Blijkbaar is de netwerkpartner niet zo goed in het plannen of zijn de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden dusdanig lastig dat er keer op keer uitgesteld moet worden. Ik heb dan ook al meerdere maanden helaas de opeenvolgende mail in mijn inbox ontvangen met de mededeling;
We verwachten rond februari - maart de Glasvezelaansluiting bij jou in huis te kunnen plaatsen.
We verwachten rond maart - april de Glasvezelaansluiting bij jou in huis te kunnen plaatsen.
We verwachten rond april - mei de Glasvezelaansluiting bij jou in huis te kunnen plaatsen.
En helaas kreeg ik 15 mei weer een mailtje met het volgende bericht:
We verwachten rond mei - juni de Glasvezelaansluiting bij jou in huis te kunnen plaatsen.
Inmiddels begint mijn verwachting toch wat op te raken, maar gelukkig laat mijn geduld mij nog niet in de steek. Nou weet ik ook dat verderop in mijn straat het glasvezel inmiddels al wel ligt en aangesloten is door de postcode check. Nou weet ik ook dat het bij mij inmiddels is gelegd door de leuke kleine blauwe kabeltjes die de grond uit steken. Maar helaas is glasvezel niet draadloos dus moet er toch echt het één en ander aangesloten worden. Als ik naar de website ga van Open Dutch Fiber dat krijg ik daar wel de mededeling dat er glasvezel beschikbaar is op mijn adres en dat ik daarvoor contact moet opnemen bij mijn provider om een glasvezel abonnement af te sluiten.
Gefeliciteerd! In jouw straat ligt al glasvezel. Wil je een aansluiting? Sluit dan een abonnement af bij een glasvezel provider.
Nou had ik dat in januari al gelijk gedaan met de veronderstelling dat het niet lang meer zou duren voordat ik daarvan gebruik kon maken. En om te voorkomen dat er mogelijk wat mis gaat in het systeem vroeg ik mij dus af wat er nu dus nog precies moet gebeuren om die aansluiting helemaal compleet te maken en/of ik daarbij zelf nog iets kan doen om dit proces te versnellen?
Daarnaast ben ik ook wel benieuwd waarom het is dat de ene helft van de straat wel al word aangesloten en de andere helft zo lang op zich moet laten wachten. Het lijkt mij toch wel dat de werkzaamheden die hiervoor uitgevoerd moesten worden allemaal het zelfde zijn gezien het hier dezelfde straat betreft.
Welke stappen moeten er nog allemaal precies gebeuren voordat die mooie kabel bij mijn voordeur doorgetrokken word tot in het gebouw? En als het eenmaal in het gebouw is aangesloten, welke stappen moeten er dan nog worden ondernomen om vervolgens van de daadwerkelijk verwachte aansluiting te mogen genieten?
Daarnaast had ik nog een vraag betreft het afsluiten van een nieuw abonnement. Ik heb het voor verschillende adressen getest (ook voor de gene waarvan ik weet dat ze een glasvezel aansluiting hebben). Maar hoe kan het dat als je een zakelijk abonnement kiest het hoogste haalbare maar 500 Mbit/s is en als je het als consument kiest het hoogste haalbare 1Gbit/s is? Waarom zou je zakelijk ook niet van die 1Gbit/s mogen genieten?
Dat ik nog even geduld moet hebben lijkt mij in ieder geval al duidelijk en dat zou ik dan ook nog maar even hebben, maar zie graag uit naar een antwoord met hoe het proces nu precies verder loopt en betreft het afsluiten als consument of zakelijk.
p.s. een tag zoals ‘zakelijk’ kon ik niet toevoegen, maar een andere woord beginnend met een ‘k’ wel. Ik heb alleen het vermoeden dat die niet helemaal thuishoort in de beschikbare tags.
Met vriendelijke groet.