Skip to main content

Hoi allemaal,

 

Onlangs heb ik T-Mobile Thuis DSL besteld, het installatiepakket is bezorgd en ook de aansluitdatum is gepasseerd. Nu zit ik te kijken hoe ik de boel moet installeren in mijn jaren-vijftig woning.

 

Er lijkt een ISRA-punt aanwezig te zijn in mijn kelder. Daar zit namelijk een hele oude cilindervormige lasdop aan de muur geschroefd, en dus zouden pagina's 7 en 8 in de handleiding van toepassing zijn. Ik ben echter bang dat als ik de modem in de kelder installeer het WiFi-signaal in de andere kamers van het huis suboptimaal zal zijn. Daarom ben ik ook op zoek gegaan naar andere aansluitpunten in het huis, en in de woonkamer vond ik hetgeen op mijn foto's is weergegeven tegen. Ik moet bekennen dat ik niet weet wat dit is! Weet iemand of dit een DSL-aansluiting is, of hebben jullie misschien andere tips voor me?

 

Alvast bedankt!

 

 

 

Welkom!

Neen, helaas… het geen je op de foto laat zien is een COAX aansluitpunt van de kabelaanbieder (bijvoorbeeld Ziggo).

Een DSL aansluiting kun je het gemakkelijkste herkennen aan één of meerdere items die je op de volgende afbeelding ziet. Deze tref je vaak aan in meterkast en- / of woonkamer.

 

 


Hallo @Shan2022 

Dit is geen ISRA punt, je zou opzoek moeten gaan naar iets van dit :

In de kelder kan je misschien een kabel in een blauwe mantel tegenkomen, dit is de KPN kabel en gaat naar je ISRA.


Bedankt voor jullie reacties!

 

Ah, goed om te weten dat dat ding in mijn woonkamer op mijn foto's er niets mee te maken heeft. In mijn kelder zit inderdaad bevestigd aan de muur de lasdop zoals het meest rechts op jullie foto's. Ik aarzel echter om deze te gebruiken omdat ik bang ben voor een slecht WiFi-signaal: ik zal voornamelijk internetten op de eerste verdieping en het signaal zal dan door twee vloeren heen moeten.

 

Best gek eigenlijk dat er verder in het huis geen aansluitingen te vinden zijn. Ik ben hier pas komen wonen en vraag mij af hoe men vroeger dan de telefoon aansloot in het huis. Ik zal nog even doorspeuren in het huis...


Mooie timing @Gerrit078 en @Waqqas! 😁👍

Mocht het niet lukken om een ISRA te vinden thuis, laat het weten @Shan2022, dan gaan wij controleren of er een aangemeld ISRA staat in de aansluitingsinformatie.


@Shan2022

Hallo @Shan2022 

Ik heb de meest rechtse ook in huis, als het goed is komt hier een dunne kabel uit die weer naar een andere aansluitpunt gaat of hij is nergens op aangesloten. Op die dunne kabel kan je de modem aansluiten dmv het aansluitdoosje in het installatiepakket bijvoorbeeld.

Wel mag de kabel tot aan de modem niet te lang zijn, bij mij is die dunne kabel ongeveer 3 meter lang en zit dan direct in de modem.


Zal ik doen, Jason. Ik heb sowieso dat ISRA-punt in de kelder, maar of hij werkt moet ik inderdaad nog achter komen. Ik laat het weten.


Bedankt voor jullie reacties!

 

Haha, graag gedaan… was een mooie timing :joy:

 

 

In mijn kelder zit inderdaad bevestigd aan de muur de lasdop zoals het meest rechts op jullie foto's.

 

Kelder, meterkast etc. is vaak de plek waar je de lasdop inderdaad het meeste tegen zult komen.

 

Ik aarzel echter om deze te gebruiken omdat ik bang ben voor een slecht WiFi-signaal:

 

Voor Wi-Fi kun je eventueel een extra accesspoint gebruiken.  Als je de mogelijkheid hebt om een netwerkkabel ( het meest betrouwbaar en de beste prestaties ) naar boven te trekken is dat natuurlijk het beste en kan je vervolgens daar een accesspoint op aansluiten.  Bij DSL wil je hoe dan ook het liefst zo dicht mogelijk bij die lasdop zitten.

 

Best gek eigenlijk dat er verder in het huis geen aansluitingen te vinden zijn. Ik ben hier pas komen wonen en vraag mij af hoe men vroeger dan de telefoon aansloot in het huis. Ik zal nog even doorspeuren in het huis...

Er zal vast een aansluiting zijn, maar er zijn ook zat mensen die - wanneer ze kabelinternet gebruiken - de wandcontactdoos van PTT/KPN verwijderen en daar overheen behangen. Het is dan soms echt zoeken naar een spel in een hooiberg.


@Waqqas Er komt inderdaad een dunne kabel van ongeveer 1 meter onder uit die cilinder, maar hij is een paar keer om de cilinder heen gewikkeld en nergens op aangesloten. Ik zal thuis kijken of ik nog iets over het hoofd heb gezien, en anders zal ik helaas die kabel moeten gebruiken om aan te sluiten op de modem.


@Shan2022

Sluit die dunne kabel aan op het aansluitdoosje die in je installatiepakket zit en aan de andere kant van dat aansluitdoosje kun je de DSL kabel inpluggen 😊