Skip to main content
Vraag

Drama met Guidion bij glasvezel

• September 24, 2026
  • 4 reacties
  • 85 Bekeken

• heeft eerste post geplaatst

Half augustus heb ik bij Odido een nieuw internetabonnement aangevraagd, met als ingangsdatum 1 september. Direct daarbij is voor 1 september een installatieafspraak met Guidion ingepland.

Op 1 september is er echter geen monteur komen opdagen.

Daarna heb ik zowel telefonisch als via de link uit de e-mail aangegeven dat ik in principe iedere dag beschikbaar ben en dat de installatie zo snel mogelijk uitgevoerd mag worden. Daar is ook een goede reden voor: mijn huidige provider stopt met het aanbieden van diensten op Texel, waardoor mijn bestaande abonnement eind september definitief afloopt en ook niet verlengd kan worden.

Sinds 1 september heb ik inmiddels ongeveer 13 keer telefonisch contact gehad met Guidion. Iedere keer komt het erop neer dat de afdeling Planning mij zou terugbellen. Dat gebeurt vervolgens niet.

Tussendoor zijn meerdere toezeggingen gedaan. Eerst zou er rond de 7e een monteur komen, daarna zou het uiterlijk de 14e worden. Ook daarvan is niets terechtgekomen. Vervolgens konden ze geen toezeggingen meer doen.

Na inmiddels ruim 3,5 week wachten leek er eindelijk beweging in te komen: voor vandaag, 24 september tussen 08:00 en 12:00 uur, stond daadwerkelijk een afspraak gepland.

Ik heb daar uiteraard mijn ochtend voor vrijgehouden.

Vervolgens wordt die afspraak vandaag rond 10:00 uur alsnog afgezegd.

Het meest recente verhaal vanuit Guidion is nu dat er eerst “iets in de wijkcentrale” gedaan zou moeten worden. Wat dat precies inhoudt, waarom dit pas na ruim drie weken naar voren komt en wanneer dit dan wél opgelost wordt, blijft voor mij volstrekt onduidelijk.

Ondertussen komt het einde van september steeds dichterbij en dreig ik simpelweg zonder internetverbinding te komen zitten, terwijl het abonnement al halverwege augustus is aangevraagd en de installatie oorspronkelijk op 1 september had moeten plaatsvinden.

Ik begrijp dat er soms iets mis kan gaan in een planning of dat er technisch aanvullende werkzaamheden nodig blijken te zijn. Maar wat ik inmiddels lastig te accepteren vind, is de combinatie van:

• Een monteur die op 1 september niet verschijnt
  • Meerdere keren moeten bellen zonder concrete oplossing
  • Beloofde terugbelafspraken die niet worden nagekomen;
  • Meerdere genoemde installatiedata waar niets van terechtkomt;
  • Uiteindelijk een afspraak na 3,5 week wachten die op de ochtend zelf opnieuw wordt afgezegd.

Ik hoop daarom dat iemand van Odido dit kan bekijken en wellicht kan escaleren richting Guidion/netwerkbeheer, zodat er nu daadwerkelijk wordt uitgezocht wat er nog moet gebeuren, wie daarvoor verantwoordelijk is en op welke concrete datum mijn aansluiting werkend wordt opgeleverd.

Mijn beschikbaarheid is in ieder geval niet het probleem: als er op korte termijn iemand kan komen, kan ik daar vrijwel iedere dag ruimte voor maken.

4 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • September 24, 2026

Hallo ​@Zaush 

Is er al een glasvezelaansluiting aanwezig in huis en heb je het installatiepakket al ontvangen of neemt de monteur deze mee?

• Auteur
  • September 24, 2026

Ha ​@Waqqas ,

De glasvezelaansluiting is al aanwezig in huis. Een installatiepakket heb ik niet ontvangen; ik ga er daarom vanuit dat de monteur de benodigde apparatuur meeneemt bij de installatie.

Ik heb vandaag zelf ook nog contact opgenomen met Odido. Zij hebben vervolgens contact gehad met Guidion over de geannuleerde afspraak van vanochtend. Daarbij kreeg ik nu te horen dat de afspraak is geannuleerd vanwege ziekte van de monteur.

Dat wijkt dus af van de eerdere uitleg vanuit Guidion, waarbij werd aangegeven dat er eerst nog werkzaamheden in de wijkcentrale uitgevoerd zouden moeten worden.

Volgens Odido zou de monteur van Guidion zelf nu uiterlijk morgen contact met mij moeten opnemen om een nieuwe afspraak in te plannen. Gezien het verloop tot nu toe ben ik benieuwd of dat inderdaad gebeurt, maar hopelijk kan er nu eindelijk op korte termijn een monteur langskomen.

Ik houd jullie op de hoogte!

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • September 24, 2026

​@Zaush 

In de afspraak bevestiging of in de mail met een link om de afspraak te maken staat of de monteur het apparatuur meeneemt. Je kan ook zelf bellen naar Guidion om een nieuwe afspraak te maken.

• Auteur
  • September 24, 2026

Ha ​@Waqqas,

Zojuist nog even nagekeken: de benodigde apparatuur wordt inderdaad door de monteur meegenomen.

Zelf Guidion bellen om een nieuwe afspraak in te plannen heb ik sinds het begin van deze maand meerdere keren geprobeerd. Telefonisch geven zij echter aan dat zij voor adressen op Texel geen afspraak rechtstreeks kunnen inplannen. Dit zou uitsluitend door de afdeling “Planning” gedaan kunnen worden.

Volgens Odido zou ik nu uiterlijk morgen door de monteur van Guidion gebeld moeten worden om alsnog een nieuwe afspraak in te plannen. Hopelijk wordt daar deze keer inderdaad opvolging aan gegeven.

Eerder deze maand heb ik namelijk ook al meerdere keren te horen gekregen dat de afdeling “Planning” mij zou terugbellen, maar die terugbelafspraken zijn toen helaas niet nagekomen.

Ik wacht morgen dus nog even af en hoop dat er nu eindelijk een concrete nieuwe afspraak uitkomt.