@Gooner
Welkom op het forum.
Dat zal helaas niet gaan je hebt de Huawei GPON ONT nodig.
Deze moet door de monteur aan gemeld worden en zorgt voor de verbinding tussen glasvezel en het modem/router van T-mobile.
Je kunt overwegen na de oplevering van de aansluiting bijvoorbeeld een Fritzbox fiber in te zetten.
Ik heb zelf een Fritzbox 5590 met GPON SFP module direct op glasvezel aangesloten.
Hou er rekening mee dat de OLT (apparatuur in de wijkcentrale) ook Huawei is.
En deze apparatuur (op glasvezel gebied) is naar mijn weten niks mis mee.
Dank voor jullie reacties!
Zal inderdaad technisch niets mis mee zijn, maar Huawei is wel een bedrijf dat namens de Chinese overheid spionagesoftware in producten heeft ingebouwd en daarom bijvoorbeeld in Nederland en de VS niet meer mag bijdragen aan kritieke infrastructuur. Niet echt een merk waar ik veel vertrouwen in heb om in huis te hebben dus.
Denk je dat je android telefoon niet afgeluisterd kan worden door de amerikaanse overheid?
Bij mij thuis worden we in de tuin afgeluisterd door de chinezen (chinese ip camera) en in huis door de amerikanen (google home speaker). Als je echt veilig wilt internetten moet je een betrouwbare vpn provider gebruiken en ook dan kan een overheid waarschijnlijk nog steeds inzage vorderen.
Ten eerste vertrouw ik de Chinese overheid een heel stuk minder dan de Amerikaanse. Je vergelijkt een totalitaire staat die zijn eigen bevolking onderdrukt en er openlijk voor uitkomt een ander land desnoods met geweld te willen inlijven met een democratische rechtsstaat, hoewel er natuurlijk ook op Amerika een hoop valt af te dingen. Maar als ik hier kritiek geef op Amerika heb ik niets te vrezen als ik daar ooit naartoe reis. Door wat ik hier over China heb gezegd kan ik daar al in de problemen komen.
Ten tweede zijn er op Xiaomi en Huawei toestellen daadwerkelijk features aangetroffen die de Chinese overheid in staat stellen om bijvoorbeeld spyware te plaatsen, virussen te installeren en zelfs censuur te plegen. Voor zover mij bekend bevat Android geen backdoors die de Amerikaanse overheid vergelijkbare controle geven.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar een officieel antwoord van T-Mobile hierop. Waar.kiest T-Mobile er in weerwil van het advies van de Amerikaanse en Europese overheden voor om apparatuur van Huawei te distribueren? Is kostenbesparing belangrijker dan de digitale veiligheid van klanten? Is er geen vergelijkbaar alternatief?
Ik wilde hier initieel niet al te diep op ingaan omdat het erg lastig is om het antwoord van een moderator los te zien van het merk waar diegene voor werkt, maar bij deze: kostenbesparing is zeker niet belangrijker dan de digitale veiligheid. Ik zeg dit trouwens uit naam van mezelf als enthousiasteling, niet als medewerker. Als je daadwerkelijk alles zou weren waar eventueel door of mee gemanipuleerd kan worden, houd je geen apparatuur meer over. Je kunt het beste, zoals @wvdlee al aangeeft, een VPN gebruiken en alles achter digitaal slot en grendel plaatsen zodat je zo min mogelijk blootstelt aan misbruik. Het staat je overigens te allen tijde geheel vrij om een eigen network terminal te gebruiken. Mocht je dit doen, let er dan op dat je dit aangeeft in dit topic, dan kan ik de serial van jouw eigen terminal toevoegen in ons aansluitsysteem zodat je verbinding volledig werkt, anders knalt de terminal eruit en kun je niets meer gebruiken.
Ik wilde hier initieel niet al te diep op ingaan omdat het erg lastig is om het antwoord van een moderator los te zien van het merk waar diegene voor werkt, maar bij deze: kostenbesparing is zeker niet belangrijker dan de digitale veiligheid. Ik zeg dit trouwens uit naam van mezelf als enthousiasteling, niet als medewerker. Als je daadwerkelijk alles zou weren waar eventueel door of mee gemanipuleerd kan worden, houd je geen apparatuur meer over. Je kunt het beste, zoals @wvdlee al aangeeft, een VPN gebruiken en alles achter digitaal slot en grendel plaatsen zodat je zo min mogelijk blootstelt aan misbruik. Het staat je overigens te allen tijde geheel vrij om een eigen network terminal te gebruiken. Mocht je dit doen, let er dan op dat je dit aangeeft in dit topic, dan kan ik de serial van jouw eigen terminal toevoegen in ons aansluitsysteem zodat je verbinding volledig werkt, anders knalt de terminal eruit en kun je niets meer gebruiken.
En nog een aanvulling: de kans is heel groot dat zo ongeveer iedere netwerk terminal uit China komt. Veel andere merken kopen hun ONTs gewoon in China. En veel gebruiken dezelfde firmware (gebaseerd op Openwrt als ik het me goed herinner). Ik zou me over een ONT niet druk maken: die kan toch niet zelf met het netwerk en daarbuiten communiceren. De netwerk kant (OLT) is dan nog iets riskanter, maar dat staat niet bij jou in huis. En vergeet binnenshuis de router niet. En vertrouw je je computer wel? Grote kans dat grote delen uit China komen. En je telefoon? Apple laat veel Iphones in China assembleren.
Gebruik een VPN als je je daar beter bij voelt. Maar ik zou me over de ONT niet druk maken.