Skip to main content
Beantwoord

Geen rood en blauwe draad uit ISRA punt?

• July 15, 2025
  • 9 reacties
  • 47 Bekeken

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik mijn installatiepakket binnen gekregen. Overstap van Ziggo, waar ik altijd gebruik heb gemaakt van coax.

Nu is er wel een ISRA punt in een zeer verouderde meterkast waar ook een kabel uit komt. Deze is onderweg naar boven al doorgeknipt. Echter anders dan wat in de installatiegids staat zijn deze draadjes zo lijkt het zwart en oranje.

Kan ik deze wel gebruiken om aan te sluiten op het verdeelkastje of moet ik een nieuwe kabel kopen en deze op het ISRA punt aansluiten?

Beste antwoord door rvk01

Kun je ook aan de onderkant van dat PTT kastje kijken. Komt daar een kabel naar binnen? 

Ik heb het vermoeden dat er aan de onderkant een dikke kabel binnen komt en dat die kabel hierboven weer naar beneden gaat naar ergens anders in huis.

(Ik neem aan dat je een Zyxel T-54 hebt gekregen van Odido voor DSL)

Zoiets als dit… zie de dikke kabel aan de onderkant.

De modem sluit je dus aan op de punten aan de bovenkant. Dat zou betekenen dat je die grijze kabel los kunt halen.

9 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • is een legendarische user
  • 2261 reacties
  • Antwoord
  • July 15, 2025

Kun je ook aan de onderkant van dat PTT kastje kijken. Komt daar een kabel naar binnen? 

Ik heb het vermoeden dat er aan de onderkant een dikke kabel binnen komt en dat die kabel hierboven weer naar beneden gaat naar ergens anders in huis.

(Ik neem aan dat je een Zyxel T-54 hebt gekregen van Odido voor DSL)

Zoiets als dit… zie de dikke kabel aan de onderkant.

De modem sluit je dus aan op de punten aan de bovenkant. Dat zou betekenen dat je die grijze kabel los kunt halen.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • July 15, 2025

Dank voor je snelle reactie.

Heb inderdaad het modem wat je noemt erbij gekregen, en er komt ook een dikke kabel binnen aan de onderkant.

Welke kabel gebruik ik om de bovenste 2 punten te verbinden met het verdeelkastje die ik er bij heb gekregen? Of moet ik die zelf aanschaffen?

peter-keetfm
  • 2097 reacties
  • July 15, 2025

@Rjanssen Hoi

Op 1A en 1B aansluiten.

Zie dit plaatje als voorbeeld.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • July 15, 2025

Excuses ik ben echt een leek hierin. Knip ik dan het stekkertje van de meegeleverde DSL kabel eraf om het vervolgens zoals hierboven aan te sluiten op het PTT kastje? En dan de stekker aan de andere kant direct in het modem?

peter-keetfm
  • 2097 reacties
  • July 15, 2025

Excuses ik ben echt een leek hierin. Knip ik dan het stekkertje van de meegeleverde DSL kabel eraf om het vervolgens zoals hierboven aan te sluiten op het PTT kastje? En dan de stekker aan de andere kant direct in het modem?

Is minder netjes maar de bestaande kabel kun je ook gebruiken. (Geen idee wat er in het aansluitpakket zit)

Let wel op welke draad waar. 

Je kan ook nog een monteur raadplegen mocht het niet lukken.

zie handleiding  

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • is een legendarische user
  • 2261 reacties
  • July 15, 2025

Ik zou dat rj11 kastje (op jouw laatste foto) boven het isra punt monteren. Daarna ga je met een korte kabel van het isra punt naar dat kastje. Je kunt daar een stukje kabel voor gebruiken dat dus aan beide kanten de aders los heeft zodat je die vast kunt schroeven (kun je zelf e.v. losknippen van die andere kabel). Daarna kun je met de meegeleverde kabel (met geknepen stekkers) van dat rj11 kastje naar je modem.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • July 15, 2025

Dankjullie wel voor de hulp. Dat gaat wel goedkomen.

peter-keetfm
  • 2097 reacties
  • July 15, 2025

Ik zou dat rj11 kastje (op jouw laatste foto) boven het isra punt monteren. Daarna ga je met een korte kabel van het isra punt naar dat kastje. Je kunt daar een stukje kabel voor gebruiken dat dus aan beide kanten de aders los heeft zodat je die vast kunt schroeven (kun je zelf e.v. losknippen van die andere kabel). Daarna kun je met de meegeleverde kabel (met geknepen stekkers) van dat rj11 kastje naar je modem.

Inderdaad dat idee.

Voorbeeld.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 23277 reacties
  • July 15, 2025

Hallo ​@Rjanssen 

Op welke datum hoort de verbinding actief te zijn? Op die datum wordt de verbinding dan vóór 18:00 actief.

Mocht het daarna nog steeds niet werken, sluit dan de 2 draden in het PTT doosje eens aan op 2A en 2B (2de aderpaar). Hier staat het signaal soms ook op.