Skip to main content
Beantwoord

Geen nieuwe ONT na overstap naar 2gbit

  • 5 June 2024
  • 7 reacties
  • 163 Bekeken

Ik heb een kleine twee weken geleden mijn abonnement laten omzetten van 1gbit naar 2gbit. Hiervoor heb ik alleen een nieuwe router ontvangen (ga ik overigens niet gebruiken vanwege eigen apparatuur). Ik mis dus nog de ONT. Mijn huidige ONT heeft maar een gigabit poort.

Nu heb ik al een paar keer telefonisch contact gehad hierover en is er een melding/dossier gemaakt richting de backoffice. Ik zou gisteren terug worden gebeld met een oplossing, is helaas niet gebeurd. Vandaag zelf nog maar even achteraan gebeld en nu krijg ik zojuist een mailtje dat er weer een nieuwe (aparte) melding is aangemaakt.

Mocht er iemand van Odido meekijken op het forum, die iets kan betekenen, dit zijn de twee referentienummers die ik heb: 71079300 & 71223687. Alle medewerkers die ik tot nu toe heb gesproken bevestigen steeds dat ze kunnen zien dat er geen ONT opgestuurd is, maar hebben blijkbaar niet de mogelijkheid om dit alsnog te doen en kunnen niets anders dan een melding doorzetten. 

Het zou erg fijn zijn als de ONT alsnog verstuurd kan worden, dan kan ik deze zelf wel aansluiten. Monteur aansturen mag ook, als die een nieuwe ONT mee kan nemen en dat sneller is.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Fonsieeee, welkom op onze Community!

Ik geef je hier graag wat meer duidelijkheid over. Jij zit nu op een AON PtP verbinding. Als je een hogere snelheid wilt dan 1 Gb dan moet je omgezet worden in de wijkcentrale en moet er inderdaad een ONT geïnstalleerd worden. Op dit moment hangt er een Mediaconverter. Dit zou de monteur van Guidion komen doen maar die afspraak heb je zelf afgezegd. Er lopen nu 2 tickets bij de technische dienst, Guidion zal opnieuw aangestuurd moeten worden. Graag een afspraak inplannen zodat de monteur de patch kan voltooien in de wijkcentrale en het ONT ophangen in jouw woning.

Hi @Fonsieeee, welkom op onze Community!

Ik geef je hier graag wat meer duidelijkheid over. Jij zit nu op een AON PtP verbinding. Als je een hogere snelheid wilt dan 1 Gb dan moet je omgezet worden in de wijkcentrale en moet er inderdaad een ONT geïnstalleerd worden. Op dit moment hangt er een Mediaconverter. Dit zou de monteur van Guidion komen doen maar die afspraak heb je zelf afgezegd. Er lopen nu 2 tickets bij de technische dienst, Guidion zal opnieuw aangestuurd moeten worden. Graag een afspraak inplannen zodat de monteur de patch kan voltooien in de wijkcentrale en het ONT ophangen in jouw woning.

Hoi Tommie,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb de upgrade telefonisch aangevraagd. De medewerker die ik toen sprak gaf aan dat er een nieuwe router en ont/mediaconverter per post opgestuurd zou worden. Ik heb toen gevraagd of ik de monteur kon annuleren, aangezien ik zelf technisch genoeg ben om het aan te sluiten. Dat was volgens de medewerker geen probleem, ik mocht de afspraak annuleren. Er is mij nooit verteld dat een monteur nagenoeg verplicht is, vanwege de omzetting in de wijkcentrale. Als ik had geweten dat het een vereiste was, dan had ik de afspraak nooit geannuleerd. Gaat er dan overigens ook niet iets mis in jullie proces? Als een monteursafspraak verplicht is, waarom is er dan uberhaupt de optie om deze te annuleren, als het omzetten in de wijkcentrale daar ook onder valt?

Dat terzijde, ik heb telefonisch al meerdere malen gevraagd om een nieuwe monteursafspraak, in de hoop dat er via die route wel een nieuwe ONT mijn kant op zou komen, maar tot nu toe is daar nog niks van gekomen omdat het blijkbaar niet mogelijk was voor de desbetreffende medewerkers om dit aan te sturen. In de annuleringsmail van Guidion staat dat ik telefonisch contact met ze kan opnemen indien een monteur toch nodig blijkt te zijn. Dit heb ik geprobeerd, maar daar werd ik terug naar Odido verwezen, omdat de case aan hun kant al gesloten was. Odido moet volgens Guidion dan ook een nieuwe opdracht naar ze toezetten.

Ik wil dus graag een nieuwe afspraak inplannen, maar tot nu toe heeft niemand mij die optie aan kunnen bieden...

Reputatie 7
Badge +9

Ja dat is niet heel goed gecommuniceerd @Fonsieeee. Ik zal hieronder een schema voor je maken wat nodig is bij een verhoging naar 2 of 8 Gb. Ik heb een notitie aangemaakt in de ticket om Guidion opnieuw aan te sturen. Ik kan ze zelf niet aansturen door een foutmelding in het systeem. Hopelijk krijg je snel bericht van Guidion om een nieuwe afspraak te maken.

 

Netwerktype

Wel/Geen nieuwe ONT

Patching nodig?

Guidion nodig?

GPON

Wel nieuwe ONT

Nee

Ja, voor ONT

XGSPON

Geen nieuwe ONT

Nee

Nee

PtP

MC wordt nieuwe ONT

Ja

Ja, voor ONT

Ja dat is niet heel goed gecommuniceerd @Fonsieeee. Ik zal hieronder een schema voor je maken wat nodig is bij een verhoging naar 2 of 8 Gb. Ik heb een notitie aangemaakt in de ticket om Guidion opnieuw aan te sturen. Ik kan ze zelf niet aansturen door een foutmelding in het systeem. Hopelijk krijg je snel bericht van Guidion om een nieuwe afspraak te maken.

 

Netwerktype

Wel/Geen nieuwe ONT

Patching nodig?

Guidion nodig?

GPON

Wel nieuwe ONT

Nee

Ja, voor ONT

XGSPON

Geen nieuwe ONT

Nee

Nee

PtP

MC wordt nieuwe ONT

Ja

Ja, voor ONT

 

Vanavond dan eindelijk de monteur over de vloer gehad. Koffie stond klaar voor ‘m, in de hoop dat hij mij zou voorzien van een mooie nieuwe ONT. Blijkt dat hij in zijn werkbon niet heeft staan welke ONT ik moet hebben, wat Odido volgens hem hoort aan te geven in de werkopdracht. Hij wist zelf niet welke het moest zijn en wilde het ook niet op de gok doen, dus is hij helaas weer vertrokken en ben ik nog altijd in afwachting van een nieuwe ONT.

Gebeld met Guidion, die sturen mij helaas weer terug naar Odido, omdat Odido een nieuwe werkopdracht door moeten zetten met “volledige informatie, inclusief welke ONT er moet komen”.

Ik heb net gebeld met de Odido klantenservice hierover. Gesproken met ene Peter, aardige kerel, die morgen contact gaat opnemen met een achterliggende afdeling en mij daar dan over terug gaat bellen.

We zijn ondertussen een aardige tijd verder en het probleem is helaas nog niet opgelost. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat het verhaal een mooi einde gaat krijgen?

 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Het issue ligt op dit moment bij onze technische dienst @Fonsieeee! Hopelijk hebben we snel een antwoord. 

Het issue ligt op dit moment bij onze technische dienst @Fonsieeee! Hopelijk hebben we snel een antwoord. 

Ondertussen zijn we 3 weken verder en is er nog altijd geen oplossing in zicht. Net nog even gebeld om de status te controleren, maar enige wat ik te horen krijg is dat de melding nog open staat. Medewerker gaf eventueel wel de optie om de upgrade te laten annuleren en deze opnieuw aan te vragen, maar ik heb er weinig vertrouwen in dat het via die route wel goed zal gaan.

Waarom gaat dit zo verkeerd en duurt het zo lang om een oplossing te bieden? Als het nog veel langer duurt dan ga ik denk ik maar eens rondkijken bij andere aanbieders.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Fonsieeee , wat mijn collega aangeeft klopt. Wat het probleem namelijk is, is dat je op een PtP verbinding aangesloten bent. Op deze verbinding is de optie voor een snelheid van 2 Gbit/s niet mogelijk en is het maximale 1 Gbit/s. Hoe je dan ook bij verlenging voor deze optie is dan ook de grote vraag. Om dit alsnog uit te zoeken en te kunnen oplossen, ligt het dan ook bij onze IT afdeling.

Als we de verlenging terugdraaien, dan kunnen we ook opnieuw de verbinding om laten zetten naar het juiste netwerk, namelijk XGSPON (als je de 2 Gbit/s verbinding wilt houden). Het slimste hierin is dan ook om eigenlijk eerst een netwerkmigratie uit te voeren en vervolgens dan opnieuw je abonnement verlengen. Dan moet het zeker weten goed gaan. 

Voor nu is het anders wachten tot IT met een oplossing komt en het voor elkaar krijgt om je handmatig om te zetten, ondanks de lopende order met de verlenging. Hier kan echter wel wat tijd overheen gaan.

Reageer