Skip to main content
Beantwoord

internet abonnement guidion

• September 25, 2026
  • 20 reacties
  • 115 Bekeken

Momenteel heb ik mijn huidige abonnement opgezegd bij Odido, hierna heb ik een nieuw internet abonnement afgesloten om hierin kosten te besparen van maarliefst 15 euro per maand. Nu heb ik het nieuwe modem nog, echter wordt er wel een nieuw modem geleverd en een afspraak gewenst met guidion. Het lijkt mij niet nodig om dit alles te leveren omdat ik een half jaar geleden alles opnieuw geïntegreerd gekregen heb. Gaat het alsnog goed als ik guidion niet laat komen? 

Beste antwoord door Cheyenne van Odido

Hi ​@Rolink11, dankjewel! In jouw geval is de monteursafspraak echt verplicht. Je hebt een nieuw abonnement afgesloten terwijl je nog een abonnement bij ons hebt. Dat betekent dat de aansluiting er al is, maar de manier hoe je een nieuw abonnement hebt aangevraagd is eigenlijk de bedoeling niet. Je verlengt je abonnement normaal gesproken, maar hoe jij het nu hebt gedaan betekent het dat we eerst de oude afsluiting moeten regelen en daarna aan de slag kunnen met je nieuwe aanvraag op hetzelfde adres. Ik kan hierdoor geen streep zetten door het bezoek van Guidion en wil je dan ook vriendelijk vragen de afspraak in te plannen. De verbinding zal anders niet van start gaan.

Super bedankt!

20 reacties

rvk01
  • September 25, 2026

Gaat het alsnog goed als ik guidion niet laat komen? 

Nee. Monteur is verplicht bij Odido.

Als je de afspraak afzegt heb je kans dat je binnen een paar dagen zonder internet zit.

Forum|alt.badge.img+2
  • September 25, 2026

Niet is verplicht, van Guidion kreeg men ook een link https://afspraak.guidion.com/, daar kan men zijn afspraak wijzigen of annuleren.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • September 25, 2026

Hallo ​@Rolink11 

Je dient wel het nieuwe ontvangen apparatuur aan te sluiten en de huidige te retourneren, anders klopt de administratie niet.

​@ccnl een doe het zelf pakket wordt niet altijd aangeboden.

Forum|alt.badge.img+2
  • September 25, 2026

​@ccnl een doe het zelf pakket wordt niet altijd aangeboden.

Alleen als werkzaamheid in de wijkcentrale vereist is. Aangezien de ​@Rolink11 al internet van Odido heeft, is deze stap niet noodzakelijk.

rvk01
  • September 25, 2026

Niet is verplicht, van Guidion kreeg men ook een link https://afspraak.guidion.com/, daar kan men zijn afspraak wijzigen of annuleren.

Ik had begrepen dat de doe het zelf optie op lang niet alle plaatsen beschikbaar is. (Alleen mogelijk bij ODF aansluitingen waar reeds een ONT geïnstalleerd is bij aanleg) Als Odido aangeeft dat er een monteur moet komen, dan heb je hier volgens mij geen keuze in. Maar goed... laat de eerste het maar eens uitproberen 😀

Forum|alt.badge.img+2
  • September 25, 2026

Ik had begrepen dat de doe het zelf optie op lang niet alle plaatsen beschikbaar is. (Alleen mogelijk bij ODF aansluitingen waar reeds een ONT geïnstalleerd is bij aanleg)

Ik heb KPN netwerk en al 2 keer klanten van Odido (glasvezel). Bij de eerste keer was monteur gratis, maar hij kwam niet opdagen en internet was ook al werkend zonder hem, dus KS van Odido gebeld om de aansluiting gereed te melden en ze hadden de monteur zelfs geannuleerd. Bij de tweede keer gelijk voor DHZ gekozen. Voor Odido ook nog 1 keer klant van T-Mobile (DSL), ook toen geen monteur gezien.

rvk01
  • September 25, 2026

Als je de keuze voor Doe Het Zelf hebt dan is het natuurlijk wel duidelijk. Heb je die keuze niet dan is het een crap shoot of je wel of geen problemen krijgt bij het zelf annuleren van de monteur. Er zijn ook verhalen van mensen die dan na een paar dagen geen signaal meer hebben op de lijn.

Dus op de vraag "Gaat het alsnog goed als ik guidion niet laat komen?" ga ik geen "Ja hoor, geen probleem" zeggen 😀

Forum|alt.badge.img+2
  • September 26, 2026

"Gaat het alsnog goed als ik guidion niet laat komen?" ga ik geen "Ja hoor, geen probleem" zeggen 

Net zo verkeerd als je zegt dat de monteur verplicht is… Alles is situatie afhankelijk, monteur is verplicht als je bij KPN snelheid hoger dan 1Gbits bestelt, of bij Delta hoger dan 2Gbits. Dan moet de monteur komen om in de POP de kabel uit KPN/Delta hardware te pluggen en in Odido eigen hardware te stekken. Hiervoor is ook Odido ONT bij klanten noodzakelijk ipv van KPN/Delta ONT. Bij ODF is normaliter geen monteur nodig indien de hardwaren al geschikt zijn.

Als je bij bestellen geen hogere snelheid dan 1Gbits/2Gbits bestellen, heeft Odido geen eigen hardware in de POP, hier is monteur niet noodzakelijk. Glaspoort laat b.v. vreemde providers hardware niet toe in zijn POP, op Glaspoort netwerk kan je dus geen snelheid hoger dan 1Gbits bestellen.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • September 26, 2026

Bedankt voor jullie antwoorden.

het is natuurlijk systeem werk vanuit een bestelling officieel zou odido moeten zien dat daar op dat adres onder dezelfde naam alles al hangt.. het is natuurlijk zonde om de monteur te laten komen voor niks omdat alles hetzelfde al geinstalleerd blijkt 

rvk01
  • September 26, 2026

"Gaat het alsnog goed als ik guidion niet laat komen?" ga ik geen "Ja hoor, geen probleem" zeggen 

Net zo verkeerd als je zegt dat de monteur verplicht is… 

Ik ga uit van wat Odido zelf altijd gezegd heeft, tenzij een moderator hier aangeeft dat die situatie veranderd is. En dat is dat een monteur altijd verplicht is tenzij Odido aangeeft dat een doe het zelf installatie mogelijk is, wat tot dusver alleen bij bepaalde ODF aansluitingen is. Moderators hebben dit ook vaker bevestigd hier in de community. Dus ook bij aansluitingen waar e.v. al een werkende ONT hangt was altijd een monteur verplicht. Misschien kan een moderator hier meer duidelijkheid over geven of dit inmiddels anders is? ​@Odido 

Goed om te weten: Doe-het-zelf-installatie is op dit moment alleen mogelijk voor mensen die aangesloten worden op het Open Dutch Fiber glasvezelnetwerk. In de toekomst willen we dit voor meer glasvezelnetwerken mogelijk maken. Als je Odido Internet bestelt, zie je of Doe-het-zelf-installatie in je buurt mogelijk is.

Forum|alt.badge.img+2
  • September 26, 2026

Moderators hebben dit ook vaker bevestigd hier in de community.

Goed om te weten: Doe-het-zelf-installatie is op dit moment alleen mogelijk voor mensen die aangesloten worden op het Open Dutch Fiber glasvezelnetwerk. 

Dus je weet dat je niet kan op moderator bewering vertrouwen, ze zijn geen betrouwbare bronnen of hun kennissen zijn achterhaald.

Zie hier mijn recente actie op een moderator reactie, de nota bene als beste antwoord gemarkeerd is.

rvk01
  • September 26, 2026

Ja, dat weet ik. Maar het is ook in de praktijk gebleken dat mensen die een monteur afgezegd hebben, omdat ze al signaal op de lijn hadden, een aantal dagen later afgesloten zijn, omdat de monteur zijn handelingen niet uitgevoerd had. Dus als je die monteur afzegt, zorg er dan wel eerst voor dat je heel zeker weet dat het bij Odido goed geregistreerd is. Een actieve lijn wil nog niet zeggen dat dat zo blijft.

Gewoon Guidon niet laten komen (zoals in de openingspost gevraagd wordt) is geen goed idee.

Goed om te weten: Doe-het-zelf-installatie is op dit moment alleen mogelijk voor mensen die aangesloten worden op het Open Dutch Fiber glasvezelnetwerk. 

Forum|alt.badge.img+2
  • September 26, 2026

Doe-het-zelf-installatie is op dit moment alleen mogelijk voor mensen die aangesloten worden op het Open Dutch Fiber glasvezelnetwerk. 

De post was 2 jaren geleden, maar zelfs dit was al achterhaald. Zoals geschreven, ik had 3 jaren geleden Odido op KPN glasvezel besteld. Toen was de optie voor DHZ niet aanwezig, maar internet werkte zonder monteur (hij kwam niet opdagen). Nu is DHZ overal beschikbaar als een ONT al in huis hangt en een werkzaamheid in de POP niet noodzakelijk is.

Dus als je die monteur afzegt, zorg er dan wel eerst voor dat je heel zeker weet dat het bij Odido goed geregistreerd is. Een actieve lijn wil nog niet zeggen dat dat zo blijft.

Gewoon de Odido router (Zyxel) aansluiten, hij meldt bij Odido backoffice dat de lijn actief is. Binnen 1min krijgt je ook een bevestiging per email/sms dat je internet actief is. Nog 1min verder zou je een bericht van je oude provider krijgen dat deze internet abonnement succesvol opgezegd is. Als je deze berichten niet zou krijgen, KS bellen om handmatig de lijn gereed te melden.

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@Rolink11, ik check graag voor jou of we de oplevering kunnen versnellen. Guidion overslaan is niet mogelijk - wanneer je de afspraaklink krijgt verwachten wij dat de monteur langskomt om de installatie te voltooien. Ik snap echter dat je zo snel mogelijk online wilt zijn! Ik heb je zojuist een privébericht gestuurd via ons moderatoraccount om je gegevens te verifiëren. Zodra de verificatie is voltooid, zetten we ons gesprek in dit topic voort. We doen dit om ervoor te zorgen dat er altijd een collega beschikbaar is om je te helpen. Ik kijk uit naar je privébericht!

​@ccnl Als wij een DIY installatie aanbieden laten we dat inderdaad gelijk weten binnen onze communicatie. Als Guidion wel langs dient te komen, krijgen onze klanten automatisch een afspraak link. De keuze om deze af te wijzen heeft niks te maken met een DIY installatie, omdat wij in zo'n geval wel verwachten dat Guidion langskomt!

• Auteur
  • is een Top Poster
  • September 28, 2026

Hi ​@Rolink11, ik check graag voor jou of we de oplevering kunnen versnellen. Guidion overslaan is niet mogelijk - wanneer je de afspraaklink krijgt verwachten wij dat de monteur langskomt om de installatie te voltooien. Ik snap echter dat je zo snel mogelijk online wilt zijn! Ik heb je zojuist een privébericht gestuurd via ons moderatoraccount om je gegevens te verifiëren. Zodra de verificatie is voltooid, zetten we ons gesprek in dit topic voort. We doen dit om ervoor te zorgen dat er altijd een collega beschikbaar is om je te helpen. Ik kijk uit naar je privébericht!

​@ccnl Als wij een DIY installatie aanbieden laten we dat inderdaad gelijk weten binnen onze communicatie. Als Guidion wel langs dient te komen, krijgen onze klanten automatisch een afspraak link. De keuze om deze af te wijzen heeft niks te maken met een DIY installatie, omdat wij in zo'n geval wel verwachten dat Guidion langskomt!

Hi ​@Cheyenne van Odido dit heb ik net bevestigd in het privebericht. Ik hoor het graag.

Cem van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+4
  • Moderator
  • September 29, 2026

Hi ​@Rolink11, ik heb je een verificatiecode per e-mail gestuurd. Wil je de code hier met mij delen in het topic? Zo kan ik of een van de andere moderators je verder helpen!

(De verificatiecode is een eenmalige code die we naar je bekende e-mailadres sturen als laatste controle. Met die code kan niemand iets doen; het is alleen om je gegevens en abonnement te beschermen. We vragen je om de code in het topic te delen, zodat elke moderator ziet dat de verificatie is afgerond. Zo blijft je topic actief en kan een collega je snel verder helpen, ook als ik er niet ben.)

• Auteur
  • is een Top Poster
  • September 29, 2026

​@Cem van Odido 8621742

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderator | Internet + TV
  • Antwoord
  • October 1, 2026

Hi ​@Rolink11, dankjewel! In jouw geval is de monteursafspraak echt verplicht. Je hebt een nieuw abonnement afgesloten terwijl je nog een abonnement bij ons hebt. Dat betekent dat de aansluiting er al is, maar de manier hoe je een nieuw abonnement hebt aangevraagd is eigenlijk de bedoeling niet. Je verlengt je abonnement normaal gesproken, maar hoe jij het nu hebt gedaan betekent het dat we eerst de oude afsluiting moeten regelen en daarna aan de slag kunnen met je nieuwe aanvraag op hetzelfde adres. Ik kan hierdoor geen streep zetten door het bezoek van Guidion en wil je dan ook vriendelijk vragen de afspraak in te plannen. De verbinding zal anders niet van start gaan.

Super bedankt!

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • October 1, 2026

Tja, je denkt zo wat geld te besparen maar een abonnement opzeggen en dan weer snel 1 aanvragen  gaat nooit seamless over. 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • October 1, 2026

Tja, je denkt zo wat geld te besparen maar een abonnement opzeggen en dan weer snel 1 aanvragen  gaat nooit seamless over. 

Kijk het maakt mij niet uit, maar het is gewoon een vraag. Bij deze dus een antwoord ;)