Skip to main content

Sinds ik ben overgestapt van KPN naar T-Mobile krijg ik de ene na de andere verrassing. Geen daarvan is tot dusver positief. Qua kosten ontlopen KPN en T-Mobile elkaar niet zoveel, maar de kwaliteit van het gebodene stelt zwaar teleur.

1. Eerst moet ik erachter komen dat de Amino Aria 7X geen apps ondersteunt en dat ik dus geen Netflix, HBO of Videoland kan kijken via dat kastje.
  2. De eerste TV die ik kijk is Nieuwsuur op NPO2 en het beeld loopt bijna een halve seconde achter op het geluid. Blijkens de community is het niet synchroon lopen van video en audio iets dat vaker en bij meer klanten speelt.
  3. Ik druk op de TEXT-button van de afstandsbediening en er gebeurt niets. En ja, hoor op de community wordt bevestigd dat T-Mobile dit heeft uitgeschakeld. Op zich niet onoverkomelijk en misschien is teletekst wel ten dode opgeschreven maar waarom hierop vooruit lopen zolang het signaal nog wordt meegestuurd?
  4. Vandaag probeer ik voor de zoveelste keer mijn HP-printer te koppelen aan het Zyxel-modem. Ik heb veel ervaring met het werkend krijgen van allerhande randapparatuur, maar  het Zyxel-modem en de printer maken geen contact. (Ik heb om ecologische redenen de overstap juist aangegrepen om een einde te maken aan de double NAT-situatie  waarbij ik een externe router gebruikte). Ik heb altijd middels WPA2-PSK verbinding kunnen leggen maar met dit Zyxel-modem werkt het niet. Ook WPS werkt niet. En jawel, bij nalezen op de community blijkt dat heel veel abonnees precies hetzelfde probleem hebben met hun HP-printer en dat T-Mobile niet bereid is daar iets aan te doen. Het heeft me al heel wat uren gekost.

Het positieve is dat internet wel razendsnel is; in eerste instantie de aanleiding om een ander abonnement te kiezen. Maar daarnaast ben ik behoorlijk teleurgesteld. Vooral de kwaliteit van de tv en het feit dat een tot voor kort perfect werkende printer niet gekoppeld kan worden aan het Zyxel-modem vind ik behoorlijke minpunten. Ik heb er zelf een andere oplossing voor, maar ik kan me ook voorstellen dat het een flinke domper kan zijn als je voorheen Netflix kon kijken via je (Arris) tv-kastje maar dat met de goedkoop aandoende Amino niet meer kan.

1. Vandaag probeer ik voor de zoveelste keer mijn HP-printer te koppelen aan het Zyxel-modem. Ik heb veel ervaring met het werkend krijgen van allerhande randapparatuur, maar  het Zyxel-modem en de printer maken geen contact. (Ik heb om ecologische redenen de overstap juist aangegrepen om een einde te maken aan de double NAT-situatie  waarbij ik een externe router gebruikte). Ik heb altijd middels WPA2-PSK verbinding kunnen leggen maar met dit Zyxel-modem werkt het niet. Ook WPS werkt niet. En jawel, bij nalezen op de community blijkt dat heel veel abonnees precies hetzelfde probleem hebben met hun HP-printer en dat T-Mobile niet bereid is daar iets aan te doen. Het heeft me al heel wat uren gekost.

Heb je ook geprobeerd de beveiliging op WPA2-PSK te zetten op het modem? Ik zie dat die nu op WPA3-Personal-Transition staat. Je kan het eventueel aanpassen via Netwerk Instellingen → Draadloos → Beveiligingsniveau

Nou, de beveiliging stond op WPA3-SAE/WPA2-PSK, dat is toch net even iets anders. Ik ga er dan van uit dat het modem slim genoeg is om middels het juiste protocol te onderhandelen met de printer? Ik kan wegens tijdgebrek nog even niet testen of de instelling WPA2-PSK iets verandert.

@sandokanhello Voor de overige punten: heb je een geschikte TV? Dan kun je ook de smart-TV-app gebruiken. Als je er ook Netflix, HBO en Videoland op kunt zetten, heb je al je apps op één plek. Een alternatief is bijvoorbeeld een Chromecast met Google TV.

Het probleem met NPO2 komt volgens mij alleen voor op de TV-box, dus dat zou je hiermee ook meteen oplossen.

Wat betreft teletekst: als het om de ondertiteling te doen is, die is er nog steeds. Via Account > Instellingen > Audio & Ondertiteling kun je dit permanent aanzetten. Als je de ondertiteling eenmalig aan of uit wilt zetten, kan dat via de rode knop > Audio & Ondertiteling. Dan blijft de instelling bewaard tot je van zender verandert. Voor de rest van teletekst kun je terecht op de site of in de NOS Teletekst-app.

Nou, de beveiliging stond op WPA3-SAE/WPA2-PSK, dat is toch net even iets anders. Ik ga er dan van uit dat het modem slim genoeg is om middels het juiste protocol te onderhandelen met de printer? Ik kan wegens tijdgebrek nog even niet testen of de instelling WPA2-PSK iets verandert.

WPA3-Personal-Transition is een andere naam voor WPA3-SAE/WPA2-PSK, het is wel hetzelfde. 

Het modem is wel slim genoeg ,maar het is afhankelijk van de client die probeert te verbinden. Niet elke client kan overweg als een Wifi netwerk WPA3 en WPA2 uitzend. Dit is iets wat vaak niet helemaal goed gaat met oudere devices, maar ook connected devices zoals bijvoorbeeld printers. 

Thanks, @TMTV en @Sven-TMT .

Ik ben er nog niet aan toe gekomen om mijn printer te testen.

Wat apps betreft, heb ik de eerder genoemde apps ook op mijn TV. Helaas werkt de Netflix-app op mijn tv niet zo goed, o.a. omdat ondertitels wegvallen. Daarom vond ik het handig dat ze ook op het kastje van KPN stonden, en dan worden ze ook nog eens geüpdatet. Dat gebeurt op mijn tv allang niet meer (out of support). Ik ging er min of meer vanuit dat de voorzieningen bij T-Mobile vergelijkbaar zouden zijn. 

Ik weet van het bestaan van de Chromecast maar ik heb dat nooit zo'n aantrekkelijk idee gevonden. Dan moet ik dus ook weer een notebook o.i.d. aansluiten, terwijl ik het aantal apparaten juist graag wil reduceren.

@sandokanhello Als je een Chromecast met Google TV koopt, kun je daar de apps op installeren. Dan hoef je dus niet vanaf een ander apparaat te streamen.

@sandokanhello Als je een Chromecast met Google TV koopt, kun je daar de apps op installeren. Dan hoef je dus niet vanaf een ander apparaat te streamen.

Ah, oké. Iets om te overwegen als ik een nieuwe tv ga kopen, maar die van mij voldoet verder prima. Thanks!

Reageer