Skip to main content

chat contact

Loatgoan

Ik wil niet bellen ik wil chat contact via WhatsApp.

Het gaat om een nieuwe  aansluiting 12 maart 2025.

De chatbot is ***.

Ik ben erg ontevreden over de gang van zaken. Je moet zelf bellen of veel op internet zoeken omtrend de mogelijkheden. Heel toevalig kwam ik via trust pilot (ODDIO 2,5* 🤣 (SLECHT HOOR)erachter dat bridge mode niet via de modems van odido (delta)kan

Ik wens eigen modem en router te  houden. Deze is bridge mode.

Uitgelichte reactie

26 februari 2025

Loatgoan schreef:

De chatbot is ***.

Ja, en de telefonische helpdesk is vaak ook niet beter 😖

Loatgoan schreef:

Ik ben erg ontevreden over de gang van zaken. Je moet zelf bellen of veel op internet zoeken omtrend de mogelijkheden.

Dan zit je hier goed op de community (waar gebruikers elkaar helpen en af en toe ook deskundige moderators/medewerkers van Odido bij kunnen springen).

Loatgoan schreef:

Heel toevalig kwam ik via trust pilot (ODDIO 2,5* 🤣 (SLECHT HOOR)erachter dat bridge mode niet via de modems van odido (delta)kan

Gaat het om een glasvezel aansluiting of DSL?

Bij glasvezel krijg je namelijk een ONT kastje wat op de glasvezel aangesloten wordt, en vandaar een ethernetkabel naar een Zyxel router. Als je eigen router echter VLAN ondersteund (grote kans van wel) dan kun je die hele Zyxel router ook gewoon ertussenuit halen.

Je hebt dan NT (passief glasvezelkastje/binnenkomst) → ONT (effectief de modem) → Jouw router

Het is dus niet net als bij Delta fiber waar je een Nokia modem (wat ONT + router ineen is) maar je krijgt bij Odido een ONT met een aparte router (en die router hoef je dus niet te gebruiken).

PS. Als het gaat om DSL dan krijg je echter wel een modem/router combi. Geef maar door of dat het geval is.

22 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+2
  • is een legendarische user
  • 867 reacties
  • 26 februari 2025
Uitgelichte reactie
Loatgoan schreef:

De chatbot is ***.

Ja, en de telefonische helpdesk is vaak ook niet beter 😖

Loatgoan schreef:

Ik ben erg ontevreden over de gang van zaken. Je moet zelf bellen of veel op internet zoeken omtrend de mogelijkheden.

Dan zit je hier goed op de community (waar gebruikers elkaar helpen en af en toe ook deskundige moderators/medewerkers van Odido bij kunnen springen).

Loatgoan schreef:

Heel toevalig kwam ik via trust pilot (ODDIO 2,5* 🤣 (SLECHT HOOR)erachter dat bridge mode niet via de modems van odido (delta)kan

Gaat het om een glasvezel aansluiting of DSL?

Bij glasvezel krijg je namelijk een ONT kastje wat op de glasvezel aangesloten wordt, en vandaar een ethernetkabel naar een Zyxel router. Als je eigen router echter VLAN ondersteund (grote kans van wel) dan kun je die hele Zyxel router ook gewoon ertussenuit halen.

Je hebt dan NT (passief glasvezelkastje/binnenkomst) → ONT (effectief de modem) → Jouw router

Het is dus niet net als bij Delta fiber waar je een Nokia modem (wat ONT + router ineen is) maar je krijgt bij Odido een ONT met een aparte router (en die router hoef je dus niet te gebruiken).

PS. Als het gaat om DSL dan krijg je echter wel een modem/router combi. Geef maar door of dat het geval is.

Loatgoan
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 11 reacties
  • 26 februari 2025

Dank voor de snelle reactie.

Ik heb een glasvezel  modem (Genexis Hybrid Live! Titanium) en een wifi router(asus).

Deze wil ik dus houden (beide zijn eigendom).

rvk01
Forum|alt.badge.img+2
  • 867 reacties
  • 26 februari 2025

Ok. De router is in ieder geval geen probleem. Wat betreft de Genexis… dat is dus de ONT. Dat is even afhankelijk of die bij Odido gebruikt kan worden.

Weet je zo op welk netwerk je aangesloten gaat worden (en waar je nu zit)?

KPN WBA, Delta network, Glaspoort, ODF ??

Als je bv. bij KPN zit, dan is het even afhankelijk of je in de wijkcentrale op dezelfde aansluiting blijft zitten. Als dat zo is, dan kan de Genexis, na installatie van de ONT van Odido, weer teruggehangen worden en opnieuw geregistreerd worden (dat kan b.v. met eigen SFP modules ook).

Als je in de wijkcentrale over gaat op een eigen nieuwe Odido aansluiting… dan hangt het even af of die Genexis Hybrid Live compatible is met die aansluiting. Meestal zal een nieuwe aansluiting van Odido dan XSG-PON worden en ik weet niet of die Genexis daarop kan. (Je hebt dus AON, GPON en XSG-PON)

(Ik kan zo even 123 niet terugvinden wat voor ONT die Genexis Hybrid Live! Titanium is)

Loatgoan
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 11 reacties
  • 26 februari 2025

Ik heb een modem ontvangen en daar staat nokia op als merk maar ook een stikker van delta fiber. Volgens mij is dat dezelfde aanbieder als caiway aldaar zit ik nu nog.

rvk01
Forum|alt.badge.img+2
  • 867 reacties
  • 26 februari 2025

Is die Genexis Hybrid Live! Titanium niet ook gewoon een ONT/Modem plus Router?

https://genexis.eu/product/hybrid-series/#downloads

Waarom heb je er dan eigenlijk nog een tweede router achter hangen? Want dan krijg je ook dubbel NAT (dubbele router achter elkaar). Of zie ik iets over het hoofd?

De Nokia die je hebt gekregen zal een nokia xs-010x-q or r zijn. Dat is puur een ONT voor XSG-PON.

Ik weet alleen niet wat je huidige aansluiting is, of je die behoudt en niet overgaat naar een andere aansluiting en of die Genexis daar direct op kan.

Gaat de glasvezel direct die Genexis Hybrid Live! Titanium in? Of heb je nog een ander kastje van waaruit een ethernet naar de Genexis gaat?

rvk01
Forum|alt.badge.img+2
  • 867 reacties
  • 26 februari 2025

Ik zie al dat je in die Genexis een “Element” kunt doen. Dat element wordt dan gebruikt om de glasvezel direct in te doen. Weet jij zo welke “element” er bij jou in de Genexis zit?

Hybrid Interface (Gigabit) compatible with any Hybrid Element module

Het kan dus zijn, dat als dat nu een “AON element” is, dat er een ander aangeschaft moet worden (voor XSG-PON).

Maar zover ik kan zien is die Genexis Hybrid Live! Titanium een complete modem+router, dus heb je geen extra router daarachter nodig.

Loatgoan
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 11 reacties
  • 26 februari 2025

Die van mij staat in bridge modus dus de router is uitgeschakeld.

Volgens mij is het dezelfde aansluiting dan die ik nu heb. De adapter is het zelfde model en de glasvezel kabel heeft dezelfde kleur(groen)

rvk01
Forum|alt.badge.img+2
  • 867 reacties
  • 26 februari 2025
Loatgoan schreef:

Die van mij staat in bridge modus dus de router is uitgeschakeld.

Ah, zo. De Nokia ONT die je hebt gekregen (ik denk dat er achterop xs-010x-q of r staat) is een XSG-PON. Dus ik neem aan dat je door Odido in ieder geval op een XSG-PON aansluiting gezet wordt. Je kunt ervoor kiezen om gewoon alleen die Nokia te gebruiken (dan is de Genexis helemaal niet nodig, Genexis in bridge doet hetzelfde als die Nokia ONT), of je moet de Genexis inplaats van de Nokia hangen. Maar dan is het wel van belang dat die Genexis dus XSG-PON glasvezel aan kan. En het kan zijn dat dat nu AON is.

Weet je zo welke ‘module’ / ‘element’ gebruikt is in je Genexis? (want ik neem aan dat de glasvezel direct daar in zit?)

Loatgoan
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 11 reacties
  • 26 februari 2025

Ik heb ze net naast elkaar gelegd ze zijn identiek

Loatgoan
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 11 reacties
  • 26 februari 2025

Stel ik ga de Nokia gebruiken, is deze softwarematig beter dan de Genexis?

Zit net even alles door te lezen van caiway. Deze is gefuseerd met Delta. Het lijkt erop dat odido dus van delta fiber afneemt.  volgens mij veranderd er bij mij dan niet veel🙃behalve dat ik nu goedkoper uit ben met Odido (delta, caiway) met een dubbele snelheid☺️.

rvk01
Forum|alt.badge.img+2
  • 867 reacties
  • 26 februari 2025
Loatgoan schreef:

Stel ik ga de Nokia gebruiken, is deze softwarematig beter dan de Genexis?

Ja. De Nokia is in ieder geval gewoon geschikt voor de snelheid en beide apparaten doen toch niets anders dan het signaal doorgeven. Dus de software is niet zo uitgebreid. Ik las dat de Genexis zelfs maar tot 1Gbps kon gaan (als router dus ook modem). De Nokia kan in ieder geval tot 2,5Gbps aan.

Dus voor wat betreft de ONT zou ik gewoon adviseren Odido de Nokia op te laten hangen en die gewoon te gebruiken. Ze zullen ook de router Zyxel T-56 initieel aansluiten (om te zien of alles werkt). Daarna kun je die Zyxel weer terug doen in de doos en op zolder leggen 😉 en zelf je Asus aan de ONT hangen en bij de instellingen even VLAN 300 instellen (kunnen we mee helpen als je dat niet kunt vinden).

Loatgoan
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 11 reacties
  • 26 februari 2025

Okay… klingt interessant! Dank voor de tip.

Vlan300? Wat mag dat zijn?

rvk01
Forum|alt.badge.img+2
  • 867 reacties
  • 26 februari 2025

VLAN is een soort virtueel netwerk. Dan worden alle data pakketjes gemarkeerd voor een specifieke VLAN waardoor je over 1 netwerk verschillende virtuele netwerken kunt creëren. Odido gebruikt voor internetverkeer VLAN 300, KPN geloof ik VLAN 100. Etc.

Bij binnenkomend verkeer moet je dan dus aangeven dat het internet in een bepaalde VLAN zit. Dat is daarna voor je interne netwerk niet meer van belang (VLAN gestript).

Je kunt de VLAN op je Asus instellen onder de WAN aansluiting. Als die niet daar staat, bij wat oudere firmwares, dan kun je dat instellen onder LAN > IPTV.

Wat voor aansluiting krijg je? Qua snelheid? Kan je Asus en achterliggende netwerk die snelheid aan?

(We zien nog wel eens gebruikers die 2Gbps abo hebben maar nog zitten met een netwerk die die snelheid niet aankan.)

Loatgoan
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 11 reacties
  • 26 februari 2025

Ok duidelijk. Ik zie op mijn router zenwifi xt8 nergens iets staan voor iptv in Lan en ook Wan niet.

Heb een snelheid van 1gb. heb bijna alle cat kabels boven 6a, tplink switch ed 1gb. Is voldoende voor mij denk ik.

rvk01
Forum|alt.badge.img+2
  • 867 reacties
  • 26 februari 2025
Loatgoan schreef:

Ok duidelijk. Ik zie op mijn router zenwifi xt8 nergens iets staan voor iptv in Lan en ook Wan niet.

Heb een snelheid van 1gb. heb bijna alle cat kabels boven 6a, tplink switch ed 1gb. Is voldoende voor mij denk ik.

Netwerk is inderdaad verder prima voor die snelheid.

Bij Zenwifi xt8 staat de VLAN inderdaad op een wat aparte plaats. Heb je de laatste firmware voor die router draaien? Volgens mij zou je in ieder geval onder LAN wel een tabblad IPTV moeten hebben.

We zijn de zenwifi xt8 hier op de community volgens mij wel eens tegen gekomen dus het moet mogelijk zijn. Als je de tabblad echt niet kan vinden zou je in ieder geval even moeten kijken of je de laatste firmware hebt. Zie jet het dan nog niet dan zou er gekeken kunnen worden of er een aangepaste firmware is (b.v. merlin).

Loatgoan
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 11 reacties
  • 26 februari 2025

Heb even via de pc gekeken in Firefox is het ook niet zichtbaar maar in Chrome wel.

Nu even uitzoeken waarom in Firefox het niet zichtbaar is🤨.

Alvast bedankt voor het prettige gesprek en de goede uitleg!

Loatgoan
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 11 reacties
  • 12 maart 2025

Pffff wachten duurt lang, op aandringen van Odido heb ik toch maar voor een monteur gekozen🫣. Tussen 14 en 16 uur komt die vent.

Alles gemonteerd zo als ik het hebben wil. Mail van Odido ontvangen dat hun partner mijn internet en tv al heeft vrijgeschakeld, al 2 ,eer modem aangesloten gehad en niks werkt🤐.

Ik heb dus letterlijk en figuurlijk nog geen groen licht op het modem.

Lijkt mij weer zo een standaard schrijven die ze de deur uit doen terwijl er nog niks werkt!

Loatgoan
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 11 reacties
  • 17 maart 2025

Hallo community, Na een aantal odido dagen te hebben meegemaakt en een aantal keren de snelheid te hebben getest valt mij op dat ik maar 25% meer snelheid heb dan mijn 500 Mbit van caiway. Bij caiway had met verschillende speedtest progjes daadwerkelijk rond de 500 Mbit, bij odido kom ik maar op rond de 750 Mbit up en download. Is dit normaal, of moet ik bijvoorbeeld mijn router zenwifi xt8anders instellen om betere prestaties te krijgen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+2
  • 867 reacties
  • 17 maart 2025
Loatgoan schreef:

... een aantal keren de snelheid te hebben getest valt mij op dat ik maar 25% meer snelheid heb dan mijn 500 Mbit van caiway.

Ik neem aan dat je van Caiway 500Mbps naar Odido 1000Mbps bent gegaan?

Hoe meet je? Bedraad of via wifi? Omdat bij wifi een heleboel andere factoren meespelen zul je eerst moeten kijken wat je bedraad kunt halen (om te zien welke snelheid echt op de WAN poort van de router terecht komt. Gebruik dan poort 1 zodat je de snelste LAN poort gebruikt. Bij 1000Mbps zou je in ieder geval zo’n 940+ Mbps moeten kunnen halen. Als dat zo is kun je naar wifi gaan kijken (verbindingsband 2,4 of 5Ghz, bandbreedte 20 of 40 etc). Ook met welke apparatuur je test is dan van belang (wat is de maximale snelheid en wifi protocol e.d.).

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8632 reacties
  • 17 maart 2025

Sluit dan de Zyxel router aan en doe een test met een bekabelde pc/laptop.

Alleen zo kan Odido klantenservice meekijken in de router via het management kanaal.

Loatgoan
  • Auteur
  • is een Master Poster
  • 11 reacties
  • 17 maart 2025

Ik meet rechtstreeks op de router. Bekabeld en wifi. De maximale snelheid die ik meet is downloaden 702 Mbit en up 910 Mbit.

Kan het zijn dat als er bijvoorbeeld op poort 2 een cat5 kabel de rest gaat vertragen (Poort 2 zit een camera achter).

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 8632 reacties
  • 17 maart 2025

Geen idee, maar het beste is inderdaad even alleen de Zyxel router aan de ONT en dan 1 bekabelde PC gebruiken.

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen