Skip to main content

De postcodecheck bij Open Dutch Fiber gaf tot vorige week aan dat in april 2023 glasvezel aangelegd zou gaan worden bij mij in de wijk. Vol enthousiasme heb ik twee weken geleden een abonnement besteld bij T-Mobile. Tijdens het bestelproces werd week 16 (17-23 april 2023) genoemd als datum waarop ze hier in de straat zouden komen. So far, so good…

Tot ik gisteren weer eens de postcode check bij ODF deed en nu staat er: “In het 3e kwartaal 2023 starten we met de werkzaamheden in jouw wijk.". De twijfel sloeg helemaal toe toen ik gisteravond een e-mail van T-Mobile kreeg met de zin: “Bedankt voor je bestelling bij T-Mobile. Onze netwerkpartner is druk bezig met het plannen van de werkzaamheden om supersnel Glasvezel bij jou aan te leggen. We verwachten rond april - mei de glasvezelaansluiting bij jou in huis te kunnen plaatsen.".

Vervolgens inlogd op My T-Mobile en daar staat nu dat ze verwachten rond augustus-september de glasverzelverbinding te kunnen leveren (de e-mail bevat dus waarschijnlijk gedateerde info). Daarnaast is het zo dat in hetzelfde gebied in Kerkrade zowel glasvezel door ODF/T-Mobile aangelegd wordt als óók door Delta glasvezel. In het persbericht dat T-Mobile/ODF glasvezel gaat aanleggen in Kerkrade staat o.a. deze zin: “‘Open Dutch Fiber legt alleen glasvezel aan op plekken waar nu nog geen glasvezel ligt. Zo verzekeren we heel Nederland zo snel mogelijk van toegang tot concurrerende diensten via glasvezel.’’. Heeft ODF nog wel zin om glasvezel aan te leggen, aangezien Delta zelfs twee lokale winkels geopend heeft voor de verkoop van abonnementen en binnenkort ook gaat graven?

Inmiddels is m'n zoon al geswitched naar BEN (vanwege het klantenvoordeel, waaronder € 5,00 korting op het vaste Internet abonnement). Vooralsnog gaat het alles behalve soepel en vraag ik me af hoe lang ik nog moet wachten en zelfs de vraag of die verbinding er ooit gaat komen. Hebben meer mensen soortgelijk ervaringen?

Hoi @rogervdh, goed om te weten! Ik vermoed dat je snel gecontacteerd zal worden hiervoor. Laat gerust een reactie achter als je nog vragen hebt of als er iets onduidelijk is. Voor nu wens ik je een fijn weekend! Groetjes, Ishana


Beste odido,
Ik heb zelf ook al in oktober in bestelling geplaatst en krijg sinds dien de status bij odf te zien: 'Gefeliciteerd! In jouw straat ligt al glasvezel. Je krijgt van ons een GRATIS glasvezelaansluiting. Laat hieronder je gegevens achter, zodat we een afspraak kunnen inplannen. 

Kunnen jullie zien wat de status momenteel op mijn adres is?

Groetjes rebecca!


Hi @R1973, goed dat je dit checkt en bedankt voor je bestelling! 😍 Ik snap dat je dit vraagt gezien het bericht op de website van de netwerkbeheerder. Volgens ons systeem is er nog geen bruikbare lijn en plaats je dus een pre-order voor glasvezel. Wij informeren Open Dutch Fiber en moeten de aanleg en oplevering van de vezel aan hen overlaten. Er is geen verwachte aansluitdatum bekend, deze kan ik niet met je delen. Het bericht op de website van de beheerder schets een ander beeld en dat is niet prettig voor je verwachting. We zijn al met hen in gesprek om deze boodschap anders in te schieten. Excuus voor deze verwarring!

Weet dat we je zo goed mogelijk op de hoogte houden. Als we een verwachte datum hebben, sturen we je een e-mail met deze informatie. Super bedankt voor je geduld!


Hi @R1973, goed dat je dit checkt en bedankt voor je bestelling! 😍 Ik snap dat je dit vraagt gezien het bericht op de website van de netwerkbeheerder. Volgens ons systeem is er nog geen bruikbare lijn en plaats je dus een pre-order voor glasvezel. Wij informeren Open Dutch Fiber en moeten de aanleg en oplevering van de vezel aan hen overlaten. Er is geen verwachte aansluitdatum bekend, deze kan ik niet met je delen. Het bericht op de website van de beheerder schets een ander beeld en dat is niet prettig voor je verwachting. We zijn al met hen in gesprek om deze boodschap anders in te schieten. Excuus voor deze verwarring!

Weet dat we je zo goed mogelijk op de hoogte houden. Als we een verwachte datum hebben, sturen we je een e-mail met deze informatie. Super bedankt voor je geduld!

Oke top bedankt voor de update ik zie nu ook dat er geen datum meer staat bij de odido site over de verwachte aansluitdatum dus ben benieuwd wanneer het eindelijk zover is toch bedankt voor het antwoord en ik wacht verder geduldig af op odf :) 

 


Ik zit hier in Kerkrade nog steeds te wachten op glasvezel. Zie iedere maand te mails voorbij komen dat er september 2023 of november 2023, jan 2024 en nu maart 2024 glasvezel komt maar ik zie weinig gebeuren. In zowat iedere straat zijn werkzaamheden maar bij ons is het erg stil. 


Hi @Bjornricardo, ik wil graag met je nakijken en doorgeven wat op dit moment de status is van de aanleg van het gladvezel bij jou in de buurt. Heb je al een bestelling bij ons geplaatst? Wil je dan jouw klantnummer toevoegen aan jouw Community profiel zodat ik met je mee kan kijken? Jouw klantnummer ziet eruit als ABC12345 en kan je vinden in jouw Mijn Odido account. Wil je me een seintje geven zodra je dit hebt gedaan? Dan ga ik voor je aan de slag! 


Is toegevoegd 


Hi @Bjornricardo, ik wil graag met je nakijken en doorgeven wat op dit moment de status is van de aanleg van het gladvezel bij jou in de buurt. Heb je al een bestelling bij ons geplaatst? Wil je dan jouw klantnummer toevoegen aan jouw Community profiel zodat ik met je mee kan kijken? Jouw klantnummer ziet eruit als ABC12345 en kan je vinden in jouw Mijn Odido account. Wil je me een seintje geven zodra je dit hebt gedaan? Dan ga ik voor je aan de slag! 

 


Hi @Bjornricardo,

Super, dankjewel! Op dit moment heb ik nog geen nieuw nieuws voor je, we zijn nog aan het wachten. Zodra er meer nieuws is, zullen wij je natuurlijk op de hoogte brengen!


ben ook al sinds oktober aan het wachten en helaas nog steeds geen glasvezel van open dutch fiber in huis ben benieuwd hoelang dit nog gaat duren krijg elke maand een verwachting mail maar nog steeds niks helaas


Hi Nora van Odido, Graag zou ik het volgende willen weten:

  • Inmiddels ligt de glasvezel bij mij in de straat. Wanneer wordt de glasvezel doorgetrokken naar mijn huis/meterkast?
  • Ik veronderstel dat mijn glasvezelaansluiting aangesloten worden op de PoP KRD-A1C?
  • Is PoP KRD-A1C inmiddels operationeel? Zo nee, wat is daarvan de planning?

Alvast bedankt.


Hoi @rogervdh, ik heb dit meteen nagevraagd bij de glasvezelafdeling! Zodra ik meer informatie heb, zul je het van me horen. Voor nu dank ik je oprecht voor je geduld en wens ik je een mooie dag! Groetjes, Ishana


Kunt u ook kijken wat de status op mijn adres betreft? wij hebben namelijk de bestelling ook al lopen sinds 11 oktober 2023 en het is erg stil wat betreft de glasvezel


Hoi @R1973, logisch dat je graag wil genieten van glasvezel, ik zie de aanleg ook graag spoedig verlopen! Op 21-4 hebben wij van de aannemer doorgekregen dat er een spoorboring plaats moet vinden en dat hier nog geen vergunning voor is. Volgens de aannemer gaat dit nog minimaal 3 maanden duren en de verwachting is zelf dat het langer zal duren.

De aannemer is je verbinding dus absoluut niet uit het oog verloren. Lastig genoeg zijn ze nu afhankelijk van langdurende vergunning processen. Zodra de volgende stap gezet kan worden nemen ze proactief contact met je op.

Ze gaan hier voor je achteraan, zodra het geregeld is zal je van hen automatisch een aansluitafspraak ontvangen! 🙂


Hoi @R1973, logisch dat je graag wil genieten van glasvezel, ik zie de aanleg ook graag spoedig verlopen! Op 21-4 hebben wij van de aannemer doorgekregen dat er een spoorboring plaats moet vinden en dat hier nog geen vergunning voor is. Volgens de aannemer gaat dit nog minimaal 3 maanden duren en de verwachting is zelf dat het langer zal duren.

De aannemer is je verbinding dus absoluut niet uit het oog verloren. Lastig genoeg zijn ze nu afhankelijk van langdurende vergunning processen. Zodra de volgende stap gezet kan worden nemen ze proactief contact met je op.

Ze gaan hier voor je achteraan, zodra het geregeld is zal je van hen automatisch een aansluitafspraak ontvangen! 🙂

oké bedankt voor de update! jammer dat er weer vertraging in is gekomen lijkt me dan dat ik pas eind dit jaar of volgend jaar op de glasvezel zit aangesloten want het gebouw zelf moet ook nog alle kabels naar binnen krijgen maar ik wacht het af! bedankt voor de update 😄


Hoi @rogervdh, ik heb dit meteen nagevraagd bij de glasvezelafdeling! Zodra ik meer informatie heb, zul je het van me horen. Voor nu dank ik je oprecht voor je geduld en wens ik je een mooie dag! Groetjes, Ishana

Graag zou ik willen weten of er wellicht al een update is. Alvast bedankt.


Ik heb nog geen nieuwe update @rogervdh, de wijkcentrale is nog niet gereed. Hopelijk snel meer informatie hierover! 


Hoi ik heb een vraagje ik zie op de site van delta dat bij een deel van kerkrade de aanleg vertraagd is omdat het stroomnet te vol zit om de pop aan te sluiten geldt dit ook voor mijn adres in Kerkrade? ik weet dat er inderdaad een spoorboring moest plaatsvinden voor naar de pop  maar is dit ook een probleem of specifiek alleen voor de klanten van delta?


Hoi @R1973, daar kan ik je meteen een duidelijk antwoord op geven! De wijkcentrale waarop je aangesloten wordt is al opgeleverd op 21 juni 2023. Hierom is de stroomvoorziening voor de pop / wijkcentrale geen probleem. Omdat Delta een geheel eigen netwerk heeft, hebben ze ook eigen wijkcentrales. De spoorboring is daarom ook niet van belang voor de oplevering van de wijkcentrale, maar voor de oplevering van de adressen in jouw omgeving.

Ik heb het systeem onderste boven gekeerd om te controleren of er update is over de vergunning voor de spoorboring, maar er is nog geen concrete update. Zodra er schot in de zaak zit zal de aannemer proactief contact met je opnemen om je aansluiting helemaal af te ronden. Ik ga voor je duimen dat ze snel de vergunning voor je kunnen bemachtigen! 👍


Hoi @R1973, daar kan ik je meteen een duidelijk antwoord op geven! De wijkcentrale waarop je aangesloten wordt is al opgeleverd op 21 juni 2023. Hierom is de stroomvoorziening voor de pop / wijkcentrale geen probleem. Omdat Delta een geheel eigen netwerk heeft, hebben ze ook eigen wijkcentrales. De spoorboring is daarom ook niet van belang voor de oplevering van de wijkcentrale, maar voor de oplevering van de adressen in jouw omgeving.

Ik heb het systeem onderste boven gekeerd om te controleren of er update is over de vergunning voor de spoorboring, maar er is nog geen concrete update. Zodra er schot in de zaak zit zal de aannemer proactief contact met je opnemen om je aansluiting helemaal af te ronden. Ik ga voor je duimen dat ze snel de vergunning voor je kunnen bemachtigen! 👍

Oke bedankt voor je antwoord cal! Het is inderdaad wachten op de vergunningen maar hoezo start odf niet al met de huisaansluitingen te plaatsen de lijn hoeft toch niet actief te zijn daarvoor? Ik ken namelijk mensen in en rondom de wijk die hebben al een aansluiting alleen nog geen actieve lijn dit zou odf toch ook allemaal tijd besparen?


Wederom een logische vraag @rogervdh! Ook hier heb ik beperkt inzicht in aangezien ik niet weet op welke adressen het gaat, alleen zou het goed kunnen dat de mensen die je kent, even makkelijk gezegd, op ‘Wijkcentrale 3’ worden aangesloten in Kerkrade, en de oplevering van Wijkcentrale 3 staat gepland voor 24 juli aanstaande. Jij wordt aangesloten op ‘Wijkcentrale 2’, die dus al op 21 juni 2023 is opgeleverd.

Ik denk daarom dat de afweging van de netwerkbeheerder ODF tweeledig is. Ten eerste zullen de adressen op Wijkcentrale 3 eerder actief kunnen worden dan jouw adres, aangezien dat waarschijnlijk nog maanden zal duren in verband met de vergunning. Ten tweede, als ODF tegen de verwachting in toch geen vergunning krijgt voor de spoorboring, dan weet ik niet of ze een andere manier hebben om jouw adres aan te sluiten. Als er geen andere manier is zou dit ODF heel veel geld kosten als ze wel al de huisaansluitingen hebben gemaakt. Overigens vraag ik het mij ook af of ze een vergunning krijgen voor huisaansluitingen als ze nog geen vergunning hebben voor de kabel die naar jouw gebouw toe moet lopen. Mocht je een antwoord van ODF hierover willen, dan raad ik je contact op te nemen met ODF via hun Service en Contact pagina.

Daarom zal ODF meer prioriteit geven aan jouw huisaansluiting zodra deze meer ‘levensvatbaar’ is, ze nemen proactief contact met je op zodra ze meer voor je kunnen betekenen!

Mod edit: de bedoeling was om @R1973 te taggen.


Wederom een logische vraag @rogervdh! Ook hier heb ik beperkt inzicht in aangezien ik niet weet op welke adressen het gaat, alleen zou het goed kunnen dat de mensen die je kent, even makkelijk gezegd, op ‘Wijkcentrale 3’ worden aangesloten in Kerkrade, en de oplevering van Wijkcentrale 3 staat gepland voor 24 juli aanstaande. Jij wordt aangesloten op ‘Wijkcentrale 2’, die dus al op 21 juni 2023 is opgeleverd.

Hoi @Cal van Odido. Je hebt me hierboven getagged als starter van het topic, maar neem ik aan dat het bericht gericht was aan @R1973?

Zou je ook voor mij kunnen kijken hoe het met ‘mijn’ wijkcentrale staat? Ik heb zo'n vermoeden dat die nog niet operationeel is. Zo ja, wat is de geplande oplevering daarvan? Het schuift maand na maand op en inmiddels ben ik gewoon al 1,5 jaar het wachten sinds het bestellen van mijn abonnement. Sinds een dikke maand ligt de glasvezelkabel eindelijk in de stoep, maar daar blijft het vooralsnog ook bij.


Hoi @rogervdh, excuus je hebt helemaal gelijk, ik moet even een koffie opdrinken zodat niet elke gebruiker met een blauwe kleur en een gebruikersnaam beginnend met een ‘R’ dezelfde gebruiker is. 😂

Ik zoek ook voor jou graag de status van je glasvezelverbinding op! Zo te zien wordt jij aangesloten op de wijkcentrale die ik net voor het gemak ‘Wijkcentrale 3’ noemde. De oplevering van deze wijkcentrale staat gepland voor 22 juli aanstaande. Ik zie wel dat deze datum al verschoven is van origineel 21 juni (dus een maand eerder), en ik kan niet inzien of de datum daarvoor ook nog aangepast is. Ik heb er wel degelijk vertrouwen in dat 22 juli de definitieve opleverdatum zal zijn van de wijkcentrale, maar omdat je al langer wacht wilde ik je dit wel meegeven. 

Zo te lezen is de aannemer aan het wachten totdat je internetlijn actief wordt gemeld door de netwerkbeheerder Open Dutch Fiber. Ik verwacht daarom dat je kort na 22 juli een stuk meer actie vanuit hen zal mee maken en zij zullen proactief contact met je opnemen zodra ze de huisaansluiting kunnen plaatsen. 

Daarom heb ik er goede hoop in dat je na de zomer kan nagenieten met Glasvezel! 😄


Ik zoek ook voor jou graag de status van je glasvezelverbinding op! Zo te zien wordt jij aangesloten op de wijkcentrale die ik net voor het gemak ‘Wijkcentrale 3’ noemde. De oplevering van deze wijkcentrale staat gepland voor 22 juli aanstaande.


Top, dank voor het nakijken @Cal van Odido. Weet niet of jullie die informatie kunnen / mogen delen, maar word ik op de PoP ‘Van Gronsveldstraat’ of ‘Maria Gorettistraat’ aangesloten? De Open Dutch Fiber PoP locaties hebben bij de officiële bekendmakingen van de gemeente gestaan, vandaar de locaties. Pure interesse hoor. Fingers crossed in ieder geval dat de PoP op 22 juli opgeleverd gaat worden. 😉


Wederom een logische vraag @rogervdh! Ook hier heb ik beperkt inzicht in aangezien ik niet weet op welke adressen het gaat, alleen zou het goed kunnen dat de mensen die je kent, even makkelijk gezegd, op ‘Wijkcentrale 3’ worden aangesloten in Kerkrade, en de oplevering van Wijkcentrale 3 staat gepland voor 24 juli aanstaande. Jij wordt aangesloten op ‘Wijkcentrale 2’, die dus al op 21 juni 2023 is opgeleverd.

Ik denk daarom dat de afweging van de netwerkbeheerder ODF tweeledig is. Ten eerste zullen de adressen op Wijkcentrale 3 eerder actief kunnen worden dan jouw adres, aangezien dat waarschijnlijk nog maanden zal duren in verband met de vergunning. Ten tweede, als ODF tegen de verwachting in toch geen vergunning krijgt voor de spoorboring, dan weet ik niet of ze een andere manier hebben om jouw adres aan te sluiten. Als er geen andere manier is zou dit ODF heel veel geld kosten als ze wel al de huisaansluitingen hebben gemaakt. Overigens vraag ik het mij ook af of ze een vergunning krijgen voor huisaansluitingen als ze nog geen vergunning hebben voor de kabel die naar jouw gebouw toe moet lopen. Mocht je een antwoord van ODF hierover willen, dan raad ik je contact op te nemen met ODF via hun Service en Contact pagina.

Daarom zal ODF meer prioriteit geven aan jouw huisaansluiting zodra deze meer ‘levensvatbaar’ is, ze nemen proactief contact met je op zodra ze meer voor je kunnen betekenen!

Mod edit: de bedoeling was om @R1973 te taggen.

Inderdaad ik kan begrijpen dat odf dan inderdaad met een dubbel gevoel zit ik hoop dat odf snel de vergunning krijgt. Als het nu zo is dat na oktober nogsteeds geen glasvezel op mijn adres is blijft mijn contract dan gewoon geldig met de kortingen ? Bedankt voor het verduidelijken van de situatie 😀 ik zal melden als er schot in de zaak komt en als er een update is ! Voor nu wil ik je bedanken voor de moeite en de hulp @Cal van Odido 


Reageer