TLDR:
Het werkt, maar is niet plug & play. Je bent erg afhankelijk van veel onderaannemers (ODF en Guidion). Overstapservice kan NIET.
Tips:
- Tp-Link Deco's niet via Zyxel router laten communiceren, maar via aparte switch.
- Nummerherkenning: DTMF en regio België instellen en REBOOTEN
- Bij gebruik soundbar of HTC wordt het lastig om T-Mobile afstandsbediening te configureren en heb je bijv. een philips prestigo nodig
- Firewall blokkeert pings, waardoor smokeping veel packetloss rapporteert
uitgebreid verhaal:
Ik ben begin januari gemigreerd van Ziggo naar T-Mobile, dat is gelukt, maar was niet echt plug en play. Hieronder mijn ervaringen:
Afgelopen zomer ging open dutch fiber glasvezel aanleggen in onze wijk.
Ziggo voelde al nattigheid en ik kreeg gratis ESPN.
In oktober kwam een verkoper aan de deur en heb ik een abonnement genomen, vooral omdat ik ontevreden was over de stabiliteit van het ziggo modem (compal connectbox) met regelmatig uitvallende telefonie en dhcp server.
De verkoper kwam met een handig verhaal dat door mij zodanig werd geïnterpreteerd dat ik mij later nog moest aanmelden voor de overstapservice, maar dat bleek dus helemaal niet te kunnen bij nieuwe aansluitingen.
Begin November is de glasvezel kabel doorgetrokken tot in mijn meterkast, waarbij ze overigens de mantelbuis van Ziggo hebben gebruikt (hoe ironisch).
Ziggo voelde nog meer nattigheid en ik kreeg gratis film1.
Half November kreeg ik een doos met huawei ONT , Zyxel router en Amino TV box.
Begin december kreeg ik ongevraagd een sagemcom smartwifi modem van Ziggo met docsis 3.1. Deze blijkt stabieler dan de connectbox, dus ik kan in de toekomst mogelijk terug naar Ziggo mits ik zo'n nieuw modem krijg.
Half december kreeg ik bericht van Guidion dat ik een afspraak kon maken. Online geboekt voor 4 januari.
10 december Ziggo opgezegd via opzegformulier. 5 dagen later belde Ziggo mij met het verhaal dat ik pas 30 dagen later als eerste opzegdatum kon krijgen. Na protest en toestemming supervisor werd opzegdatum toch 10 januari.
4 januari vroeg opgestaan voor Guidion monteur tussen 8 en 10 uur.
8:30 monteur belt dat hij bij een storing is en 's-middags pas komt.
15 uur, monteur arriveert en installeert ONT en Router in meterkast. Na ompluggen ethernetkabels probeerde hij tv-box te installeren. Dit ging moeizaam vanwege steeds wegvallend internet. Na bypassen TP-Link deco m4 lukte installatie wel. Hij heeft gelijk ook afstandsbediening geconfigureerd voor onze LG tv (maar niet voor Samsung Home Theater Center)
Telefoon had kiestoon maar kon nog niet bellen of gebeld worden, dit zou binnen 24 uur werken aldus monteur.
Monteur ging weg.
30 minuten later deed de telefoon het, maar GEEN nummerherkenning.
Internet was erg instabiel en viel steeds kort uit. Ook speedtest zeer variabel en niet de beloofde 400 mbit.
Nadat ik bijna tot de conclusie kwam om Ziggo te bellen en te vragen de opzegging te annuleren (bij T-Mobile heb je nog 14 dagen bedenktijd voordat je er een jaar aan vast zit) toch maar even deco's losgekoppeld en voila stabiel internet en speedtest rond de 370 mbit.
Na heel veel forumtopics lezen nergens goede instructies gevonden maar wel aanwijzingen dat zyxel en deco's niet lekker gaan samen.
Oplossing gevonden: bedrade deco's (in accesspoint mode) niet onderling laten communiceren via Zyxel router. TP-Link switch achter Zyxel en dan pas deco's en alles werkt naar behoren.
TV-box werkt, maar gids toont slechts 5 zenders en je kunt niet vooruit en achteruitspringen, alleen spoelen. met de cijfertoetsen kun je wel naar minuten springen, maar een 30seconden vooruit springen en 10 seconden terugspringen knop zou zeer welkom zijn.
Afstandsbediening gereset om via TV-box uitgang signaal volume te regelen met HTC op vast hoog volume. 3 afstandsbedieningen nodig om alles aan en uit te kunnen zetten. Dus maar een oude Philips Prestigo geprogrammeerd zodat alles weer kan met 1 afstandsbediening.
In de avond Zyxel voip op dtmf gezet om nummerherkenning te krijgen. Uitproberen ging niet want huisgenoten sliepen al. Volgende dag bleek telefoon compleet uitgevallen want na die voip wijziging moet je het modem rebooten, maar dat staat nergens. Na opnieuw een speurtocht door fora: regio België en DTMF ingesteld. Modem reboot en zowaar nummerherkenning doet het ook.
Na wat geklooi met port forwarding lukt een Openvpn verbinding met de Raspberrypi ook weer, maar client to client, dus toegang tot andere computers in het thuisnetwerk is nog niet gelukt. Vast iets met instellingen en een ander subnet, Inmiddels opgelost met een Wireguard VPN tunnel in Openmediavault.
Gisteren even laptop met fixed IP 192.168.100.2 rechtstreeks op ONT aangesloten om status uit te lezen, dat zat allemaal binnen de referenties. Verder heb ik daar ook geen verstand van.
Smokeping-speedtest gaf rare resultaten. Uiteindelijk bleek de firewall Dos bescherming heel veel pings af te vangen waardoor het leek alsof er heel veel packetloss was. Nadat ik Dos bescherming heb uitgezet werkt Smokeping wel goed. alleen speedtest-cli geeft veel te trage up- en downloads, maar dat ligt niet aan T-Mobile.
Conclusie:
T-Mobile mag blijven want alles werkt nu . Maar het was zeker geen plug and play. Ziggo Mediabox Next is gebruiksvriendelijker en kan wel 3 apparaten tegelijk bedienen, ook de website, klantenservice en community van T-Mobile kan beter.
Ik vind dat T-Mobile een matige indruk maakt:
1. Misleiding over overstap service
2. Monteur komt niet op afgesproken tijd.
3. Bepaald niet plug & play
Maar wel goedkoper dan Ziggo.
Ik heb nu zowel Ziggo als ODF in de meterkast dus ik heb voortaan wat te kiezen. Wellicht ga ik jaarlijks overstappen en profiteren van de aanbiedingen voor nieuwe abonnees.
Of over naar freedom internet als die op ODF mogen