of Guidion) niet doet. Er staat van alles onder Extra werkzaamheden inclusief tarieven. Dus ik was in de veronderstelling dat op basis van die tarieven het extra werk verricht wordt. Jullie website is daar echt niet duidelijk in.
Oeps, ik blijk dus ook nog eens 2 accounts te hebben, julez en julezrulez.
Hey @julez, hopelijk kan ik al je vragen beantwoorden.
Vraag 1: Waarom communiceren jullie dit niet duidelijk?
Een kabel doortrekken zijn werkzaamheden aan jouw huis. Dit valt onder extra werkzaamheden. Wij kunnen vooraf niet weten of er een kabel getrokken is of niet. Daarvoor hebben we het schema van Guidion op onze website gezet. Dit kom je ook tegen bij het inplannen van de installatie monteur.
Vraag 2: Waarom is ons vaste telefoonlijn niet aangesloten? Komt hier nog een oplossing voor?
Je zou nog een afspraak kunnen inplannen met Guidion voor de extra werkzaamheden. Je kunt ook zelf een kabel trekken of de optie die @eric hierboven geeft.
Vraag 3: Waarom staat nergens in jullie aanbieding en bij de bestelling nadrukkelijk dat wij daar zelf voor moeten zorgen?
Bij de eerste afspraak van Guidion moet je een aantal vragen invullen. Hier wordt nadrukkelijk om extra werkzaamheden gevraagd. Onder anderen of er een kabel getrokken moet worden. Ook hier zie je hun prijzen staan. Ze vragen dit zodat ze op de hoogte zijn van de extra werkzaamheden en dit vullen de klanten zelf in bij de eerste afspraak.
Hey @julez, hopelijk kan ik al je vragen beantwoorden.
Vraag 1: Waarom communiceren jullie dit niet duidelijk?
Een kabel doortrekken zijn werkzaamheden aan jouw huis. Dit valt onder extra werkzaamheden. Wij kunnen vooraf niet weten of er een kabel getrokken is of niet. Daarvoor hebben we het schema van Guidion op onze website gezet. Dit kom je ook tegen bij het inplannen van de installatie monteur.
Vraag 2: Waarom is ons vaste telefoonlijn niet aangesloten? Komt hier nog een oplossing voor?
Je zou nog een afspraak kunnen inplannen met Guidion voor de extra werkzaamheden. Je kunt ook zelf een kabel trekken of de optie die @eric hierboven geeft.
Vraag 3: Waarom staat nergens in jullie aanbieding en bij de bestelling nadrukkelijk dat wij daar zelf voor moeten zorgen?
Bij de eerste afspraak van Guidion moet je een aantal vragen invullen. Hier wordt nadrukkelijk om extra werkzaamheden gevraagd. Onder anderen of er een kabel getrokken moet worden. Ook hier zie je hun prijzen staan. Ze vragen dit zodat ze op de hoogte zijn van de extra werkzaamheden en dit vullen de klanten zelf in bij de eerste afspraak.
Antwoord bij Vraag 3: IK SNAP ER ECHT NIKS VAN!!!! We hebben volgens mij ook de optie aangevinkt voor extra werkzaamheden en we hadden een vaste telefoon die mee moest. Nergens wordt gerept over het feit dat als jullie langskomen er geen Vaste telefoon meer aanwezig is in ons huis.
Lees jullie eigen website nog eens door en volg zelf eens het hele proces. Echt, echt, echt… wij hebben de vragen beantwoord die we voorgeschoteld kregen en als we de juiste vragen voorgeschoteld kregen hadden we ook nu dit gedoe niet gehad. LEES je eigen website eens door de ogen van iemand die nog nooit overgestapt is naar T-Mobile. Ik word hier moedeloos van. Nog even doorgaan en ik gooi de hele klerezooi in een doos en stuur de hele handel terug. Begrijpen jullie dan niks. Ik begrijp in ieder geval niet dat jullie niet snappen dat er niet goed gecommuniceerd is en dit niet goed in jullie bestelproces heeft gestaan. Ik vraag niet eens of jullie het gratis willen oplossen. Ik vraag of jullie het willen oplossen. Wij willen en kunnen niks langs de plint en hebben dus de andere opties aangevinkt met extra werkzaamheden. De monteur zei dat ze dat niet doen. Nergens was ruimte om letterlijk te beschrijven hoe het er bij ons uitzag.
Hey @julez, als je dit aangevinkt hebt had de monteur dit inderdaad moeten aansluiten. Ik heb toevallig zelf het hele proces net gehad omdat ik zelf ga verhuizen. Ik kan jammer genoeg geen monteur hiervoor aansturen. Je kunt wel een afspraak maken met Guidion zelf, je kunt ze bereiken op dit nummer: 020-3232766. Dan kun je exact uitleggen wat er moet gebeuren en dan kunnen zij ook aangeven wat het precies gaat kosten. Hopelijk kom je eruit met Guidion!
@Tommie van Odido Helaas, we hebben van Odido begrepen dat er niet doorgetrokken gaat worden door de kruipruimte ("te gevaarlijk voor de mensen”?). We zitten nu dus met 2 abonnementen opgescheept tot we een "mannetje” hebben gevonden die dit wel voor ons gaat doen. Jullie hebben van mei (start bestelling) tot september (oplevering) de kans gehad dit te melden zodat we dit zelf tijdig kunnen voorbereiden. Ik vind dat we pas gaan betalen als de dienst volledig werkt hier. En zoals ik al eerder heb aangegeven begrijp ik volkomen dat niet elk huis hetzelfde is, en dat niet alles gratis geregeld kan worden. Maar communicatie over dat je zelf voor je kruipruimte moet zorgen vanaf de bestelling tot en met de volledige werking is op dit punt beschamend slecht. Ook had ik eerder geen idee dat er niet gebruik gemaakt zou worden van de bestaande infrastructuur (huidige tv- en telefoonaansluiting). Ik ben daarin geen deskundige, dat zijn de mensen in jouw organisatie (neem ik aan).
Denk je, nu ik, door jullie slechte communicatie, nog niet volledige kan profiteren van alle diensten en opgezadeld zit met 2 abonnementen én geen werkende vaste telefonie ik voorlopig niet betaal? Natuurlijk tot het moment waarop ik mijn abonnementen bij de andere leveranciers kan opzeggen en alles naar behoren werkt. Dan ga ik op zoek naar een goede kabel-doortrekker en ga ik ook uitzoeken hoe ik wel een vaste en werkende internetkabel en telefoonkabel naar de kamer krijg.
@Tommie van Odido Wij hebben vorige maand contact gehad met Guidion. Zij doen niets in opdracht van klanten van Odido: "Wij van Guidion zijn een externe partij en verrichten alleen installaties in opdracht van providers. Helaas kunnen wij je niet helpen met jouw vraag,..." Ze gaan niet boren en ze ons niet aansluiten. Ze verwijzen ons terug naar Odido. Van het kastje naar de muur dus.
We zitten nu dus met 2 verbindingen opgescheept. In verband met thuiswerken moet ik de oude handhaven. We zitten nu dus met 3 problemen die allemaal oplosbaar zijn door de kabel door te trekken en het modem in de huiskamer te plaatsen.
Thuisnetwerk werkt niet want de meeste van mijn apparatuur werkt alleen bekabeld
Onze vaste telefoontoestel werkt niet want er loopt geen kabel van de meterkast naar de huiskamer.
Onze tv in de huiskamer is met enige regelmaat (zo'n 3x per week, meestal 's ochtends) de verbinding kwijt met het modem in de meterkast. Ook hebben we soms last van bevriezend beeld. De ene avond wat erger dan de ander en soms gaat het een paar dagen goed.
Ons 4e probleem waarbij we enkele dagen geen internet hadden door een storing is opgelost. (ook dit verliep niet zo soepel zoals Odido in de reclames doet voorspiegelen)
Afijn, ik had op Twitter via de DM geprobeerd om het probleem opgelost te krijgen, dat leek goed te gaan. Maar daar zit ik nu in een soort oneindige loop. Kan iemand dit probleem binnen Odido persoonlijk oppakken zodat ik niet steeds dezelfde standaard antwoorden krijg?
Hey @julezrulez, het is erg vreemd dat Guidion je weer naar ons stuurt omdat dit onder meerwerk valt.
Het enige wat dus moet gebeuren is een internetkabel trekken naar de woonkamer? Zou je toevallig een foto kunnen maken van de situatie? Wellicht kan ik het dan doorzetten en pakt Guidion het als nog op.
Hallo @Tommie van Odido , Guidion doet geen bekabeling via de kruipruimte. In de afbeelding zie je de situatie met onze meterkast (mk), toilet, hal, trap en woonkamer in beeld; het rechterdeel is een deel van het huis van de buren. Groen is huidige aansluiting, rood wijst de plek van de gewenste aansluiting. De meterkast zit zowel bij ons als onze buren naast de voordeur. Dit is geen standaard rijtjeshuis; onze voordeur bevindt zich aan de zijkant van het huis; bij de buren aan de voorzijde.
Tussen onze meterkast en de huiskamer bevindt zich een toilet en een koof. Het doortrekken boven de grond is daardoor lastig (of onmogelijk). Door de kruipruimte is eenvoudiger en voor dat meerwerk zijn we ook bereid te betalen.
Nog eenvoudiger zou het zijn als de glasvezelverbinding niet bij de voordeur maar op dezelfde hoogte binnenkomt als de huidige kabel van Ziggo (lichtblauwe lijn “cai”). Dit aansluitpunt ligt ook direct aan de openbare ruimte van de gemeente en is minder dan anderhalve meter van de meterkast van onze buren vandaan, dus de glasvezelkabel ligt daar al bijna.
Heb je voldoende aan deze info? Kan je wat met deze informatie?
Dit maakt het inderdaad duidelijk @julezrulez. Guidion doet dit inderdaad niet en zul je een aanvraag moeten doen op www.mijnaansluiting.nl. Zij kunnen dit voor je realiseren!
@Tommie van Odido Dank voor je reactie. Dan blijven de volgende vragen over:
Waarom heeft Odido niet al in april gecommuniceerd dat door kruipruimten niets gedaan wordt? We hadden 4 maanden voorbereidingstijd… nu hebben we dubbele kosten!!! En betalen we Odido voor een niet werkend vast telefoontoestel. De bestelprocedure is daar echt onvolledig in.
Waarom is het aansluitpunt niet gekozen zoals we dat eerder al hadden bij onze vorige leveranciers, zoals Zonnet, UPC, ZIggo en Tele2? (ik heb mijn hele leven een modem in de huiskamer gehad; vooral handig om te zien waar de storing zit als je geen internet hebt op je apparaat)
Hey @julez, om antwoord te geven op je vragen:
Waarom heeft Odido niet al in april gecommuniceerd dat door kruipruimten niets gedaan wordt?
Als het goed is wordt dit vermeld als je de eerste afspraak met de monteur inplant. Je hebt dan een aantal vragen die je moet beantwoorden voor de huisaansluiting. Op onze website staat een lijstje van werkzaamheden die door Guidion gedaan kunnen worden: Installatie door monteur | Odido
Waarom is het aansluitpunt niet gekozen zoals we dat eerder al hadden bij onze vorige leveranciers, zoals Zonnet, UPC, ZIggo en Tele2?
De meeste glasvezelaansluitingen zitten in de meterkast. Omdat je dan vaak vrij makkelijk kabels kan trekken door je huis heen. Natuurlijk ook omdat het FTU en ONT niet de mooiste accessoires is voor in de woonkamer. DSL wordt uiteindelijk volledig uitgefaseerd.
@Tommie van Odido “Op onze website staat een lijstje van werkzaamheden die door Guidion gedaan kunnen worden: Installatie door monteur | Odido” → Dit lijstje is dus alles behalve duidelijk.
Er staat onder "Wat houdt de installatie in”:
"1 vaste telefoon aansluiten.” → Dat is dus niet gebeurd. Ons toestel staat nog steeds werkeloos in de huiskamer. Maar we betalen wel elke maand abonnementskosten. :(
"De TV Box of Mediabox verbinden met het modem.” → Hoe staat er niet bij; mijn verwachting was dat dit bekabeld zou zijn. Je zult me oerdom vinden, maar ik dacht echt dat dit met een kabel naar de huiskamer zou gebeuren.
"Boorwerkzaamheden - Tarief Guidion” → Je zult mij ook hier heel dom vinden om te veronderstellen dat Guidion de kabel door ging trekken.
Ook bij het maken van de afspraak werd nergens duidelijk gemaakt wat we precies konden verwachten. Maar ja, dat is dus onze domheid. Wellicht hadden we voordat we Ja hebben gezegd tegen het verkooppraatje van Odido eerst een jaar in training moeten gaan om te weten wat we hadden moeten vragen.
Hoi @julezrulez, goed om deze feedback te horen! Daar kunnen we natuurlijk wat mee. Laat gerust een reactie achter als je nog vragen hebt of als er iets onduidelijk is. Voor nu wens ik je een hele fijne jaarwisseling! Groetjes, Ishana
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.