Beantwoord

Glasvezelaansluiting gammel

  • 7 January 2024
  • 6 reacties
  • 138 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Bij de omschakeling van KPN naar Odido op 26 oktober 2023 heeft de monteur van Guidion (iov Odido) een extra adapter op de glasvezelmodem gezet en het kastje van de modem provisorisch weer gesloten met een plakbandje en middels een grote lus een glasvezelkabeltje aangesloten. Zie foto,

Dit ziet er onprofessioneel en kwetsbaar uit en vind ik niet acceptabel.

Helaas heb ik dat pas later gezien.

Op 14 december 2023 heb ik dat telefonisch bij de Odido helpdesk gemeld. Tot nu toe is er geen herstelactie gepland.

Vandaar dat ik het hier in de groep gooi met de vraag of dit normaal is.

 

icon

Beste antwoord door eric 7 January 2024, 16:16

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @ton1947 ,

Guidion is de installatie partner van Odido. Er zijn geen eigen Odido monteurs voor thuis aansluitingen. Maar dat maakt niet uit, de extra unit is een Optical Netwerk Terminator. Het vertaalt het glas signaal naar een elektrisch signaal. In de grotere kast komt de glasvezel uit de grond binnen en daar met de gele glasvezel naar de juiste connector gezet zodat deze in de ONT kan. Die kabels hebben een standaard lengte en wordt dan in een rolletje bij de ONT gelegd.  

Dit is dus best een standaard installatie en veel mooier gaat het niet worden. Ze werken niet met kabelgoten etc. Glasvezel kabels mogen niet onder 45 graden worden gelegd, alleen met ronde bochten.

Reputatie 4

Wat een prutswerk, de ONT had netjes naast of boven de FTU tegen de wand gemonteerd moeten worden. De glasvezel kabel tussen het ONT en de FTU is ook te lang, er had een 50 cm lange kabel gebruikt moeten en worden.

Reputatie 2

Ik ben het grotendeels eens met wat Eric zegt. Al heeft de installatie zeker niet de schoonheids prijs gekregen. Hier is zeker verbetering in aan te brengen. Als voormalig Netwerk installateur had ik zeker de ONT van Odido er naast gehangen en niet er op. En indien mogelijk er liever zelfs boven gehangen. 

Op het gebied van kabels kan je helaas niet veel verbetering er in aanbrengen. Je zit namelijk met wat je standaard mee krijgt van de baas. En zoals Eric aangeeft word er door de monteurs niet gewerkt met kabelgoten. Al heb je hier in dit geval ook zeker niets aan omdat een glasvezelkabel te kwetsbaar is om het in bepaalde hoeken te leggen. 

Met dubbelzijdig tape werken heeft bij mij nooit de voorkeur gehad. Het gebeurd te vaak dat het loslaat en hierdoor schade kan ontstaan. 
 

Ik ken verder de situatie niet in de meterkast bij jou maar wat ik wel weet is dat er vaak maar beperkte ruimte is, en een monteur altijd onder tijds druk staat. Vandaar dat je dit soort dingen steeds vaker ziet in meterkasten. 

De reactie valt mij tegen. Ik ken ook mensen die hun glasvezelaansluiting in de kamer hebben zitten. Die worden dus ook opgezadld met deze spagetti. Het doet mij twijfelen aan de professionaliteit van Odido.

Reputatie 2

Ik denk niet dat dit te maken heeft met Odido. Het is de Guidion monteur die dit zo aflevert. Helaas zie je dit ook terug bij andere providers. 

Ik heb zelf KPN in het verleden gehad. Dat werd dus ook gewoon met dubbelzijdig tape aan de wand gemonteerd. Je kunt het wel raden dat het binnen no time los heeft gelaten. 

Ik had het anders gedaan als die mogelijkheid er zou zijn. 

In woonkamers heb je wel een andere situatie, echter de glasvezel kabel zelf kun je niet in een goot gaan weg werken. En zul je op de manier zoals jij het in de foto laat zien moeten achterlaten. Tevens denk ik dat het plaatsen van een gootje onder extra werk zal vallen en moet de klant dat ook zelf bekostigen. 

Ik denk niet dat dit te maken heeft met Odido. Het is de Guidion monteur die dit zo aflevert. Helaas zie je dit ook terug bij andere providers. 

Ik heb zelf KPN in het verleden gehad. Dat werd dus ook gewoon met dubbelzijdig tape aan de wand gemonteerd. Je kunt het wel raden dat het binnen no time los heeft gelaten. 

Ik had het anders gedaan als die mogelijkheid er zou zijn. 

In woonkamers heb je wel een andere situatie, echter de glasvezel kabel zelf kun je niet in een goot gaan weg werken. En zul je op de manier zoals jij het in de foto laat zien moeten achterlaten. Tevens denk ik dat het plaatsen van een gootje onder extra werk zal vallen en moet de klant dat ook zelf bekostigen. 

Odido is mijn leverancier en als zij daar een subcontractor voor inschakelen is dat hun verantwoordelijkheid. Niet de mijne. Dit is niet professioneel.

Reageer