Skip to main content
Beantwoord

Glasvezel-spriet tot in meterkast, geen kastje, Guidion verwijst naar Odido

• June 16, 2025
  • 5 reacties
  • 53 Bekeken

Onlangs heb ik glasvezel aangevraagd bij Odido. Klik en Klaar is toch iets te instabiel (geen 5G hier). Op voorhand heb ik gebeld met de klantenservice, omdat er geen glasvezelkastje in de meterkast zit; er komt alleen een spriet binnen in de meterkast. De klantenservice-medewerker gaf echter aan dat mijn adres ‘goed in het systeem staat’, dus zou geen probleem zijn. 

Zojuist heb ik echter een afspraak gemaakt met Guidion en heb toch ditzelfde voorgelegd voor de zekerheid; en idd, het is toch een probleem:

Hi! X van Guidion hier. U kunt het best hierover contact opnemen met uw provider. Mogelijk kunnen zij al de netwerkbeheerder aansturen hiervoor, want dit is niet iets wat wij kunnen oplossen.

Nou vrees ik dat het een kastje (no pun intended) naar de muur verhaal wordt/blijft. Iemand hier ervaring mee? Nog wat extra context: Voorheen zat er wel een kastje (staat het daarom nog ‘goed in het systeem’?), maar de installateur heeft een half jaar gelden bij de installatie van voor de bovenburen (A en B) mijn kastje om onbekende reden verwijderd. Voor de helderheid: er zijn in totaal dus drie glasvezellijnen: mijn ‘spriet’ en voor zowel A als B een net kastje. 

Beste antwoord door UTP

Zonder volledige aannames te doen heb ik het idee dat er ooit een volledig afgemonteerd KPN FTU heeft gezeten, maar aan de hand van de hoeveelheid ymvk kabels en wandcontactdozen die ik zie hangen/liggen zou het zomaar kunnen zijn dat een aannemer/elektricien, het FTU er af heeft gehaald. 

De meest eenvoudige oplossing is om Guidion langs te laten komen en door die monteur KPN aan te laten sturen voor het herstel van het FTU. Dan ben je kosteloos klaar en hoef je zelf niet hiervoor door de molen.  

5 reacties

• is een Top Poster
  • Antwoord
  • June 16, 2025

Zonder volledige aannames te doen heb ik het idee dat er ooit een volledig afgemonteerd KPN FTU heeft gezeten, maar aan de hand van de hoeveelheid ymvk kabels en wandcontactdozen die ik zie hangen/liggen zou het zomaar kunnen zijn dat een aannemer/elektricien, het FTU er af heeft gehaald. 

De meest eenvoudige oplossing is om Guidion langs te laten komen en door die monteur KPN aan te laten sturen voor het herstel van het FTU. Dan ben je kosteloos klaar en hoef je zelf niet hiervoor door de molen.  

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • June 16, 2025

Ik deel die aanname. Er is nu, met die twee aansluitingen van de bovenburen, nauwelijks ruimte meer voor nog een aansluiting. Helaas zegt Guidon: Bel je provider maar, dit kunnen wij niet oplossen. 

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • is een legendarische user
  • June 16, 2025

Helaas zegt Guidon: Bel je provider maar, dit kunnen wij niet oplossen. 

En Odido zegt "er kunt een aansluiting". Zo is het cirkeltje weer rond. Je moet daar ook niet zelf tussen gaan zitten. Als Odido zegt maak een afspraak met Guidion, dan doe je dat gewoon. De monteur koppelt dan naar Odido terug dat het niet klopt. Schijnbaar hebben ze dat niet van jou aan... maar wel van hun onderaannemers. Alles moet volgens een strakke procedure bij Odido anders loopt het niet.

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • June 17, 2025

In die afspraakmodule van Guidion staat een situatie beschreven met kastje, dus ja, om te voorkomen dat ik straks voor niets een halve dag thuis zit voor de monteur, geef ik bij ze aan dat de situatie bij mij anders is. Ik probeer nergens ‘tussen te zitten’, ik probeer transparant te zijn, zodat iedereen zonder verrassingen kan doen wat ‘ie moet doen 😭

• Auteur
  • Doet lekker mee
  • June 17, 2025

Net gesproken met een vriendelijke en behulpzame medewerker van Odido en hij beschrijft idd precies dit proces. Beetje awkward straks als die monteur over de vloer komt, maar komt vast (uiteindelijk) goed. 

Als ik het zelf bij de netwerkoperator (KPN) zou regelen, zonder opdracht van Odido, zouden de aansluitingkosten voor mijn eigen rekening zijn, dus dat is me wel een extra ochtend thuiswerken waard 😅

Helaas zegt Guidon: Bel je provider maar, dit kunnen wij niet oplossen. 

En Odido zegt "er kunt een aansluiting". Zo is het cirkeltje weer rond. Je moet daar ook niet zelf tussen gaan zitten. Als Odido zegt maak een afspraak met Guidion, dan doe je dat gewoon. De monteur koppelt dan naar Odido terug dat het niet klopt. Schijnbaar hebben ze dat niet van jou aan... maar wel van hun onderaannemers. Alles moet volgens een strakke procedure bij Odido anders loopt het niet.