Skip to main content
Beantwoord

Guidion meerwerk of niet?

  • 17 June 2024
  • 4 reacties
  • 81 Bekeken

Onlangs is de glasvezel vanaf de erfgrens naar mijn huis geschoten en heeft een monteur van ODF een kastje opgehangen in de meterkast en is de glasvezel werkend bevonden. Tot zo ver gaat alles goed.

Over enkele weken komt de Guidion monteur om de laatste stappen in het installatieproces te completeren, waaronder de aansluiting van de modem, de verbinding op te brengen en het e.e.a. af / aan te melden bij Odidio. Los van het feit dat ik de Odido modem niet ga gebruiken, maar een eigen router aansluit en eigen access points ga gebruiken heb ik nog een vraag.

Het glasvezelkastje is in de meterkast opgehangen, er is geen andere mogelijkheid. De locatie waar de kabels voor het internet naar de rest van het huis lopen is in de woonkamer. Hier komt ook de ONT te hangen. Tussen de meterkast en de die locatie in de woonkamer is geen directe mogelijkheid om de SC/APC naar SC/APC kabel te patchen. Er zal 1 gaatje door een dun houten muurtje geboord moeten worden om die kabel er doorheen te doen en de meegeleverde SC/APC-SC/APC kabel van 2m is daar waarschijnlijk te kort voor.

Zit het boren van dat gaatje en de aanschaf van een langere glasvezelkabel in de standaard installatie van Guidion? Of is dit allemaal mijn pakkie-an? Of is er nog een andere mogelijkheid? Natuurlijk had ik de glasvezelkabel vanaf de straat moeten laten doortrekken naar de woonkamer, maar daar denk ik nu uiteraard pas aan..

4 reacties

De guidion monteur heeft geen langere glasvezel patch kabel bij zich en doet geen kruipruimte werkzaamheden. 
Het is overigens makkelijker om het ONT in de meterkast te laten installeren en met UTP naar de woonkamer te gaan. 
 

Beste gang van zaken zou zijn om de UTP kabel vooraf geïnstalleerd te hebben vanaf de meterkast naar de woonkamer. Vanuit deze situatie is het plug&play voor guidion. 
 

welk type router ga je gebruiken?

Hoi UTP,

Je hebt gelijk dat het beter is het glas gedeelte in de meterkast te houden en vanaf daar met UTP te werken. Ik zal die UTP kabel voor het bezoek van Guidion alvast zelf gaan trekken en het gaatje zelf boren. Het is niet veel werk, dus wat dat betreft geen probleem.

Ik ben van plan een Mikrotik RB4011 aan te sluiten. De router zal wel in de woonkamer geïnstalleerd te worden, dat kan ik prima zelf. Ik neem aan dat de monteur de modem wel nodig heeft om te bevestigen dat de glasvezeldienst werkt?

 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @mvg89 

De monteur zal inderdaad eerst de ONT met de Zyxel router aansliiten, achteraf kan je je eigen router aansluiten en configureren.

Super! Bedankt @UTP @Waqqas , ik weet genoeg :-)

Reageer