Skip to main content
Beantwoord

Huawei ONT kastje

• August 30, 2025
  • 9 reacties
  • 120 Bekeken

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties

Vandaag hebben wij ons installatiepakket ontvangen voor glasvezel internet.

Naast het modem zit er ook een klein Huawei kastje in de doos. Na wat zoekwerk op Google kwam ik er achter dat dit kastje essentieel is om het glasvezel -media- signaal om te zetten of zoiets.

Prima, echter mijn vraag: Mag ik zelfstandig zo'n  ONT kastje kopen van het merk TP-Link en dat installeren? Wij willen geen hardware-/software van Huawei in onze woning. Ik voel mij daar niet prettig bij.

Beste antwoord door optimist2

Mijn advies: laat de verbinding normaal opleveren. En vraag aan de technicus welk type verbinding het is. Koop dan pas nieuwe hardware die bij het verbindingstype past. Vraag advies welke hardware goed werkt, bijvoorbeeld op dit forum.

9 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • is een legendarische user
  • 2252 reacties
  • August 30, 2025

Hmmm. TP-Link is ook Chinees. Dus daar ga je dan niet veel op vooruit.

Je kunt dan beter denken aan een Nokia ONT.

(En dan uiteraard hopen dat China niet Taiwan binnenvalt want de Zyxel router is Taiwanese 😉)

Het is mogelijk om je eigen ONT (of SFP module direct in een eigen router) te laten registreren en gebruiken. Wel zal de installateur eerst de verbinding werkend maken met de apparatuur van Odido maar daarna kun je deze dus vervangen.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • August 30, 2025

Oké bedankt voor de tip, ik vond alleen een TP-Link ONT maar idd. als er ook alternatieven zijn in de vorm van Nokia dan gaan we die kopen.

Het modem/router wilde ik sowieso al zelf aanschaften maar zo’n ONT kastje had ik nog nooit gezien. Ik heb altijd bij Ziggo gezeten met een COAX-kabel-aansluiting.

Volgens Chat-GPT moet ik zo’n Nokia ONT eerst laten registreren door Odido. Zij hebben het serienummer nodig en moeten dan iets activeren aan hun kant?

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • 2252 reacties
  • August 30, 2025

Volgens Chat-GPT moet ik zo’n Nokia ONT eerst laten registreren door Odido. Zij hebben het serienummer nodig en moeten dan iets activeren aan hun kant?

Ja, dat hangt een beetje af van je aansluiting. Als het GPON is dan kun je vaak het serienummer van de Huawei klonen. Is het XGS-PON dan moet je inderdaad de ONT of SFP module laten registreren. Ik weet niet wat voor Huawei het is dus ook niet wat voor ONT je moet nemen.

Verder, als je de router vervangt voor een eigen router, dan kun je dus ook kiezen voor een router inclusief een SFP module (b.v. een Frtizbox + GPON of XGS-PON SFP module). Op die manier zou je geen aparte ONT nodig hebben (scheelt weer een stroom-apparaat).

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • August 30, 2025

Wow superbedankt! 

Dan ga ik inderdaad een router kopen waar zo'n ONT module al in verwerkt zit. Veel logischer.

Wij zouden sowieso geen XGS-PON nodig hebben gehad want wij hebben maar 400 M/bits glasvezel. Dus meer dan 1 GB gaan wij sowieso niet doen.

Dankjewel.

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • 2252 reacties
  • August 30, 2025

Wij zouden sowieso geen XGS-PON nodig hebben gehad want wij hebben maar 400 M/bits glasvezel. Dus meer dan 1 GB gaan wij sowieso niet doen.

De keuze GPON of XGS-PON is niet of je een hogere snelheid neemt of niet. Het is afhankelijk van de techniek in de centrale. Dat kunnen racks van Odido zelf zijn, maar ook aansluitingen beheert door de onderliggende netwerkbeheerder (KPN, ODF, Delta etc.). Je moet dus even kijken welk type ONT van Huawei je nu hebt gekregen en die techniek zal dus momenteel gebruikt en nodig zijn. Daar moet je dan rekening mee houden bij aanschaf van Router+SFP.

(Ook 100Mbps abonnementen kunnen dus over XGS-PON geleverd worden als dit zo in de wijkcentrale ingedeeld is.)

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • August 30, 2025

Oh, zo zie je maar weer dat Chat-GPT niet blindelings te vertrouwen is.

Ik ga morgen meteen in de doos kijken welk kastje van Huawei wij hebben gekregen.

optimist2
  • is een Top Poster
  • 5 reacties
  • Antwoord
  • September 1, 2025

Mijn advies: laat de verbinding normaal opleveren. En vraag aan de technicus welk type verbinding het is. Koop dan pas nieuwe hardware die bij het verbindingstype past. Vraag advies welke hardware goed werkt, bijvoorbeeld op dit forum.

Hidden.nld
Super User
Forum|alt.badge.img+4
  • Odido Superuser
  • 3637 reacties
  • September 1, 2025

@BJ71F53 Begrijp me niet verkeerd hoor maar volgens mij is het volledige core netwerk van Odido van Huawei.

Mocht je China vrije hardware willen hebben dan word het nog wel een speurtoch ben ik bang. de Nokia hardware word ook gewoon in china geproduceerd. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • 2252 reacties
  • September 1, 2025

de Nokia hardware word ook gewoon in china geproduceerd. 

Achterop mijn Nokia XS-010X-R staat inderdaad "Made in China". Dat zal wel voor (bijna) al je apparatuur gelden.

Maar ik denk wel dat het een verschil is of je een apparaat hebt wat ontwikkeld en gemaakt is door een Chinees bedrijf, of dat het alleen gemaakt is in China (en daarbuiten ontwikkeld). Vooral ook mbt de software/firmware.